Hoeveel stalgeld mag je vragen voor welke voorzieningen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Allegandra

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 11:46

Vanwege het voerbeleid en de uitrijmogelijkheden zou ik het zelf niet doen.

Nu heb ik mijn paarden (4) sinds 3 jaar in eigen beheer zeg maar.
En ook mijn gevoelige draver was 24/7 buiten niet gewend. En nu? Hij vind het heerlijk! Natuurlijk hebben ze schuilstallen. Ruim hoeveelheid ruwvoer.

Maar op de pensionstal waar ik gestaan heb, betaalde we 220 euro (Zeeland - Zeeuws Vlaanderen)
Incl hooi, stro en basisbrok, elke dag uitmesten en opstrooien , zadelkast,..
Hele jaar door naar buiten in groep op de wei.
Fijne buitenbak(verlicht), fijne uitrijmogelijkheden,...

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 11:48

Allegandra schreef:
Vanwege het voerbeleid en de uitrijmogelijkheden zou ik het zelf niet doen.

Nu heb ik mijn paarden sinds 3 jaar in eigen beheer zeg maar.

Maar op de pensionstal waar ik gestaan heb, betaalde we 220 euro (Zeeland - Zeeuws Vlaanderen)
Incl hooi, stro en basisbrok, elke dag uitmesten en opstrooien , zadelkast,..
Hele jaar door naar buiten in groep op de wei.
Fijne buitenbak(verlicht), fijne uitrijmogelijkheden,...

Dat is echt heel goedkoop!

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 11:48

Gizeppie schreef:
BrittS schreef:
Ik zou er absoluut niet willen staan vanwege het voerbeleid (en ik wil mijn paarden sowieso niet op stal).

Verder klinkt het wel redelijk, al weet ik niet in welke omgeving je zit. Ik las ergens dat je op de Veluwe woont, volgens mij zijn daar echt wel een hoop fijne plekken aan het bos te vinden.

Mijn paard kan niet 24 uur naar buiten. Dat is hij niet gewend. Dit is het eerste jaar dat hij naar buiten gaat.

Jawel er zijn mooie plekken, maar of super duur of staan de paarden nog langer binnen..

Ik vind goed voer echt een basisvoorwaarde. Slecht voer is een recept voor dierenarts kosten. Dan maar wat meer stalgeld betalen.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 11:48

Ik krijg veel antwoorden of iemand er wel of niet wilt staan. Maar ik zou graag willen weten wat jullie hiervoor zouden willen betalen en niet of iemand er wel of niet wilt staan.

@belle_boef

450 euro in de maand aan alleen stalling gaat mij echt boven het budget.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 15-03-19 21:33, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Berichten samengevoegd die direct na elkaar geplaatst zijn.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 11:51

Tja om dan een opsomming te geven.
Zelf krachtvoer geven --> 30 euro per maand.
Kuil -punt
Bijbetalen voor een extra voerbeurt - punt

Verder wel volpension. Wat mij betreft zitten daar de kosten dan. En een deel in locatie/pand.
Tussen de 150 en 180 euro. En dat vanwege de minpunten en er is geen binnenbak of uitwijkmogelijkheid direct aan stal.

Gizeppie schreef:
@belle_boef

En wat verder reizen naar stal.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 15-03-19 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 11:53

belle_boef schreef:
Kuil -punt

Verder wel volpension. Wat mij betreft zitten daar de kosten dan. En een deel in locatie.
Tussen de 150 en 180 euro. En dat vanwege de minpunten en er is geen binnenbak of uitwijkmogelijkheid direct aan stal.

Ik ben echt wel wat meer kwijt aan kracht voer. Meer dan 65 in de maand. Maar heb ook een groot paard.. de prijzen die jij nu geeft liggen bij mij wel veel hoger hoor.

belle_boef schreef:
Gizeppie schreef:
@belle_boef

En wat verder reizen naar stal.

Ik ben in totaal een uur onderweg.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 15-03-19 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

nimbletje

Re: Hoeveel stalgeld mag je vragen voor welke voorzieningen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 12:01

Ik betaal rond de 220 per maand voor iets soortgelijks. Meer zou ik er ook niet voor over hebben.

Dan hebben wij wel een binnenbak, maar geen goede buitenbak. 's zomers kunnen ze dag en nacht het land op. Wij staan met 15 paarden en hebben 5 grote weilanden, dus kunnen regelmatig wisselen. En laten in de winterperiode ook 1 weiland "zwart lopen'' maar dan kunnen ze toch naar buiten en er staat een hooiruif in het land.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 12:04

€200 per maand max.
Je moet zelf nog krachtvoer regelen en gezien de hoeveelheid waarschijnlijk ook wel ruwvoer bijkopen, dan is €200 als basisbedrag voor mij echt de max.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 12:05

Polly schreef:
€200 per maand max.
Je moet zelf nog krachtvoer regelen en gezien de hoeveelheid waarschijnlijk ook wel ruwvoer bijkopen, dan is €200 als basisbedrag voor mij echt de max.

Oké oké! Thanks!

nimbletje schreef:
Ik betaal rond de 220 per maand voor iets soortgelijks. Meer zou ik er ook niet voor over hebben.

Dan hebben wij wel een binnenbak, maar geen goede buitenbak. 's zomers kunnen ze dag en nacht het land op. Wij staan met 15 paarden en hebben 5 grote weilanden, dus kunnen regelmatig wisselen. En laten in de winterperiode ook 1 weiland "zwart lopen'' maar dan kunnen ze toch naar buiten en er staat een hooiruif in het land.

Dankjewel! Voor je reactie
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 15-03-19 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 12:12

Wij hebben bij ons thuis serieus overwogen om de overige boxen te verhuren als volpension, maar hoe we ook rekenden, bij correct huisvesten, er zelf ook nog geld aan overhouden en geen personeel/stagaires uitbuiten kwamen er op uit dat het niet mogelijk was/in lijn was met wat men wilde betalen (we kwam uit op zo'n 600€/maand aan stalgeld).

Hoeveel stalgeld je mag vragen is onbeperkt. Er is geen wettelijk maximum voor. Maar laag stalgeld gaat vaak wel ten koste van de verzorging (hoewel hoog stalgeld geen garantie is voor goede verzorging). Je moet zelf bepalen of wat je moet betalen voor jou binnen de grenzen van het acceptabele ligt, zowel wat je kan opbrengen als wat je de locatie waard vindt, want iedereen stelt daar weer andere eisen aan.

Voor mij is de verplichting tot zijn ruwvoer gebruiken een no-go. Daar hebben we veel te veel narigheid mee gehad. Maar anderen vinden dat weer helemaal prima.

Hoe groot je paard is heeft nauwelijks iets met de kosten van het krachtvoer te maken. Ons paard krijgt 5€ per maand krachtvoer (180g per dag pavo Nature's Best), 8€/maand luzernebrok (500g Arie Blok luzernebrok) en 14€/maand mineralenbrok (240g Marstall Force). Dus bij elkaar 27€/maand, terwijl hij 800kg weegt en 1.80 groot is. Daar staat wel (arm) onbeperkt ruwvoer naast.

Anderzijds hebben we een oude halve engelse volbloed merrie gehad die had 4-5kg bijvoer (krachtvoer+extra producten) nodig naast onbeperkt (rijk) ruwvoer. Die at voor 4€ krachtvoer per dag (en nog 2€ supplementen/dag).

Op het moment hebben we 1 soort ruwvoer liggen. Maar we hebben een tijd 3 soorten ruwvoer gehad voor 4 paarden. Dat is namelijk de basis om mee te sturen in mijn ogen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 12:15

Ik vind zelf krachtvoer regelen een groot pluspunt, zou niet op een stal willen staan waar er alleen maar standaard brok gevoerd wordt.
De voerbehoefte van mijn paard verschilt nl nogal in de zomer en in de winter en of we volop aan het trainen zijn voor de endurance of juist na een wedstrijd in de vakantie van het paard zitten.

Ik moet zeggen dat ik de hoeveelheid ruwvoer niet al te veel vind klinken en dat maakt dat ik minder voor de stalling over zou hebben.
Ik zou liever zelf uitmesten en in de nacht ook onbeperkt ruwvoer hebben, dan zoals jij de stal beschrijft.
En het gebrek aan uitrijmogelijkheden erbij maakt dat ik deze stal ook niet snel als optie zou kiezen.

Ik train 95% buiten in het bos en zou niet graag voor elke training mijn trailer pakken.
Ik train nu 1 a 2x per maand niet in ons eigen bos en verder zo'n 3x per week gewoon lekker op stal opzadelen en met een km stappen zit ik in het bos.

Ik zou dus voor jouw stal zeker niet meer over hebben dan de 195,- die ik nu betaal, ondanks dat ik nu zelf moet uitmesten en buiten zetten 50 ct per keer kost (wat ik op werkdagen wel laat doen omdat ik om 6.15 al onderweg ben voor werk).

Puur omdat ik er dus idd eigen ruwvoer extra bij zou moeten regelen en meer tijd en (benzine) geld kwijt ben om steeds met de trailer naar het bos te moeten.

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 12:18

Ik betaal voor een soortgelijke stalling ( heb wel binnenbak, maar die is niet best, buitenbaan is ook belabberd) 345 euro in het midden van het land. Ok, het voordroog is geen kuil, maar het is altijd gezeik door de vele stagiaires of ze wel voldoende hebben. Onbeperkt ruwvoer vind ik grote onzin, in de natuur krijgen ze dat ook niet. Maar minimaal 3 x per dag een flinke pluk vind ik wel noodzakelijk.Dit bedrag is exclusief krachtvoer, dat moet je zelf aanschaffen. EN je moet zelf uitmesten!

Maar mijn ervaring is, dat in het midden van het land er maar heel weinig fatsoenlijke stallen zijn. Zelfs als je veel wil betalen.
Laatst bijgewerkt door Benzz op 15-03-19 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 12:19

Mizora schreef:
Wij hebben bij ons thuis serieus overwogen om de overige boxen te verhuren als volpension, maar hoe we ook rekenden, bij correct huisvesten, er zelf ook nog geld aan overhouden en geen personeel/stagaires uitbuiten kwamen er op uit dat het niet mogelijk was/in lijn was met wat men wilde betalen (we kwam uit op zo'n 600€/maand aan stalgeld).

Hoeveel stalgeld je mag vragen is onbeperkt. Er is geen wettelijk maximum voor. Maar laag stalgeld gaat vaak wel ten koste van de verzorging (hoewel hoog stalgeld geen garantie is voor goede verzorging). Je moet zelf bepalen of wat je moet betalen voor jou binnen de grenzen van het acceptabele ligt, zowel wat je kan opbrengen als wat je de locatie waard vindt, want iedereen stelt daar weer andere eisen aan.

Voor mij is de verplichting tot zijn ruwvoer gebruiken een no-go. Daar hebben we veel te veel narigheid mee gehad. Maar anderen vinden dat weer helemaal prima.

Hoe groot je paard is heeft nauwelijks iets met de kosten van het krachtvoer te maken. Ons paard krijgt 5€ per maand krachtvoer (180g per dag pavo Nature's Best), 8€/maand luzernebrok (500g Arie Blok luzernebrok) en 14€/maand mineralenbrok (240g Marstall Force). Dus bij elkaar 27€/maand, terwijl hij 800kg weegt en 1.80 groot is. Daar staat wel (arm) onbeperkt ruwvoer naast.

Anderzijds hebben we een oude halve engelse volbloed merrie gehad die had 4-5kg bijvoer (krachtvoer+extra producten) nodig naast onbeperkt (rijk) ruwvoer. Die at voor 4€ krachtvoer per dag (en nog 2€ supplementen/dag).

Op het moment hebben we 1 soort ruwvoer liggen. Maar we hebben een tijd 3 soorten ruwvoer gehad voor 4 paarden. Dat is namelijk de basis om mee te sturen in mijn ogen.

Ruwvoer is ook de basis. Maar ik heb geen keuze uit verschillend ruwvoer. We hebben meestal voor droog. En helaas zit er een maximaal aan. Overdag niet, maar de avonden wel. Ik betaal al voor meer ruwvoer.

Hij krijgt niet zoveel dingen als jij geeft aan je grote paard. Hij krijgt wel vitamine brok en een schep pavo condition en als ik er zelf ben fibra (lucerne) en een halve schep natures best.. maar als ik omlaag ga dan valt hij in.. Hier in de omgeving is onbeperkt ruwvoer erg lastig.

Benzz schreef:
Ik betaal voor een soortgelijke stalling ( heb wel binnenbak, maar die is niet best, buitenbaan is ook belabberd) 345 euro in het midden van het land. Ok, het voordroog is geen kuil, maar het is altijd gezeik door de vele stagiaires of ze wel voldoende hebben. Onbeperkt ruwvoer vind ik grote onzin, in de natuur krijgen ze dat ook niet. Maar minimaal 3 x per dag een flinke pluk vind ik wel noodzakelijk.Dit bedrag is exclusief krachtvoer, dat moet je zelf aanschaffen. EN je moet zelf uitmesten!

Maar mijn ervaring is, dat in het midden van het land er maar heel weinig fatsoenlijke stallen zijn. Zelfs als je veel wil betalen.

Ja nou hier loop ik dus ook tegen aan. Er is overal wel wat hoor. Maar het is meer de avonden waar ik me druk over maak.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 15-03-19 21:35, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 12:37

zulke prijzen betaal je ook in Noord Nederland. Ik denk dat de vaste lasten voor een locatie in de Randstad toch echt nog wel een stukje hoger liggen.

Hebben jullie wel enig idee wat voor maandlasten een hypotheek van 800.000 tot ver over de miljoen met zich meebrengen? En dan heb je nog de voorzieningen, het onderhoud, het ruwvoer en strooisel... Als je beperkt land hebt en veel paarden zal het ruwvoer ook ingekocht worden. Dat is al snel €25-€50 per maand voor voordroog. Hooi is vaak wel het dubbele.

belle_boef schreef:
Kuil -punt

Verder wel volpension. Wat mij betreft zitten daar de kosten dan. En een deel in locatie/pand.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 12:40

joyce B schreef:
zulke prijzen betaal je ook in Noord Nederland. Ik denk dat de vaste lasten voor een locatie in de Randstad toch echt nog wel een stukje hoger liggen.

Hebben jullie wel enig idee wat voor maandlasten een hypotheek van 800.000 tot ver over de miljoen met zich meebrengen? En dan heb je nog de voorzieningen, het onderhoud, het ruwvoer en strooisel... Als je beperkt land hebt en veel paarden zal het ruwvoer ook ingekocht worden. Dat is al snel €25-€50 per maand voor voordroog. Hooi is vaak wel het dubbele.

belle_boef schreef:
Kuil -punt

Randstad is veel duurder hoor! Maar daar woon ik niet.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 13:01

Welk gebied zit je dan?

Midden Nederland kan rond Zwolle zijn, dan is het tussen de 150-200 euro voor alleen buitenbak, de Veluwe, dan betaal je eerder tussen de 175 en 250,- .

Het kan ook rond Almere of Utrecht zijn, en dan is het al snel tussen de 200-250 euro verwacht ik.

In kleine afgelegenere dorpjes misschien wat goedkoper dan net aan de rand van een grote plaats.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 13:03

joyce B schreef:
Welk gebied zit je dan?

Midden Nederland kan rond Zwolle zijn, dan is het tussen de 150-200 euro voor alleen buitenbak, de Veluwe, dan betaal je eerder tussen de 175 en 250,- .

Het kan ook rond Almere of Utrecht zijn, en dan is het al snel tussen de 200-250 euro verwacht ik.

In kleine afgelegenere dorpjes misschien wat goedkoper dan net aan de rand van een grote plaats.

Het gebied ligt rond Zwolle - Apeldoorn..

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 13:22

Ik heb een paar pensionklantjes hier en normale prijs is 150,- (ivm extreme zomer en hoge prijzen ruwvoer is het tijdelijk verhoogd naar 175 maar gaat vanaf april weer terug).

Wij hebben:
20x60 agterberg bak (altijd te rijden mits strenge vorst) met zeer goede verlichting.
Onbeperkt ruwvoer.
24/7 buiten zomer en winter
goed uitrij mogelijkheden en met trailer mooie locaties ook vlakbij (denk aan dwingelerveld of staphorsterbos).
Incl ontworming 4x per jaar.

In de winter is er de mogelijkheid om het paard snachts op stal te hebben. Deze wordt dan gevoerd en binnen/buiten gezet. Kosten zijn dan 190. Op basis 24/7 buiten dus 150.
Wij zitten in Drenthe tegen Overijssel aan.

Voor wat TS noemt zo ik zo rond de 200 maximaal over hebben. En dat zit m in de uitrij mogelijkheden en het gebrek aan ruwvoer.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 13:30

cp112 schreef:
Ik heb een paar pensionklantjes hier en normale prijs is 150,- (ivm extreme zomer en hoge prijzen ruwvoer is het tijdelijk verhoogd naar 175 maar gaat vanaf april weer terug).

Wij hebben:
20x60 agterberg bak (altijd te rijden mits strenge vorst) met zeer goede verlichting.
Onbeperkt ruwvoer.
24/7 buiten zomer en winter
goed uitrij mogelijkheden en met trailer mooie locaties ook vlakbij (denk aan dwingelerveld of staphorsterbos).
Incl ontworming 4x per jaar.

In de winter is er de mogelijkheid om het paard snachts op stal te hebben. Deze wordt dan gevoerd en binnen/buiten gezet. Kosten zijn dan 190. Op basis 24/7 buiten dus 150.
Wij zitten in Drenthe tegen Overijssel aan.

Voor wat TS noemt zo ik zo rond de 200 maximaal over hebben. En dat zit m in de uitrij mogelijkheden en het gebrek aan ruwvoer.

Thanks! Dat zijn idd hele andere prijzen.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 13:42

Nu heb ik gewoon een stal/fokkerij thuis en de 3 pensionklantjes zijn ook gewoon vriendinnen. Ik heb pension niet zozeer om van te moeten leven of goed op te willen verdienen. Dat scheelt natuurlijk wel.
Zolang de onkosten uit kunnen en mn tijd een beetje is t mij goed :P

Ik denk dat je normaal voor zoiets hier in de omgeving minimaal 175-200 wel betaald.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 13:47

En het is 24/7 buiten. De winter op stal is bij jou ook al €190,- per maand. En daar haal je geen uurloon uit.

Ik hoop dat mensen in gaan zien dat Stalhouders hoge kosten hebben en echt geen ruime marges hebben als na ruwvoer en strooisel ook de vaste lasten en overige kosten er nog af gaan. En dan hebben we het nog niet gehad over BTW en eventueel nog belasting.

Je kunt als klant wel zeggen: ik heb dit ervoor over, maar als dat qua kosten niet uit kan, dan moeten Stalhouders gewoon hun kostprijs berekenen en die aanhouden. Concurreren op prijs gaat ten koste van de kwaliteit of de stalhouder.

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-19 14:00

cp112 schreef:
Nu heb ik gewoon een stal/fokkerij thuis en de 3 pensionklantjes zijn ook gewoon vriendinnen. Ik heb pension niet zozeer om van te moeten leven of goed op te willen verdienen. Dat scheelt natuurlijk wel.
Zolang de onkosten uit kunnen en mn tijd een beetje is t mij goed :P

Ik denk dat je normaal voor zoiets hier in de omgeving minimaal 175-200 wel betaald.

Altijd handig.. Ik denk idd wel dat de prijzen hoger liggen, omdat de pensionhouders er wel van moeten leven.

joyce B schreef:
En het is 24/7 buiten. De winter op stal is bij jou ook al €190,- per maand. En daar haal je geen uurloon uit.

Ik hoop dat mensen in gaan zien dat Stalhouders hoge kosten hebben en echt geen ruime marges hebben als na ruwvoer en strooisel ook de vaste lasten en overige kosten er nog af gaan. En dan hebben we het nog niet gehad over BTW en eventueel nog belasting.

Je kunt als klant wel zeggen: ik heb dit ervoor over, maar als dat qua kosten niet uit kan, dan moeten Stalhouders gewoon hun kostprijs berekenen en die aanhouden. Concurreren op prijs gaat ten koste van de kwaliteit of de stalhouder.

Ja dat weet ik idd ook. Dat ze hoge kosten hebben. Dat maakt mij verder ook niet uit. Maar er wordt een service aangeboden op de site die ze niet altijd nakomen en daar loop ik een beetje tegen aan. Ze zijn als ze omhoog gaan wel duurder dan andere stallen die dit ook aanbieden.
Laatst bijgewerkt door Dyonne op 15-03-19 21:38, in het totaal 1 keer bewerkt

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 16:17

Ik zou gewoon in je eigen omgeving de prijs-kwaliteit vergelijking maken en dan kiezen of je wilt blijven staan of niet. Dan heb je de werkelijke prijzen van echte stallen waar jij uit kunt kiezen ipv te vergelijken met hele andere gebieden en situaties die voor jou niet van toepassing zijn

Benzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 16:17

Ik vind tussen Apeldoorn en Zwolle niet echt midden Nederland. Midden Nederland is regio Utrecht en die is aanzienlijk duurder dan in jouw richting.

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-19 19:02

Ik heb toendertijd gezocht tussen Apeldoorn en Zwolle en alles daar tussen in en de prijzen waren daar toendertijd tussen de 170 en 275 euro. En dan had je voor het algemeen een stal met flink ruwvoer, weidegang en een bak met verlichting als er geen binnenbak bij zat. Binnen en buiten zetten werd dan ook gedaan.