Jarenlang ervaring met vlasboxen hier. Een heel fijn, schoon paard: halve baal per 1,5 week er in, meer was niet nodig. Varken: 1 tot 1,5 baal per week er in. Voor het varken heb ik de gebruiksaanwijzing die mijn leverancier had letterlijk aangehouden en dit ging hartstikke goed! Waar ik voorheen elke dag de strobox bijna leeg schepte, was het een verademing en enorme tijdsbesparing. Plus dat het varken eindelijk weer een beetje schoner stond.
* Box helemaal leeg - een laagje water erin laten lopen totdat de box ongeveer een cm onder water staat. * Minstens 5 balen erin (bij jouw afmeting wel 6) en even wachten met je paard weer binnen zetten want het vlas heeft eventjes nodig de laag water te absorberen. Hierdoor vormt zich al een stabielere onderlaag/matras * Elke dag de drollen eruit scheppen en de bovenlaag (dus niet de onderlaag meenemen!!) doorwoelen/door de box verspreiden * Wanneer nodig een halve baal eroverheen (je merkt snel genoeg dat de bovenlaag minder is dor het verwijderen van de mest en door het vastplakken aan de onderlaag door urineren) * Meestal plassen ze in een bepaalde hoek, of in het midden, op een redelijk vaste plek. Eén keer per week daar de bovenlaag even wegschuiven en de natte, rode plek eruit scheppen. Dit "gat" weer opvullen met de bovenlaag.
Op deze manier wordt het matras (de onderste, vastgetrapte laag) steeds dikker en de bovenlaag blijft intact. Eens in de 10 tot 14 weken haal je de hele box leeg en begin je overnieuw.
Een varkentje zou hiermee een redelijk schone en droge box moeten houden. Maar als je er eentje hebt die non stop de boel door elkaar woelt inclusief onderlaag, dan is vlas niet de juiste bodembedekking. De onderste laag moet intact blijven om de bovenste laag schoon te houden. Vandaar dat ze ook beginnen met een laagje water, een veel betere start dan een losse laag zoals bij zaagsel.
Ik pot op, 1x per maand haal ik de natte plek eruit (kruiwagen of 4). Al het donkere vlas wat nog los is, laat ik erin. De vaste volgezogen onderlaag haal ik eruit. Normaal strooi ik elke 3 dagen een halve zak erbij, dit schep ik door de lossere bovenlaag. De natte onderlaag doe ik niks aan. Wel elke dag de mestballen eruit en rechttrekken. Nadat ik mijn maandelijkse mestbeurt heb gehad moet er wel meer bij. Ik denk 2x een hele zak ipv een halve. 3 zakken om te beginnen is veel te weinig. Ik heb er zeker een laag van 20 cm in.