Hoe sint jacobs kruid kruid bestrijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 10:19

Beuk op zich is toch niet giftig? Beukennootjes wel dacht ik. Maar ik heb geen idee of paarden die eten?
Marena vindt hier en daar een keer een eikeltje wel lekker om op te snoepen :9

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 10:46

Idd de nootjes van de Beuk zijn giftig. Sorry van een Duitse pagina gehaald, de lexicon in Dld zijn uitgebreider wat giftige planten aangaat dan de Nederlandse. Maar het was alleen even om aan te duiden dat die giftiger is dan JJK. 300 gram is dodelijk, waar een paard van 500 KG, 25 kilo JJK moet eten voor het dodelijk is. Das een berg JJK die ze in 1 keer moeten verteren. En aangezien de meeste na een paar happen toch weer wat anders gaan eten, is het risico JJK imo een stuk minder dan bij sommige andere planten en bomen. Zelfs eik is met 500 gram kans op dodelijke afloop giftiger.

Citaat:
Buche
Giftige Teile: Früchte.
Dosis: ab 300 Gramm tödlich.
Vorkommen: Wald, am Rand von Weiden.
Hinweise: Die Buche bildet Bucheckern aus, die verschiedene giftige Wirkstoffe enthalten. Im Herbst, wenn die Bucheckern vom Baum fallen, können sich Pferde mit diesen Früchten vergiften.

Bron: https://www.eqwo.net/bilderlexikon-die- ... -de/news_/

Ik heb 5 eiken langs de bak staan. In de winter kan ik ze daar niet los laten want dan staan ze zo ongeveer te stofzuigen naar eikels. Afgelopen jaar lag de bak aan die kant compleet bezaaid met die dingen, geen bakbodem meer te zien zoveel eikels lagen er.

pmarena

Re: Hoe sint jacobs kruid kruid bestrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 10:54

Ik weet niet of eikels en beukennootjes ook stapelen, wellicht niet? Dat is dan het geniepige van JKK als het daarbij wel geldt dat je over 10 jaar verdeeld 25 kg moet krijgen (zal ook wel een gemiddelde zijn afhankelijk van het gestel van het paard) wat dan toch een stuk haalbaarder is, zeker in het geval van schrale weide / weinig bijvoer / in hooi verwerkt JKK.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 11:12

Drie mogelijke oplossingen: uittrekken, uittrekken en uittrekken. Helaas.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 11:17

Nee nu lees je verkeerd. Die 25 kilo is bij directe opname, dus aaneengesloten. Als paard het over jaren steeds in kleine hoeveelheden eet is het vergiftigingsbeeld chronisch ipv accuut.

En again sorry Duits.
Citaat:
Je nach aufgenommener Menge tritt der Tod bei akuten Weidevergiftungen innerhalb weniger Tage ein, bei protrahierten Vergiftungserscheinungen oft erst nach Wochen oder Monaten. Charakteristisch, aber klinisch nicht immer vorhanden ist Gelbsucht und immer stark erhöhte Leberenzym-Blutwerte [Gesamtbilirubin, GOT (ASAT), .-GT /akut bzw. GLDH / chronisch]

Wenn über einen längeren Zeitraum hinweg (durch Heu, Silage oder frische Pflanzen) kleinere Mengen aufgenommen werden, entwickelt sich ein chronisches Vergiftungsbild, dessen Symptome insbesondere anfangs relativ unspezifisch sind: Appetitlosigkeit / Abmagerung, wechselnde Verdauungsstörungen, Unruhe, Gehstörungen (z.B. Zehenschleifen, Taumeln), Abgeschlagenheit, Haarausfall, hängende Köpfe.

Afhankelijk van de opgenomen hoeveelheid treed de dood bij acute weidevergiftigingen binnen enkele dagen op. Bij langdurige vergiftigingsverschijnselen pas na weken of maanden. Karakteristiek, maar klinisch niet altijd aanwezig is geelzucht en sterk verhoogde leverenzym-bloedwaardes.

Als over een langer tijdsbestek (door hooi/voordroog of verse planten) kleinere hoeveelheden opgenomen worden, ontwikkeld zich een chronisch ziektebeeld. Welke symptomen in het begin vaak niet zo te verbinden zijn aan JJK. Zoals geen eetlust, vermageren, wisselende indigestie, onrust, bewegingsstoringen (slepen met de voeten/ bijna omvallen) vermoeidheid, haaruitval, hangende hoofden.

Bron: https://www.ak-kreuzkraut.de/toxizit%C3 ... /symptome/ voor diegene die Duits lezen kunnen. Vertaling rina :+

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 11:28

Ga opzoek naar de Sint Jacobs rubs of vlinder. Zet er een flink aantal uit en ze bestonden snel en natuurlijk. Het duurt korter dan alles uitblijven trekken. Weet alleen niet waar je rups, vlinder kan vinden.

Bij mij woonde de rupsen al.

Afbeelding
Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 11:31

Hier stikt het van de rupsen in de planten, maar die voorkomen niet dat ze uitzaaien hoor... dus moeten toch plukken voordat ze in het zaad staan.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 12:53

Ons paard heeft het waarschijnlijk gegeten in het najaar, toen ze enigszins uitgedroogd waren. We steken nu de planten eruit. De wei schoonhouden lukt nog wel, maar helaas liggen de weides in een natuurgebied wat geel ziet van het kruiskruid, dus echt verminderen of uitroeien zit er niet in.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 12:56

Wij hadden je JKK ook vol rupsen, maar ze blijven verspreiden en groeien helaas.

sevke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-19 15:36

Wij hebben ook rupsen. Maar ook nog verl planten en ik blijf ze uittrekken.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 10:21

Ik weet dat dit topic al wat ouder is, maar door het zoeken op de jjk ben ik hierop gestuit.

Wij hebben sinds december een huis gekocht met 1.2 hectare weide.
En deze stonds 3 jaar geleden vol met jjk.
De vorige eigenaren hebben het omgeploegd en opnieuw ingezaaid.
Nu hebben wij ook alweer een aantal planten.
Mijn aanpak is, kunstmest en dat wat daaraan niet doodgaat et van hand uittrekken.
En zodra als dat de paarden de weide afgegraast hebben weer kunstmest of kalk erop.

2x gestorven plantje en 1x een plant want nog aan het sterven is door kunstmest.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 13:09

Ik heb dat ook een keer gedaan bij een paar planten. Resultaat: plant dood. Jaren een lelijke kale plek daar in je gras.
En wat kwam er daarna weer als eerste op...? Juist :=

Gewoon met wortel en al uittrekken was hier de oplossing om van zeg 1000 planten tot 50 planten te komen ofzo :)

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 13:11

pmarena schreef:
Ik heb dat ook een keer gedaan bij een paar planten. Resultaat: plant dood. Jaren een lelijke kale plek daar in je gras. En wat komt er weer als eerste op...? Juist :=

Gewoon met wortel en al uittrekken was hier de oplossing om van zeg 1000 planten tot 50 planten te komen ofzo :)

Ohh echt, whooeepps nouja dat zien we dan wel weer _O-

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 13:14

Al doende leert men :P

En wat hier gebeurde hoeft op zich niet exact hetzelfde bij jou te gebeuren.
Maar voordat je honderden planten gaat voorzien van een hoopje kunstmest, en nog jaren naar een gatenkaas-wei zit te kijken.... :=
Leek het me toch wel een tip om mee te geven :))

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 13:18

Uittrekken (met handschoenen, want contactgif) is de meest effectieve methode, spuiten doet haast niks, afmaaien moet je vooral niet doen, dan gaan de rozetten dichter aan de grond bloeien.
Zaadbanken hiervan blijven heel erg lang latent in de bodem aanwezig.

Lastig hardnekkig kruid, die eerder genoemde fork is de gemakkelijkste manier ze uit je weide te halen.
Niet op een composthoop, mesthoop o.d. gooien, maar in een afgesloten plastic zak bij het restafval.
Anders blijft het zich vermeerderen.

harriehoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-20 13:20

Sansevieria schreef:
Uittrekken (met handschoenen, want contactgif) is de meest effectieve methode, spuiten doet haast niks, afmaaien moet je vooral niet doen, dan gaan de rozetten dichter aan de grond bloeien.
Zaadbanken hiervan blijven heel erg lang latent in de bodem aanwezig.

Lastig hardnekkig kruid, die eerder genoemde fork is de gemakkelijkste manier ze uit je weide te halen.
Niet op een composthoop, mesthoop o.d. gooien, maar in een afgesloten plastic zak bij het restafval.
Anders blijft het zich vermeerderen.

Precies wat hier staat. Enige optie om het te bestrijden. Maaien of wat dan ook heeft geen zin en is gevaarlijk als er restanten achterblijven. Het is een gigantische klus, maar wel de beste oplossing. Zelf zou ik niet gaan beginnen aan kalk en dat soort dingen, het is zeer hardnekkig kruid en ik geloof er niet in dat het door kalk zal verdwijnen.