kosten voordroog verdelen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Izzy19

Re: kosten voordroog verdelen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 14:35

Wij lieten ons gras altijd eerst in het zaad komen voor we er voordroog van maakten. Nooit problemen mee gehad. Elk jaar al heel mooie voordroog gehad hier! Balen liggen makkelijk 2 weken open zonder te beschimmelen of muf te worden.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 14:37

whutt?? Wat een onzin! Ik heb vorig jaar juli laten maaien en dit zijn 29 (400 kg) pakken geworden. Ik heb ze meteen afgedekt met kuikleed en had in 0 van de pakken schimmel.

Ereste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-19 14:38

Oef! een hele opluchting!

mikaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 14:41

Ereste schreef:
Ik ga de midi-balen eens voorstellen, maar ik denk dat mijn vriendin niet zo enthousiast zal zijn. Ze zal niet goed weten waar die te stockeren, en ze zal schrik hebben voor schimmel. Maar ik ga haar proberen overtuigen. Jullie zijn nu toch al met verschillende bij wie dat prima lukt. Mij lijkt het wel een goed idee.

Hier ook zelf voordroog maken ipv kleine pakjes hooi. Wat betreft de schimmel, laat het goed en langer drogen voor de paarden zodat het bijna hooi is. Kan je het makkelijk 3 weken bewaren. Wel de hele plastic verwijderen als je het openmaakt.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 16:11

Dat heb ik ook nog nooit gehoord, de leverancier van de foliebalen levert die alleen maar en ze worden gelijktijdig gemaaid en geschud als bij de leverancier van de kleine baaltjes.

Jammer dat het spoelen van het hooi niet voldoende is, heb je dit al eens geprobeerd?
https://www.paardendrogist.nl/product/p ... 005/25540/

Ereste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-19 16:24

meggiemeg schreef:
Jammer dat het spoelen van het hooi niet voldoende is, heb je dit al eens geprobeerd?

Nee dat heb ik nog niet. Ik geef nu op aanraden van een vriendin-dierenarts Equitus, maar dat helpt dus duidelijk niet, aangezien het hoesten weer is begonnen.

Meggiemeg, heb jij daar ervaring mee, of misschien andere mensen? Ik kan niet zien wat de samenstelling is van de kruiden, dus ik ben wat voorzichtig. 'Chinese kruiden' is heel vaag.
De recensies zijn wel goed, misschien iets om in het achterhoofd te houden.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 16:32

Waar ze normaal van hoesten zijn de schimmelsporen in het hooi, dat zit in alle hooi. Niet te zien meestal maar houd idd in je achterhoofd dat er iets anders aan de hand is want juist vanaf de grond voeren is het best en apart dat hij juist dan klachten heeft.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 16:35

@ts: ik lees mee en mag ik soms ook een vraag stellen?

Mijn paard heeft hetzelfde. Kreeg op zn 12e stofgevoeligheid. Ging goed na medicatie en aanpassing stalmanagement. Staat inmiddels 3 jaar 24/7 buiten op droog hooi en dat ging goed tot maart dit jaar.
Nu staat mijn paard het grootste deel vd dag alleen op nat hooi en de rest op droog hooi. ‘S nachts krijgt de rest ook nat hooi.

Zonder slijmoplosser blijft hij op nat hooi hoesten, dus ik wil ook maar eens voordroog gaan proberen (andere opties voor slijmoplossen wordt aan gewerkt).
Ik vind de verkrijgbaarheid moeilijk. Ik zag een fouragehandelaar uit Marknesse. Die heeft over 3-4 weken voordroog beschikbaar a 25,- per midibaal (120 kilo), voor bezorgen is minimale afname 10 balen.

Ik vind het dus vooral lastig waar haal je het vandaan, wat is je garantie als het niet goed is etc.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 16:50

Ereste schreef:
meggiemeg schreef:

Nee dat heb ik nog niet. Ik geef nu op aanraden van een vriendin-dierenarts Equitus, maar dat helpt dus duidelijk niet, aangezien het hoesten weer is begonnen.

Meggiemeg, heb jij daar ervaring mee, of misschien andere mensen? Ik kan niet zien wat de samenstelling is van de kruiden, dus ik ben wat voorzichtig. 'Chinese kruiden' is heel vaag.
De recensies zijn wel goed, misschien iets om in het achterhoofd te houden.

Ja het werkte heel goed bij onze oude merrie, die had vage hoestklachten en de dierenarts kon er niet zo snel de vinger opleggen net als bij jou. Weet van meerdere die het hebben gebruikt en dat het goed werkte.

Volgens de site is dit de samenstelling:
Astragalus Root, Codonopsis, Fritillaria, Ginger (Dried), Morus Bark, Mume, Perilla Seed, Pinellia, Platycodon, Rehmannia (Cooked), Schizandra, Tussilago.

Blazy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 19:33

Ik zou het verschil in prijs bijleggen.
Haar meer laten betalen dan wat ze nu doet vind ik persoonlijk niet fair gezien jouw paard het speciale voer nodig heeft

FrNo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 20:12

Is het niet mogelijk om een extra nieuwe goede stroomkabel naar de stal te leggen voor een hooistomer?
Of een hooi stomer ergens anders te plaatsen?

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-19 20:46

Er wordt steeds gesproken over hooi spoelen. Wat beter werkt is weken, minimaal 12 uur in een bak met water zodat de hele stengel het water op kan nemen. Gaat makkelijk in hooinetten en een grote cement ton.

Of doe je het al zo?

Ereste

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-19 09:10

Bigone, ik hou het inderdaad in mijn achterhoofd dat het nog iets anders kan zijn. Alleen weet ik echt niet wat het nog zou kunnen zijn. Ik maak me er zorgen over. Al is hij niet echt ziek. Hij heeft geen koorts, maakt regelmatig de track onveilig, en geniet duidelijk van zijn luizeleventje. Maar dat hoesten blijft dus terugkomen. En als het wat erger is is hij tijdens de rijden bij de zwaardere oefeningen toch wel kortademig.

FrNo, De kabel vervangen gaat niet. Ook dat zou heel duur zijn, omdat die heel lang is. Die loopt over een paar weides.

De kogel is door de kerk. Van zodra het weer het toelaat laten we kleine balen voordroog persen. MIDI-balen kunnen we helaas bij ons niet laten persen, bestaat hier blijkbaar nog niet. Dat was een mooie oplossing geweest. Maar het zijn veel minder balen dan bij hooi dus het is betaalbaarder dan ik dacht. Het verschil ga ik betalen

Dank voor het meedenken en alle goede tips .

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-19 09:16

Misschien heeft hij wel een vernauwing /afwijking aan de luchtwegen bij een bepaalde houding , of aan de slokdarm. Want hij doet het met het hoofd laag en bij moeilijkere oefeningen waarbij hij dus ook vaak ‘ opgekropter’ Loopt. Zou er, mocht het met voordroog niet verbeteren toch echt in die hoek zoeken . Hij krijgt irritatie bij bepaalde houdingen en bij een schimmelallergie hoesten ze altijd.