Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
pmarena schreef:Maar 24/7 wat dan precies...? Want met een vrije in en uitloop in de stal kan hij toch zelf bepalen wanneer hij binnen of buiten wil staan, voor vrijwel elk paard is dat dat idealer dan deels opgesloten staan
Niet om nu per-sé mijn gelijk te willen halen maar een paard dat zelf kan kiezen of hij binnen of buiten staat...daar kan eigenlijk geen enkel paard een groot probleem mee hebben lijkt mij
Mits uiteraard weer die randvoorwaarden goed zijn waardoor paard echt de vrijheid heeft om te gaan en staan waar hij wil. Maar dat is een kwestie van beleid, waar een PP opzet (track om de wei) an sich verder niks aan kan doen
Wij hebben hier een wei achter het huis gehuurd en helemaal ingericht als eenvoudige PP.
Zelf een stal gebouwd, die staat altijd open. Paarden kunnen vanuit stal de verharding op lopen. Daarna het zand op en van daar af weer de track rond de wei op. En als er dan 1 van de stukken wei open staat, kunnen ze daar in vanaf de track. Er lopen hier 2 D-ponies en een kleine kabouter.
Dat is een PP constructie en ik zie geen reden waarom dat voor jouw paard niet prima zou kunnen werkenHet is niet geschikt voor 25 paarden, dan wordt het een ellende voor elk paard. Maar PP staat ook absoluut niet per definitie gelijk aan grote groepen paarden
Dat de PP die je kent niet geschikt zijn (vanwege het beleid) dat geloof ik meteen
Maar het is zonde als je daardoor het hele concept van een track rond een wei afschrijft want op zich is dat wel super fijn als je dat bvb. eens kan realiseren als je eens op een punt komt dat je het kleinschalig zou kunnen realiseren
Citaat:Opgesloten in een box wel liggen en bij een gedeelde box niet, is geen natuurlijk gedrag voor een kuddedier he. Dan is de kudde niet veilig genoeg voor dat paard of heeft dat paard geléérd om zich alleen veiliger te voelen.
Chubby schreef:![]()
[ [url=m/SG21fy.jpg]Afbeelding[/url] ]
Sclimpre schreef:Maar bij de paarden op de foto is dat toch evengoed aangeleerd gedrag? Een grote groep paarden die in een kleine omheinde ruimte gaan slapen, dat zou in de natuur niet goed aflopen.
Sclimpre schreef:Maar er is zoveel niet natuurlijk aan onze manier van paarden houden. Om te beginnen mogen ze hun kudde niet kiezen. Vervolgens staat er een omheining rond zodat ze een ander paard dat hen hindert niet kunnen ontwijken. Ik kan me best inbeelden dat een aantal uren in een individuele box staan voor heel wat paarden rust biedt. In de natuur kunnen ze zelf een groepje vormen en afstand nemen van paarden waar ze het niet mee kunnen vinden. Met een box gebeurt dat afstand nemen door het tussenschot. Ik merk toch wel aan onze paarden dat ze relaxter zijn bij het hooi eten als ze in hun box staan dan wanneer ze samen op de wie hooi eten.
Gizeppie schreef:Sclimpre schreef:Maar er is zoveel niet natuurlijk aan onze manier van paarden houden. Om te beginnen mogen ze hun kudde niet kiezen. Vervolgens staat er een omheining rond zodat ze een ander paard dat hen hindert niet kunnen ontwijken. Ik kan me best inbeelden dat een aantal uren in een individuele box staan voor heel wat paarden rust biedt. In de natuur kunnen ze zelf een groepje vormen en afstand nemen van paarden waar ze het niet mee kunnen vinden. Met een box gebeurt dat afstand nemen door het tussenschot. Ik merk toch wel aan onze paarden dat ze relaxter zijn bij het hooi eten als ze in hun box staan dan wanneer ze samen op de wie hooi eten.
Bedankt! Jij snapt hem!
Chubby schreef:Sclimpre schreef:Maar bij de paarden op de foto is dat toch evengoed aangeleerd gedrag? Een grote groep paarden die in een kleine omheinde ruimte gaan slapen, dat zou in de natuur niet goed aflopen.
Is geen afgesloten ruimte. De ruimte is sowieso 20 x 40 en ze gebruiken slechts de helft voor het dutje op de foto. Daarnaast kunnen ze links en rechts een pad op richting tracks met nog meer paddocks
Het slapen/rusten met één of meer wakende paarden is wel kuddegedrag wat je ook bij wilde paarden ziet.
Sclimpre schreef:'Welzijn' is idd realistischer dan 'natuurlijk'.
Voor mij staat op n°1 van welzijn dat een paard kan grazen, en liefst op een zo groot mogelijke weide. Daar om vind ik de trend van PP's op zand en verharding zo erg. Als je daar filmpjes of foto's van ziet, zie je vooral verveling bij de paarden. Onze paarden gaan winter en zomer de weide in, in de winter 's nachts op stal. Op het eind van de winter staat er niet veel meer op de weide en dan merk je duidelijk aan de paarden dat ze zich vervelen. Ze eten hun hooi, gaan eens kijken op de weide en hangen dan verder maar wat rond. In de lente zijn ze helemaal blij als er terug wat te knabbelen valt op de wei. Ze worden dan ook veel verdraagzamer tegenover elkaar. Maar meer en meer paarden worden winter en zomer op zand en verharding gehouden, voor hen blijft het dan het hele jaar door 'winter'. Dat vind ik een zorgelijke trend.