Kleine paddock voor de winter.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Blussem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 10:42

Jessix schreef:
Het is maar voor de winterperiode, het is niet voor altijd.

Toch voor een maand of 4 tot 5 in Nederland. Voor mij zou dit geen optie zijn. Mijn maatstaf zijn mijn paarden, niet hoe paarden er in de rest van de wereld bij staan.

Met dagelijks uitwijken naar de bak en/of het weiland heeft TS al een betere oplossing. Ik heb een heel grote paddock en daarbij nog een wei die ik gewoon elk voorjaar opnieuw inzaai.[/quote]

Dat klinkt al een beter idee :) Volgens mij moet voor TS best mogelijk zijn. Desnoods voor lief nemen dat je wat meer hooi moet inkopen.

Laura199525

Re: Kleine paddock voor de winter.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-19 11:20

Zoals ik al aangaf leest 9 vd 10 niet het hele verhaal.

Ze komen wel elke dag los in de rijbak maar niet de hele dag.

Ze kunnen NIET samen, lees daarboven maar waarom.

Er is geen optie om andere paddocks te maken, lees ook hierboven.

Maar ik heb geen zin om mij te moeten verantwoorden tegen mensen waarbij het nooit goed genoeg kan zijn. Ik ben absoluut geen voorstander van het natuurlijk houden van paarden aangezien de moderne warmbloedpaarden daar niet voor gemaakt zijn. Ik zal weer terug gaan naar mijn vorige stal waar ze lekker elke dag een uurtje in de molen stonden in de winter net zoals heel veel (goede) rijpaarden.

Maar veel plezier met verder reageren. Ik lees ze niet meer.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 11:30

meggiemeg schreef:
Zapje schreef:
Ik vind het sneu voor de paarden, wel investeren in een eb en vloed bak maar niet in een fatsoenlijk winterverblijf. 8x10 vind ik veel te klein.

Wat is er sneu aan?
Een goede bodem om te rijden is voor een paard ook alleen maar prettig en beter voor zijn lijf. Plus dat die 8 x 10 die droog is meer is dan wat menig paard te zien krijgt in de winter, je moet ze de kost maar eens geven die in de winter helemaal niet buiten komen...

Omdat alleen in een paddock van 8x10 +-5 misschien wel 6 maanden per jaar heel erg saai is. Met opmerkingen dat een PP een utopie is ben ik het niet eens, je hoeft niet gelijk km's aan paden aan te leggen. Een pad om de bak is al heel aardig bijv en vaak haalbaar en betaalbaar. Of van bak naar paddock. Alles dat het minder saai maakt en uitnodigt tot bewegen. Mijn paarden scharrelen de hele dag wat rond en ik merk dat ze het het fijnst vinden wanneer ze zoveel mogelijk ruimte hebben (er moet dan wel op meerdere plekken eten zijn). Als paarden niet van de bestrating afwillen, dan is de weide vaak te nat is mijn ervaring.

Een goede bodem om te rijden is leuk, maar daar heb je maar een paar uur per week wat aan. Al die overige uren (95% vd tijd?) hebben de paarden dan geen ruimte om lekker te bewegen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 11:47

Een beetje simpel om te zeggen, typisch bokt.

Jij vraagt iets! Jij hebt een probleem! Andere mensen moeten ook oplossingen bedenken en komen met hun ervaringen om je oplossingen aan te bieden. Dan moet je zelf misschien luisteren.

Het is heel simpel. Je paarden kunnen niet samen, omdat je ze niet de goede ruimte aanbiedt. Een klein of groot vierkant, is voor een dergelijke samenstelling niet geschikt.

Ik heb op stallen en maneges gewerkt en altijd worden paarden het draad of de hoek in gejaagd als ze of met te weinig of teveel zijn, of er niet genoeg te eten is en de ruimte niet optimaal.

Je wil een oplossing, maar geen enkele oplossing is mogelijk......Tja. Zolang ze zo staan vervelen ze zich en krijg je dat gejaag en gedoe.

Ik ben op meerdere grote pp's geweest en daar zie je veel meer rust, omdat er meerdere plekken zijn en paarden rond kunnen blijven gaan. Bij de grote vormen zich kleine mini kudde's. Je hoeft geen pp te maken, maar het gaat om de indeling en de afwisseling/anti verveling.

En nogmaals 26 is echt niet oud. Als die gewoon 24/7 optimaal kan bewegen is dat sowieso veel beter. En wij hebben echt al van alles bij elkaar gezet.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 11:48

Laura199525 schreef:

Maar ik heb geen zin om mij te moeten verantwoorden tegen mensen waarbij het nooit goed genoeg kan zijn. Ik ben absoluut geen voorstander van het natuurlijk houden van paarden aangezien de moderne warmbloedpaarden daar niet voor gemaakt zijn. Ik zal weer terug gaan naar mijn vorige stal waar ze lekker elke dag een uurtje in de molen stonden in de winter net zoals heel veel (goede) rijpaarden.

Beetje vreemd. Je beseft zelf al dat het te klein is. Anders had je het topic niet gemaakt. Nu er effectief beaamt word dat het te klein is, ben je boos.

Houd je dan vast aan de optie dat het altijd nog slechter kan...

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 11:53

Laura199525 schreef:

Waarom open je dan een topic als je het allemaal al zo goed weet en doet?

Ik vind dit dan weer typisch bokt, als de reacties niet zijn wat je had gehoopt stampvoetend het topic verlaten. :=

Ik wens jou en je paarden veel geluk!

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 11:55

Zapje schreef:
Omdat alleen in een paddock van 8x10 +-5 misschien wel 6 maanden per jaar heel erg saai is. Met opmerkingen dat een PP een utopie is ben ik het niet eens, je hoeft niet gelijk km's aan paden aan te leggen. Een pad om de bak is al heel aardig bijv en vaak haalbaar en betaalbaar. Of van bak naar paddock. Alles dat het minder saai maakt en uitnodigt tot bewegen. Mijn paarden scharrelen de hele dag wat rond en ik merk dat ze het het fijnst vinden wanneer ze zoveel mogelijk ruimte hebben (er moet dan wel op meerdere plekken eten zijn). Als paarden niet van de bestrating afwillen, dan is de weide vaak te nat is mijn ervaring.

Een goede bodem om te rijden is leuk, maar daar heb je maar een paar uur per week wat aan. Al die overige uren (95% vd tijd?) hebben de paarden dan geen ruimte om lekker te bewegen.

Maar het is niet alleen de paddock, ze mogen ook de benen strekken in de rijbaan alleen niet de hele dag en helaas niet samen omdat dat niet gaat.
Zoals je al aangeeft is PP niet voor elk paard geschikt, ik er ook die er dood ongelukkig van werden.
Plus niet elk paard is er een die van rondscharrelen houdt, die van mij staan het liefst op de favoriete hangplek samen op 3 m2 terwijl ze meer ruimte hebben en ja ik geeft ze op diverse plekken eten en drinken enzovoorts.

nouklime

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 12:03

Jammer van je reactie TS.... Ik nam het toch echt voor je op en vind het een prima oplossing voor het houden van je paarden in de winter. Maar nu zijn mijn warmbloed paarden niet geschikt voor het 24/7 buiten scharrel leven en zeg je dat mijn manier van paarden houden dus niet goed is....

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 12:11

meggiemeg schreef:
Zapje schreef:

Maar het is niet alleen de paddock, ze mogen ook de benen strekken in de rijbaan alleen niet de hele dag en helaas niet samen omdat dat niet gaat.
Zoals je al aangeeft is PP niet voor elk paard geschikt, ik er ook die er dood ongelukkig van werden.
Plus niet elk paard is er een die van rondscharrelen houdt, die van mij staan het liefst op de favoriete hangplek samen op 3 m2 terwijl ze meer ruimte hebben en ja ik geeft ze op diverse plekken eten en drinken enzovoorts.

Je hoeft ook niet een pp te maken. En meeste mensen zien hun paarden niet 24/7, dus weten ook niet wat ze doen.
Het gaat erom dat paarden kunnen kiezen en weg kunnen lopen van elkaar. Dat ze kunnen kiezen voor eten, spelen, of rusten.
Wij hebben 4 plekken met hooi, maar ze staan er ook altijd samen en de ene dag is de ene plek favoriet en de andere dag de andere.
Gister waren ze toevallig rondjes aan het rennen. En wij hebben echt wel "oudjes"

Het grootste probleem is verveling op een kleine paddock met 1 plekje met wat hooi. Dan zie je heel vaak dat paarden met elkaar gaan klooien als de match al niet geweldig is.

Buiten dat hoor je standaard bij mensen; Mijn paard is zo fris ś winters...... Maar dat komt 9 van de 10x omdat ze veel meer op stal staan en hun ei niet even kwijt kunnen. Al is dat vaak maar 1 keer rond rennen.
8*10 is beter dan een stal, maar niet voldoende om te bewegen. TS heeft een jong paard wat z'n ei kwijt moet af en toe en het nodig heeft voor sterke botten en spieren.
Dan een ouder paard van 26 dat nu al niet meer goed van zich af kan bijten.

Mijn 26jarige kwam toen ze 20 was ook elke dag stijf uit haar stal en vliegt nu rond na jaren 24/7 buiten. 8*10 is dan leuk, maar nodigt ook niet uit.

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 12:17

Laura199525 schreef:

Jij ZIET geen optie om andere paddocks te maken, maar als je geen platte groene geeft kunnen we niet meedenken hoe je dit met wat creatief kijken gunstiger in kan delen.

En nee, ik ben ook niet van “alle paarden zijn beter af met 24/7 buiten, zonder ijzers etc” maar vind wel dat een paard lekker zijn benen moet kunnen strekken gedurende een flink deel van de dag en met gezelschap (mag ook naast elkaar i.p.v. bij elkaar)

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 12:30

Nou Superpony als het aan onze fries ligt staat die de hele dag binnen, dat was hij zo gewend en hij heeft echt heel lang nodig gehad (ruim een jaar) om er aan te wennen dat ze hier de hele dag wel buiten staan. Heel soms merk je dat hij weer naar binnen wil na een uurtje buiten, maar helaas dat doen we dus niet. Ik had graag meer weide gehad om ze het hele jaar rond buiten op het gras gehad, maar die heb ik niet dus moet ik het doen met wat we hebben en ik denk dat ik het goed doe. Voor een ander is het wellicht niet goed genoeg en voor weer een ander is het mega omdat zij nog veel minder ruimte hebben dan ik voor de 2 paarden.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 12:45

[quote="Laura199525"]Zoals ik al aangaf leest 9 vd 10 niet het hele verhaal.
Ik ben absoluut geen voorstander van het natuurlijk houden van paarden aangezien de moderne warmbloedpaarden daar niet voor gemaakt zijn. Ik zal weer terug gaan naar mijn vorige stal waar ze lekker elke dag een uurtje in de molen stonden in de winter net zoals heel veel (goede) rijpaarden.

Ik vind dit oprecht een interessant vraagstuk; wat maakt moderne warmbloedpaarden niet geschikt om "natuurlijk te houden"?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 12:46

Soms zijn paarden gewoon geen match. Als ts geen mogelijkheid heeft om er een derde paard bij te zetten zodat het oudje rust heeft, en het gaat wél goed onder toezicht, dan vind ik het logisch dat ze ervoor kiest om ze uit elkaar te houden en enkel samen te zetten als er toezicht is. I

Ts: ik denk dat je wel iets kan behalen door 1 gewone paddock te maken en de andere zo in te delen dat die rond paddock 1 gaat. Dan heb je al iets meer rechtere lijnen waardoor een sprintje mogelijk is.
Afhankelijk van hoeveel keer per dag je er bij komt kan je kiezen om in de voormiddag de ene in de kleine en de ander op de track te plaatsen, en in de namiddag af te wisselen, of dag om dag (of het oudje in de kleinere paddock en de jongere in de track. Door die opstelling kan je de kleinere paddock bv ook ovaler of in een lus maken zodat er iets meer gestimuleerd wordt om rond te lopen. )
Zo kan je voldoen aan de behoefte van bewegen van het jonge paard, staan ze niet samen, en maken ze je piste niet kapot, zonder dat je extreem veel moet investeren of heel veel weide kwijt raakt.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 13:06

Onze paddock is 200 bij 10, opgedeeld in 3 stukken voor 5 paarden in totaal. 8 bij 10 is in mijn ogen ook echt wel klein, maar nog altijd beter als niets. Hoewel ik het heel belangrijk vind dat paarden iedere dag buiten komen en vrij kunnen bewegen wordt het naar mijn idee ook weleens iets overschat. Onze paarden rollen een keer en staan vervolgens weer stil om hooi te eten. Wanneer het droog is, geen harde wind en niet te koud houden ze het er wel 6 uur uit zonder chagrijnig te worden en/of gaten te gaan graven. Helaas regent en waait het toch regelmatig.... eerder liet ik ze staan maar tegenwoordig haal ik ze binnen wanneer ze aangeven er zat van te zijn. Wanneer ik tijd heb mogen ze na een paar uurtjes op stal nog een keer naar buiten. Dit is wel tijdrovend (nog een keer mestruimen en vegen) en voegt qua beweging niet zoveel toe, daarom gaan we graag met ze fietsen. De paarden vinden het geweldig, ze kunnen lekker de benen strekken en halen een frisse neus. Onderweg valt er altijd wel iets te zien, na een rondje fietsen staan ze er altijd weer super tevreden bij. Uiteraard worden ze daarnaast ook nog gereden. Misschien is zoiets voor jou ook een idee? Je moet immers roeien met de riemen die je hebt. Ik zou de paarden niet bij elkaar zetten als je uit ervaring al weet dat het niet goed gaat, zeker niet in zo’n kleine ruimte!

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 13:56

Duhelo schreef:
Een kleinere paddock in het midden met een track paddock eromheen zou misschien een leuk idee zijn? De oude heeft wss niet echt behoefte aan rennen, dus die krijgt de binnenpaddock, de jonge krijgt de buitenpaddock dus kan lekker sprintjes trekken, en als je er bent zet je de boel open zodat de oude ook lekker kan rennen als die dat nog wil?

Dat gaat toch niet op die oppervlakte? Samen zijn de 2 paddockjes 160m2. In de optimistische veronderstelling dat het een vierkant zou zijn heb je 12.5 x 12.5. Als je daarvan aan de buitenkant een pad maakt van 3m breed hou je in het midden een paddockje van 6.5x6.5m over...
Op een recht stuk van 12m valt er helemaal niks te sprinten, want na die 12m volgt er een haakse bocht.
En dat paard dat in het midden staat wordt helemaal knettergek als de andere rondjes rond hem begint te maken. Dat is toch nog slechter dan de oorspronkelijke situatie.
Soms moet je gewoon toegeven dat de oppervlakte te klein is en dat je ze niet groter kan maken.
@ TS : is het geen optie om je paarden in de winter een paar maanden op pension te zetten?

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 14:48

In deze opstelling :

Afbeelding

valt dat wel mee hoor. Voor een paard alleen is 2 m ruim zat.
Je doet de middenste paddock meer bovenaan, daar heb je dan een paddock van 9X6 met een track errond van 2 m breed. De onderste paddock is 10 x 5 met de track eraan vast.
Langste stuk is dan inderdaad maar 16 m,maar met afgeronde hoeken kunnen ze wel rondgalopperen hoor, zeker op een goede bodem.
Het ander paard dat "gek" zou worden lijkt me afhankelijk van de paarden zelf . Mijn merries zouden daar niet eens van opkijken. De ruinen (op beide locaties) zijn wel vaker alleen aan het rennen terwijl de merries staan te kijken...

Als dit een optie is en werkt lijkt me het ng altijd beter dan 24 op 7 op stal (en welke pensionstal komen de paarden wel iedere dag buiten op grote paddocks waar paard van ts ook tussenpast? )

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 14:50

Er zijn pensionstallen waar het ‘s winters goed geregeld is, maar dat is volgens mij nog steeds eerder een uitzondering als regel.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 15:24

Citaat:
De ruinen (op beide locaties) zijn wel vaker alleen aan het rennen terwijl de merries staan te kijken...

Bij mij ook hoor, soms is er eentje zo gek als een deur en de andere staat in dezelfde paddock te tukken.

Als je nou het middenstuk ovaal maakt is de buitenbaan toch best leuk?

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 15:28

Laura199525 schreef:
Nee de oudere is juist groter dan de jongere. Het maakt niet uit of ze op een klein stuk of groot stuk staan, de jonge blijft de andere terroriseren. Zelfs tussen de paarden van de buren zit een extra draad zodat ze daar niet meer mee kan snuffelen want ze klimt zowat over de omheining heen. Deze jonge heb ik zelf gefokt dus ken haar door en door. Iedereen kan goede adviezen geven maar als 2- jarige heeft ze een andere zo opgejaagd door de draad dat deze daar flinke wonden aan over gehouden heeft, meerdere paard flink getrapt, met alle blessures tot gevolg. Dus we hebben het 3 jaar lang geprobeerd van Shetlanders tot dominante paarden, maar vorig jaar besloten dat het klaar was. Dit paard is te fel voor bij andere paarden. Tegenover mensen niet en als ik erbij ben doet ze ook niks tegen andere paarden, dus dan staan ze wel samen. Derde paard of pony erbij nemen wil ik niet, want daarmee los ik het ruimtegebrek in de winter niet op.

Beestje heeft nooit in een groep/opfok gestaan?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 15:38

Duhelo schreef:
In deze opstelling :

[ [url=m/gFTYiY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Je doet de middenste paddock meer bovenaan, daar heb je dan een paddock van 9X6 met een track errond van 2 m breed. De onderste paddock is 10 x 5 met de track eraan vast.
Langste stuk is dan inderdaad maar 16 m,maar met afgeronde hoeken kunnen ze wel rondgalopperen hoor, zeker op een goede bodem.
Het ander paard dat "gek" zou worden lijkt me afhankelijk van de paarden zelf . Mijn merries zouden daar niet eens van opkijken. De ruinen (op beide locaties) zijn wel vaker alleen aan het rennen terwijl de merries staan te kijken...

Als dit een optie is en werkt lijkt me het ng altijd beter dan 24 op 7 op stal (en welke pensionstal komen de paarden wel iedere dag buiten op grote paddocks waar paard van ts ook tussenpast? )

Paden van 2m breedte is vragen om ongelukken, zeker met een jong paard. Paard kan eens opzijspringen of proberen om te draaien. Dan gaat hij de omheining in. Ter vergelijking ; een boxdeur heeft een minimumbreedte van 1.20m. Daar gaat een paard in principe in stap door en nog komt het voor dat een paard zijn heup stoot.
Op 16m goed doorgalopperen zie ik ook niet gebeuren, het is korter dan de korte zijde van een rijpiste.
Het is gewoon heel klein (exact 1/5 van een 20x40 rijbaan!), hoe je het ook indeelt, het wordt er niet groter op.
Laatst bijgewerkt door Sclimpre op 17-07-19 15:44, in het totaal 1 keer bewerkt

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 15:41

Zapje schreef:
Laura199525 schreef:
Ik ben absoluut geen voorstander van het natuurlijk houden van paarden aangezien de moderne warmbloedpaarden daar niet voor gemaakt zijn. Ik zal weer terug gaan naar mijn vorige stal waar ze lekker elke dag een uurtje in de molen stonden in de winter net zoals heel veel (goede) rijpaarden.

Ik vind dit oprecht een interessant vraagstuk; wat maakt moderne warmbloedpaarden niet geschikt om "natuurlijk te houden"?

Niet elk paard vind het prettig en de een heeft meer behoefte aan ritme en wel naar binnen voor de nacht dan de ander. Mijn kwpn-er maakt absoluut geen wintervacht aan, die krijgt wel een deken op om te voorkomen dat alle energie naar warmhouden gaat. Maar die altijd buiten gaat voor hem niet worden. Plus ook dit is een enorme klier, voor het andere paard is het wel prettig om even rust te hebben. Ook kan ik op deze manier goed in gaten houden hoeveel ze eten en of elk paard wel alles krijgt wat deze nodig heeft.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 15:45

Sclimpre schreef:
@ TS : is het geen optie om je paarden in de winter een paar maanden op pension te zetten?

Gaat dit niet te ver?
De paarden komen buiten, kunnen de benen lekker even strekken als ze in de buitenbak staan, verder staan ze op een droge paddock met hooi lekker buiten in de frisse lucht. Denk dat menig paard dit niet heeft in de winter.
Bij mijn buren staan 2 paarden vel over been, genoeg ruimte maar geen spriet te eten, modder tot aan de knieën in het najaar/winter in de natte periode, hooi krijgen ze minimaal verstrekt, een schuilstal is er wel maar daar zitten zoveel gaten in dat het 1 groot tochthok is geworden. Zij is van paarden natuurlijk houden. Ik weet ook wel dat dit het andere uiterste is maar om even een voorbeeld te geven.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 15:53

je kan het nooit helemaal perfect doen.
Ideale situatie zou zijn dat je meerdere hectaren weiland hebt met daarop een droge paddock, een verharding, goede schuilstal met meerdere ingangen en ruim groot genoeg dat alle paarden kunnen en durven gaan liggen, meerdere voerplekken, etc.
En dan nog zal je altijd problemen hebben, paard dat niet goed in de groep ligt, ouder paard dat meer nodig heeft, dik paard dat minder nodig heeft, paard die gevoelig is voor rotstraal, paard dat niet tegen gras kan, een dekensloper in de groep, noem maar op.
Ts heeft de luxe om de paarden aan huis te houden en paddocks te maken, ze kan er voor kiezen om ze gewoon op stal te houden en een uurtje per dag in de piste te laten, maar is echter bereid om te investeren in goede droge paddocks zodat de paarden toch iets meer ruimte en vrijheid hebben in goede omstandigheden (droge voeten) en met behoud van gras (want op de weide laten lopen in de winter is allemaal goed en leuk tot het kniediepe modder wordt en je in de zomer enkel nog woestijn over hebt...

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 16:27

Duhelo schreef:
In deze opstelling :

[ [url=m/gFTYiY.jpg]Afbeelding[/url] ]

Dit dus. Misschien iets meer breedte pakken, of de middelste paddock aan de zijkant, en de andere er als een U omheen maken. Wij denken altijd in vierkanten, maar dat is grote onzin. ;) Het maakt paarden niet uit of het slingert of ovaal loopt. Zolang het maar niet smal doodloopt. Maak desnoods een roundpen als einde.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-19 16:46

meggiemeg schreef:
Sclimpre schreef:

Gaat dit niet te ver?

Er zijn toch veel mensen die het zo doen? Bv nov t/m feb op pension en de rest van het jaar thuis. Ideaal toch?