Paard met vervroegd pensioen, hoe doen jullie het?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

RomileyV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 10:00

Misschien hem wel 'aan het werk' zetten maar op een andere manier: longeren, vrijheidsdressuur, etc? Als je hem mentaal bezig kunt houden is hij wellicht wat minder druk?

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 10:28

Ik was erbij in de kliniek, de DA vond hem zeker goed genoeg om grasmaaier te zijn en nog op stapritjes te gaan, dat heeft ze echt duidelijk gezegd. Het manken achteraan vond ik persoonlijk wel duidelijk aan de longe en als je erop zit, maar ik kan me zeker voorstellen dat het voor een ongeoefend oog niet makkelijk te zien is.

CL, ik zou hem gewoon lekker in de kudde zetten op de wei, lekker laten spelen en rennen, hij zal zelf zijn grenzen leren kennen. Ik zou hem echt geen krachtvoer geven en ik zou persoonlijk er ook niet voor kiezen om onder het zadel meer te doen dan stappen. Komt helemaal goed, echt, hij kan nog prima grasmaaier zijn voorlopig.

Edit: ook longeren zou ik niet doen, op de volte had hij echt last. Lange lijnen in stap valt uit te proberen, maar dan ook vooral rechte lijnen.

Locanda

Re: Paard met vervroegd pensioen, hoe doen jullie het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 10:37

Misschien overheen gekeken, maar sowieso alleen hooi en een balancer voeren

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 10:46

Suzanne F. schreef:
Ik ben daar erg nuchter in. Zolang ik de mogelijkheden heb om een paard lekker grasmaaiend zijn pensioen te gunnen en als het paard daar plezier aan beleeft, dan mogen ze lekker niks doen en grasmaaien. Maar zodra de mogelijkheid er niet meer is of het paard onregelmatig gaat lopen of duidelijk pijn vertoont dan is het afgelopen. Dan neem ik mijn verantwoordelijkheid en laat hem inslapen.

Dit is ook iets wat mijn keuze zou zijn....een glimmende vacht en pret oogjes maar altijd pijn en manken...(Artrose en kissing spines zijn geen kleine pijntjes meer!) ik ben dan toch echt van het laatste spuitje.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-19 17:52

kwita schreef:
Suzanne F. schreef:
Ik ben daar erg nuchter in. Zolang ik de mogelijkheden heb om een paard lekker grasmaaiend zijn pensioen te gunnen en als het paard daar plezier aan beleeft, dan mogen ze lekker niks doen en grasmaaien. Maar zodra de mogelijkheid er niet meer is of het paard onregelmatig gaat lopen of duidelijk pijn vertoont dan is het afgelopen. Dan neem ik mijn verantwoordelijkheid en laat hem inslapen.

Dit is ook iets wat mijn keuze zou zijn....een glimmende vacht en pret oogjes maar altijd pijn en manken...(Artrose en kissing spines zijn geen kleine pijntjes meer!) ik ben dan toch echt van het laatste spuitje.

Lees de reacties even aub.

Hij krijgt vanaf nu een halve schep krachtvoer, minder hebben we geprobeerd maar dan eet hij het niet meer vanwege de supplementen die er in zitten. Heb van een bokker ook een tip gekregen over de bucas recuptex dekens, die goed zijn voor de spieren en het hele jaar door kunt gebruiken. Die heb ik vandaag dan ook besteld. We gaan volgende week nog eens wandelen en longeren of rijden hebben we niet meer gedaan.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 19:05

Ik denk Calipsolover dat hij ook even moet wennen aan zijn retraite. Komt vast goed.
Fijn dat je zo'n tip hebt gehad vd deken. Je kunt ook tussendoor hem laten grazen. Dat helpt misschien dat hij het leuk gaat vinden en rustig blijft als je gaat wandelen.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 19:28

Je kunt niet te vroeg euthanasie plegen, alleen maar te laat.

Lindsey_99

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 19:43

Evt. zou je ook de Vitalbix Nutrimash kunnen bestellen. Dat is een aanvullend voer zonder 'gedoe' en als slobber heel geschikt om supplementen en een handje overig voer mee te mengen. Je kunt het gewoon online bestellen. Ken je 'het nieuwe paardenhouden'? Is een website en FB groep waar je oproepen kunt plaatsen. Wellicht staat daar 'off the record' nog een adres voor je bij.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 20:33

Benzz schreef:

Dat is toch wel het flauwste cliché ooit :(
Op de voet gevolgd door 'paarden leven in het nu'
Daar heeft niemand iets aan.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 20:47

Sclimpre schreef:
Benzz schreef:

Dat is toch wel het flauwste cliché ooit :(
Op de voet gevolgd door 'paarden leven in het nu'
Daar heeft niemand iets aan.

Daar heb je wel degelijk wat aan. Het is waar....en het gaat niet om jou, maar om dat paard.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-19 22:24

pien_2010 schreef:
Ik denk Calipsolover dat hij ook even moet wennen aan zijn retraite. Komt vast goed.
Fijn dat je zo'n tip hebt gehad vd deken. Je kunt ook tussendoor hem laten grazen. Dat helpt misschien dat hij het leuk gaat vinden en rustig blijft als je gaat wandelen.

Ja, ik hou misschien ook te weinig rekening met het feit dat er de laatste weken veel veranderd is. Hij is van bijna geen weidegang naar een grote weide in kudde verhuisd, staat daar nog geen maand, en dat terwijl hij ook niet gewend is om in een grotere kudde met merries te staan. Hij is vermoedelijk lang hengst geweest, ik heb hem ooit in kudde proberen zetten maar toen was er 1 merrie verschrikkelijk hengstig die hij door gevolg ook dekte. Toen was hij ook heel energiek en 'onhandelbaar'. Dominantie zit tenslotte ook in zijn bloedlijn. Zij vader is gecastreerd vanwege te dominant en moeilijk. Nu dekt hij niet maar is wel enthousiast naar de merries toe.

Lindsey_99 schreef:
Evt. zou je ook de Vitalbix Nutrimash kunnen bestellen. Dat is een aanvullend voer zonder 'gedoe' en als slobber heel geschikt om supplementen en een handje overig voer mee te mengen. Je kunt het gewoon online bestellen. Ken je 'het nieuwe paardenhouden'? Is een website en FB groep waar je oproepen kunt plaatsen. Wellicht staat daar 'off the record' nog een adres voor je bij.

Bedankt voor de tip!

Benzz schreef:

Lees de reacties aub. Deze opmerking is niet op zijn plaats en getuigd van weinig respect naar mij en mijn paard toe. Echt niet oké :r Paard is gelukkig, we hebben de deskundige rond ons. Jij gaat hier zonder enige kennis van zaken en zonder het paard in levende lijven gezien te hebben zulke reacties zetten en dat is echt niet oke.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-19 23:23

Ik heb een 16 jarige Merrie die net 2 jaar onder het zadel liep en artrose in beide achterbenen bleek te hebben. Vol in de bloei van haar leven en in haar koppie volledig goed.
Hier de keuze gemaakt dat ze dus als grasmaaier rond mag blijven lopen ook al was ze als lespaard aangeschaft voor mijn bedrijf. Ze loopt af en toe een staprondje met een beginner en voor de rest prutst ze blij op de weide. Elke dag is het weer bekijken hoe ze is qua kreupelheid. In stap is het niet zichtbaar gelukkig nog, maar in draf toch wel regelmatig.
Voor nugaat het nog met supplementen en weinig vragen en ik laat haar regelmatig checken door masseur, osteopaat en dierenartshoe ze in haar lijf zit.
Zolang ze geen pijn lijkt de hebben op de weide mag ze lekker genieten, zodra ik merk dat ze in het dagelijks leven ook pijn krijgt is het afgelopen.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 03:28

Sorry heb niet heel het topic gelezen toen ik de discussies zag komen. Jij kent je paard het beste en neem aan dat je doet wat goed voor hem is. Prachtig dier trouwens!

Mijn merrie ging om de dag in de stapmolen. Nadat ze met pensioen ging merkte je gewoon dat ze op den duur teveel energie kreeg. Ik ging de ene dag met paard en hond een eind wandelen en de andere dagen zette ik haar in de molen.

Door haar in de molen te zetten kreeg ze een beetje een werk setting en was ze naar mijn idee weer wat voldaan. Ook kunnen ze niet heel gek doen of hard gaan. En daarbij hoeft niemand hem te bedwingen want dat doet de molen!

Succes met hem!

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 05:00

Ik heb een tijdje een paard geleast met artrose.
Op het laatst inderdaad grondwerk, lange lijnen en wandelen.
Fietsen deed ik ook weleens maar draven kon in ons geval wel.
En ipv longeren gooide ik hem los in de bak en deden we daar alle gangen.
Hij luisterde goed naar lichaamstaal en je stem.
Op deze manier liep hij ook veel rechts stukken.
Hij kreeg via de dierenarts wel supplementen voor zijn artrose.

Chiren

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 07:39

Als je wil kan ik je via PB het verhaal van mijn paard vertellen, als ik dat hier post krijg ik het advies om mijn paard in te laten slapen en daar heb ik geen behoefte aan :)F

Paard staat ook relatief jong al op pensioen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 08:23

Als ik de mijne met pensioen zou moeten doen zou ik een stal zoeken waar ze 24/7 op de groep kan
En zelf de keuze heeft qua beweging
Dus buiten met inloopstal, paddock en wei

Dat gaat betekenen dat ze of blijft staan waar ze nu staat, of dermate ver weg komt te staan dat ik er 1 keer per week even naar toe ga
So be it
Paard gaat voor mijn emotionele attachments en nood tot veel bij haar zijn of haar dicht bij me hebben
Maar ze blijft ten alle tijden van mij zelf tot het genoeg is voor haar

Edit : bij vrije keus beweging is het onnodig om te longeren etc dus daarvoor hoef ik dan ook niet langs
Poetsen bij 24/7 buiten is ook geen dagelijkse noodzakelijke bezigheid etc

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 08:49

Ik vind het niet echt een strak plan om een paard met artrose, spondylose en KS te gaan longeren of in een stapmolen te zetten. Zoals door sommigen geadviseerd wordt. Het dier is kreupel, met name op de volte (als ik het goed lees) dan is dit toch veel te belastend...

Zet hem op de wei, lekker 24/7 buiten in een kudde met genoeg ruimte en een fijne schuilstal. Zo komt hij echt wel aan zijn beweging. Krachtvoer er af en een vitaminekorrel/balancer gaan voeren. Lekker de tijd geven om te wennen aan zijn nieuwe leven, na een tijdje is hij gewend en geniet hij vast van zijn pensioen. :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 12:08

Het is heel lastig van achter de computer te adviseren wat wijsheid is Callipso :(:) . Hier is het een voortdurend zoeken, vanuit gevoel/ intuïtie opereren en eigenlijk veel te vaak het gevoel hebben dat ik het toch niet goed doe |( .

2 voorbeeldjes ter illustratie. Omdat Polie naast de artrose (sninds 3jaar na val op de wei) af en toe een blessure erbij op loopt (op de wei altijd en volgens de dierenarts komt dit, doordat ze wellicht naar haar gevoel niet snel genoeg weg kan als er een wildzwijntje passeert → lichte artrose knie rechts achter→en dan zich forceert en iets uit de kom vliegt→ laatste keer schouder rechts voor dat weer goed is gezet door osteopaat en tijd nodig heeft daar er daar zoveel banden en spieren zitten).

Dus vorig jaar juli besloten om haar te leren aan de hand mee te lopen mocht ze weer niet goed zijn om te rijden door nieuwe blessure. Vriendin, paardenvrouw in hart en nieren→ opgeleid→ fokker van merens, kwam hier logeren en zou me daarmee helpen om dat aan te gaan leren.

Jullie raden het al, paar weken van te voren, knalt Polie kei hard met haar rechter voorbeen tegen een laag paaltje dat ze niet had zien staan. Foto/ echo liet niets raars zien alleen een piep klein gaatje in het bot, dus advies osteopaat/ dierenarts was blijven bewegen aan de hand niet meer rijden voorlopig. Mijn vriendin kwam, die haar minder slecht vond als ik dat vond en aangaf gewoon aan de hand met haar te gaan trainen daar ze ook in de wei, weliswaar niet recht (rv) maar wel volop draafde, galoppeerde en rond stapte als een blij ei.

Wij dus toch geoefend, wel arnica daarom erbij gegeven en wat schetst mijn verbazing na een week, Polie was hartstikke goed en recht geworden door al die bewegingen aan de hand. dus wij weer hier normaal de revalidatie opgepakt (20 minuten aan de hand stappen, dan erop 10 minuten stappen, dan paar honderd meter draven 2x, en dan 20 minuten aan de hand ernaast weer uitstappen). Ze ging zoals gewoonlijk met revalideren fantastisch en je zag haar mooier en mooier worden en beter bewegen.

Paar weken geleden komt een bokker en vriendin hier (ook verstand van zaken) die verbaasd was dat Polie zo goed was, ze ging weer als een speer, dus wij een ritje maken, zij op Hercule.

Komen we op een mooi stuk gaan we galopperen nadat we met succes heerlijk af en toe gedraafd hadden). Krijg ik opeens de instructie van haar: "Pien, ze is hartstikke goed, laat haar eens lekker voluit galopperen. Dat zal haar goed doen". Dus ik gedaan en ik voelde hoe ze onder me van goed fantastisch werd. Toen we daarmee klaar waren brieste ze en had het zo naar haar zin, en ik voelde me overspoeld worden met een heel zeker gevoel dat dit waarschijnlijk mijn laatste galop op Polie zou zijn |( ". Uiteraard niets tegen Bokker gezegd, daarvoor was het gewoon te top het samen rijden enmijn verdrietige gevoel voor me gehouden.
Vervolgens stapten we verder af en toe klein drafje en ze liep haar oude mooie ruime verende gang in draf en stap. <3
Ze was ook daarna paar weken zo tof en fijn. Voorzichtig zijn we rustig blijven rijden, met altijd ernaast stappen in het begin totdat ze soepel was. Kei en kei recht, soepel en verend in stap en draf. Zo gaaf.

En ja hoor, twee weken later vind ik haar 's ochtends met de nieuwe blessure. Zo sneu. Dus wederom dierenarts/ osteopaat→ been nr 3 nu |(

Vanochtend hier dus wederom een dilemma. Ik zie dat Polie helemaal niet blij uit haar ogen kijkt. Normaal is ze zo'n blij ei. heel sterk voel ik binnen in mij,"je moet Hercule gaan rijden, kleine route(in stap 40 minuten), en Polie aan de hand mee nemen". Dus ik met die twee op stap (doe ik hier wel goed aan→ wat is dit toch moeilijk?).
Opeens na een half uur, weer dat sterke gevoel in me dat ik moet gaan draven. Ik luister daar altijd naar en ik ga draven. Polie is echt niet goed :oo en net als ik wil stoppen na paar passen, buigt ze haar hoofd, komt de rug mooi omhoog en begint ze te briesen :)) . Dus haar draf tempo opgezocht, waar zij zich fijn bij voelt (iets zachter als de voorkeur van Hercule, maar hij luisterde goed) en ik zag haar verbeteren. De verende draf kwam erop, je zag minder en minder aan haar rechts voor en ik zag van achteren hoe ze ruimer en ruimer werd en beter ging bewegen. -O- Dus missie geslaagd en na 200 meter, want daar praten we over weer gaan stappen en daarna nog eens gedaan.
Hercule vond het geweldig (24 jaar) dat we weer eens iets gingen doen en tja daar moet ik natuurlijk ook rekening mee houden want rust roest ook bij een oud gezond paard. Zo moeilijk elke keer die afwegingen.

Calipso waarom schrijf ik dit op? Duhelo heeft hier een stukje geschreven over haar paard dat voor mij heel herkenbaar is, met dat verschil dat Polie wel elke keer weer heerlijk wordt om te rijden en recht is in stap, draf en galop (laatste keer met bokker hier) en haar oude verende mooie gangen weer laat/ liet zien onder het zadel, ook al zijn het kleine banketstaaf rondjes.

Rust roest, dus het is niet vanzelfsprekend om helemaal stil te zetten. Aan de andere kant is er ook wel het een en ander aan de hand met je paard dat 7x 24 uur weidegang als advies een hele goede lijkt. Dus mijn advies is, volg je gevoel, trek alles uit de kast aan supplementen die zinvol lijken, osteopathie (knapt ze altijd zo van op naarmate ze in het begin eerst echt achteruit gaat na behandeling) en probeer zoveel mogelijk van je paard te genieten en leuke dingen te doen.
Het is heel erg moeilijk om aan te voelen wat nu goed is en wat niet. Het is balanceren, zoeken, dicht bij je paard blijven. Succes! Niemand hier in dit topic, kan jou werkelijk het goed advies geven.

Wat de stapmolen betref nog het volgende. Ik weet niet of dit een slecht advies is. Want je hebt stapmolens en stapmolens. Je hebt kleine en ik heb ooit op een stal gestaan waar de stapmolen huge was. Echt enorm grote cirkel. Ideaal voor revalidatie want paard loopt helemaal niet net als met longeren in rondjes. Dus ook dat kan niet zomaar van achter de computer geadviseerd worden en anders probeer eens uit.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 12:26

Ik vind het wel lastig om “iets te doen” behalve poetsen.

Zoals aangegeven is mijn paard altijd al wat onrustig geweest buiten en wanneer ik nu een stukje met haar wil wandelen vraag ik mij soms af voor wie ik het eigenlijk doe.

Paard is kijkerig, staat het ene moment stil als een standbeeld en vervolgens vliegt ze mij weer voorbij. Toen ze nog gewoon aan het werk was, was ze een stuk hanteerbaarder maar nu lijkt het steeds erger te worden. Ik blijf haar maar stilzetten, in de achteruit, op een volte... gisteren duwde ze mij zelfs bijna de sloot in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 12:36

Dat herken ik wel Snorlex. Mijn merrie was ook veel te onrustig om mee te wandelen, daar durfde ik echt niet buiten mee te gaan wandelen. :n Op het erf wandelen is saai, longeren mocht niet vanwege haar artrose. Stapritjes op het erf mocht wel, daar genoot ze ook altijd met volle teugen van. Uiteindelijk was het rijden ook niet meer te doen en werd het alleen poetsen en knuffelen, daar was ze dan ook wel tevreden mee.

Munnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 12:49

xJitskee schreef:
Ik vind het niet echt een strak plan om een paard met artrose, spondylose en KS te gaan longeren of in een stapmolen te zetten. Zoals door sommigen geadviseerd wordt. Het dier is kreupel, met name op de volte (als ik het goed lees) dan is dit toch veel te belastend...

Zet hem op de wei, lekker 24/7 buiten in een kudde met genoeg ruimte en een fijne schuilstal. Zo komt hij echt wel aan zijn beweging. Krachtvoer er af en een vitaminekorrel/balancer gaan voeren. Lekker de tijd geven om te wennen aan zijn nieuwe leven, na een tijdje is hij gewend en geniet hij vast van zijn pensioen. :)

Ik denk dat een paard in een mini molen zetten die jij voor ogen hebt altijd een slecht idee is. Waar ik heb over heb is een molen waar een paard geen kleine volte loopt maar een professionele molen waar ze geen buiging nodig hebben of een korte draai tijd. Dus grote vakken.

Wanneer je een goede grote professionele molen hebt zal een hij niet meer last hebben dan wanneer die in een wei loopt. Misschien even Google voor een goed beeld van de verschillen in molens.

Daarbij is een dominant ex sportpaard maar in een kudde gooien en het uit laten zoeken niet de oplossing die gezocht wordt.
Daarbij zitten hier ook een hoop risico’s zoals spelen of elkaar opjagen in de groep.
Daarbij vind ik dat het klinkt als zet hem daar maar neer dan moet die zich wel aanpassen. Niet hoe ik mijn dankbaarheid toon voor jaren trouw te hebben gewerkt voor mij.

Toevoeging voor TS ik gaf mijn paard elke dag ook een uitgebreide poetsbeurt waardoor deze routine bleef bestaan. Waarop stapmolen of een wandeling volgde.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 18:18

Paarden die genoeg buiten komen kennen zichzelf en gaan zich niet bezeren. Ik ken dit echt enkel bij paarden die te veel binnen gestaan hebben.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 18:24

Oeps Poes, geldt niet 100% hoor. Polie staat haar hele leven al altijd buiten op de wei en blesseert zich de laatste 3 jaren op de wei. 'S avonds fris en fruitig hartstikke recht, in de ochtend pijnlijk en niet recht. Dit nu 2x in 3 jaar tijd. Onderzoek dierenarts geeft aan gevallen, uitgegleden.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-19 18:26

Ik moet genuanceerder typen :) ik ken maar heel weinig paarden die zich meermaals blesseren bedoel ik als ze genoeg buiten komen. Maar het klopt wel dat sommige er aanleg voor hebben.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-19 21:58

Lowara schreef:
Ik heb een 16 jarige Merrie die net 2 jaar onder het zadel liep en artrose in beide achterbenen bleek te hebben. Vol in de bloei van haar leven en in haar koppie volledig goed.
Hier de keuze gemaakt dat ze dus als grasmaaier rond mag blijven lopen ook al was ze als lespaard aangeschaft voor mijn bedrijf. Ze loopt af en toe een staprondje met een beginner en voor de rest prutst ze blij op de weide. Elke dag is het weer bekijken hoe ze is qua kreupelheid. In stap is het niet zichtbaar gelukkig nog, maar in draf toch wel regelmatig.
Voor nugaat het nog met supplementen en weinig vragen en ik laat haar regelmatig checken door masseur, osteopaat en dierenartshoe ze in haar lijf zit.
Zolang ze geen pijn lijkt de hebben op de weide mag ze lekker genieten, zodra ik merk dat ze in het dagelijks leven ook pijn krijgt is het afgelopen.

Dan denk ik dat wij op dezelfde lijn zitten. Ik denk er net zo over. Hoe lang staat ze al op pensioen?

Chiren schreef:
Als je wil kan ik je via PB het verhaal van mijn paard vertellen, als ik dat hier post krijg ik het advies om mijn paard in te laten slapen en daar heb ik geen behoefte aan :)F
Paard staat ook relatief jong al op pensioen.

Mijn pb staat altijd open!

xJitskee schreef:

Longeren zullen we daarom niet meer doen. Stapmolen heb ik niet :j Van stal veranderen is momenteel geen optie. In de toekomst misschien wel. Hierboven staat al uitgelegd waarom en leg het hieronder nog eens uit.
Paarden staan hier gelukkig in de zomer 24/7 buiten.

pien_2010 schreef:
Het is heel lastig van achter de computer te adviseren wat wijsheid is Callipso :(:) . Hier is het een voortdurend zoeken, vanuit gevoel/ intuïtie opereren en eigenlijk veel te vaak het gevoel hebben dat ik het toch niet goed doe |( .

2 voorbeeldjes ter illustratie. Omdat Polie naast de artrose (sninds 3jaar na val op de wei) af en toe een blessure erbij op loopt (op de wei altijd en volgens de dierenarts komt dit, doordat ze wellicht naar haar gevoel niet snel genoeg weg kan als er een wildzwijntje passeert → lichte artrose knie rechts achter→en dan zich forceert en iets uit de kom vliegt→ laatste keer schouder rechts voor dat weer goed is gezet door osteopaat en tijd nodig heeft daar er daar zoveel banden en spieren zitten).

Dus vorig jaar juli besloten om haar te leren aan de hand mee te lopen mocht ze weer niet goed zijn om te rijden door nieuwe blessure. Vriendin, paardenvrouw in hart en nieren→ opgeleid→ fokker van merens, kwam hier logeren en zou me daarmee helpen om dat aan te gaan leren.

Jullie raden het al, paar weken van te voren, knalt Polie kei hard met haar rechter voorbeen tegen een laag paaltje dat ze niet had zien staan. Foto/ echo liet niets raars zien alleen een piep klein gaatje in het bot, dus advies osteopaat/ dierenarts was blijven bewegen aan de hand niet meer rijden voorlopig. Mijn vriendin kwam, die haar minder slecht vond als ik dat vond en aangaf gewoon aan de hand met haar te gaan trainen daar ze ook in de wei, weliswaar niet recht (rv) maar wel volop draafde, galoppeerde en rond stapte als een blij ei.

Wij dus toch geoefend, wel arnica daarom erbij gegeven en wat schetst mijn verbazing na een week, Polie was hartstikke goed en recht geworden door al die bewegingen aan de hand. dus wij weer hier normaal de revalidatie opgepakt (20 minuten aan de hand stappen, dan erop 10 minuten stappen, dan paar honderd meter draven 2x, en dan 20 minuten aan de hand ernaast weer uitstappen). Ze ging zoals gewoonlijk met revalideren fantastisch en je zag haar mooier en mooier worden en beter bewegen.

Paar weken geleden komt een bokker en vriendin hier (ook verstand van zaken) die verbaasd was dat Polie zo goed was, ze ging weer als een speer, dus wij een ritje maken, zij op Hercule.

Komen we op een mooi stuk gaan we galopperen nadat we met succes heerlijk af en toe gedraafd hadden). Krijg ik opeens de instructie van haar: "Pien, ze is hartstikke goed, laat haar eens lekker voluit galopperen. Dat zal haar goed doen". Dus ik gedaan en ik voelde hoe ze onder me van goed fantastisch werd. Toen we daarmee klaar waren brieste ze en had het zo naar haar zin, en ik voelde me overspoeld worden met een heel zeker gevoel dat dit waarschijnlijk mijn laatste galop op Polie zou zijn |( ". Uiteraard niets tegen Bokker gezegd, daarvoor was het gewoon te top het samen rijden enmijn verdrietige gevoel voor me gehouden.
Vervolgens stapten we verder af en toe klein drafje en ze liep haar oude mooie ruime verende gang in draf en stap. <3
Ze was ook daarna paar weken zo tof en fijn. Voorzichtig zijn we rustig blijven rijden, met altijd ernaast stappen in het begin totdat ze soepel was. Kei en kei recht, soepel en verend in stap en draf. Zo gaaf.

En ja hoor, twee weken later vind ik haar 's ochtends met de nieuwe blessure. Zo sneu. Dus wederom dierenarts/ osteopaat→ been nr 3 nu |(

Vanochtend hier dus wederom een dilemma. Ik zie dat Polie helemaal niet blij uit haar ogen kijkt. Normaal is ze zo'n blij ei. heel sterk voel ik binnen in mij,"je moet Hercule gaan rijden, kleine route(in stap 40 minuten), en Polie aan de hand mee nemen". Dus ik met die twee op stap (doe ik hier wel goed aan→ wat is dit toch moeilijk?).
Opeens na een half uur, weer dat sterke gevoel in me dat ik moet gaan draven. Ik luister daar altijd naar en ik ga draven. Polie is echt niet goed :oo en net als ik wil stoppen na paar passen, buigt ze haar hoofd, komt de rug mooi omhoog en begint ze te briesen :)) . Dus haar draf tempo opgezocht, waar zij zich fijn bij voelt (iets zachter als de voorkeur van Hercule, maar hij luisterde goed) en ik zag haar verbeteren. De verende draf kwam erop, je zag minder en minder aan haar rechts voor en ik zag van achteren hoe ze ruimer en ruimer werd en beter ging bewegen. -O- Dus missie geslaagd en na 200 meter, want daar praten we over weer gaan stappen en daarna nog eens gedaan.
Hercule vond het geweldig (24 jaar) dat we weer eens iets gingen doen en tja daar moet ik natuurlijk ook rekening mee houden want rust roest ook bij een oud gezond paard. Zo moeilijk elke keer die afwegingen.

Calipso waarom schrijf ik dit op? Duhelo heeft hier een stukje geschreven over haar paard dat voor mij heel herkenbaar is, met dat verschil dat Polie wel elke keer weer heerlijk wordt om te rijden en recht is in stap, draf en galop (laatste keer met bokker hier) en haar oude verende mooie gangen weer laat/ liet zien onder het zadel, ook al zijn het kleine banketstaaf rondjes.

Rust roest, dus het is niet vanzelfsprekend om helemaal stil te zetten. Aan de andere kant is er ook wel het een en ander aan de hand met je paard dat 7x 24 uur weidegang als advies een hele goede lijkt. Dus mijn advies is, volg je gevoel, trek alles uit de kast aan supplementen die zinvol lijken, osteopathie (knapt ze altijd zo van op naarmate ze in het begin eerst echt achteruit gaat na behandeling) en probeer zoveel mogelijk van je paard te genieten en leuke dingen te doen.
Het is heel erg moeilijk om aan te voelen wat nu goed is en wat niet. Het is balanceren, zoeken, dicht bij je paard blijven. Succes! Niemand hier in dit topic, kan jou werkelijk het goed advies geven.

Wat de stapmolen betref nog het volgende. Ik weet niet of dit een slecht advies is. Want je hebt stapmolens en stapmolens. Je hebt kleine en ik heb ooit op een stal gestaan waar de stapmolen huge was. Echt enorm grote cirkel. Ideaal voor revalidatie want paard loopt helemaal niet net als met longeren in rondjes. Dus ook dat kan niet zomaar van achter de computer geadviseerd worden en anders probeer eens uit.

Ik vind het moeilijk om in te schatten. Zeker omdat ik 2 dierenartsen heb die zeggen dat ik er gewoon terug wat moet opkruipen. Ik weet het oprecht soms niet meer. Ik vind het ook moeilijk om naar mijn gevoel te luisteren. Want ik weet soms niet wat mijn gevoel zegt. Een stampmolen heb ik niet dus dat is voor mij ook geen optie :+

poes schreef:
Paarden die genoeg buiten komen kennen zichzelf en gaan zich niet bezeren. Ik ken dit echt enkel bij paarden die te veel binnen gestaan hebben.

pien_2010 schreef:
Oeps Poes, geldt niet 100% hoor. Polie staat haar hele leven al altijd buiten op de wei en blesseert zich de laatste 3 jaren op de wei. 'S avonds fris en fruitig hartstikke recht, in de ochtend pijnlijk en niet recht. Dit nu 2x in 3 jaar tijd. Onderzoek dierenarts geeft aan gevallen, uitgegleden.

Ergens moet ik wel meegaan met Poes. Zoals hierboven al vermeld in eerdere reacties is het in mijn omgeving niet evident om een goede stalling te vinden. Ze zijn zeldzaam. Uit noodzaak heb ik 1,5 jaar geleden mijn paard moeten verhuizen. Ik ben op 10 dagen tijd naar meer dan 10 stallen gaan kijken, allemaal zonder weidegang of toch heel weinig. Uiteindelijk de beste optie gekozen; wintermaanden binnen en zomermaanden iedere dag buiten. Ik ben altijd blijven rond kijken naar stallingen met meer weidegang, zonder succes. De problemen met mijn paard zijn begonnen vanaf hij deze winter 2 maanden binnenstond. Ik denk dat dit in Diallo's geval zeker een verschil gemaakt heeft, maar ik ben er ook zeker van dat hij aanleg had en misschien zelfs al zijn hele leven KS had, maar er nooit eerder last van gehad heeft. De KS zijn vermoedelijk ook niet de grote boosdoeners, een KS hangt vaak van paard tot paard af. De ene heeft er last van en de ander niet. Diallo is altijd wel wat stijf geweest, maar relatief snel ontspannen en soepel te rijden zonder tekenen van pijn, manken of protest. Zijn gedrag de afgelopen periode is dus waarschijnlijk te wijden aan de spondylose. Ik denk dus dat de mindere weidegang echt wel een rol speelt in zijn verhaal. Jammer genoeg is dit in mijn regio een standaard geworden, zoals op vele plekken in België rondom drukke steden. Ik zit tussen Antwerpen, Gent en Brussel. Niet de meest ideale plek voor paardenliefhebbers, helaas.