Doe het zelf stal als stal voor eerste eigen paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nala

Re: Doe het zelf stal als stal voor eerste eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-19 15:37

Dat ben ik ook zeker van plan! Dat doe ik eens als ik na mijn stage wat meer tijd heb.

hieltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 16:02

Het heeft allebei zijn voor en nadelen. Ik sta op een stal waar ik alleen zelf moet mesten en op zondag 1x in de zoveel de paarden binnen of buiten zetten met een rooster. Ik vind het erg handig.
Ik ben sowieso elke dag op stal zelfs toen ik nog op ene stal stond waar ik niks hoefde te doen anders voel ik me altijd schuldig tegenover mijn paard.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-19 21:40

Hoeveel werk het is varieert gewoo. Ontzettend
De ene doe het zelf is ieder voor zich en moet je twee keer daags zelf langs

De ander veel meer doe het samen
En heb je een paard keer per week alles voeren en evt buiten zetten en that’s it

Waar ik stal is doe het samen waarbij je een drie keer per week moet voeren en de paddock uitmest en that’s it

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 15:55

Als je zelf hooi en stro moet halen, is het ook het overwegen waard om te kijken of jullie met een aantal mensen samen kunnen doen.

Scheelt toch weer in tijd (als iedereen rouleert in het halen), en vaak is het wat goedkoper als je meer koopt.

Als je de wei en stal huurt, ben je dan ook verantwoordelijk voor het onderhoud, zoals draad, stroom, paaltjes, etc.? (vaak niet, maar altijd goed even na te vragen)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 16:00

Dat ga ik inderdaad nog even navragen! Ik ga ook uit van niet eigenlijk.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 16:00

Maddoxx schreef:
Zeker! Helaas had ik hier laatst een gesprek over met de staleigenaresse van de stal waar mijn bijrijdpaarden staan. Haar harde lach en "maar daar ben je toch helemaal geen type voor! Daar weet jij niks vanaf!" waren niet bepaald bemoedigend.

Ik verzorg op dit moment 3 paarden waarvan ik met een lange buitenritten maak. Qua tijd lijkt me dit relatief gelijk tot een paard helemaal zelf doen met lange buitenritten.

wat gemeen!
ik had ook alleen maar paar verzorgpaarden gehad. en wist zelf ook weinig van eigen paard onderhouden.

toen kwam er 2jarige merrie op het pad, we zijn dus samen onervaren begonnen.
mijn eerste stal was dan wel bij mijn verzorgpaard maar moest zelf mesten en bepalen hoeveel ze te eten zou krijgen.
als jij beetje hulp krijg op die stal en jij kunt zelf tijd vrij maken voor te mesten enz dan red je het echt wel!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 16:09

Dankjewel voor de ervaring! Dat is in ieder geval geruststellend. (De rest ook hoor!)

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 16:21

Toen ik mijn eerste paard kocht heb ik hem op een (niet luxe) pensionstal gezet waar hij werd gevoerd, buiten/binnen gezet en gemest. Dat was in het begin best handig, want er kwam toch best veel op me af. Geleidelijk aan ben ik me op de pensionstallen steeds meer gaan bemoeien met het management van m'n paard. Ik begon namelijk steeds meer kennis op te doen. Zoals bijvoorbeeld met voer, ipv basis-krachtvoer naar vitamine brok etc.

Nu 2 jaar later staat hij op een doe-het-zelf-stal. Iedereen heeft z'n eigen stal/paddock, en we delen de weides. Iedereen regelt z'n eigen hooi/stalbedekking en voer. Het mesten/voer klaarzetten/ruwvoer doet iedereen zelf. Het voeren/buiten/binnen zetten gebeurd met een gezamenlijk schema. Zo heeft iedereen ongeveer 3 taken per week (bv paarden 's ochtends buiten zetten, of paarden binnen halen, of 's avonds laatste check). Samen met 3 andere stalgenoten verdelen we elkaars stallen/paddocks, dat is ook erg fijn!

Maar ik merk wel dat het heel erg van onze groep onderling afhangt. Als je een groep hebt die niet zo goed klikt, of dat iedereen het echt alleen maar voor zichzelf doen. dan kan ik me voorstellen dat het best veel is. Dan ben je wel verplicht elke dag 's ochtends en 's avonds te komen, ongeacht vakanties, weekend, ziekte of drukke werkdagen/dagen weg. Dus dat is voor jezelf afwegen of je dat aankan/wilt. Al is het natuurlijk altijd mogelijk om - als het toch tegenvalt - je paard te verhuizen naar een pensionstal. Dat is geen schande.

Ik vind het nu heerlijk om alles in eigen beheer te hebben. Het hooi uit te kiezen, bepalen hoeveel ruwvoer hij krijgt (ipv op pensionstallen hier tegenaan te hikken), zelf kiezen hoelang ze buiten staan etc. En ik vind het fijn m'n paard op verschillende voermomenten te zien, vaker rond hem bezig te zijn, te zien hoe z'n stal erbij staat (of hij bv onrustig is geweest, meer plast, meer drinkt of poept oid). En als er stalgenoten zijn die je in het begin wat willen helpen, zie ik er geen probleem in :-)

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 16:32

Dankjewel! Ja zo kijk ik er ook tegenaan. Ik leer steeds meer en zie ook steeds meer dingen die nét of echt helemaal niet zijn hoe ik ze wil. Het is dan wel meer verantwoording, maar ook meer naar eigen zin.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 16:35

Ik heb nu sinds 3 maanden een eigen pony en ben toch maar wat blij dat ik all in sta. Het is toch veel meer tijd dan je in eerste instantie denkt. Ook ben ik blij dat ik niet perse elke dag hoef en rustig een dagje niet kan gaan en ze toch goed wordt verzorgd

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 16:42

Ja dat zijn natuurlijk ook weer de pluspunten van all in. Ik kijk eens even of het inderdaad meer doe het samen als doe het zelf is, want daarmee is dat ook weer deels 'opgelost' in het beste geval.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 16:52

Ik heb de eerste 2,5 jaar ook op een doe-het-zelf stal gestaan en heb nu sinds een dik jaar volpension. Hoewel ik mijn doe-het-zelf stal erg fijn vond, ben ik blij dat ik nu volpension sta. Minpunten van een doe-het-zelf is dat je niet zomaar een dag kunt skippen of even snel op vakantie kunt vertrekken, het was voor mij altijd even stressen als ik door een noodgeval even niet kon komen. Ook was de stal op zo'n 15-20min afstand met de auto, dus niet bij de deur. Maar raad ik het af? Ook niet, ik heb het zo lang gedaan voor een reden want je bent de baas over je eigen paard wat echt enorm fijn.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 16:56

Oef, ja doe-het-zelf op 15-20 minuten met de auto zou ik ook niet doen. Dit zou ik bij wijze van spreke 's ochtends tijdens de ronde met de hond kunnen doen, zo dichtbij is het.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 17:02

jah je kunt niet zo maar zeggen komen even niet. dit heb ik nu wel sta nu sinds jaar all in daarvoor 8jaar lang zelf gemest voer klaar gezet en op zondagen binnen en buiten zetten. ik ben alleen maar all in gaan staan omdat we kinderen wilde en ik niet wilde zoeken als ik eenmaal zwanger zou zijn.
maar door dat altijd veel zelf gedaan heb was ik wel heel kieskeurig om andere stal uit te kiezen. als ik deze stal niet had gevonden denk ik niet dat ik verhuist was

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 17:04

Klopt, maar heel eerlijk... Ik vind het helemaal niet erg om iedere dag te gaan. Dat doe ik nu eigenlijk ook al, terwijl het helemaal niet 'hoeft'.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 17:07

normaal was ik er ook nu ik all in stal elke dag ;) alleen nu ik dus zwanger ben niet en denk daarna ook niet...

maar ben je al weesten kijken. want mort natuurlijk ook klikken met de groep

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 17:09

Nee ik ben nog niet gaan kijken, dat doe ik na mijn stage. Die is alleen nog volgende week, en dan heb ik even 2 weken vrij. Dus dan heb ik genoeg tijd om eens op mijn gemak te gaan kijken.

Zal ik vantevoren bellen en een afspraak maken? Of gewoon eens langs gaan? Ik twijfel.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 17:16

Ja ik woon in de stad dus niet makkelijk :p maar moest ik een doe-het-zelf stal op 5min met de fiets hebben zou ik het wel gewoon weer doen.

Ik zou eerst een afspraak maken en dan nog eens op een onverwacht moment binnen springen als het je echt bevalt :) Altijd fijn om ook eens achter de schermen te kijken wanneer ze je niet verwachten. Heeft mij al veel geholpen.

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-19 17:23

Ja dat gaan kijken op een tijd dat ze het niet verwachten ben ik sowieso al van plan. Anders kun je ook zo mooi schone schijn ophouden. Dit geldt zowel voor de zoektocht naar een stal als de zoektocht naar een paard.

pinkie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-19 18:17

jah eerst even bellen dan weet je ook dat ze tijd voor je hebben.
en ze gaan echt niet om dat jij komt kijken anders doen.

heb ik nog bij geen ene stal gehad ;)

proven02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 10:02

Ik heb het wel veel gehoord dat er andere dingen worden verteld dan het in werkelijkheid blijkt te zijn maar dat heeft vaak te maken met hoeveelheid voeren of hoelang/hoe vaak ze buiten staan maar als je alles zelf gaat doen heb je dat natuurlijk zelf in de hand

Isabel_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 10:08

Weet je: het is jouw paard. Jij moet doen waar jij je goed bij voelt. En als dat op dit moment de doe het zelf stal is, ga er dan voor! :D Een eerste eigen paard is spannend en ik ging op bepaalde momenten echt enorm aan mijzelf twijfelen. Waarom? Omdat ik alles zo goed wilde doen en hoe fijn je stal ook is, een perfecte stal bestaat niet. En als je op een doe het zelf stal staat heb je nét iets meer zelf in de hand en dat is - als je er tijd voor hebt - best lekker!

Nala

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-19 10:23

Ja je hebt ook gelijk Isabel!

En klopt proven, dat soort verhalen hoor ik dus ook vaker. Ze zouden gevoerd moeten zijn maar dat is niet zo, staan nog binnen, stal niet (fatsoenlijk) uitgemest...

Cavaletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 10:24

Maddoxx schreef:
Zeker! Helaas had ik hier laatst een gesprek over met de staleigenaresse van de stal waar mijn bijrijdpaarden staan. Haar harde lach en "maar daar ben je toch helemaal geen type voor! Daar weet jij niks vanaf!" waren niet bepaald bemoedigend.
.

Ik herken dit 30 jaar geleden zei een manegehoudster ook zoiets tegen mij. Ik moest vooral geen eigen paard aanschaffen, zou geheid verkeerd aflopen. Helaas had ik dat, jong en goedgelovig als ik was, toen in mijn oren geknoopt. Nooit mijn droom durven waarmaken.

En nu, wonderlijk maar waar heb ik ruim 6 jaar mijn eigen paard. Hij is nog steeds gezond (en ik denk ook een gelukkig paard) en ik ben er zo blij mee!
Ik ben vorig jaar van volpension (toch iets te ver weg) naar doe-het-zelf verhuisd. Heel dicht bij huis (paar minuten fietsen) en heel fijne stalgenootjes. Alles loopt op rolletjes. Als het nodig is helpen we elkaar.

Dus, precies wat de anderen hier ook zeggen: ga ervoor!

lampjerulez

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-19 10:32

Ja ik denk ook dat het geheel aan jezelf ligt wat je wilt/kan doen.
Maar wat ik eerder al aangaf, voor mij was een pension stal met meer ''hulp'' wel heel fijn.
Ik wilde alles perfect doen maar wanneer er iets mis was had ik in het begin geen flauw idee en stond ik op een stal waar de mensen ook echt geen flauw idee hadden.
En dat was voor mij echt teveel stress dus ben ik blij dat ik van stal ben gewisseld.
En dat terwijl ik mij echt goed had voorbereid.

Maar dat is iets om te ervaren denk ik