Paard aan huis of "perfecte" stal 30 minuten rijden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 16:13

bigone schreef:
Wanneer het huis je aanstaat en je kunt het betalen, doen. Houd rekening met nog een pony en kijk of het financieel goed kan. Aan huis is wel iets goedkoper maar je hebt ook 24 uur zorg. 4000 vierkante meter kun je een leuk iets van maken, niet helemaal voldoende maar goed genoeg.

Je kunt er zeker iets leuks van maken, maar of dat goedkoper gaat zijn vraag ik me af.
4000 m2 is voor meer dan 1 paard eigenlijk te weinig, dus moet je de inrichting optimaliseren.
Als je een pp wil en je moet die aanleggen of je moet nog stallen bouwen en je moet alles zelf inkopen (opslagcapaciteit?).. Tel al die kosten bij je extra hypotheek, dan vraag ik me af of je goedkoper uit bent.

Of het je dat waard is, moet je zelf (met partner) beslissen.
Hoe wil je leven en past een paard (passen paarden) aan huis daarbij.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 16:16

Sabbientje schreef:
Qimm schreef:
100% aan huis, heb het zo ingericht dat ik er max 30 minuten per dag aan kwijt ben met verzorging. Elke dag even poepscheppen a 15 minuten, 1x per dag slowfeeder volproppen 2x per dag schep brokken in de bak.

Dat is misschien de dagelijkse verzorging.
Maar je vergeet weide en rijbaan onderhoud, klustijd als er iets kapot is, zorgen voor de hooi, stro, brok, mestafvoer.
Dingen waar je bij een pensionstal geen omkijken naar hebt.

Vergeet vooral die tijd en kosten niet mee te tellen.

Hooi, brok en mestafvoer is even een mailtje typen en het wordt geleverd/opgehaald. Bij het hooi ben ik zelf aanwezig, duurt zo'n 20 minuten per 1,5 maand. Brok en mestafvoer hoef ik niks voor te doen. Onderhoud heb je natuurlijk wel, maar een huis waar ik in wil wonen heeft dat sowieso wel.

Ik vind het echt heel erg meevallen, als je lange dagen weg bent kun je onbeperkt hooi uit slowfeeders voeren of hooi voerautomaten aanschaffen, dan is dat ook geen probleem. De stallen van mijn paarden staan gewoon altijd open dus zolang er eten is redden ze zich wel een fors aantal uur. Voor de stallen een stuk bestraten en hooi op bestrating geven scheelt al een hoop rommel en is ook nog eens onwijs goed voor de hoeven van de paarden.

Sunora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 16:18

Bij mij zou de beslissing ook snel gemaakt zijn :D Paarden thuis!
Mijn paard en shetlander staan nu op een huurweide samen met nog iemand haar paard, dus we regelen alles ook zelf, maar moeten er wel steeds 10 minuten voor rijden. Paard aan huis zou voor mij dus enkel een verbetering zijn op de huidige situatie.
Ik werk trouwens 4/5de, op woensdag ben ik vrij voor onze 3 kindjes te kunnen opvangen na de halve dag school. Dus op zich zeker haalbaar, het is eigenlijk gewoon een kwestie van prioriteiten steeln.

Dorine92

Re: Paard aan huis of "perfecte" stal 30 minuten rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 16:39

Ik zou aan huis doen. Veel goedkoper en als je alles lekker makkelijk maakt voor jezelf is het amper werk. Ik kan zo 2 dagen weggaan zonder dat er iemand voor de paarden hoeft te zorgen.
24/7 buiten met schuilstal, onbeperkt arm hooi is echt amper werk en kost (na het plaatsen van de faciliteiten) echt geen drol. Wel moet er een vriendje bij dan. Ik zou het niet meer anders willen.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 17:08

Of het goedkoper is, is maar de vraag.
Als bv je hypotheekbedrag fors omhoog gaat door het huis met paarden faciliteiten te kopen, dan ben je niet persé goedkoper uit dan niet verhuizen.

Daar staat dan weer tegenover dat je niet 2x35 minuten per keer in de auto zit naar de andere pensionstalling.
Dit even specifiek voor de situatie van ts, als je al woont op een plek met die faciliteiten is het natuurlijk anders, alhoewel verhuizen naar een huis met veel lagere maandlasten en paarden in pension zetten dan ook nog wel eens verrassend uit kan pakken.

Zéker als je ook het onderhoud van je afrastering, watervoorziening, evt rijbak etc etc allemaal mee rekent in je totale kostenplaatje.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 17:09

Paard aan huis is niet mijn droom.

Dan ben je veel te gebonden en moet je veel zelf doen en regelen en dat gaat ook ten koste van je tijd met je paard.

Liever aan een "perfecte" stal waar alles aanwezig is incl. soortgenoten.
Ideaal.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 17:13

Ragdollcat schreef:

Dan ben je veel te gebonden en moet je veel zelf doen en regelen en dat gaat ook ten koste van je tijd met je paard.

Ideaal.

Daar ben ik het dus niet mee eens.
Je bent juist veel minder gebonden IMO (je moet immers alleen naar jezelf luisteren.) en je spendeert meer tijd met je paard. Ik heb veel meer "kleine momentjes" met mijn paarden nu ze aan huis staan dan toen ze op pension stonden. :) Veel meer rust en écht tijd met ze. :) Als ik niet train ga ik nu alsnog lekker tutten. Staan ze op vol pension ken ik maar heel weinig mensen die in praktijk ook daadwerkelijk gaan als ze niet van plan zijn om te rijden/longeren. In theorie doen ze het allemaal maar in praktijk... En dat is logisch, want je weet dat hij toch wel verzorgd is. Toen de mijne op vol pension stond ging ik ook niet als ik in het ziekenhuis geweest was. Ze was immers goed verzorgd dus ze kwam niks te kort. Nu sta ik dan alsnog lekker met haar te tutten want ik moet haar verzorgen en als ik daar dan toch sta, dan kan ik ook net zo goed even genieten van hun aanwezigheid.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 17:40

Ayasha schreef:
Ragdollcat schreef:

Ideaal.

Daar ben ik het dus niet mee eens.
Je bent juist veel minder gebonden IMO (je moet immers alleen naar jezelf luisteren.) en je spendeert meer tijd met je paard. Ik heb veel meer "kleine momentjes" met mijn paarden nu ze aan huis staan dan toen ze op pension stonden. :) Veel meer rust en écht tijd met ze. :) Als ik niet train ga ik nu alsnog lekker tutten. Staan ze op vol pension ken ik maar heel weinig mensen die in praktijk ook daadwerkelijk gaan als ze niet van plan zijn om te rijden/longeren. In theorie doen ze het allemaal maar in praktijk... En dat is logisch, want je weet dat hij toch wel verzorgd is. Toen de mijne op vol pension stond ging ik ook niet als ik in het ziekenhuis geweest was. Ze was immers goed verzorgd dus ze kwam niks te kort. Nu sta ik dan alsnog lekker met haar te tutten want ik moet haar verzorgen en als ik daar dan toch sta, dan kan ik ook net zo goed even genieten van hun aanwezigheid.

Oh maar ik heb zoveel van mijn eigen paard genoten, ook van die momenten die je hier noemde en hij stond op een boerderij.

En ben niet zo iemand die dan beslist om dan niet te gaan omdat hij dan toch verzorgd wordt en er alleen komt om te gaan rijden. Mijn paard stond op een halve doe het zelf stal, ideaal. Alles is er voorzien en aanwezig wat je nodig hebt en wat je paard nodig hebt zonder dat het jou teveel tijd en geld kost. Mijn paard genoot ervan...... en er is altijd toezicht.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 17:42

Da's idd nog anders. :j Op vol pension ken ik heel veel mensen die dan ook effectief enkel naar hun dier gaan indien er gewerkt gaat worden met dat dier (rijden, longeren...). Dan "mis" je veel. (of je dat effectief mist is persoonlijk natuurlijk, maar mijn persoonlijke mening is dat je dan veel mist zeg maar. )

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 17:51

Ayasha schreef:
Da's idd nog anders. :j Op vol pension ken ik heel veel mensen die dan ook effectief enkel naar hun dier gaan indien er gewerkt gaat worden met dat dier (rijden, longeren...). Dan "mis" je veel. (of je dat effectief mist is persoonlijk natuurlijk, maar mijn persoonlijke mening is dat je dan veel mist zeg maar. )

Dat ben ik met je eens.

Zulke mensen heb je helaas ook op een halve doe het zelf stal.
Ze komen enkel wanneer ze zin in hebben en enkel om te rijden.

Dan komen die paarden tekort en de eigenaars missen dan dat leuke soort momenten en plezier aan hun paarden, ligt zeer zeker ook aan de persoon. En ik heb geleerd om er geen energie in te gaan steken bij zulke mensen.

Want dan komen ze helemaal niet meer omdat ze denken dat een ander dat wel voor ze doet, nou mooi niet. Ik doe helemaal niets voor ze. Dat mogen ze zelf doen, want ze wilden toch zo graag een eigen paard en hebben zelf deze soort stal gekozen dan mogen ze het zelf doen ook en anders pech voor ze en komen ze zichzelf flink tegen en leren ze ervan. Het is aan de stalhouder om er werk van te gaan maken bij de lakse en luie paardeneigenaren.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 18:16

Ik zou nooit mijn paard aan huis willen hebben. Allereerst zou ik er dan een paard bij moeten nemen of een stal verhuren omdat ik zelf maar 1 paard heb en die ga ik natuurlijk niet alleen zetten. Een tweede paard erbij zie ik eigenlijk niet zitten dus dan zou ik moeten verhuren, maar ik zou eigenlijk ook niet dagelijks mensen op mijn eigen terrein willen hebben (met name als ik aan het werk ben en geen zicht heb op alles).

Daarnaast ben ik enorm gehecht aan mijn vrijheid naast mijn 40 urige werkweek. Mijn man en ik gaan graag en regelmatig spontaan uit eten, ongeplande weekendjes weg, op vakantie of met vrienden weg en dat wordt toch opeens een heel stuk ingewikkelder als er 2 of meer dieren aan huis staan die afhankelijk zijn van jou. Daarnaast zou ik het onderhoud van het terrein en het geregel van mestafvoer, hooi en stro bestellen en opslaan, onderhoud van de paddocks en stallen etc. er echt niet bij willen hebben.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 18:19

Sabbientje schreef:
Qimm schreef:
100% aan huis, heb het zo ingericht dat ik er max 30 minuten per dag aan kwijt ben met verzorging. Elke dag even poepscheppen a 15 minuten, 1x per dag slowfeeder volproppen 2x per dag schep brokken in de bak.

Dat is misschien de dagelijkse verzorging.
Maar je vergeet weide en rijbaan onderhoud, klustijd als er iets kapot is, zorgen voor de hooi, stro, brok, mestafvoer.
Dingen waar je bij een pensionstal geen omkijken naar hebt.

Vergeet vooral die tijd en kosten niet mee te tellen.

Bedankt, maar ik heb al 6 jaar paard aan huis. Ik ben op de hoogte.

Ik heb geen rijbak. Reparaties komt misschien 2 of 3 per jaar voor. Weide onderhoud is met 4000m2 prima met de hand te doen in een paar weekenden. Mest breng ik bij de buren. Hooi heb ik alleen in de winter nodig en haal ik 1x in de 2 weken met de trailer bij een boer 2km verderop. Stro gebruik ik niet.
Tja in de winter is het vroeger opstaan om de waterbakken ijsvrij en gevuld te krijgen en ben ik bij thuiskomst iets langer bezig. Ik vind het niet erg belastend en ik ben erg lui

Dorine92

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 22:10

Inderdaad 4000 m2 is nou niet een mega klus. Als je alles 1 keer knap neerzet heb je daar echt geen werk aan

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 22:27

Ragdollcat schreef:

Ideaal.

Dit is bij mij absoluut niet zo, op stal was ik altijd wat haastig om weer op tijd thuis te zijn. Nu kan ik soms echt de tijd vergeten zolang ik aan het tutten met ze ben.
Ik ken ze nu echt door en door en de band is beter dan ooit.

Wij vinden het heerlijk om thuis te zijn, in de tuin bezig en met de paarden, of lekker in de jacuzzi. De meeste vrienden komen nu ook naar ons toe i.p.v. dat wij weggaan. Ik mis het ook niet dat ik niet zomaar weg kan. Wil je graag vaak op pad en weekendjes weg zou ik het niet doen.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 22:33

Als alles verder voor je wordt gedaan op de stal 30 km verderop, zou ik daarvoor gaan.

Paarden aan huis zou ik persoonlijk niet willen omdat ik dan her stukje sociaal contact zou missen. Tuurlijk heb je dat op werk, maar dat is toch anders vind ik.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 22:38

Avanti schreef:
Wil je graag vaak op pad en weekendjes weg zou ik het niet doen.

Ik ervaar dit zelf heel anders. :)
Omdat ze 24/7 buiten lopen met onbeperkt hooi kan ik gewoon spontaan een dag en nacht weg. In theorie zou ik zelfs spontaan een weekend weg kunnen en daarna weer mesten (dan hebben ze maar een dagje geen vitaminebrok, overleven ze ook wel weer). Is in de praktijk overigens nog niet voorgekomen omdat ik altijd wel mensen heb die ze in de gaten kunnen houden ivm ons bedrijf aan huis en mn bijrijder, maar om maar aan te geven: het is maar net hoe je het hebt vormgegeven.
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 05-03-19 22:40, in het totaal 1 keer bewerkt

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 22:40

Ik heb sinds vorig jaar de paarden aan huis en vaak denk ik toch van 'serieus wat doe ik mezelf allemaal aan'.
Hooiopslag, mestafvoer etc.... er komt toch wat bij kijken. Hooi die je naar de badkamer volgt enzo daargelaten :+

Als je echt fanatiek bent met rijden kan het een uitkomst zijn om minder tijd onderweg te verliezen en bij meerdere paarden de kosten te kunnen drukken. Maar voor 1 paard waar je enkel buitenritten mee maakt zou ik het niet doen. Je hebt plots niemand meer die eens meekan. Er gaat veel meer tijd zitten in het onderhoud van je erf als in de aandacht naar je paard.
Ik kan echt genoeg redenen bedenken om het niet te doen. Ik geniet van mijn paarden thuis hoor. Maar meestal heb ik eerlijk gezegd niet veel tijd om ervan te genieten want moet ik veel te veel klussen.

Sanet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 22:47

Dat wordt beter met de tijd, vind ik Betadine. Wij hebben ze nu 3 jaar thuis en alles krijgt z’n ritme. Ik weet wat wanneer moet, hoe het makkelijkst gaat, wie ik daarvoor nodig heb. De grootste klussen zijn inmiddels wel klaar, dus het is nu tijd voor de nice to haves (op de lantaarnpaal bij de paddock en longeercirkel na, maar als het goed is, gaat die dit weekend de lucht in!).

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-19 22:58

Beslist aan huis. Dat voerverhaal valt reuze mee. Hier krijgen ze maar 1x per dag kuil; maar dan wel direct zoveel dat ze de hele dag genoeg hebben. Overdag in land. Gaan soms in de winter idd wat eerder naar huis om de paarden binnen te doen, maar dat vinden we zelf gewoon fijn. Kijk dus waar jij je goed bij voelt. Enne... een camera in contact met je telefoon is reuzehandig.

bren979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 09:40

Ok genoeg ervaringen en tips om mee aan de slag te gaan. Inderdaad een droom, maar ook 1 waar flinke nadelen aankleven, door o.a. een hogere hypotheek e.d.
Ga alles eens rustig op een rijtje zetten, ook bij andere pension stallen eens kijken of ze misschien wat veranderd hebben aan het buitenzet beleid.
Dank jullie wel voor het delen van jullie ervaringen!

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 10:07

Ik dus echt op pension, ik wil twee weken op vakantie kunnen zonder van alles te moeten regelen mbt de paarden, ik wil niet elke keer in mijn eentje lopen prutten, maar hou van de gezelligheid van een pensionstal. Ik heb geen zin in eerst elke dat mesten, poepscheppen en al het andere gedoe te moeten doen voordat ik aan rijden of tutten met mijn paard toe kom.
Ik heb een fulltime baan en mijn paard is mijn ontspanning, ik zit dan echt niet te wachten om in het donker in de regen de wei of paddock leeg te halen 's avonds. Tegen de tijd dat dit gedaan is ben ik nat en heb dan geen energie en zin meer in andere dingen.

Daarnaast de voorzieningen op een pensionstal zou ik nooit voor mij alleen kunnen betalen en het blijft dus echt rommelen wat wel betaalbaar is. Op die 4000m2 vind ik het nogal krap worden namelijk.

Ik heb vrienden met paarden aan huis en zie waar ze tegenaan lopen, voor mij echt reden genoeg om ze niet aan huis te willen.

Rudet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 10:25

Paarden aan huis vind ik verreweg meest ideaal! Wij hebben inloopstallen gemaakt zodat we niet binnen en buiten hoeven te zetten en dat scheelt enorm omdat je niet aan tijden vast zit. De wei schep ik om de dag leeg en ik voer twee maal daags hooi. Verder hebben ze een ruime wei tot hun beschikking. Ze staan nauwelijks binnen, alleen wanneer het hard waait of langdurig regent zoeken ze de beschutting van de stal op. Ik zou niet meer anders willen!

cjb

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 10:34

In voorgaande antwoorden staat alles wel zo'n beetje beschreven.
Wij hebben de paarden aan huis. En idd heb je iemand of liefst 2 personen nodig die tijdens vakanties of uitstapjes de paarden wil verzorgen. Je kan in de buurt kijken voor een bijrijder.
Vaak wil die tijdens vakanties wel voor de paarden zorgen. Of familie, vrienden, kennissen.
Ja, je moet het regelen. Maar mijn ervaring is dat dat vaak wel lukt.
Dan de extra hypotheek/kosten. men schrijft dat een eigen huis duurder is.
Per maand is dat misschien wel waar. Maar als het goed is is na 30 jaar dat huis wel van jezelf.
Als je 30 jaar geld naar een pensionstal brengt heb je nog steeds niets. Zelfs de stal waar je paard dan al 30 jaar staat krijg je niet cadeau.
Het extra werk wat we in en om de stal hebben is voor mij ontspanning (kantoorbaan) en een rede om lekker buiten bezig te zijn. Op het moment dat ik het als werk ga zien, verkoop ik de boel.

Succes met je keuze.

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 10:42

Ik zie de werkzaamheden ook een beetje als lichte sport en verplicht buiten bezig zijn wat wel goed voor een is na een dag binnen werken. Net een beetje als het hebben van een hond, daar moet je ook mee naar buiten ook al is het takkeweer :j En bij echt rotweer dan sla ik het wei uitmesten gewoon een keertje over :+

Weekendje weg of nachtje overnachten dan vraag ik mijn buurvrouw (we hebben ook nog kippen). Slowfeeder gaat dan helemaal vol (past voor 2 dagen hooi in. Dus ze hoeft alleen maar 2x per dag brokjes in de bak te gooien en het kippenhok open en dicht te doen. Bij vakanties gaat mijn moeder vaak vakantie houden in ons huis, die vindt het heerlijk bij ons en ze is gek op de dieren.

bren979

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-19 08:41

Verhuizen naar een huis met meer grond, dat wordt te duur. Dus dat gaat helaas niet.

Ben nu aan het kijken naar eventueel een andere stal, maar zie dat er op meerdere stallen maar 2 keer per dag ruwvoer gevoerd wordt. En dat lijkt mij te weinig. Hoewel die stallen kennelijk wel vol staan en een wachtlijst hebben ( en bijna 400 euro kosten??))