Opzeg van weidehuur

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

eva1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 10:29

Sclimpre schreef:
Sommige mensen vergeten dat het vervroegen van de einddatum er gekomen is op vraag van TS (zie OP).
Inderdaad overheen gelezen. Oke, optie 1 is er dus niet meer. Dan zou ik de dakgoot ophangen óf de gaatjes dichten met vloeibaar hout, het deurtje terughangen (wat moet je ermee?), de draden nalopen want volgens het contract moeten er direct paarden opkunnen. Maar dat wil niet zeggen dat je ook de rotte biels moet vervangen als je hem hebt gestabiliseerd en dat voldoet. En dan wel je 185 euro terug aub.

Marriefloor

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 10:31

Sclimpre schreef:
Bekijk het ook eens vanuit de kant van de eigenaar.
Je zegt de weide op en wil graag een stuk van de huur recupereren. Ze is akkoord en vindt een nieuwe huurder, waardoor jij een stuk van de huur zal terugkrijgen. Tot zover iedereen blij.
Je hebt de omheining altijd zo goedkoop mogelijk hersteld (prikpalen) maar het is logisch dat een nieuwe huurder geen omheining aanvaardt die voor een stuk uit prikpalen bestaat.
Als ik het goed begrijp had zij voor de hoekpaal het materiaal aangeboden maar is die paal niet geplaatst.
Aan het schuilhok heb je veranderingen aangebracht maar je wil die nu voor eens stuk weghalen.
Waarschijnlijk zou de eigenaar liefst hebben dat het schuilhok in zijn oorspronkelijke staat hersteld wordt. Want de meeste mensen worden niet zo heel blij van veranderingen die door iemand anders gedaan zijn, kijk maar naar de sloopwerken die iedere nieuwe bewoner aan een huis doet. Ze weten dat de kans klein is dat dat gebeurt zonder schade, dus 2de keuze is dat het blijft zoals het is.
Als compromis zou ik voorstellen dat je de stal laat zoals hij is, de dakgoot terughangt en een paar palen voor de omheining koopt als de eigenaar dan de palen plaatst en jou je deel van de huur terugbetaalt. Dan is het aan hen om dat op 3 dagen klaar te hebben. Ik denk dat de eigenaar volledig in haar recht is, behalve dat bij het begin de omheining ook niet in perfecte staat was. Maar als jij bij het begin van de huur de omheining geaccepteerd hebt, kan je daar nu moeilijk op terugkomen.

Eens met Sclimpre.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 10:38

ow ik lees nu pas dat je hoogzwanger bent.
Dan liet ik het rusten om eerlijk te zijn; de boel op orde brengen met een kleine van goed 1 a 2 maanden is helemaal niks.

maar die palen ging ik niet vervangen, aangezien die al niet goed meer waren toen je er kwam.
Dat deurtje heb je hoogstwaarschijnlijk zelf niks meer aan, dus laat die gewoon zitten.
Is het alleen een kwestie van die mest wegruimen en dat moet toch wel lukken in die 3 dagen en de gaatjes dicht maken die ontstaan zijn door monteren dakgoot.

Ja, gaat ze hoogstwaarschijnlijk je die 185 niet terug betalen, maar heel eerlijk; aan je verhaal te lezen en de eisen die gesteld worden (dit terwijl de palen al rot waren toen jij kwam) doet mij denken dat ze dat sowieso al niet van plan was.

draden die stuk gemaakt zijn door je paard ( mocht dat van toepassing zijn) wel vervangen; dat is dan immers jouw verantwoordelijkheid
Laatst bijgewerkt door xxCYNNxx op 10-04-19 10:41, in het totaal 1 keer bewerkt

bieke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-19 10:39

Laat me even duidelijk stellen dat ik de eerste twee jaar de rotte palen wél heb vervangen met degelijk goede palen en niet prikpaaltjes. De boel werd gewoon rotter en er bleven rotte palen bijvallen waardoor ik op de duur zoiets had van: nu begin ik met prikpaaltjes. Het gaat trouwens niet om de buitenzijde van de weide waar de prikpaaltjes voor gebruikt zijn, enkel om de paddock van de grote weides te scheiden. De buitenrand is wel degelijk met goed materiaal vervangen. Ik wou voor mijn paard ook geen risico op ontsnappen of prul.

Oorspronkelijk was ik inderdaad van plan om de weide aan te houden tot juni en liet ik haar gewoon netjes op tijd weten dat ze de weide terug te huur kon plaatsen en tegen de nieuwe huurder kon zeggen dat de huur zou starten vanaf juli. Het is door te bedenken dat ik toch niets meer aan de weide heb en zij iemand mogelijk sneller kon verder helpen, dat ik het voorstel tot vervroegen met een deel recupereren had voorgelegd. De datum dat de nieuwe huurder er zou opkomen werd niet met mij besproken, dat kreeg ik gisteren gewoon in sms te lezen dat ik de boel tegen zaterdag in orde moest brengen.

We hebben besloten om het deurtje terug te plaatsen en de dakgoot wellicht ook. 185 euro vind ik toch een behoorlijk bedrag wat ik kan gebruiken voor andere dingen, dat wil ik precies zo niet laten vallen. Vanavond wordt de mest opgehaald, dat vond ik ook niet meer dan normaal om te doen. De rotte treinbils daar begin ik niet aan. Dat is een zware hoekpaal die ik in het verleden zelf heb gestabiliseerd en mijn paard heeft er de afgelopen jaren mee kunnen doorkomen.

Marriefloor

Re: Opzeg van weidehuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 10:48

Zoals je nu zegt is dan toch prima? Deurtje en dakgoot terug plaatsen / laten hangen. Mest weg. Lijkt het mij in orde.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 13:08

Je gaat toch niet hoogzwanger op een ladder staan?

bieke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-19 13:42

Tuurlijk niet, mijn man wil die klusjes voor me doen :)
Bedankt voor je bezorgdheid in ieder geval!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 13:51

En wanneer madam dan nog weigert om je je geld te geven dan tel je de kosten aan materiaal op die jij er gemaakt hebt. Die zij had moeten maken als verhuurder !!

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 13:54

dromertje2 schreef:
Maar zoals ik het begrijo, waren die palen al rot toen zij er op kwam. Dus dat kan je toch niet beschouwen als slijtage door de huurder, als dat er al was voor zij de wei huurde?

Of hoe ik het zie:

ze laat de zelfde hoekpalen achter die er stonden toen ze het ging huren. Of denk ik nu te simpel?

TS ik zou de wei lekker aanhouden tot eind juni. Dik slot erop zodat er geen andere beesten op kunnen, even verhuurder mailen dat je het contract wil uitzitten en voor tweede helft juni loonwerker inschakelen.

Johnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-19 14:38

Ik vind dat de verhuurder een smerig spelletje speelt.
Zelf zou ik eruit halen wat je erin gezet hebt, en de gaatjes dichten. Of eventueel de weide aanhouden zoals Koper zegt. Dan kan je voor de komende maanden het gedoe even laten rusten, of langzaamaan de boel eruit halen.

bieke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-19 10:48

Iemand nog interesse in het vervolg? Mijn man is gisteren nog naar de weide gegaan om de mest weg te halen en het deurtje terug te plaatsen...

Hij was samen met mijn schoonvader ter plekke om 17u. Rond 19u ging mijn man aanbellen bij de verhuurster met de bedoeling om even de weide te overlopen qua verrichte werken en verhuurklaar maken. Na een tijdje deed ze de deur open en stond ze in pyjama. Ze was vrij kort en zei tegen m'n man: "ik zit in mijn pyjama, kom een andere keer terug".

Mijn man zegt tegen haar "ik hoef niet veel tijd, enkel even overlopen of alles oké is zo voor jou. Mocht er nog iets zijn, ik ben nu hier met de aanhangwagen, dan kan ik verder werken". Ze snauwt hem af door te zeggen dat zij heel haar planning niet gaat omzwaaien omdat wij nu beslissen om de weide in orde te maken. Mijn man iets wat geschrokken van haar reactie, spreekt met haar af om dan nu vrijdag 18u aan de weide af te spreken.

De dag voordien had ik haar gevraagd of ze gisterenavond thuis was, ze liet me weten dat zowel zij als haar man niet thuis waren.

Nu goed. Mijn man rond af en schoonvader doet hem de suggestie om haar toch even op de gsm te bellen en te vragen of ze vandaag nog even kan checken of alles in orde is voor haar, zodat we niet vrijdag avond om 18u nog aan de slag moeten. Dat doet hij dus en krijgt haar man aan de lijn. Haar man durft maar weinig zeggen aan de telefoon (terwijl hij per bericht altijd de aanleiding was van "schade toegebracht door kleine gaatjes te maken") en geeft meteen zijn vrouw door.

Mijn man vraagt haar om de weide donderdag te checken en iets te laten weten. Ze reageert boos en zegt dat ze het allemaal voor mij doet om zo snel mogelijk iemand anders te zoeken. Mijn man vraagt haar om vrijdag dan het geld cash mee te brengen zodat alles mooi kan afgerond worden. Ze antwoord hem: "ik zal wel zien". Mijn man wordt boos en zegt dat hij het geld cash wil, waarop ze hem antwoord dat ze wel zal zien en het liever wil storten op de rekening. Ze gooit de telefoon toe.

Met de gedachte dat ze na al de verrichte taken die hij intussen heeft uitgevoerd ze vrijdag toch niet over de brug komt met geld, zal hij haar vrijdag te woord staan met 'of nu cash, zo niet en het geld staat zondag niet op de rekening, dan bellen we de politie wanneer er paarden op de weide staat die nog onder ons huurcontract valt'.

Ik weet niet in welke mate we daar de politie bij kunnen betrekken? Nu is mijn man gewoon principieel boos omdat wij het netjes willen afronden en zij constant dwars ligt.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 10:52

Oh die zou aan mij echt een verkeerde hebben.
Ik haalde het draad weg zodat er zondag geen paard op kan. En zei. Prima. Als je het zo wilt. Kun je het zo krijgen.
En ik huurde mooi tot einddatum door.
Draden hing er pas op de laatste dag weer in.

bieke86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-19 10:55

Als ze vrijdag zegt dat we het geld niet krijgen omdat ze niet tevreden is, dan denk ik inderdaad dat mijn man ervoor zal zorgen dat er zondag geen paarden op de weide kunnen....

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 11:01

Jemig die verhuurster is wel echt onmogelijk zeg... ik zou ook echt heel dwars worden van zo iemand. Graag of niet hoor, dan wacht ze maar met verhuren.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 11:59

bieke86 schreef:
Als ze vrijdag zegt dat we het geld niet krijgen omdat ze niet tevreden is, dan denk ik inderdaad dat mijn man ervoor zal zorgen dat er zondag geen paarden op de weide kunnen....

Hoe dan? Ervoor gaan staan? Dan wordt hij toch wel gewoon door de politie weggehaald.
Als je je 185.00€ terug wil zal je het netter moeten aanpakken. Foto's maken, zorgen dat je kopies heb van bv. sms'en met de verhuurder. Hopelijk heb je ook foto's van 3j geleden. Aangetekende brief sturen met je argumentatie waarom vindt dat je recht hebt op die 185.00€ en vermelden tegen welke datum je het geld op je rekening wil hebben.
Hoe dwarser jullie zijn, hoe minder kans op medewerking van de verhuurder. Jullie hebben argumenten, maar zij ook, dus je zal toch als volwassen mensen een compromis moeten bereiken.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 12:05

Hoe dan. ?
Nou gewoon draad weg halen _O-

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 12:07

Ik snap overigens wel wat je bedoeld.
Maar ik zou zeggen steek die 185€ maar ergens waar de zon niet schijnt.
Ik haal het draad wel weg. Zit die paar maanden wel uit!

Zij zal dan deze huurder moeten afzeggen.
En hopen dat er iemand is over 3 mnd die het wil huren.

Zij heeft hier net zo goed voordeel van als TS.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 12:36

daantjuhhh schreef:
Hoe dan. ?
Nou gewoon draad weg halen _O-

stukje uit de OP :
De weide en stal dienen goed onderhouden te worden op kosten van de huurder.
Bij het beëindigen van de huurovereenkomst dient de weide en stal achtergelaten te worden zodat direct nieuwe paarden in de weide kunnen.

ander stukje uit de OP
Wat later kreeg ik het idee dat wanneer er snel nieuwe huurders zouden zijn, ik de helft van mijn huurgeld kon recupereren en zij anderen dus sneller kon verder helpen. Dat is nu ook het geval. Komend weekend komen er hals over kop nieuwe huurders en moet ik dus snel de weide opnieuw 'verhuurklaar' maken, zoals beschreven in ons contract drie jaar geleden.
Afgesproken is dat TS 185.00€ terug krijgt voor het vroeger verlaten van de weide.

Dus welk voordeel het zou hebben de draad weg te halen snap ik even niet...

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 12:38

Nou. Hoe wil een nieuwe huurder zijn paarden erop zetten zonder draad?

Voordeel voor TS is geld terug. Of nog een keer hooien.
Voordeel voor verhuurder is nu een nieuwe huurder. Wachten tot eind juni dan heeft de nieuwe huurder misschien aliets anders.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 12:48

daantjuhhh schreef:

Niet. Maar wie heeft daar iets aan?
Voor TS betekent het dan geen 185.00€ terug, nu werk om de draad weg te halen en eind juni nog eens werk om de draad terug te plaatsen.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 12:53

Laat je man het maar aanpakken zoals hij zei. Die dame had natuurlijk gedacht dat jij hoogzwanger het er bij zou laten zitten, mooi niet. Gewoon op je strepen blijven staan.

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 12:56

Was je relatie met de verhuurder wel goed? In je OP sta je namelijk ook al te steigeren.

Dit soort verhalen herken ik wel maar dan is er altijd toch wat meer aan het handje geweest.

Mocht dat niet zo zijn: verhuurder is een hork. Tot juni aanhouden geld niet terug maar ook geen aanpassingen.

Concentreren op andere dingen het is die 185 echt niet waard. Maar je kan het wel laten voelen zonder gedoe.

Succes met je keuze

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 12:56

Sclimpre schreef:
daantjuhhh schreef:

Niet. Maar wie heeft daar iets aan?
Voor TS betekent het dan geen 185.00€ terug, nu werk om de draad weg te halen en eind juni nog eens werk om de draad terug te plaatsen.

Nou dat had ik er graag voor over.
Mooi nog een keer hooien.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 12:59

Dure en vermoeiende hobby :)

Horsy83

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-19 12:59

bigone schreef:
Laat je man het maar aanpakken zoals hij zei. Die dame had natuurlijk gedacht dat jij hoogzwanger het er bij zou laten zitten, mooi niet. Gewoon op je strepen blijven staan.

Jep lekker stressen met een baby op komst. Goeie keus!

Steek je energie in positieve dingen. Het leven is te kort om je hierover druk etmalen.