Twee paarden aan huis > derde erbij? Ervaringen/meedenken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 13:55

Ik denk inderdaad dat we het eerst gewoon met 2 proberen. Mocht dat echt drama worden, dan 2 mini's erbij. Eén jong paard erbij zie ik nog wel zitten, maar dat is waarschijnlijk alleen een verplaatsing van het probleem (als we met 2 paarden weggaan). Twee jonge paarden is wel erg veel extra werk voor nu.

@SBravour: zou uiteraard in overleg gaan :j We zoeken dan expliciet naar een oudje die het niet erg vindt om soms alleen te zijn.

@BrittS: wat een paradijsje hebben jullie, zeg! Hoop dat het bij ons ook zo'n succes zal zijn.

Josien_

Re: Twee paarden aan huis > derde erbij? Ervaringen/meedenken

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 14:03

Behalve mini's of shetjes kun je eventueel ook naar een leuke A-pony kijken mocht je er iets bij willen :) .

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 14:21

Een paard erbij geeft je geen garantie dat diegene die problemen heeft met alleen achterblijven rustig(er) wordt. Eén van onze ruinen is ook niet graag alleen, maar het maakt hem niet uit wat onrustigheid betreft of hij nu helemaal alleen achter blijft als ik de andere meeneem of toen ik ze nog in pension had staan en hij stond in een kudde en er ging er 1 tussen uit, dan was hij even onrustig.

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 14:26

Ik heb sinds oktober mijn 2 merries aan huis.
1 is zo'n neurotisch zeikerig ding en ik dacht dat wordt niks als ik met de ander op pad ga.
Wat blijkt: het gaat!
Ze hinnikt wel en loopt wat nerveus heen en weer maar ze breekt niet de toko af.
Valt mij 100% mee!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 14:30

FCSA schreef:
@bigone: een pensioenpaard heeft inderdaad onze voorkeur. Liefst in eigendom van iemand anders, zodat het niet heel kostbaar wordt als het dier medische hulp nodig heeft ivm ouderdom. Wordt dat gedaan, een constructie waarbij de eigenaar niet zoveel betaalt voor stalling maar wel de medische kosten?

@troi: dat hangt denk ik een beetje van het type derde paard af. Onze Lusitano kan prima alleen achterblijven. Als we er daar twee van zouden hebben, was er geen probleem geweest. Dus een derde paard dat relaxed en rustig is, is misschien voldoende. Maar er zijn 4 stallen dus 2 pensioenpaarden is in principe mogelijk :)

Bij mij zou het zijn dat je of de volledige zorgen en kosten op jou neemt. Je ziet mij dan niet op jou erf. Maar als ik moet betalen voor eten, hoe miniem dat ook is, dan wil ik er ook bij kunnen wanneer ik wil.

Ik zou eerder kijken naar 2 shetlanders dan :)

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-19 14:38

Voor een pensioenpaard zou het prima zijn als de eigenaar af en toe langskomt. Het gaat er vooral om dat we niet dagelijks mensen op het erf willen hebben (zoals bij een pensionpaard).

Elise_0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 14:48

Wij zijn begonnen met 2 jonge paarden, eentje van 1 en eentje van 2. Toen de oudste werd ingereden stond de andere soms alleen, maar dat was nooit een drama. Door omstandigheden het oudste paard verkocht en er een Fjord voor in de plaats gekocht. Beiden vonden het ineens drama om even alleen te staan. Omdat mijn peuter ook gek werd op pony's hebben we er een shet bij gekocht.

Als we weg gingen met de shet en een van de 2 pony's stond er weer een alleen. Per toeval kwamen we bij iemand die een pensioen plekje zocht voor zijn 30 jarige shet.
Dus nu staat er nooit meer eentje alleen.

De 30 jarige shet heeft last van hoefbevangenheid, dus die blijft in de zomer met de andere shet op de paddock staan en de 2 pony's gaan dan de weide op.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 14:59

Als favo vriendje of kuddechef weg gaat, dan kan het altijd bleren en idioot doen worden, ongeacht hoe groot de kudde is. Oefenen en goede stroom op je omheining. Hier nooit problemen mee gehad, al ben ik wel zeer streng dat er door de pony die met mij mee is niet teruggehinnikt mag worden. Die is met mij op stap en dus met mij kudde, vreemd gaan accepteer ik niet, aandacht hoort bij mij te zijn en niet ergens anders aansluiting zoeken. Nu er weer pony's naast staan, is het hinniken van achterblijver ook stukken minder, op de uitkijk staan blijft, maar bij terugkomst is het niet meteen joepie je bent terug meer, de andere pony's zijn ook leuk genoeg.

Onrust bij thuisblijver en/of niet van huis willen is niet afhankelijk van aantal paarden, wel van individu en wat ze gewoon vinden. Kan wel dat een paard dat een tijd alleen gestaan heeft fors meer problemen maakt dan een die altijd in kudde gelopen heeft en af en toe eentje even weg al lang kent. Koop je er dus een derde bij, vraag dan door naar hoe en wat op dit punt.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-19 15:36

Ik heb ook twee paarden en de ene had er op het begin wel moeite mee als de ander weg ging. Ik sloot hem dan in stal op omdat dat de minste kans op uitbreken gaf. Inmiddels geeft hij eigenlijk geen kik meer en blijft hij ook gewoon buiten.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 14:10

Joh, wie weet gaat het hartstikke goed met de twee die je al hebt als je er eentje meeneemt en de ander achterlaat. Hebben je toekomstige buren ook paarden, dat ze daar misschien wat houvast/visueel gezelschap van hebben?

Lottekuhh_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 14:48

Ik zou het eerst gewoon aankijken en het is vaak gwn een kwestie van wennen. In de zomer staan ze bij ons dag en nacht buiten en haal ik er eentje uit als ik ga rijden. In het begin zijn de andere dan ook onrustig en gaan rondjes rennen. Als ik dit eenmaal weer zo'n drie keer heb gedaan is het ook weer over. Ze weten dan dat ze toch wel weer terug komt. Op stal is het eigenlijk hetzelfde verhaal. De eerste keren zullen ze wel wat moeilijk doen als ze alleen achter blijven, maar na een paar keer is dat meestal al over. Als ik jou was zou ik eerst een paar keertje kort weg gaan en ervoor zorgen dat iemand anders je achtergebleven paard in de gaten houdt. Zo lang ze niet al te gek doen is het niet zo'n probleem. Als ze echt heel de tent afbreken is het natuurlijk een ander verhaal.

maras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 14:55

[quote="FCSA"]@bigone: een pensioenpaard heeft inderdaad onze voorkeur. Liefst in eigendom van iemand anders, zodat het niet heel kostbaar wordt als het dier medische hulp nodig heeft ivm ouderdom. Wordt dat gedaan, een constructie waarbij de eigenaar niet zoveel betaalt voor stalling maar wel de medische kosten?

Ik denk dat er veel mensen zijn die heel gelukkig worden van deze oplossing. Paard fijn met pensioen, niet al te hoge kosten en jij eventueel nog wat verzorging voor je paarden als je ooit zelf met vakantie bent?

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 15:01

Mijn paard kon voorheen ook absoluut niet alleen achterblijven, brak de hele tent af...
Inmiddels op een andere stal, mocht ik nu met 2 paarden weg moeten en zij moet achterblijven, gaat ze op stal met een bult hooi...
de eerste keer was ik erg huiverig voor hoe ik haar aan zou treffen bij terugkomst, maar er was niks aan de hand, stond gewoon relaxt haar hooi te eten, hinnikte wel even toen ze haar vriendinnen hoorde maar dat was het dan ook...
Geen idee waarom ze het nu ineens wel kan eigenlijk

FCSA

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 21:26

Fijn, jullie reacties en ervaringen! We gaan het zeker eerst gewoon met twee proberen (en de neuroot in de stal met hooi).

@maras: goed dat te horen :) ik kreeg via dit topic ook al bericht van iemand die op zoek is naar een weidemaatjes-plaatsje voor haar paard.