Paddock paradise voor ieder paard geschikt?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Duhelo

Re: Paddock paradise voor ieder paard geschikt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 09:25

ik denk dat dit ook wel een deel afhangt van de groep en de gewoonte van de paarden.
Wij hebben momenteel 4 trekpaarden samen staan, mijn oude merrie zie ik zelden liggen (maar er staat een jonge speelse ruin bij die het redelijk op mijn merrie gemunt heeft.)
de andere drie liggen heel vaak in de weide te slapen, zowel samen als apart.

De drie kleintjes houden ook geregeld gezamenlijke siesta, al dan niet alledrie samen of twee liggend en eentje wakend.

Ik kan me wel voorstellen dat sommige paarden meer rust vinden als ze een aantal uur hun eigen gedeelte hebben. Ik zou dan persoonlijk alsnog opteren voor een box met uitloop dan dat ik ze in een enkele box zou opsluiten, maar dat moet kwa faciliteiten ook doenbaar zijn.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 09:32

Opgesloten in een box wel liggen en bij een gedeelde box niet, is geen natuurlijk gedrag voor een kuddedier he. Dan is de kudde niet veilig genoeg voor dat paard of heeft dat paard geléérd om zich alleen veiliger te voelen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 09:42

:z
Afbeelding

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 09:43

Maar er is zoveel niet natuurlijk aan onze manier van paarden houden. Om te beginnen mogen ze hun kudde niet kiezen. Vervolgens staat er een omheining rond zodat ze een ander paard dat hen hindert niet kunnen ontwijken. Ik kan me best inbeelden dat een aantal uren in een individuele box staan voor heel wat paarden rust biedt. In de natuur kunnen ze zelf een groepje vormen en afstand nemen van paarden waar ze het niet mee kunnen vinden. Met een box gebeurt dat afstand nemen door het tussenschot. Ik merk toch wel aan onze paarden dat ze relaxter zijn bij het hooi eten als ze in hun box staan dan wanneer ze samen op de wie hooi eten.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-19 09:44

pmarena schreef:
Maar 24/7 wat dan precies...? Want met een vrije in en uitloop in de stal kan hij toch zelf bepalen wanneer hij binnen of buiten wil staan, voor vrijwel elk paard is dat dat idealer dan deels opgesloten staan :)

Niet om nu per-sé mijn gelijk te willen halen maar een paard dat zelf kan kiezen of hij binnen of buiten staat...daar kan eigenlijk geen enkel paard een groot probleem mee hebben lijkt mij :)

Mits uiteraard weer die randvoorwaarden goed zijn waardoor paard echt de vrijheid heeft om te gaan en staan waar hij wil. Maar dat is een kwestie van beleid, waar een PP opzet (track om de wei) an sich verder niks aan kan doen :)

Wij hebben hier een wei achter het huis gehuurd en helemaal ingericht als eenvoudige PP.

Zelf een stal gebouwd, die staat altijd open. Paarden kunnen vanuit stal de verharding op lopen. Daarna het zand op en van daar af weer de track rond de wei op. En als er dan 1 van de stukken wei open staat, kunnen ze daar in vanaf de track. Er lopen hier 2 D-ponies en een kleine kabouter.

Dat is een PP constructie en ik zie geen reden waarom dat voor jouw paard niet prima zou kunnen werken :) Het is niet geschikt voor 25 paarden, dan wordt het een ellende voor elk paard. Maar PP staat ook absoluut niet per definitie gelijk aan grote groepen paarden :=

Dat de PP die je kent niet geschikt zijn (vanwege het beleid) dat geloof ik meteen :j

Maar het is zonde als je daardoor het hele concept van een track rond een wei afschrijft want op zich is dat wel super fijn als je dat bvb. eens kan realiseren als je eens op een punt komt dat je het kleinschalig zou kunnen realiseren :)

Mijn pony stond altijd in een kleine kudde van 9 paarden. Dit ging prima. Hij vond zn rust buiten. Die vond binnen staan niks..

Ik zal het voor mijn voormalige dekhengst uitleggen, waarom hij geen 24/7 buiten paard is. Dit paard is vanaf jongs af een stal paard geweest. Dit is het eerste jaar dat hij 12 uur lang buiten staat. Dit is een enorme overgang voor hem geweest. Hij is niet gewend aan slecht weer of aan kou. Ten eerste moet je het buiten staan opbouwen.. Ten tweede als ik hem 24/7 buiten zet krijgt hij allerlei weer stand problemen, vooral zijn voeten moeten goed aansterken. Ik wil dit niet voor hem. Daarnaast is het een paard wat zijn rust vindt door structuur en niet door zelf te kiezen. Hij wilt altijd alles zien is altijd nieuwsgierig. Hij zal nooit zn rust vinden wanneer hij continue prikkels om zich heen heeft..

Ik denk dat je per paard moet kijken wat het gewend is en dit rustig op moet bouwen. Buiten zijn is natuurlijk gedrag, maar als dit het paard nooit is geleerd kan je dit niet gelijk verwachten.

Kirania

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 09:44

Er zijn al heel veel dingen aangehaald waar ik het helemaal mee eens ben, bv. te nauwe tracks, te veel paarden op de tracks etc.

Ik geloof niet dat ieder paard er geschikt voor is als het gaat om 24/7 hooi/amper weide want die moeten rusten/grote groepen. Ik struikel dan vooral over dat hooi. Mijn merrie staat al twee jaar op hooi en het heeft haar echt kapótgemaakt. Een paard met een stofallergie zet je imo niet op een paddock paradise. Al dat zand, al die verharding waar toch vaak wel heus wat stof opwaait, amper gras... Nee, ik sta nu op kale paddocks en zolang hooi, ik ben blij dat ik er wegga.

Ik ben helemaal verliefd op poeltjes in een weide hebben, maar niet ten koste van het gras. Mijn shetlander zou het waarschijnlijk niet zo slecht doen op een paddock paradise, maar ik zou me er niet goed bij voelen ze zoveel hooi te geven ipv gras. Liever echt groen dan gedroogd groen. Ik doe aan stripbegrazing en uitmesten van de weide en dat gaat erg goed om alles netjes te onderhouden.

Moest ik paddock paradises zien waar het niet zo stoffig is en er écht toegang is tot de weides 24/7 (in stripbegrazing liefst), dan zou ik erover nadenken.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 09:54

Je kan ook niet verwachten dat ieder paard dat een "stalleven" gewend is, zichzelf binnen een paar dagen ineens gedraagt als een doorgewinterd buitenpaard :)

Maar als ze echt de ruimte hebben om te gaan en staan waar ze willen, altijd ècht de mogelijkheid hebben om op een fijne plek buiten of binnen te gaan liggen, dan ga je na een poos pas zien wat dat paard werkelijk fijn vindt.

Er zijn er die graag binnen staan of liggen, zelfs als er niks te eten is. Maar die vinden het dan vaak ook wel heel fijn dat ze even later weer lekker naar buiten kunnen wandelen :j

Een paard dat liever niet naar binnen gaat, zal dat wellicht niet willen omdat de stal niet veilig aanvoelt. Te donker, te laag, te weinig overzicht, te weinig uitwijkmogelijkheden, geen fijne onderlaag om op te liggen, niks te eten, een vervelend ander paard....dat soort dingen.

Een paard dat liever op stal lijkt te willen staan kan dat weer andersom hebben: saaie wei, te weinig eten, te druk, te weinig schuilmogelijkheden, te dit-of-dat.

Bij ons staan er 2 stallen: die we zelf gemetseld hebben, daar liggen rubber tegels in waar ze in principe ook redelijk op zouden kunnen liggen. Er hangen daar ook hooinetten en een drinkbak. overal uitgangen zodat ze elkaar niet snel klem kunnen zetten. Hier liggen ze echter nooit.

We hebben ook nog een oud houten stalletje dat iets verder op de wei staat, van de vorige huurders. Dat is iets van 3,5 x 3,5 meter. Daar hangen we geen hooi, staat geen water. Anders gebruiken ze het maar als WC ;) maar er ligt wel een laag houtkorrel in. Dat stalletje heeft maar 1 ingang, en die kijkt uit over de wei, ligt iets verder van de weg en onze tuin. En dat kleine hokje daar zien we meer dan eens alle 3 die knollies uit komen, dan liggen er gewoon 2 D-ponies en een mini daar in te dutten :D

Het is maar net waar ze zich fijn voelen :)

Een stalpaard blijkt misschien helemaal geen stalpaard als hij op een heel anders ingerichte plek zou staan. En een weidepaard kan heel graag binnen blijken te staan als het een fijne(re) inloopstal aangeboden krijgt :j

Net als met een PP: als het bij het ene PP niet werkt voor je paard, wil dat alleen maar zeggen dat die betreffende locatie met het beleid ter plekke niet werkt voor je paard. Maar niet dat geen 1 PP voor je paard werkt. Het is wel nuttig om dat onderscheid te maken voordat je onterecht in hokjes gaat denken :)

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 10:09

Citaat:
Opgesloten in een box wel liggen en bij een gedeelde box niet, is geen natuurlijk gedrag voor een kuddedier he. Dan is de kudde niet veilig genoeg voor dat paard of heeft dat paard geléérd om zich alleen veiliger te voelen.

Chubby schreef:
:z
[ [url=m/SG21fy.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar bij de paarden op de foto is dat toch evengoed aangeleerd gedrag? Een grote groep paarden die in een kleine omheinde ruimte gaan slapen, dat zou in de natuur niet goed aflopen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 10:24

Ben zeker een voorstander van 24/7 buiten met andere paarden. Natuurlijk moet de kudde matchen en moet er meer dan voldoende ruimte zijn voor de groep. Waar ik tegen aan loop is het gras of het onbeperkte hooi. Mijn ruin (insuline resistent) kan gewoon slecht tegen gras of teveel hooi. Ingepakt spul is al helemaal geen optie. Dus ik ben blij met mijn eigen paddock met track naar de schuilstal. Zodat ik zelf kan bepalen wat en hoe vaak ik ze voer. Ik begrijp nooit dat mensen paarden nog in een stal zetten. De mijne kunnen kiezen en dat is zo fijn om te zien. Elke dag weer.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 10:28

Kort en bondig? Voor IEDER paard geschikt? Nee.
Het kan niet zo zijn dat alle paarden het er 100% goed op doen. Er zijn altijd uitzonderingen.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 10:30

Sclimpre schreef:
Maar bij de paarden op de foto is dat toch evengoed aangeleerd gedrag? Een grote groep paarden die in een kleine omheinde ruimte gaan slapen, dat zou in de natuur niet goed aflopen.

Is geen afgesloten ruimte. De ruimte is sowieso 20 x 40 en ze gebruiken slechts de helft voor het dutje op de foto. Daarnaast kunnen ze links en rechts een pad op richting tracks met nog meer paddocks ;)

Het slapen/rusten met één of meer wakende paarden is wel kuddegedrag wat je ook bij wilde paarden ziet.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-19 10:37

Chubby schreef:

Hij heeft het niet geleerd..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-19 10:38

Sclimpre schreef:
Maar er is zoveel niet natuurlijk aan onze manier van paarden houden. Om te beginnen mogen ze hun kudde niet kiezen. Vervolgens staat er een omheining rond zodat ze een ander paard dat hen hindert niet kunnen ontwijken. Ik kan me best inbeelden dat een aantal uren in een individuele box staan voor heel wat paarden rust biedt. In de natuur kunnen ze zelf een groepje vormen en afstand nemen van paarden waar ze het niet mee kunnen vinden. Met een box gebeurt dat afstand nemen door het tussenschot. Ik merk toch wel aan onze paarden dat ze relaxter zijn bij het hooi eten als ze in hun box staan dan wanneer ze samen op de wie hooi eten.

Bedankt! Jij snapt hem!

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-19 10:39

rien10 schreef:
Kort en bondig? Voor IEDER paard geschikt? Nee.
Het kan niet zo zijn dat alle paarden het er 100% goed op doen. Er zijn altijd uitzonderingen.

Zo denk ik dus ook!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 10:47

Gizeppie schreef:
Sclimpre schreef:

Bedankt! Jij snapt hem!

Ik help je even uit je bubbel. Er is helemaal NIETS natuurlijks aan om een paard te houden, te hebben, te beleren, te trainen, te fokken, Niks Nada Noppes Niets Nooit.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 10:52

Dat klopt. En het rare is dat hoe harder mensen roepen dat ze hun paarden op een natuurlijke manier houden, hoe verder ze verwijderd schijnen te zijn van de echte natuur van het paard.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 10:57

Ik zag het ook bij het veulen gebeuren van een stalgenoot. Alleen de eerste dagen heeft hij deels op stal gestaan (maar vanwege korte pezen direct zo veel mogelijk naar buiten en daarna 24/7). Toch zag je hem ontzettend opknappen toen hij gewoon een aantal uur in een box mocht (toen was hij al 9 maanden oud en in de zomer had hij helemaal niet op stal gestaan, gezien hij op de zomerweide stond). Meestal lag hij binnen 20 minuten diep te slapen.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 11:02

Ik overweeg wel eens om zelf een soort PP te maken (we hebben de paarden thuis).
Wij hebben KWPN merries en ruinen, de ruinen lopen in de sport.
De merries ook, maar daarmee fokken we ook. Er zijn dus af en toe veulentjes.
Kan dat allemaal op één PP? Heeft iemand ervaring met gemengde kuddes en/of veulens op een PP?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 11:08

Chubby schreef:
Sclimpre schreef:

Is geen afgesloten ruimte. De ruimte is sowieso 20 x 40 en ze gebruiken slechts de helft voor het dutje op de foto. Daarnaast kunnen ze links en rechts een pad op richting tracks met nog meer paddocks ;)

Het slapen/rusten met één of meer wakende paarden is wel kuddegedrag wat je ook bij wilde paarden ziet.

Dan hebben ze toch geen keuze? Of ze nu in paddock 1, 2 of 3 liggen, dat is toch net hetzelfde? Sorry, maar het natuurlijke zie ik echt niet in een paar paddocks, verbonden met paden. En het is te hopen dat in het wild het 'wakende' paard er iets alerter bijstaat :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 11:12

Geen afgesloten ruimte? Oh ja wel hoor. Ieder PP is een afgesloten ruimte. Of kan jouw paard zelf vrij rondlopen en de A2 op wandelen? Komt hij nergens een hek, een begrenzing tegen.

Ik denk dat je je roze bril even moet afzetten en realistisch naar de zaken moet kijken.

In een stal worden paarden door mensen gehouden en begrensd.
In een PP worden paarden door mensen gehouden en begrensd.
In een weiland worden paarden door mensen gehouden en begrensd.
In iedere situatie, altijd, overal waar paarden gehouden worden, worden ze door mensen begrensd.

Dat is wat het is.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 11:12

Geen enkel paard in Nederland heeft wat dat betreft een keuze, want overal staat een hek omheen. Een paard in Nederland kan niet natuurlijk gehouden worden. Zelfs de 'wilde' paarden op de Veluwe niet. Alles is begrensd.
Edit: wat rien10 zegt dus.

Maar een hek (wand) van pakweg 3x3 in een vierkant is wel heel wat anders dan een ruim terrein met paden en diverse paddocks. Daarbij hebben ze in ieder geval wel de keuze waar en bij wie ze gaan liggen.
Dus nee, niet natuurlijk, maar wel een omgeving die zo goed als mogelijk natuurlijk gedrag en welzijn kan bevorderen.

Edit: typo's

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 11:26

'Welzijn' is idd realistischer dan 'natuurlijk'.
Voor mij staat op n°1 van welzijn dat een paard kan grazen, en liefst op een zo groot mogelijke weide. Daar om vind ik de trend van PP's op zand en verharding zo erg. Als je daar filmpjes of foto's van ziet, zie je vooral verveling bij de paarden. Onze paarden gaan winter en zomer de weide in, in de winter 's nachts op stal. Op het eind van de winter staat er niet veel meer op de weide en dan merk je duidelijk aan de paarden dat ze zich vervelen. Ze eten hun hooi, gaan eens kijken op de weide en hangen dan verder maar wat rond. In de lente zijn ze helemaal blij als er terug wat te knabbelen valt op de wei. Ze worden dan ook veel verdraagzamer tegenover elkaar. Maar meer en meer paarden worden winter en zomer op zand en verharding gehouden, voor hen blijft het dan het hele jaar door 'winter'. Dat vind ik een zorgelijke trend.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-19 11:30

@rien10

Ja daar ben ik t mee eens. Maar we kunnen het de paarden wel comfortabel maken. Maar ik geloof niet dat Mn paard een 24/7 paard is

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 11:34

Precies. Zo goed mogelijk doen voor het paard. Voor de een is dat 24/7 buiten. Voor de ander is dat veel buiten en soms op stal. En alles wat er tussen zit.
Blijf naar je paard kijken.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-19 11:36

Sclimpre schreef:
'Welzijn' is idd realistischer dan 'natuurlijk'.
Voor mij staat op n°1 van welzijn dat een paard kan grazen, en liefst op een zo groot mogelijke weide. Daar om vind ik de trend van PP's op zand en verharding zo erg. Als je daar filmpjes of foto's van ziet, zie je vooral verveling bij de paarden. Onze paarden gaan winter en zomer de weide in, in de winter 's nachts op stal. Op het eind van de winter staat er niet veel meer op de weide en dan merk je duidelijk aan de paarden dat ze zich vervelen. Ze eten hun hooi, gaan eens kijken op de weide en hangen dan verder maar wat rond. In de lente zijn ze helemaal blij als er terug wat te knabbelen valt op de wei. Ze worden dan ook veel verdraagzamer tegenover elkaar. Maar meer en meer paarden worden winter en zomer op zand en verharding gehouden, voor hen blijft het dan het hele jaar door 'winter'. Dat vind ik een zorgelijke trend.

Interessante opmerking. Ja, ik snap wat je zegt. Ze leven in een woestijn landschap.