Waar zijn alle vlieg- en steekbeesten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Hilary

Re: Waar zijn alle vlieg- en steekbeesten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 21:26

Is er iemand die bij Herperduin komt? We vragen ons af of daar momenteel (veel) dazen zijn.

emily17

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 21:53

Hier in Amersfoort al heel veel vliegen en dazen

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 22:14

Wespen in overvloed niet normaal.

Dazen alleen last van In het bos sinds kort. En ook al veel.

Horzels al langer.

Gewone vliegen valt mee vorig jaar extreem om de ogen van de paarden.

smit_ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 22:21

Bij mij in huis -:(- Het is niet normaal dit jaar. Doe gemiddeld 2 dagen voor ik een plakstrip vol heb. Helaas nog niet overal horren voor ivm verbouwing dus zolang maar veerust spuiten voor we savonds naar binnen gaan.

xAnthea

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 22:24

Voorlopig valt het dit jaar bij os nog mee qua dazen. Normaal kunnen onze paarden vanaf juni niet zonder vliegendeken buiten komen omdat ze dan geterroriseerd worden door tientallen dazen. Nu ben ik pas een weekje begonnen met vliegendeken en ik heb hem nu alweer een paar daagjes uit en ze kunnen gewoon lekker buiten staan... Ik vind het iig top :) Hopelijk blijft dat zo.

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 22:43

ik roep al dagen waar zijn de dazen nou... gemiddeld begin juni gaan de boerka s aan, maar nu redden we het nog prima met de maskers ....!! vliegen wel maar niet bovenmatig, wespen weinig, muggen nihil... apart verhaal... Had echt na die warme periode een explosie vliegend gespuis verwacht.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 08:46

Hilary schreef:
Is er iemand die bij Herperduin komt? We vragen ons af of daar momenteel (veel) dazen zijn.

Ik ben pas geleden in Herperduin geweest, maar zonder paarden.
Toen zaten er niet veel, maar ik weet niet hoe het met paarden is.

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 09:06

@TS als er bij jou niets stekends vliegt: lucky you!
Ik word compleet lek geprikt voor muggen, gebeten door dazen, en het stikt hier al vd wespen. En tel daar dan de flinke hoeveelheden vliegen bij op, plus de processierupsen die bultjes veroorzaken... en we zijn rond :Y)

Regio Noord-Brabant-midden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 09:47

Nou, hier op de Utrechtse Heuvelrug zijn er ook genoeg vliegen en steekbeesten :(

Hilary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 10:09

Dank je wel, FrNo

SwPck schreef:
Nou, hier op de Utrechtse Heuvelrug zijn er ook genoeg vliegen en steekbeesten :(

Ik vind het bij ons nog meevallen. Gisteren twee dazen doodgemept, maar wel zonder vliegendeken gereden en de paarden bleven overdag ook vrijwillig een flinke tijd op de wei.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 10:16

Hilary schreef:
Dank je wel, FrNo

SwPck schreef:

Ik vind het bij ons nog meevallen. Gisteren twee dazen doodgemept, maar wel zonder vliegendeken gereden en de paarden bleven overdag ook vrijwillig een flinke tijd op de wei.

Ik zit zelf in omgeving Veenendaal.. onze buren hebben een aantal koeien die best in de buurt van de paarden staan. Zit ook een slootje tussen, weet alleen niet of deze nou gevuld is met water maar ik denk dat dat wel mee helpt met de hoeveelheid beestjes. De paarden moeten echt wel een deken op wanneer ze de wei op gaan.

Rendiertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 10:36

Ik woon in de provincie Groningen. Normaal gesproken enorm veel last van dazen. Mijn paard wordt helemaal gek door die beesten dus meestal de hele zomer in de vliegendeken. Dit jaar zijn er bij ons echt opvallend weinig dazen. In juni heb ik 2 weken een vliegendeken op gehad. Nu staat hij lekker rustig in z'n blote bips in de wei. Ik mis de dazen als kiespijn. Heerlijk rustig zo *\o/*

petraaken

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 10:56

Ben er ook niet rouwig om dat er nog niet veel dazen zijn. Vliegen vallen ook mee. Alleen met de hittegolf moesten ze hun vliegenmaskers aan. Mijn paarden vinden het wel best dat er niet veel steekbeesten zijn en ik ook.

Dayanara

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 10:58

Ik denk dat ze allemaal geëmigreerd zijn naar tilburg en de Loonse en drunense duinen dan

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 11:02

Hier op de zuid oost Veluwe ook nog niet zo’n last. Af en toe een daas. Wel meer wespen. Maar verder valt het nog mee. *zoekt hout om af te kloppen*

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 11:35

Ik vind het hier (west DL) grens Overijssel omgeving Tubbergen ook nog heel erg meevallen.
Vorig jaar had ik een ware vliegenplaag binnen. Kon nog niet snel door de achterdeur naar buiten/binnen of er vlogen meteen 30 vliegen mee.
Dazen valt me ook reuze mee, ze zijn er wel maar niet veel.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:01

Rondje dijksgatbos is echt verschrikkelijk := zijn 't minder Dazen is er echt een muggen explosie :=

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 13:06

Hier in Twente zitten wel dazen maar tot op heden toch minder dan vorig jaar. Ik sla er op de wei echt wel per paard een stuk of 3 á 4 dood maar voorgaande jaren kon je gewoon bij de paarden blijven staan. 30 tot 50 per paard sloeg ik er dan achter elkaar dood :( Of het nou komt door de droogte van dit jaar of misschien al van vorig jaar ???
Of ... zou het minder worden doordat tegenwoordig bijna iedereen wel een dazenval heeft hangen.
Ik bedenk me ineens, straks worden die vallen nog verboden omdat de daas teveel aan het minderen is _O-

Je zal het beleven dat er een of ander natuur hotemetoot aan de bel trekt omdat de daas aan het uitsterven is. Was laatst ook al zo maar toen ging het over de slakken in de tuin die we moesten koesteren. Bléh...

Vliegen zitten er hier zat toch kan ik het bij de paarden af zonder vliegenmasker terwijl ze die vorig jaar echt een aantal weken op moesten. Tsja in de dazenval heb ik ook legio veel vliegen zitten als bijvangst :D

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 13:21

Skippy01 schreef:
Ik word compleet lek geprikt voor muggen, gebeten door dazen, en het stikt hier al vd wespen. En tel daar dan de flinke hoeveelheden vliegen bij op, plus de processierupsen die bultjes veroorzaken... en we zijn rond :Y)

Gek, wij zitten niet ver van elkaar maar hier amper iets te merken. Paard staat - ondanks zn allergie - zonder deken/masker terwijl het hier vorig jaar wel heel erg was volgens stalgenoten.

Ook in het bos geen gespuis te zien behalve de processierups.. en thuis ook geen muggen *\o/*

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 13:26

In Groesbeek :(

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 13:44

Ik vind het dit jaar echt meevallen.
Heb toevallig net bij dit weekend het vliegengordijn in mn deurkozijn gehangen, omdat we idd bij terugkomst van vakantie een paar wespen binnen kregen.

Maar in het bos was ik zaterdag gewoonweg verbaasd hoe weinig dat er zat aan vliegend gespuis, stekend gespuis heb ik zaterdag helemaal niet gezien (Veluwezoom).

Ook op de wei vind ik het veel minder dan vorig jaar deze tijd.

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 07:13

Ik heb gister ook in het bos uitgestapt, zonder spray en zonder vliegendeken. Er zaten wel wat dazen, maar het was goed bij te houden met doodslaan en met de zweep weghalen. Afgelopen jaren met spray en deken niet of bijna niet te doen.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 07:44

Noord-Hollandse kust hier met een paard behoorlijk gevoelig voor prikkers. Hij heeft langs de singel alweer allerlei bulten en ze hebben op gisteren en eergisteren na elke dag maskers om. Vooral in het weiland is het erg. Ik ben ook gestoken dat het zo warm was en van de week ook door een of andere beest(het jeukt nog _-:( ) Ik rij niet, dus kan verder niet echt oordelen hoe het hier in het duin eraan toegaat, maar ik gok niet veel beter :+ .

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 07:53

Om even terug te komen op de openingspost. Waar zijn alle vlieg- en steekbeesten? Bij mij! Waar ik ook ga. Daar zijn ze. Ben inmiddels meerder keren volledig lek gestoken.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-19 08:03

freetorun schreef:
Skippy01 schreef:

Gek, wij zitten niet ver van elkaar maar hier amper iets te merken. Paard staat - ondanks zn allergie - zonder deken/masker terwijl het hier vorig jaar wel heel erg was volgens stalgenoten.

Ook in het bos geen gespuis te zien behalve de processierups.. en thuis ook geen muggen *\o/*

Same here. Net aan de andere kant van het vliegveld valt het heel erg mee.