Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
rumay schreef:Kijk een heel groot probleem komt nu om de hoek kijken, er was geen gras van de zomer dus bijvoeren met hooi/kuil, dan denk ik dus echt te veel paarden en te weinig hectare weiland op de stal.
Onze stalhouder heeft hooi van eigen land en ik moet zeggen hij heeft behoorlijk veel en verkoopt voor zelfde prijs als vorig jaar. Als boer heb je niet alles in de hand maar wel weide beheer en afgelopen zomer is dus maar weer duidelijk geworden hoe belangrijk dit is.
En als je nu moet bijkopen heb je geslapen afgelopen zomer en niet op tijd extra ingekocht terwijl duidelijk was dat er minder hooi zou zijn, is trouwens ook niet overal zo.
Een goed stalbeheer en ondernemerschap kan extreme prijsverhoging echt wel voorkomen, iets met vooruit kijken en je zaken op orde hebben.
Bij ons op stal mag je onbeperkt hooi voeren maar zodra er dus een heleboel hooi de mesthoop op gaat worden mensen daar wel op aangesproken en is iets minder voeren goed te doen.
Sorry gaan nu wel erg off topic
, dat kan natuurlijk ook he ( en meer dan 1 keer maaien heb afgelopen jaar bewust niet gedaan. zo konden de paarden tot half november prima op de wei blijven jaime_andrea schreef:superpony schreef:Je zou een gespecificeerde rekening kunnen vragen wat wat kost. Een stal die het wit doet, kan die gewoon netjes opstellen voor je. Dan weet je waar de verhoging zit.
Het is netjes als een stal het nu verteld, dat die verhoging dan per 1 April zou ingaan. Niet op 5 Februari vertellen dat je 1 Maart meer moet betalen. Dat is niet netjes, ook ivm met evt opzegtermijn. Ten slotte willen ze ook niet dat jij op 5 Feb opzegt voor 1 Maart.
Als je het dan niet eens bent met de stijging, kun je verder kijken naar andere stallen.
Het hooi en stro probleem is best plaatselijk en door de media ook erg aangewakkerd. Wij betalen sinds het najaar iets meer voor hooi, maar er is echt zat. Het hooi van vorig jaar was juist hartstikke mooi. Stro prijs is zelfde gebleven, maar gebruiken wij amper.
Vlas zelfde. gebruik 1 pak er 2 weken ofzo. ( open stallen )
BTW verhoging wisten ze al langere tijd. Net als hooi en stro prijzen, dus er is behoorlijk mis gerekend als ze nu steeds moeten stijgen.
Is er niet meer verandert?
Een gespecificeerde rekening? Tis toch duidelijk waar je voor betaald? Wil je werkelijk een uitgekauwde rekening? En €10 pm verhoging is krap € 0.30 PD bruto!!! Kom op zeg....
Vraag jij bij de supermarkt ook een gespecificeerde rekening bij elke komkommer die je koopt.
Het is duidelijk dat alles duurder is geworden (het hele dagelijkse leven). Voor iedereen voor jouw voor mij voor een winkelier voor boeren. En dat alles word door berekend is heel normaal.
Ben je het er niet mee eens kan je weggaan. Net als dat je de keuze hebt als bepaalde boodschappen oid je te duur worden je deze dan ook niet meer koopt.
Prijs verhoging bij een stal word altijd zo hysterisch over gedaan terwijl in het dagelijks leven we (ongemerkt) veel prijsverhogingen hebben.
En wat doe je met de info als je hun besteding/opbouwing niet bevalt? Trek je dan dat deel van de prijs af?cobiie schreef:Geweldig dat mensen vinden dat een staleigenaar een specificatie moet maken voor het stalgeld.![]()
Alsof je dat ook in de supermarkt/kledingwinkel/kapper gaat vragen hoe hun de prijs hebben opgebouwd.En wat doe je met de info als je hun besteding/opbouwing niet bevalt? Trek je dan dat deel van de prijs af?
Een staleigenaar hoort het minimaal ruim een maand van te voren aan te mondige zodat je de tijd hebt eventueel een andere stalling te zoeken voordat het nieuwe tarief ingaat.
NatasjavE schreef:Ik denk dat ze net zo vaak kunnen verhogen als dat ze willen.
Prijzen van stro en hooi zijn nogal omhoog gegaan dus ja...het kan soms nodig zijn.
is dat dus helemaal niet..Selka schreef:Wat een gezeur over superpony haar opmerking over een specificatie. Ik sta niet meer in pension maar bij bijna alle stallen kreeg ik gespecificeerde rekeningen vanwege het verschil in BTW tarief voor de verschillende onderdelen. Zo enorm raar enis dat dus helemaal niet..

rumay schreef:xSogno er is al lang bekend dat deze prijsstijgingen er aan gaan komen dan kan je als stalhouder toch anticiperen in het afgelopen jaar en dit of al doorvoeren(deels) of bekend maken met als extra dat er per die en die datum nog een verhoging komt maar dan wel binnen het redelijke.
Dan heb je al lang de tijd of om er rekening mee te houden of een andere stal te zoeken.
En idd meerdere keren per jaar verhogen zou ik toch mijn twijfels bij hebben
superpony schreef:Je zou een gespecificeerde rekening kunnen vragen wat wat kost. Een stal die het wit doet, kan die gewoon netjes opstellen voor je. Dan weet je waar de verhoging zit.
Het is netjes als een stal het nu verteld, dat die verhoging dan per 1 April zou ingaan. Niet op 5 Februari vertellen dat je 1 Maart meer moet betalen. Dat is niet netjes, ook ivm met evt opzegtermijn. Ten slotte willen ze ook niet dat jij op 5 Feb opzegt voor 1 Maart.
Als je het dan niet eens bent met de stijging, kun je verder kijken naar andere stallen.
Het hooi en stro probleem is best plaatselijk en door de media ook erg aangewakkerd. Wij betalen sinds het najaar iets meer voor hooi, maar er is echt zat. Het hooi van vorig jaar was juist hartstikke mooi. Stro prijs is zelfde gebleven, maar gebruiken wij amper.
Vlas zelfde. gebruik 1 pak er 2 weken ofzo. ( open stallen )
BTW verhoging wisten ze al langere tijd. Net als hooi en stro prijzen, dus er is behoorlijk mis gerekend als ze nu steeds moeten stijgen.
Is er niet meer verandert?
rumay schreef:Kijk een heel groot probleem komt nu om de hoek kijken, er was geen gras van de zomer dus bijvoeren met hooi/kuil, dan denk ik dus echt te veel paarden en te weinig hectare weiland op de stal.
Onze stalhouder heeft hooi van eigen land en ik moet zeggen hij heeft behoorlijk veel en verkoopt voor zelfde prijs als vorig jaar. Als boer heb je niet alles in de hand maar wel weide beheer en afgelopen zomer is dus maar weer duidelijk geworden hoe belangrijk dit is.
En als je nu moet bijkopen heb je geslapen afgelopen zomer en niet op tijd extra ingekocht terwijl duidelijk was dat er minder hooi zou zijn, is trouwens ook niet overal zo.
Een goed stalbeheer en ondernemerschap kan extreme prijsverhoging echt wel voorkomen, iets met vooruit kijken en je zaken op orde hebben.
Bij ons op stal mag je onbeperkt hooi voeren maar zodra er dus een heleboel hooi de mesthoop op gaat worden mensen daar wel op aangesproken en is iets minder voeren goed te doen.
kiki1976 schreef:rumay schreef:Kijk een heel groot probleem komt nu om de hoek kijken, er was geen gras van de zomer dus bijvoeren met hooi/kuil, dan denk ik dus echt te veel paarden en te weinig hectare weiland op de stal.
Het is niet altijd zo zwart/wit als hij het schetst.
Wij hebben echt zat gras voor onze paardjes op stal. Hebben 4 weide's die steeds worden afgewisseld. Maar door de extreme droogte groeide het gewoon echt niet meer (is overigens zandgrond) en ze was dagelijks de hele dag bezig met beregenen.
Maar het was evengoed nog te droog om het het gras goed te laten groeien en dan moet je echt wel gaan bijvoeren.
Qua inkopen. Niet iedereen heeft de ruimte om 75 balen op te slaan en hebben afspraken met leveranciers. Wat op die manier al jaren zo gaat. Tja en als er die aan het einde van het najaar besluiten ermee te stoppen..... Dan moet je wel naar een andere overstappen