Stofvrij alternatief voor strobed dat niet gegeten wordt.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 11:25

sjouk_L schreef:
Voor onze veel vraten die ook ivm stof niet op stro konden hebben wij eerst strokorrels gebruikt. Deze inderdaad natgemaakt zodat ze uit elkaar vallen, maar toch bleven ze daar bij ons van eten. (haflingers)

Daarna zijn we over gegaan op houtkorrels, eigenlijk die dingen die ze nu overal in de pelletkachels stoppen. Hiermee met een grote hoeveelheid begonnen en dat natgemaakt zodat het uit elkaar valt en dan een zacht bed vormt. Daarna een soort semi-potstal aangehouden. De echt natte plek 1 a 2x per week eruit, mest eruit, maar de rest laten liggen zodat de zachte onderbodem behouden blijft.

Onze paarden hebben 1 hap geprobeert en die toen weer uitgespugd, blijkbaar niet lekker. Zelfs de eerste nacht hadden we een zacht bed omdat je de eerste lading nat maakt, daarna altijd droge korrels bijstrooien, die vallen door het vertrappen en vocht vanzelf uit elkaar.

Voor ons was dit echt de ideale oplossing en niet duur.

Ah Haflingers hahaha, ik heb hier een PRE met het eetgedrag van een haflinger hahaha.
Klinkt goed maar houtkorrels kan ik niet afvoeren helaas, het wordt uitgereden over een maisland.

Lola96

Re: Stofvrij alternatief voor strobed dat niet gegeten wordt.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 11:26

Op dit moment overweeg ik, op aanraden van een kennis, Rapsodie.

Iemand hier ervaringen met Rapsodie?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 11:32

Ik heb het een keer voor de cavia's gehad, maar vond het erg stoffig. En de paarden aten het toen ik met een emmer langs kwam.

xxpetraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 11:32

Lola96 schreef:
Deze had ik nog niet gevonden van Easy horsebedding.
Maar kan er niet achter komen wat het nou precies is, weet jij dat?

Volgens mij is het een houtvezel, voor meer informatie kun je contact opnemen met de persoon in de flyer.

Ik heb het in België gezien tijdens de beurs in het flansers horse expo en het leek mij wel bijzonder.
[ [url=m/CaPduI.jpg]Afbeelding[/url] ]
Foto die ik toen even heb gemaakt[/quote]

Dank je wel Petra! Ik denk niet dat het houtvezel is want dat composteert niet, en dat zou dit product wel doen volgens de flyer.
Was het wel droog? Op de foto ziet het er vochtig uit?

Iemand ervaring met dit spul?[/quote]

Het was een beetje vochtig, was echt bijzonder spul.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 11:33

De cavia's aten het ook trouwens :)

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 14:58

Petra, vochtig staat me alweer tegen, en ben ook niet iemand die vooraan staat om nieuwe dingen uit te proberen... ik hoop hier nog reacties te krijgen van mensen die dit daadwerkelijk geprobeerd hebben.
Punt is dat ik steeds meer afstreep en er inmiddels niks meer overblijft.

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 15:01

DubbelDun schreef:
De cavia's aten het ook trouwens :)

Hahaha hopelijk zijn cavia's niet gevoelig voor verstoppingen.
Heb je het nu over Easy horsebedding of Rapsodie?
Zou Rapsodie net zo schadelijk zijn bij eten dan bijv vlas?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 15:52

Over de Rapsodie :) .
Overigens aten de paarden bij mij alles op de houtkrullen na.

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 17:17

DubbelDun schreef:
Over de Rapsodie :) .
Overigens aten de paarden bij mij alles op de houtkrullen na.

Ik heb er ook eentje die echt alles eet, hij stond 2 jaar terug in de kliniek in Utrecht op houtkrullen en zelfs die at hij, ik liet hem gisteren het Hempbed van zijn buurman zien en ook daar nam hij gelijk een hap van, daar kan ik echt bergen ruwvoer in gooien, in de ochtend is alles op, onverzadigbaar, zelfs als het in slowfeeder netten gaat.
Ik zou hem het liefst op stro houden maar hij staat naast mijn hoester, met open tussenwanden en de twee zijn onafscheidbaar, ik hoop dat het helpt wanneer ik er flink azijn over doe.
Ik hoop eerlijk gezegd dat dit allemaal tijdelijk is, dat we een minder droge zomer krijgen waardoor het stro en hooi allemaal minder stoffig is en het paard dat hoest ook weer gewoon op stro kan en weer droog hooi kan eten, dan ga ik gewoon weer terug op mn oude vertrouwde lekkere dikke strobedden!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-19 17:20

En anders investeren in een hooistomer, dan kun je iig hooi blijven voeren zonder problemen.
Qua bedding is een HIT-softbed oid ook een alternatief.

Lola96

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-19 19:14

DubbelDun schreef:
En anders investeren in een hooistomer, dan kun je iig hooi blijven voeren zonder problemen.
Qua bedding is een HIT-softbed oid ook een alternatief.

Ik liet mijn man van de week de filmpjes op you tube al zien hoe zelf een hooistomer te maken van een kliko, volgende maand heeft hij vakantie en dan gaat hij hem maken, ik ben reuze benieuwd hoe dat uit gaat pakken.
En ik ben idd ook al aan het kijken voor koematrassen, maar dan nog wil ik de stal voor de helft wel met strooisel bedekken, het hoestende paard poept en plast echt niet op zo'n matras, hij poept al niet in de bak of op de stenen, ik weet het zeg maar niks hahaha, prinsjes en een prinsesje heb ik :D
In een volgend leven ga ik ook cavia's houden hahaha

Fijn dat je met me mee denkt Dubbeldun, dank je wel!