Koord of lint

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Koord of lint

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 17:11

Als er een voetje in gedraaid zit én er blijft stroom op staan dan is het resultaat nog steeds bijzonder triest, nl einde verhaal paard.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-19 17:27

Daarom moet je ervoor zorgen dat het draad altijd strak staat en dat de draden dicht genoeg bij elkaar staan. 100% veilig bestaat niet, maar als de draden dicht genoeg bij elkaar staan vormt het een soort muur en heb je toch al minder kans dat de paarden iets gaan proberen.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 11:10

Ik weet eigenlijk ook niet hoe makkelijk Equifence "oprolt" of meer zoals een tuinslang is, zeg maar.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 11:58

Het wordt geleverd in een rol (je moet het met een spoel afrollen). De stukken die je over hebt vormen zich dus weer naar die rol, zeg maar.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 12:02

Dus er komen toch ook wel kleine slagen in die zich om een paardenbeen kunnen wikkelen zeg maar?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 12:09

Ik heb heel bewust koord. Het blijft veel mooier/strakker dan het lint dat wij voorheen gebruikten (beide Gallagher). Koord breekt minder snel en dat vind ik een grote pre. Zelfs de shet sloopte soms het lint om in een andere weide te gaan grazen. Nu met koord is dat nooit meer voorgevallen. Ik heb een trekpaard en liever dat hij de omheining niet kan slopen dan dat ik hem van de weg af moet plukken.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 12:15

pmarena schreef:
Dus er komen toch ook wel kleine slagen in die zich om een paardenbeen kunnen wikkelen zeg maar?

Oh je bedoelt als het op de palen zit? Dan staat het volledig strak gespannen (mbv een opspanner). Op deze foto zie je toevallig de opspanners zitten:

Afbeelding

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 12:42

Nou meer als het beschadigd raakt. Ik vind Equifence best enorm prijzig en vraag me af of het de investering waard is / op welk gebied het de investering waard zou kunnen zijn t.o.v. gewoon cord of metaaldraad.

Zou het duurzamer zijn, veiliger als het stuk gaat. Makkelijker te verwerken / repareren. Dat soort dingen. De overweging van is het die meerprijs waard zeg maar :)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 12:45

Het gaat vooral langer mee en houdt goed zijn geleidbaarheid. Het is eigenlijk gladde draad in een jasje.
Zowel cord als lint bestaat uit een drager met daarin geleidende draden geweven. Bij slijtage kunnen de geleidende draden breken. Daarom heeft duurder materiaal meer draadjes als goedkopere versies en soms ook veschillende metaalsoorten.

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 12:47

Het kan in principe niet beschadigen, tenzij het om de een of andere reden echt doormidden gaat. Dan zul je opnieuw moeten spannen.

Volgens Gallagher is het duurzamer en veiliger (vanwege het kunststof om de draad), en vrijwel onderhoudsvrij (gaat niet slap hangen, o.a. door trekveren die ertussen zitten). Voor ons kwam het even duur uit als lint omdat we minder palen nodig hadden met Equifence. Wij hebben de bruine variant, die zie je vrijwel niet in het landschap.

Edit: ik was tegelijk aan het typen met Sclimpre.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 12:53

Ik denk dat euiifence een goede keuze is als je omheining er altijd blijft staan. Als de draden af en toe weggenomen moeten worden, bv. voor onderhoud, dan is koord wel makkelijk.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 12:54

Ja juist vanwege dat kapot gaan van die dunne draadjes zit ik al jaren met een schuin oog naar dat Equifence te kijken. Ik vraag me dan alleen dus wel steeds af of dat niet ook een sof blijkt te zijn, omdat dat op 1 of andere manier toch ook weer na een paar jaar "op" zal zijn, dat het metaal dan toch aangevreten / dof / roestig wordt en minder geleid ofzo weet je wel :)

Ik vind het nooit erg om ergens wat meer geld in te steken, maar dan moet het wel echt een investering zijn die het waard is en niet zo'n gevoel achteraf geven van ik had eigenlijk net zo goed...vul maar in ;)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 13:17

Idd als je er een boel geld aan uitgeeft moet het ook de moeite zijn.
Het draad zit natuurlijk mooi beschermd.
Goede kwaliteit cord blijft anders ook wel lang een flinke schok geven.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 13:28

KimD schreef:
pmarena schreef:
Ik heb hier gekozen voor breed bruin lint omdat ik dat het mooiste vind, en ook goed zichtbaar voor de paarden. Maar het is niet zo heel goed bevallen vanwege de flinke wind die er hier op staat. Dan gaat het toch steeds slap hangen of isolatoren worden zelfs kapot getrokken.

Je kan het door de wind uitgerekte lint natuurlijk weer netjes strak opspannen, maar op een gegeven moment blijkt dan dat de kunststof verder rekt dan de geleidende metaaldraadjes, en dan trek je die metaaldraadjes kapot tijdens het opspannen. En loopt je stroom dus niet goed meer door.

Koord is dan praktischer gezien de wind daar toch wat minder vat op heeft. En het is trouwens ook nog zo dat lint wel erg druk wordt als je dat 2 rijen (of meer...) achter elkaar zet zoals bij een PP met paden.

Om vakkundige ontsnapper-Shets binnen te houden is het vooral belangrijk om een flinke klap stroom er op te hebben staan, en te zorgen dat ze niet hun hoofd er onder / tussen kunnen steken. Dus stevige palen goed in de grond, op niet te grote afstand van elkaar. Want prikpaaltjes daarbij steken ze hun goed behaarde kop onder de draad - en tillen zo het hele zaakje inclusief prikpaaltjes omhoog en floepen er onderdoor :P

Bij vaste palen die ver uit elkaar staan zit er ook best wat ruimte om draden op te tillen en onderdoor te floepen.

Dus liefst een combinatie van:

- flinke klap stroom op de draden
- vaste palen (geen prikpaaltjes)
- palen niet meer dan een meter of 4 (liefst 3) uit elkaar
- meerdere draden waar liefst maar 30-40 cm tussen zit

Ik heb geen enkele vaste paal meer, ik werk alleen nog maar met prikpaaltjes en alles staat zo straks dat je er een liedje op kunt spelen. :+

Hoe dan? Die dingen lopen altijd weg bij mij...

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 13:48

pmarena schreef:
Ja juist vanwege dat kapot gaan van die dunne draadjes zit ik al jaren met een schuin oog naar dat Equifence te kijken. Ik vraag me dan alleen dus wel steeds af of dat niet ook een sof blijkt te zijn, omdat dat op 1 of andere manier toch ook weer na een paar jaar "op" zal zijn, dat het metaal dan toch aangevreten / dof / roestig wordt en minder geleid ofzo weet je wel :)

Ik vind het nooit erg om ergens wat meer geld in te steken, maar dan moet het wel echt een investering zijn die het waard is en niet zo'n gevoel achteraf geven van ik had eigenlijk net zo goed...vul maar in ;)

Op de manege bij ons staat er al een stuk of 10/15 jaar equifence, ziet er nog steeds deftig uit, inderdaad geen onderhoud aan, en het kan zich inderdaad niet om een paardenbeen rollen ofzo. Wat er gebeurt als er een paard doorheen dendert heb ik geen idee, nooit meegemaakt daar, ik vermoed dat de palen en isolatoren voornamelijk stuk zouden gaan.

Desondanks kies ik zelf wel voor koord, omdat het veel flexibeler is en wij nog niet zeker weten hoe we onze omheining precies willen hebben.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 13:57

Koord. Inderdaad omdat lint er eerder slordig uit gaat zien.
En dan bij voorkeur zwart/bruin/groen koord.
Daarnaast hout en groene prikpaaltjes. Mooi rustige uitstraling.

SensaHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 14:51

Dit koord hebben wij; https://www.cavalo.nl/duopack-turboline ... -500m.html
Heeft een lage breekkracht, hangt pas een half jaar maar bevalt tot nu toe erg goed!
Heb langs de buitenkant overal 4 draden, 2 van dit koord en 2 dunnere van Gallagher. Niet omdat het uitbrekers zijn, maar omdat zo te houden. Aan de binnenkant van de track maar 2 draden, heb dan liever dat ze daar er door gaan.
Aan de voorkant dat nog gaas erachter, tegen honden, en daar komt nog een beukenheg tegenaan.
De paddock is nog met lint, wat ik nog had, is maar 2cm, maar erger me toch een beetje aan het gewapper en het net niet strak hangen. Zitten ook al scheurtjes in door de wind. Gaat dus ook nog vervangen worden door hetzelfde koord!

Niello

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 15:15

Bij goede zware palen, goede kwaliteit 4 cm lint en degelijke isolatoren gaat lint praktisch niet hangen. Hier gaat 4 cm lint van Horsefriend al 27 jaar mee en is in die tijd hooguit 5x nagespannen. En als ze er met rollen inkomen,dan breekt het.

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 15:27

Equifence ook wel Permanentkabel genoemd gaat 30 jaar mee, dus 5 keer zo lang als de maximale levensduur van band of cord.
Doordat het zo stug is kan het eigenlijk niet om een paardenbeen wikkelen.
Gallagher raad wel aan om het door een professioneel omheining bedrijf te laten monteren.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 17:48

Ook bij de wat zoutere zeelucht? Want dat vreet toch vaak aan metaal :=

juliomariner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-19 18:29

pmarena schreef:
Ook bij de wat zoutere zeelucht? Want dat vreet toch vaak aan metaal :=

De draad zit helemaal in een kunststof geleidende mantel dus geen probleem

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-19 08:32

Voor een binnenomheining ga ik niet meer voor lint. Koord bevalt veel beter ivm makkelijker strak spannen en minder windgevoelig. Alleen voor rantsoen draadjes gebruik ik nog wel smal kunt omdat die steeds verplaatst worden zien ze dat beter.

Bij vaste omheining weten ze gewoon waar ze langs kunnen en is 2 of 3 lagen koord prima. Onze buurvrouw had een tussenmaat koord en dat stond super netjes en strak. Een aantal vaste palen en er tussen kunststof palen.

Ik heb in mijn tussenweiden nu nog bovenste laag smal lint en onderste laag dun koord en op andere weide waar de draad ook makkelijk opgeschoven moet worden bovenste laag dik koord en onderste laag dun koord.

Buiten omheining heb ik dat ook.

Hier moet loonbedrijf er bij kunnen om bramen en onkruid te maaien en sloten schoon te maken en dan halen we de draden weg. Met houten omheining of permanent kabel kan dat niet.

EmEm

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-07-19 21:39

SensaHorses schreef:
Dit koord hebben wij; https://www.cavalo.nl/duopack-turboline ... -500m.html
Heeft een lage breekkracht, hangt pas een half jaar maar bevalt tot nu toe erg goed!
Heb langs de buitenkant overal 4 draden, 2 van dit koord en 2 dunnere van Gallagher. Niet omdat het uitbrekers zijn, maar omdat zo te houden. Aan de binnenkant van de track maar 2 draden, heb dan liever dat ze daar er door gaan.
Aan de voorkant dat nog gaas erachter, tegen honden, en daar komt nog een beukenheg tegenaan.
De paddock is nog met lint, wat ik nog had, is maar 2cm, maar erger me toch een beetje aan het gewapper en het net niet strak hangen. Zitten ook al scheurtjes in door de wind. Gaat dus ook nog vervangen worden door hetzelfde koord!

Ja als ik voor koord ga wil ik inderdaad deze. Fijn dat ie een lage breekkracht heeft.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 07:10

Wij hebben dit ook en het is prachtig spul, het enige waar je wel op moet letten is dat je slagen er niet uit kan trekken zoals dat kan met geslagen koord. Je moet de slag over een stukje verdelen verdelen anders krijg je een lelijke plek in het koord. Niet dramatisch, wel zonde.

SensaHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-19 09:34

Mizora schreef:
Wij hebben dit ook en het is prachtig spul, het enige waar je wel op moet letten is dat je slagen er niet uit kan trekken zoals dat kan met geslagen koord. Je moet de slag over een stukje verdelen verdelen anders krijg je een lelijke plek in het koord. Niet dramatisch, wel zonde.

Dat is inderdaad wel een klein minpuntje/iets om rekening mee te houden. Hier is het dan een klein bobbeltje op het koord. Goed afrollen dus.