Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
KimD schreef:pmarena schreef:Ik heb hier gekozen voor breed bruin lint omdat ik dat het mooiste vind, en ook goed zichtbaar voor de paarden. Maar het is niet zo heel goed bevallen vanwege de flinke wind die er hier op staat. Dan gaat het toch steeds slap hangen of isolatoren worden zelfs kapot getrokken.
Je kan het door de wind uitgerekte lint natuurlijk weer netjes strak opspannen, maar op een gegeven moment blijkt dan dat de kunststof verder rekt dan de geleidende metaaldraadjes, en dan trek je die metaaldraadjes kapot tijdens het opspannen. En loopt je stroom dus niet goed meer door.
Koord is dan praktischer gezien de wind daar toch wat minder vat op heeft. En het is trouwens ook nog zo dat lint wel erg druk wordt als je dat 2 rijen (of meer...) achter elkaar zet zoals bij een PP met paden.
Om vakkundige ontsnapper-Shets binnen te houden is het vooral belangrijk om een flinke klap stroom er op te hebben staan, en te zorgen dat ze niet hun hoofd er onder / tussen kunnen steken. Dus stevige palen goed in de grond, op niet te grote afstand van elkaar. Want prikpaaltjes daarbij steken ze hun goed behaarde kop onder de draad - en tillen zo het hele zaakje inclusief prikpaaltjes omhoog en floepen er onderdoor
Bij vaste palen die ver uit elkaar staan zit er ook best wat ruimte om draden op te tillen en onderdoor te floepen.
Dus liefst een combinatie van:
- flinke klap stroom op de draden
- vaste palen (geen prikpaaltjes)
- palen niet meer dan een meter of 4 (liefst 3) uit elkaar
- meerdere draden waar liefst maar 30-40 cm tussen zit
Ik heb geen enkele vaste paal meer, ik werk alleen nog maar met prikpaaltjes en alles staat zo straks dat je er een liedje op kunt spelen.
pmarena schreef:Ja juist vanwege dat kapot gaan van die dunne draadjes zit ik al jaren met een schuin oog naar dat Equifence te kijken. Ik vraag me dan alleen dus wel steeds af of dat niet ook een sof blijkt te zijn, omdat dat op 1 of andere manier toch ook weer na een paar jaar "op" zal zijn, dat het metaal dan toch aangevreten / dof / roestig wordt en minder geleid ofzo weet je wel
Ik vind het nooit erg om ergens wat meer geld in te steken, maar dan moet het wel echt een investering zijn die het waard is en niet zo'n gevoel achteraf geven van ik had eigenlijk net zo goed...vul maar in
SensaHorses schreef:Dit koord hebben wij; https://www.cavalo.nl/duopack-turboline ... -500m.html
Heeft een lage breekkracht, hangt pas een half jaar maar bevalt tot nu toe erg goed!
Heb langs de buitenkant overal 4 draden, 2 van dit koord en 2 dunnere van Gallagher. Niet omdat het uitbrekers zijn, maar omdat zo te houden. Aan de binnenkant van de track maar 2 draden, heb dan liever dat ze daar er door gaan.
Aan de voorkant dat nog gaas erachter, tegen honden, en daar komt nog een beukenheg tegenaan.
De paddock is nog met lint, wat ik nog had, is maar 2cm, maar erger me toch een beetje aan het gewapper en het net niet strak hangen. Zitten ook al scheurtjes in door de wind. Gaat dus ook nog vervangen worden door hetzelfde koord!
Mizora schreef:Wij hebben dit ook en het is prachtig spul, het enige waar je wel op moet letten is dat je slagen er niet uit kan trekken zoals dat kan met geslagen koord. Je moet de slag over een stukje verdelen verdelen anders krijg je een lelijke plek in het koord. Niet dramatisch, wel zonde.