Hoe vaak mag een staleigenaar de stalling verhogen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 08:32

Kijk een heel groot probleem komt nu om de hoek kijken, er was geen gras van de zomer dus bijvoeren met hooi/kuil, dan denk ik dus echt te veel paarden en te weinig hectare weiland op de stal.
Onze stalhouder heeft hooi van eigen land en ik moet zeggen hij heeft behoorlijk veel en verkoopt voor zelfde prijs als vorig jaar. Als boer heb je niet alles in de hand maar wel weide beheer en afgelopen zomer is dus maar weer duidelijk geworden hoe belangrijk dit is.

En als je nu moet bijkopen heb je geslapen afgelopen zomer en niet op tijd extra ingekocht terwijl duidelijk was dat er minder hooi zou zijn, is trouwens ook niet overal zo.

Een goed stalbeheer en ondernemerschap kan extreme prijsverhoging echt wel voorkomen, iets met vooruit kijken en je zaken op orde hebben.

Bij ons op stal mag je onbeperkt hooi voeren maar zodra er dus een heleboel hooi de mesthoop op gaat worden mensen daar wel op aangesproken en is iets minder voeren goed te doen.

Sorry gaan nu wel erg off topic

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 08:42

rumay schreef:
Kijk een heel groot probleem komt nu om de hoek kijken, er was geen gras van de zomer dus bijvoeren met hooi/kuil, dan denk ik dus echt te veel paarden en te weinig hectare weiland op de stal.
Onze stalhouder heeft hooi van eigen land en ik moet zeggen hij heeft behoorlijk veel en verkoopt voor zelfde prijs als vorig jaar. Als boer heb je niet alles in de hand maar wel weide beheer en afgelopen zomer is dus maar weer duidelijk geworden hoe belangrijk dit is.

En als je nu moet bijkopen heb je geslapen afgelopen zomer en niet op tijd extra ingekocht terwijl duidelijk was dat er minder hooi zou zijn, is trouwens ook niet overal zo.

Een goed stalbeheer en ondernemerschap kan extreme prijsverhoging echt wel voorkomen, iets met vooruit kijken en je zaken op orde hebben.

Bij ons op stal mag je onbeperkt hooi voeren maar zodra er dus een heleboel hooi de mesthoop op gaat worden mensen daar wel op aangesproken en is iets minder voeren goed te doen.

Het is niet altijd zo zwart/wit als hij het schetst.
Wij hebben echt zat gras voor onze paardjes op stal. Hebben 4 weide's die steeds worden afgewisseld. Maar door de extreme droogte groeide het gewoon echt niet meer (is overigens zandgrond) en ze was dagelijks de hele dag bezig met beregenen.
Maar het was evengoed nog te droog om het het gras goed te laten groeien en dan moet je echt wel gaan bijvoeren.

Qua inkopen. Niet iedereen heeft de ruimte om 75 balen op te slaan en hebben afspraken met leveranciers. Wat op die manier al jaren zo gaat. Tja en als er die aan het einde van het najaar besluiten ermee te stoppen..... Dan moet je wel naar een andere overstappen

Steppe

Re: Hoe vaak mag een staleigenaar de stalling verhogen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 09:13

kiki1976 uitzonderlijke situatie als je voerhandelaar stopt en idd zandgrond houdt minder water vast hou je.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 09:14

ik heb niet geslapen, maar meer paarden op stal dan verwacht :+, dat kan natuurlijk ook he ( en meer dan 1 keer maaien heb afgelopen jaar bewust niet gedaan. zo konden de paarden tot half november prima op de wei blijven

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 10:04

Een stal baas mag onbeperkt verhogen, maar jij hoeft hier niet mee akkoord te gaan. Dit zal echter waarschijnlijk tot gevolg hebben dat hij jou de huur opzegt en dat je kan vertrekken. Stal aas moet hierbij echter wel maand opzegtermijn in ere houden. Jij mag echter bij een huurverhoging per direct vertrekken zonder een opzegtermijn in ere te houden.

Mijn stalhouder zou van mij de stal huur best mogen verhogen, ik betaal een hele redelijke prijs. Als mijn stalhouder in een jaar tijd echter vier keer de stal prijs verhoogd ga ik me echter afvragen of hij z'n zaakjes financieel niet op orde heeft. Imo zou een stalhouder wel tegen een kleine verhoging moeten kunnen financieel gezien en niet bij elke prijsverhoging van iets zijn stal prijs moeten verhogen, immers van goede jaren profiteren zij ook en zullen ze de stal prijs niet omlaag gedaan hebben.

Laatste tijd zijn er echter veel prijsverhogingen geweest voor veel dingen waardoor stalhouders er gewoon niet meer onderuit kunnen.

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 11:26

xSogno er is al lang bekend dat deze prijsstijgingen er aan gaan komen dan kan je als stalhouder toch anticiperen in het afgelopen jaar en dit of al doorvoeren(deels) of bekend maken met als extra dat er per die en die datum nog een verhoging komt maar dan wel binnen het redelijke.
Dan heb je al lang de tijd of om er rekening mee te houden of een andere stal te zoeken.
En idd meerdere keren per jaar verhogen zou ik toch mijn twijfels bij hebben

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 11:27

jaime_andrea schreef:
superpony schreef:
Je zou een gespecificeerde rekening kunnen vragen wat wat kost. Een stal die het wit doet, kan die gewoon netjes opstellen voor je. Dan weet je waar de verhoging zit.

Het is netjes als een stal het nu verteld, dat die verhoging dan per 1 April zou ingaan. Niet op 5 Februari vertellen dat je 1 Maart meer moet betalen. Dat is niet netjes, ook ivm met evt opzegtermijn. Ten slotte willen ze ook niet dat jij op 5 Feb opzegt voor 1 Maart.

Als je het dan niet eens bent met de stijging, kun je verder kijken naar andere stallen.

Het hooi en stro probleem is best plaatselijk en door de media ook erg aangewakkerd. Wij betalen sinds het najaar iets meer voor hooi, maar er is echt zat. Het hooi van vorig jaar was juist hartstikke mooi. Stro prijs is zelfde gebleven, maar gebruiken wij amper.
Vlas zelfde. gebruik 1 pak er 2 weken ofzo. ( open stallen )

BTW verhoging wisten ze al langere tijd. Net als hooi en stro prijzen, dus er is behoorlijk mis gerekend als ze nu steeds moeten stijgen.

Is er niet meer verandert?

Een gespecificeerde rekening? Tis toch duidelijk waar je voor betaald? Wil je werkelijk een uitgekauwde rekening? En €10 pm verhoging is krap € 0.30 PD bruto!!! Kom op zeg....

Vraag jij bij de supermarkt ook een gespecificeerde rekening bij elke komkommer die je koopt.

Het is duidelijk dat alles duurder is geworden (het hele dagelijkse leven). Voor iedereen voor jouw voor mij voor een winkelier voor boeren. En dat alles word door berekend is heel normaal.

Ben je het er niet mee eens kan je weggaan. Net als dat je de keuze hebt als bepaalde boodschappen oid je te duur worden je deze dan ook niet meer koopt.

Prijs verhoging bij een stal word altijd zo hysterisch over gedaan terwijl in het dagelijks leven we (ongemerkt) veel prijsverhogingen hebben.

Maar dat maak jij niet voor een ander uit of iemand dat wil.

Het is niet overal heel gebruikelijk, maar heb zeker wel op een stal gestaan die ze standaard gaf en je de verschillende tarieven kon zien.
Aangezien een nette stal alles moet bijhouden, is het ook niet veel extra werk.

Ik sta niet in pension, dus vraag er niet om. Maar ik zeg; ALS TS wil weten waar ze nu voor betaald, kan ze er naar vragen. Zou heel normaal moeten zijn, want is HAAR geld en ze heeft er gewoon recht op en wat een ander daarvan vindt, boeit niet.

Dat alles duurder wordt is altijd zo. Staat ook los van de vraag. Eten en drinken is belangrijk. Paarden zijn een luxe. Misschien houdt het voor sommige mensen op straks om paarden te houden. Dat zie je vaker in periodes.

Zoals Sassefras aanhaalt. De eerste snede was super mooi hooi. Als stal moet je echt eigenlijk al ruim van tevoren goede afspraken hebben en grote partijen inkopen. Als je er pas tijdens de droogte achter kwam, dat je misschien niet genoeg hooi zou hebben, ben je te laat.

Zelfs als je vroeg bent gaan bijvoeren, ben je te laat. Meeste stallen of hooiboeren hebben altijd hooi over, want je moet ruimer inkopen dan je gebruikt natuurlijk.
En zoals bij velen, hebben ze daarna nog wel een tijd op de wei kunnen staan weer.

Wij wonen op de veluwe, zandgrond en het is 1x duurder geworden, het hooi, maar er is echt zat.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 11:31

Ik blijf me er over verbazen dat iedereen het maar over prijsstijgingen heeft. Ik heb vorig jaar mijn hooi voor dezelfde prijs ingekocht als alle voorgaande jaren. Met de zakken Rapsodie exact hetzelfde. Was bij mijn laatste bestelling in november zelfs goedkoper uit omgerekend per pak. Dan bestel ik maar 2 pallets. Stallen die groot vlas/rapsodie inkopen betalen nog veel minder per pak omgerekend dan wat ik betaal. Die betalen dan ongeveer een 4 euro per pak op de plek bezorgd.
Ik blijf het voor velen een mooi excuus vinden om de prijs te kunnen verhogen. De stallen die veel moeite hebben gedaan m.b.t. het sproeien van de weilanden kan ik snappen. Dat kost tijd en geld om de boel groen te houden. Dat hebben wij tenslotte ook gehad. De waterpomp heeft heel wat uren staan te draaien t.o.v. de jaren daarvoor.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 11:49

Geweldig dat mensen vinden dat een staleigenaar een specificatie moet maken voor het stalgeld. :')
Alsof je dat ook in de supermarkt/kledingwinkel/kapper gaat vragen hoe hun de prijs hebben opgebouwd. :Y) En wat doe je met de info als je hun besteding/opbouwing niet bevalt? Trek je dan dat deel van de prijs af?

Een staleigenaar hoort het minimaal ruim een maand van te voren aan te mondige zodat je de tijd hebt eventueel een andere stalling te zoeken voordat het nieuwe tarief ingaat.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 11:59

cobiie schreef:
Geweldig dat mensen vinden dat een staleigenaar een specificatie moet maken voor het stalgeld. :')
Alsof je dat ook in de supermarkt/kledingwinkel/kapper gaat vragen hoe hun de prijs hebben opgebouwd. :Y) En wat doe je met de info als je hun besteding/opbouwing niet bevalt? Trek je dan dat deel van de prijs af?

Een staleigenaar hoort het minimaal ruim een maand van te voren aan te mondige zodat je de tijd hebt eventueel een andere stalling te zoeken voordat het nieuwe tarief ingaat.

Het is bij sommige stallen die hun boekhouding netjes op orde hebben heel normaal. Bij de rest niet zo gebruikelijk, maar dat maakt het nog niet belachelijk.

Als mensen een huis huren weten ze ook waar ze voor betalen BIJVOORBEELD!! Iets huren voor je paard is ook totaal anders dan je boodschappen.

Het gaat er niet om of het je bevalt. TS wil weten of het normaal is dat het zo vaak omhoog gaat. Als zij nu elke keer een gespecificeerde rekening had gekregen, had ze kunnen zien waar dit hem in zit. Dan kan zij inderdaad besluiten of zij het ermee eens is en vertrekken of blijven.

Je huurt iets he?! Je bent niet ergens in dienst.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 12:03

Nou, hier kost vlas meer dan voorgaande jaren (€5,50 per pak ongeveer, paar jaar geleden nog €4,70/€5,-) en ikzelf gebruik koolzaad strooisel en dat is ook €0,25 gestegen in prijs afgelopen najaar. En dat was nog voor de BTW verhoging van 6% naar 9%. Door de droogte kortere stengel, prijs per ha hetzelfde, dus minder stro per ha geoogst en prijs per ton gewicht hoger.

Er moest van de zomer meer bijgevoerd worden ivm minder gras (gelukkig hoefde ik in het najaar dan weer minder dan normaal bij te voeren omdat bij mij het gras in oktober weer ging groeien en we genoeg hadden tot eind december)

Per januari zijn er allerlei (belasting) tarieven verhoogd. Dat is vaak ook afwachten wat er met de prijzen gebeurd.

En dan hebben we het nog niet eens over inflatiecorrectie van het uurloon.

Het prijsvoordeel bij groot inkopen is vaak dubbeltjes werk per pak en dat je geen bezorgkosten hoeft te betalen bij leveren volle vracht. Dat scheelt echt geen euro's per pak.

Bij mij waren de kosten voor het loonbedrijf met 15% gestegen ivm de afschaffing BTW landbouwtarief 6%, dat is nu 21% geworden.

Als het stalgeld met 20, 25 of 30 euro per maand ineens omhoog gaat uit voorzorg dan wordt er geklaagd, maar probeer je als stalhouder je stalgeld lager te houden en niet meer te verhogen dan nodig, dus eerst €10,- te stijgen en als er dan meer dingen duurder worden een paar maanden later nog een keer 10 euro, en tenslotte nog eens €5,- dan is dat ook verkeerd. Terwijl je je wel de eerste maanden zoveel euro stalgeld verhoging bespaard hebt en je weet dat de marge van je stalhouder blijkbaar niet zo ruim is.

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 12:07

NatasjavE schreef:
Ik denk dat ze net zo vaak kunnen verhogen als dat ze willen.

Prijzen van stro en hooi zijn nogal omhoog gegaan dus ja...het kan soms nodig zijn.

Ik vraag me echt af of dit waar is. In de afgelopen 15 jaar hebben wij maar 1 verhoging gehad van hooi. (een paar jaar geleden)
De balen van 20 euro gingen toen naar 22,50 euro. De afgelopen jaren hebben wij helemaal geen prijsverhogingen gehad. Pas geleden nog rond gevraagd wat de prijzen in de omgeving zijn, maar die liggen allemaal gelijk. Niemand heeft prijsverhogingen gehad.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 12:07

Wat een gezeur over superpony haar opmerking over een specificatie. Ik sta niet meer in pension maar bij bijna alle stallen kreeg ik gespecificeerde rekeningen vanwege het verschil in BTW tarief voor de verschillende onderdelen. Zo enorm raar en :') is dat dus helemaal niet..

Hier is stro en vlas ook duurder geworden. Hooi van eigen land dus dat weet ik niet. Ik zou zeker bij meerdere verhogingen wel even gaan vragen wat er precies aan de hand is en wat de toekomstverwachting is.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 12:13

Selka schreef:
Wat een gezeur over superpony haar opmerking over een specificatie. Ik sta niet meer in pension maar bij bijna alle stallen kreeg ik gespecificeerde rekeningen vanwege het verschil in BTW tarief voor de verschillende onderdelen. Zo enorm raar en :') is dat dus helemaal niet..

De btw berekening (+ specificatie) voor stalgeld is heel basis een door belastingdienst geaccepteerde verdeling, dat is vaak echt niet de specificatie van hun werkelijk kosten. ;)

Afbeelding

Het gaat de pensionklant echt niets aan hoeveel hypotheek de pensioneigenaar heeft bijv.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 12:16

Inderdaad.
En juist die hypothecaire lasten op een (bedrijfs)pand, kunnen enorm verschillen en daarom een heel groot verschil in kostprijs maken. Net als de lasten van aanleg/verbetering voorzieningen.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 12:17

Bepaalde onkosten gaan klanten niet aan, maar ik kan me voorstellen dat niet iedereen op de hoogte is van veranderingen in de btw bijvoorbeeld, als je dat uitlegt aan je klanten zal er meer begrip voor zijn want 6% of 21% maakt wel veel verschil. Een beetje uitleg erbij zal het makkelijker maken dan de prijs wordt verhoogt zonder uitleg.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 12:22

cobiie, ik doelde ook niet op de specificatie van alle onkosten. Ik hoef niet te weten of de dochter van de eigenaar dit jaar 10x in bad heeft gezeten ipv de 2x van het jaar daarvoor.

Maar als de eigenaar zegt het is €10 duurder geworden want het hooi is zo duur dan kun je dat op de specificatie mooi terugzien.

Meestal is het argument ook van een stalhouder: voer is duurder en niet "ik heb een tweede hypotheek afgesloten".

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 12:31

Sella en met een factuur gespecificeerd volgens de btw verdeling richtlijnen van de belastingdienst ga je dus niet zien dat het deel van voer 10 euro duurder is geworden.
Daar is een verhoging op alle drie de onderdelen, niet enkel op het onderdeel waar voer onder valt, anders raak je namelijk de verhouding 1/3,1/3,1/3 kwijt. ;)

En wat is er mis met het vertrouwen hebben in de woord van je staleigenaar, alsof hij de “specificatie” niet naar zijn eigen “belang” kan manipuleren?

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 12:35

Waar schrijf ik dat je een staleigenaar niet op zijn woord kan vertrouwen?

Ik zeg dat ik alleen was gaan vragen naar de toekomstverwachting. Slecht stalbeleid als er steeds een verhoging nodig blijkt te zijn.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 12:40

Ik zou het eens aankijken, het was natuurlijk een slecht hooijaar en de energiekosten stijgen enorm veel.
Dus 2x is niet gek dit afgelopen jaar.

Wel hou ik elf nu een beetje de hooiprijzen bij, wat straks wordt het natuurlijk niet goedkoper als die prijen weer omlaag zijn, maar dan moet dezelfde prijs natuurlijk niet nog een keer doorberekend gaan worden ( als hooi straks daalt en daarna weer stijgt.... )

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-19 13:50

rumay schreef:
xSogno er is al lang bekend dat deze prijsstijgingen er aan gaan komen dan kan je als stalhouder toch anticiperen in het afgelopen jaar en dit of al doorvoeren(deels) of bekend maken met als extra dat er per die en die datum nog een verhoging komt maar dan wel binnen het redelijke.
Dan heb je al lang de tijd of om er rekening mee te houden of een andere stal te zoeken.
En idd meerdere keren per jaar verhogen zou ik toch mijn twijfels bij hebben

Dat ben ik met je eens. Vandaar ook dat als binnen een jaar de prijsstijging 4x gebeurt ik zou betwijfelen of het ook echt daadwerkelijk is door prijsverhogingen of gewoon een gat in de de hand van een stalhouder

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 20:37

superpony schreef:
Je zou een gespecificeerde rekening kunnen vragen wat wat kost. Een stal die het wit doet, kan die gewoon netjes opstellen voor je. Dan weet je waar de verhoging zit.

Het is netjes als een stal het nu verteld, dat die verhoging dan per 1 April zou ingaan. Niet op 5 Februari vertellen dat je 1 Maart meer moet betalen. Dat is niet netjes, ook ivm met evt opzegtermijn. Ten slotte willen ze ook niet dat jij op 5 Feb opzegt voor 1 Maart.

Als je het dan niet eens bent met de stijging, kun je verder kijken naar andere stallen.

Het hooi en stro probleem is best plaatselijk en door de media ook erg aangewakkerd. Wij betalen sinds het najaar iets meer voor hooi, maar er is echt zat. Het hooi van vorig jaar was juist hartstikke mooi. Stro prijs is zelfde gebleven, maar gebruiken wij amper.
Vlas zelfde. gebruik 1 pak er 2 weken ofzo. ( open stallen )

BTW verhoging wisten ze al langere tijd. Net als hooi en stro prijzen, dus er is behoorlijk mis gerekend als ze nu steeds moeten stijgen.

Is er niet meer verandert?

Nee er is niet meer veranderd.. Behalve dat er stallen bijgebouwd zijn om meer paarden te kunnen stallen, maar in prijs zou dat niks uit moeten maken..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 20:41

@jaime andrea

Een stal is niet te vergelijken met een super markt. Ik hoef niet per se te weten waar al dat geld heen gaat.. Dat maakt mij niet uit. Ik wil alleen weten of je zo vaak mag verhogen in een jaar.. Want daar verbaas ik mij over..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 20:42

rumay schreef:

Ik mag niet zo maar hooi pakken hoor.. Was het maar zo'n feest.. Nee dat is niet de bedoeling. Paarden krijgen overdag sowieso genoeg.. Maar het klopt ze heeft bij moeten kopen, dus het is wel duurder geworden..

Gizeppie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-19 20:43

kiki1976 schreef:
rumay schreef:

Het is niet altijd zo zwart/wit als hij het schetst.
Wij hebben echt zat gras voor onze paardjes op stal. Hebben 4 weide's die steeds worden afgewisseld. Maar door de extreme droogte groeide het gewoon echt niet meer (is overigens zandgrond) en ze was dagelijks de hele dag bezig met beregenen.
Maar het was evengoed nog te droog om het het gras goed te laten groeien en dan moet je echt wel gaan bijvoeren.

Qua inkopen. Niet iedereen heeft de ruimte om 75 balen op te slaan en hebben afspraken met leveranciers. Wat op die manier al jaren zo gaat. Tja en als er die aan het einde van het najaar besluiten ermee te stoppen..... Dan moet je wel naar een andere overstappen

Er wordt wel veel ingekocht bij ons hoor.. Hele stapels.. Maar gaat volgens mij ook heel wat doorheen..