Paard zonder schuilplek op wei, met aankomende hitte?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Lina

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-19 23:40

Hmm de laatste reacties doen me dan weer twijfelen over het op stal zetten... Moeilijk moeilijk... Zou veel makkelijker zijn als je het hen gewoon kon vragen wat ze nu liever willen... :')
Morgenmiddag ga ik sowieso gewoon langs stal om haar even te koelen met een frisse douche en dan kijken hoe ze er verder uitziet qua zweten/ademen etc. Hoop dat ze het gewoon goed doet & anders wordt het een lastige situatie om even te kijken hoe ik het verder aanpak.
Ik hou jullie op de hoogte!

Benzz

Re: Paard zonder schuilplek op wei, met aankomende hitte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 00:15

Deze extreme warmte is gevaarlijk voor ongezonde mensen en ongezonde paarden. Over het algemeen valt een jaarling niet in die groep.
Net als getrainde paarden, die hebben niet zo snel last van dit soort temperaturen. Moet je midden op de dag vol gaan trainen? Nee, tenzij je je paard wil laten wennen aan presteren in hoge temperaturen ( bijv. een EK in augustus). Maar dat zijn paarden die onder volledige veterinaire begeleiding staan.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 00:23

Debbie00

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 00:25

Bij ons hebben ze ook geen schuilplekken. Ik zet mijn paard morgenochtend rond 8 uur op stal.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 00:28

Benzz schreef:
Deze extreme warmte is gevaarlijk voor ongezonde mensen en ongezonde paarden. Over het algemeen valt een jaarling niet in die groep.
Net als getrainde paarden, die hebben niet zo snel last van dit soort temperaturen. Moet je midden op de dag vol gaan trainen? Nee, tenzij je je paard wil laten wennen aan presteren in hoge temperaturen ( bijv. een EK in augustus). Maar dat zijn paarden die onder volledige veterinaire begeleiding staan.

Endurance bij wereldruiterspelen in tryon werd stil gelegd vanwege hitte/hoge vochtigheid in de lucht.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 00:31

imaudy schreef:
Benzz schreef:

Endurance bij wereldruiterspelen in tryon werd stil gelegd vanwege hitte/hoge vochtigheid in de lucht.

Dat is topsport en de luchtvochtigheid was extreem. Niet te vergelijken.

welle18

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 01:37

mijne gaat de wei in die beschremd is tegen de hittie

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 06:22

Benzz schreef:

Bel m'n veearts even..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 06:43

_Lina schreef:
Hmm de laatste reacties doen me dan weer twijfelen over het op stal zetten... Moeilijk moeilijk... Zou veel makkelijker zijn als je het hen gewoon kon vragen wat ze nu liever willen... :')
Morgenmiddag ga ik sowieso gewoon langs stal om haar even te koelen met een frisse douche en dan kijken hoe ze er verder uitziet qua zweten/ademen etc. Hoop dat ze het gewoon goed doet & anders wordt het een lastige situatie om even te kijken hoe ik het verder aanpak.

Kijk wel uit met het afspuiten met koud water. Dat kun je beter met lauw water doen.
Door koud water krijgen ze het daarna juist weer warmer en benauwder. Ook speelt de luchtvochtigheid mee.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 07:05

Nee. Dat is echt een broodje aap verhaal.

0091

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 07:12

Cayenne schreef:
_Lina schreef:

Kijk wel uit met het afspuiten met koud water. Dat kun je beter met lauw water doen.
Door koud water krijgen ze het daarna juist weer warmer en benauwder. Ook speelt de luchtvochtigheid mee.

Volgens mij was het juist wel met koud water afspuiten maar niet met een zweetmes eroverheen?

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 07:28

Chubby schreef:
Voor mij is het onvoorstelbaar dat mensen hun dier - of dat nu een hond, konijn, paard of koe is - zonder schaduwplek laten staan met deze temperaturen.

Onze kudde kan overdag kiezen; in de zon op de weide of track/paddock, in de schaduw van bomen of in de (gróte) inloopstal. In de ochtend kunnen ze op de zonnige wei, rond het middaguur komen ze daar zelf af, eten nog wat hooi en blijven dan zeker tot eind van de middag in hun inloopstal. Een enkeling verkiest de schaduw van de bomen. Pas 's avonds komen ze weer tot leven en gaan hooi eten en scharrelen.

Ik zou dus in geval van een verblijf zonder beschutting een paard in de middaguren opstallen.

niet iedereen kan dat zelf bepalen he, Maar ts doet zeker wat ze kan!

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 07:34

Bij ons hebben ze alleen een smalle rand schaduw langs de bomen. We zitten in Brabant, dus bloedheet en weinig wind met dit soort weer. Op een paar oudere, minder fitte paarden na, blijft alles buiten. De stallen zijn veel heter dan de weides, helaas. Ik heb het met de vorige hittegolf met mezelf getest: na 10 minuten op stal ging ik letterlijk bijna van mijn stokje. Na 25 minuten op de weide kuieren had ik het wel warm, maar niet benauwd en dus voelde ik me beter. Bij ons is nu wel steeds s middags minimaal één van de paardeneigenaren aanwezig om het in de gaten te houden,en ik spuit paard met vliegendeken (ze wordt compleet gék zonder) en al helemaal af tot ze echt wel koel aanvoelt. Ze gaat daarna rollen altijd in het voorste deel van de wei, dat uit zand bestaat. Het is niet ideaal, maar het is het beste wat we kunnen doen. En afwachten tot het weer 15 graden afkoelt...

roosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 07:35

Ik ga ze op halen zo meteen.
Zet ze weer aan huis tussen de bomen.
Ritje van 12 minuten.
Mijn jongere dieren zouden t wel over leven maar mijn oudje ben ik bezorgd om.
Heb vorige keer met de hitte de fjord van mijn zus hitte bevangen gezien.
Die hebben ze moeten koelen.
Nu is dat ook een oudje met cushing dus geen gezond dier.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 07:38

@roosa de oudjes met cushing staan bij ons ook beide binnen ja. Die staan in no-time hittebevangen helaas. En op stal is het warmer, maar staan ze uit de zon. Werkt voor die 2 blijkbaar beter om vooral uit de zon te staan. Prima.

Hubbels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 07:43

Bij ons kunnen de paarden zelf in en uit de stal lopen , de weide in.
En ze staan met deze hitte echt de hele dag op stal hoor! Ook voor de paarden is dit een bloedhitte en vooral in de middag niet te doen!

Ik zou toch echt schaduw willen voor mijn paard in de middag! Zou er werkelijk alles voor over hebben, desnoods 2x per dag er naar toe rijden!

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 07:45

Ik zou een betere plek zoeken want er zijn wel meer weersomstandigheden waarbij je ze een schuilplek gunt. Maar je gaat ze binnenkort al naar huis halen zie ik :)

Voor nu zou ik dan maar gaan voor even lekker goed afspoelen rond een uur of 3 's middags, kijken of ze lekker uit de slang wil drinken, van binnen en buiten lekker nat maken, laten paneren in het zand en dan toch weer terug op de wei want alleen binnen zetten, waar het vast ook warm is en er wellicht een berg stress bij komt kijken als het beestje helemaal alleen is / nadat jij weg bent... dat zou ik ook niks vinden.

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 08:02

Op mijn vorige stal was de keuze een weiland zonder schaduw (maar wel een windje) of een stal van 50+ graden.
We zorgden voor extra waterpunten op de wei en ze bleven buiten, want binnen was gewoon echt te warm.

Op mijn huidige stal gaan ze in de ochtend naar buiten, daarna naar stal met een ventilator voor hun box.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 08:10

pmarena schreef:
Ik zou een betere plek zoeken want er zijn wel meer weersomstandigheden waarbij je ze een schuilplek gunt. Maar je gaat ze binnenkort al naar huis halen zie ik :)

Voor nu zou ik dan maar gaan voor even lekker goed afspoelen rond een uur of 3 's middags, kijken of ze lekker uit de slang wil drinken, van binnen en buiten lekker nat maken, laten paneren in het zand en dan toch weer terug op de wei want alleen binnen zetten, waar het vast ook warm is en er wellicht een berg stress bij komt kijken als het beestje helemaal alleen is / nadat jij weg bent... dat zou ik ook niks vinden.

Met een maand of 2 a 3 staan ze bij TS aan huis ;)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 08:27

Ik zou ze wel binnen zetten en dan in de avond naar buiten doen. Desnoods zelf even heen en weer rijden.

Die van mij hebben een hooinet in de kale wei en voor de schuilstal onder de overkapping. Maar die gaan tijdens de hete uurtjes echt niet in de wei eten. Ze staan onder de luifel en in de stallen waar het aanzienlijk koeler is dan in de volle zon

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 08:46

Cowgirl schreef:
pmarena schreef:

Met een maand of 2 a 3 staan ze bij TS aan huis ;)

Dat heb ik er letterlijk bij gezet hè, staat ook gewoon in je quote :D

Yvon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 09:07

Bij ons op stal ook helaas kiezen uit 2 kwaden....
Geen schaduw op het land, wel heel veel land dus wel wat wind. Of op stal waar je zowat niet eens kan ademhalen.....
De laatste keer dat het paar dagen boven de 30 graden kwam was het plan wel overdag binnen en snachts buiten. Wij kwamen savonds om de paarden buiten te zetten en troffen 2 zwaar oververhitte paarden aan .... drijfnat en suf en traag.. Schrok daar best van ... Dus ik durf dat niet meer. Hier gaan ze toch een deel van de dag naar buiten.

elizabeth85

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 09:22

Ik denk dat je echt naar je er goed aan doet om gewoon te kijken hoe je paardje erbij staat vanmiddag en dan te beslissen wat je doet. De mijne hebben dinsdag nog wel gewoon in de weide gelopen, wel met schaduw overigens... maar ze gaan gewoon allemaal in de brandende zon staan? De weide is omringd door bomen dus weinig wind en ze alle alle 3 wijde neusgaten en ademden ze sneller mijn haflinger had er echt veel last van maar knapte later wel weer op. Gisteren zijn ze dus op de zand paddock gebleven, ook niet ideaal want die is heel stoffig en droog maar die ligt praktisch helaas in de schaduw. En pas later in de avond de weide op...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:16

Benzz schreef:
Ik maakte mij daar vorig jaar ook druk over, ook in de opfok, ergens in de polder en bloedheet. Maar toen ik ging kijken met 35 graden stonden ze mij allemaal aan te kijken of ik gek was ( de paarden :D ) en geen een stond te zweten.

Paarden zijn steppe dieren, die kunnen best wat warmte verdragen.

Ik heb eens gelezen dat er oorspronkelijk 2 types paarden waren, nl. inderdaad de steppepaarden, lichter gebouwd en snel,zoals Arabieren, en bospaarden, die zwaar en langzaam zijn. Waar onze koudbloeden van afstammen. Die zul je dus zeker geen plezier doen met een hete schaduwloze wei. Als je in het bezit bent van een woestijnarabier hoef je je minder zorgen te maken. Op mijn pensionstalling is ook geen schaduw op de wei.Ze staan daar nu dan van half 5 tot 11 uur s'morgens buiten. Maar in het algemeen ben je ,als je de paarden niet aan huis hebt, afhankelijk van het stalmanagement. De meeste stalhouders zullen wel hun best doen maar de huidige weersomstandigheden zijn uitzonderlijk.

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-19 11:43

Hier staan de paarden ook quasi gans de dag in de stal en gaan af en toe voor een minuutje of vijf grazen en komen dan terug binnen staan.
Nu denk ik wel dat het vooral de insecten zijn die hen storen en niet in de eerste plaats de hitte.
Maar aangezien er deze week wel echt extreme temperaturen zijn, die geen dier of mens hier gewend zijn, denk ik dat een schaduwplek geen overbodige luxe is.
Dus, TS, als je de mogelijkheid hebt, zou ik je paardje voor enkele dagen terug naar huis halen. Als dat niet kan, is er misschien iemand anders van de eigenaars van de opfokpaarden die zijn/haar paard ook voor enkele dagen binnen wil bij deze temperaturen, zodat jouw paard niet alleen staat ?

Verder is het wel spijtig dat een opfok of andere pensionstal geen schuilgelegenheden voorziet op hun weides. Lijkt me dat een paard om diverse redenen al eens graag in een stal/schuilhok staat.