Ruimte genoeg voor hele jaar door?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Ruimte genoeg voor hele jaar door?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-19 22:32

Als ik bij een topic over stal gezocht zeg dat ik ergens nooit mn paard neer zou zetten, omdat paarden weinig uren buiten komen en de paddocks piep klein zijn, wordt je meteen afgemaakt. Maar als iemand hele jaarrond zn paard wil laten bewegen op een klein stukje, is het te klein.

Ik vergelijk nooit met slechter en dat mag ook geen graadmeter zijn. Maar zolang de meeste stallen toch echt paarden veel op stal hebben staan en in de winter kort op een postzegel, heb je het altijd nog beter voor je paard.

Het paard moet alleen wel extra beweging krijgen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 08:39

Gini schreef:
Het gekke is dat er een licht semantisch verschil is tussen "minimum 1500m² voor 2 pony's" en "per 2 pony's 1500m²". Dat eerste heb ik gezegd, dat tweede niet. :)
De randstad. Ik ken het niet, nog nooit geweest, maar het komt inderdaad vaak naar boven in discussies zoals dit. Zo vaak zelfs dat het me onderhand de hel op aarde lijkt om als paard in terecht te komen. :D

Ik snap wat je bedoelt te zeggen, maar toch is dat verschil ook maar relatief ;)

Maar mijn vraag aan jou, wat zou ts nu moeten doen?
Toch kiezen voor een pensionstal waar haar pony snachts op stal staat en overdag in een postzegel paddock, in de zomer mogelijk alleen want dan gaat de rest naar de wei?
Of dat ene unieke pp vinden dat mogelijk op 50? 80 km afstand zit en waar ze haar pony daardoor nagenoeg niet meer ziet?
Want het is behoorlijk aannemelijk dat dat de alternatieven zijn.

(ts kun je vertellen op wat voor stal je pony nu staat?)

Kijk, er staat ts een hoop werk te wachten als ze haar pony aan huis zet, maar dat is een ander issue.

Wat betreft de randstad; die is natuurlijk groter dan ik ken, dus laat ik me even beperken tot het gebied aan de zuidkant van Amsterdam. Daar staan duizenden paarden het hele jaar rond op stal. Met als enige "vrije beweging" een uurtje postzegel paddock per dag of twee uurtjes postzegel "wei" per dag (gras is er na een week meestal niet meer te bekennen)
Dan heb je ook nog wat stallen meer in de polder waar de paarden wel een zomerseizoen weidegang hebben (vrijwel overal is dat van 1 mei tot 1 oktober en dan "als het weer het toelaat". In de zeven maanden winter is het op zijn gunstigst een halve dag postzegel paddock, meestal zonder hooi.
Er zijn weinig stallen een uitzondering op bovenstaande. (de stal van Fluffyfox is daar één van).

Maar ik kan ook in een regio in het oosten van het land geen stallen vinden waar de paarden buiten die vijf zomermaanden fatsoenlijk buiten komen. Dus dat is niet alleen randstad gebonden.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 09:01

Zoals ik zie spreken we over België en niet Nederland.

Bij ons zijn de weilanden al veel schaarser. Het is ook niet evident om weiland te bemachtigen. Vaak is deze gepacht of eigendom van een boer en deze willen vaak niet verkopen of pacht stop zetten. (Als een weiland in erfenis komt en verkocht wordt krijgt de boer die het pacht een deel. Wij zitten zo al lang te wachten om ons weiland uit te bereiden. Hebben nu halve hectare aan huis en 3 hectare 2 dorpen verder.)

Je zit dus ook met cultuurverschil. In Nederland is het 'normaal of normaler' dat paarden meer ruimte hebben en zo veel mogelijk buiten kunnen. In België zijn we nu stilaan bij ons verstand aan het komen. Echter botsen wij hier op schaarste van grond.

Het is jammer dat een grote paardenhouderij opleiding (in de buurt van waar TS woont) geen weiland heeft maar wel paarden stalt om te berijden. Deze norm wordt dus getoond aan cursisten. Eigenlijk diep triest en schandalig. Dit als illustratie van het cultuurverschil. Ik hoop dat de mensen uit Nederland mijn punt snappen, hoe erg het ook is en hoeveel er nog moet veranderen.

Dus ja TS zet zeker stappen in de goede richting door de paarden buiten te zetten op een paddock.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 09:14

Laibadji schreef:

Bij ons zijn de weilanden al veel schaarser. Het is ook niet evident om weiland te bemachtigen. Vaak is deze gepacht of eigendom van een boer en deze willen vaak niet verkopen of pacht stop zetten. (Als een weiland in erfenis komt en verkocht wordt krijgt de boer die het pacht een deel. Wij zitten zo al lang te wachten om ons weiland uit te bereiden. Hebben nu halve hectare aan huis en 3 hectare 2 dorpen verder.)

Je zit dus ook met cultuurverschil. In Nederland is het 'normaal of normaler' dat paarden meer ruimte hebben en zo veel mogelijk buiten kunnen. In België zijn we nu stilaan bij ons verstand aan het komen. Echter botsen wij hier op schaarste van grond.

Het is jammer dat een grote paardenhouderij opleiding (in de buurt van waar TS woont) geen weiland heeft maar wel paarden stalt om te berijden. Deze norm wordt dus getoond aan cursisten. Eigenlijk diep triest en schandalig. Dit als illustratie van het cultuurverschil. Ik hoop dat de mensen uit Nederland mijn punt snappen, hoe erg het ook is en hoeveel er nog moet veranderen.

Dus ja TS zet zeker stappen in de goede richting door de paarden buiten te zetten op een paddock.

Bijzonder... ik ken juist heel veel Nederlanders die naar België verhuizen omdat daar meer grond is voor minder geld.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 09:27

Ik denk dat je paarden het inderdaad beter gaan krijgen dan gemiddeld. Sociaal en meer ruimte.

Mijn keuze zou het (voor mijn paarden) niet zijn. Die hebben echt meer ruimte nodig en vervelen zich snel op zand. Als je ruimte anders ingedeeld was, bijvoorbeeld meer langwerpig en je meer met de inrichting kon spelen denk ik dat het al beter was geweest.

Dat gezegd hebbende: als je een heel rustig pony hebt wat toch niet op gras kan/mag scoort het voor dit paard waarschijnlijk boven het gemiddelde.

Voor mijn grotere actieve paarden zou te weinig ruimte om benen te strekken en te weinig gras zijn. Die gaan zich vervelen en vervolgens hun omgeving slopen. Paard afhankelijk dus.

Overigens is de grond situatie in NL en BE niet zo heel gek veel anders hoor. In NL moet je ook gewoon huis mét grond kopen anders ben je ook overgeleverd aan de situatie en ook hier kost het een godsvermogen. Grensregio NL/BE betaal je makkelijk 50-60 duizend voor een hectare.
Wij hebben onze grond ook niet bepaald cadeau gekregen dus.

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 09:40

Goed even om te verduidelijke; ik doe ALLES voor mijn dieren. En zoals ik al meerdere keren gezegd heb maar het precies niet doordringt; ik zoek hoe dan ook een manier om een weide in de zomer bij te zoeken maar begrijp ook dat mijn merrie niet te veel gras mag dus zoals jullie ideaal beeld van 24/7 volle weide van 1ha gewoonweg niet gaat ! En ja mijn merrie staat nu op een fantastische stal bij een boer waar ze in de winter snachts op stal staan en overdag op een kale wei. In de zomer staan ze 24/7 buiten. Maar 1; wij hebben nu het huis gekocht en dit ligt veel te ver van de stal waar ze nu staat en 2 afgelopen zomer stoot je dan met het probleem dat mijn merrie ook hele dagen in de paddock 20 op 40 stond met hooi omdat ze maar enkele uurtjes gras mocht. Ik vind dat jullie allemaal heel gemakkelijk praten, bovendien heeft laibadji gelijk en is grond zoeken in bepaalde omgevingen in Belgie gigantisch moeilijk. Ik kan natuurlijk lekker naar limburg of de ardennen verhuizen hoor dan kan ik ook meteen een nieuwe job, vrienden, enz zoeken en kilometers weg wonen van familie. En sorry ja dat is belangrijk voor mij begin nu niet dat mensen in amerika het vliegtuig moeten pakken dat moeten zun weten ik blijf in de buurt. Heel jammer dat je altijd meteen zo slecht bent terwijl ik verdomme goed voor mijn dieren zorg en steeds het beste wilt. Medicatie moet ook optijd gegeven worden en daar zijn ze op veel stallen ook niet altijd blij mee.
Indien mogelijk kopen we ooit het stuk achter ons huis bij van de boer maar ja of dat gaat lukken weten we nooit. En we mogen onze paardjes er wel bij zetten in de zomer dus sorry ik vind dat ik echt het gene doe dat ik kan. En jullie mogen het gerust weten hoor het huis dat wij nu kopen kost ons 380000 € voor gewoon dat ”kleine” stukje grond want het huis is ook “maar” 130m2. Ik doe wat ik kan.

Dee_Es

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 09:53

Ik zie echt het probleem niet. Kan het beter, vast wel. Maar op 25x35 kunnen ze prima een sprintje trekken. Mijn paard staat kleiner (in de winter) en die kan daar ook prima in galopperen. Een kale hectare grond is ook saai als ze dat eenmaal verkend hebben.
Gewoon lekker veel doen met je paard, ze elke dag in de hand hebben voor training, denkspelletjes, uren het bos in. Dan overleven ze die winter op de paddock echt wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 09:54

pol013 schreef:
Ik denk dat je paarden het inderdaad beter gaan krijgen dan gemiddeld. Sociaal en meer ruimte.

Mijn keuze zou het (voor mijn paarden) niet zijn. Die hebben echt meer ruimte nodig en vervelen zich snel op zand. Als je ruimte anders ingedeeld was, bijvoorbeeld meer langwerpig en je meer met de inrichting kon spelen denk ik dat het al beter was geweest.

Dat gezegd hebbende: als je een heel rustig pony hebt wat toch niet op gras kan/mag scoort het voor dit paard waarschijnlijk boven het gemiddelde.

Voor mijn grotere actieve paarden zou te weinig ruimte om benen te strekken en te weinig gras zijn. Die gaan zich vervelen en vervolgens hun omgeving slopen. Paard afhankelijk dus.

Overigens is de grond situatie in NL en BE niet zo heel gek veel anders hoor. In NL moet je ook gewoon huis mét grond kopen anders ben je ook overgeleverd aan de situatie en ook hier kost het een godsvermogen. Grensregio NL/BE betaal je makkelijk 50-60 duizend voor een hectare.
Wij hebben onze grond ook niet bepaald cadeau gekregen dus.

Was het hier (noord limburg) maar 50-60 duizend.. Momenteel gaan de prijzen meer richting de 80.. Losse grond aankopen is idd haast onmogelijk..

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 10:21

@TS,al meerdere mensen vroeger waarom je merrie niet op gras kan,nog nergens het antwoord gelezen dacht ik?

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 10:28

Ik vind het ook prima te doen! Je paard is niet zó groot en de ruimte is idd afmeting rijbak.
Tuurlijk het kan altijd beter, maar dit is al heerlijk voor de beestjes. Onze pony stond op manege box met koppie buiten, 6 u per dag in paddock. Nu 24/7 buiten met schuilstal in zelfde formaat en vanaf er gras is weidegang. Zelfs vorige eigenaars zeggen dat pony er nu veel happier uit ziet.

Laibadji

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 10:39

Anoniem schreef:
Laibadji schreef:

Bijzonder... ik ken juist heel veel Nederlanders die naar België verhuizen omdat daar meer grond is voor minder geld.

Ik spreek over mijn regio. Oost-Vlaanderen dicht bij Brussel. Om hier een huis met 1 hectare weiland te vinden moet je eerst en vooral goed zoeken en ten tweede heel veel geld hebben. De boeren hebben hier ook niet de gewoonte om hun land te delen met paardenhouders. Naast ons perceel ligt er makkelijk 10 hectare weiland. Dit deels door 1 boer gepacht (3tal hectare) de rest is eigendom van een andere boer. De eerste boer heeft 4 koeien die enkel vanaf april tot oktober op de weide staan. Dus gras te veel. Die weigert te delen. Andere boer heeft vrij veel melkkoeien maar is aan het minderen door ouderdom. Ook weiland te veel maar neen hoor, geen haar op hun hoofd dat er aan denkt om stukje aansluitend aan ons perceel te verhuren of te verkopen.

TS laat je niet opmaken. Ik ben er van overtuigd dat je het beste voor hebt met je pony's.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 10:42

TS niemand zegt dat je slecht voor je dieren bent? Maar wat jouw post voor de paarden uitmaakt begrijp ik niet. Al was het € 1.380.000 dat verandert toch niks aan het paardenstuk?

De vraag is: is het ruimte genoeg? Ik vind van niet. Als jij niet meer kunt of wilt betalen voor een groter stuk grond is dat helemaal prima alleen vind ik dat je dan geen paard aan huis moet willen houden.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 10:45

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 10:48

Als we allemaal ons paard zo zouden moeten stallen als half bokt denkt dan moesten we nederland uitbreiden.

Ts ik denk dat het prima kan, je kan het altijd proberen. Menig paard staat de hele winter op stal en wordt elke dag 30 min in een paddock gezet.

Ik zou wel iets goeds verzinnen op voeren in de paddock ivm het zand. Geen hayplaybal oid.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 10:53

Maar daar gaat het net om.
Plek of geen plek,wij willen perse een paard.
Als er geenplek genoeg is,planten we het neer op een postzegels met een boel argumenten om het te verantwoorden en ons geweten is gesust.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 10:56

tengeltje11 schreef:
Maar daar gaat het net om.
Plek of geen plek,wij willen perse een paard.
Als er geenplek genoeg is,planten we het neer op een postzegels met een boel argumenten om het te verantwoorden en ons geweten is gesust.

Exact!!

Mijn eis was minimaal 1ha voor 2 paarden en pony's. Huizen met minder bekeek ik niet eens. Dan hield ik ze liever op de 1,2 ha waar ze stonden met z'n viertjes.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 11:18

Anoniem schreef:
Was het hier (noord limburg) maar 50-60 duizend.. Momenteel gaan de prijzen meer richting de 80.. Losse grond aankopen is idd haast onmogelijk..

Voor het perceel wat je wil kopen van de buurboer misschien. Dat zijn uitschieters in bijzondere situaties. Die heb je in NL ook.

https://www.boerenbusiness.nl/grond/art ... elgi-sterk

https://www.boerderij.nl/landbouwgrond/grondprijzen/

Laibadji: die boeren willen niet delen omdat het waarschijnlijk hun bedrijfsvoering in de problemen brengt of voor hen ook een zeer grote waarde vertegenwoordigd. Dat jij niet ziet dat ze er iets mee doen wil niet zeggen dat het geen essentieel onderdeel van hun bedrijfsvoering is. Als is het maar voor ruwvoer winning of plaatsing van mest.

Als wij hetzelfde huis+ grond in een andere regio in hadden moeten kopen was het ons ook niet gelukt. Dat maakt niet dat we zielig zijn of juist stoer. Dat betekend dat we andere keuzes gemaakt hebben. En 1 daar van was dat hoeveelheid grond vóór zou gaan.

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 11:24

Selka schreef:
TS niemand zegt dat je slecht voor je dieren bent? Maar wat jouw post voor de paarden uitmaakt begrijp ik niet. Al was het € 1.380.000 dat verandert toch niks aan het paardenstuk?

De vraag is: is het ruimte genoeg? Ik vind van niet. Als jij niet meer kunt of wilt betalen voor een groter stuk grond is dat helemaal prima alleen vind ik dat je dan geen paard aan huis moet willen houden.

Ik wil met de prijs enkel aantonen hoe verschrikkelijk duur belgie is als je ook maar een beetje grond wilt verder zeg ik al tientallen keren dat ik in de zomer een weide zoek om te huren of kopen om ze enkele uren op te laten. Verder ben ik echt uitgepraat want niemand krijgt het hier blijkbaar in zen hoofdje. Zoek maar eens een stal waar ze bereid zijn je dier specialer of anders te behandelen omdat ze medicatie nodig hebben en andere eisen zoals weinig gras. Dan zeggen ze jaja en voor je het weet krijg je te horen dat ze niet dagelijks haar medicatie krijgt en eigenlijk helemaal niet buiten komt omdat ze te lui zij om 1 paard na een paar uurtjes binnen te halen. Nee sorry ik heb ze liever aan huis dan waar ik alles zelf kan regelen en ze 100% gelukkiger zal zijn. Verder doe jij het klinken alsof ik het zelf zomaar beslis dat ik van mijn grond een paardenstuk ga maken laat ik je herinneren dat er een stal op mijn grond staat van 22m lang met boxen van 3,5 op 4,25. En er momenteel bij de huidige eigenaars ook 2 paarden staan. Die gaan ook gewoon in de zomer een paar uurtjes op de weide achter het huis van de boer. Ik zeg niet omdat zij het oke moet vinden dat ik dat ook maar moet doen maar ik vind het echt niet hel of ramp in tegen deel. Kan het beter ? Ja ! Zal ik het beter maken ? Absoluut ! Verder hoef ik aan niemand verantwoording af te leggen wat men merrie net heeft. Dat is buiten de zaken vind ik!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 11:43

Duur? In Nederland kom je ook niet ver hoor. Ja wellicht in Groningen/Friesland.

Nogmaals. Jij twijfelt volgens mij helemaal niet en dus vraag ik mij af waarom je dit topic hebt geopend.

Succes met je nieuwe woning en de paarden aan huis.

Goldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 11:47

Ik heb dit jaren lang zo gedaan, paarden (kwpn'ers)liepen overdag met z'n 2en in de bak van 35x50 meter. In de nacht op stal.
Later toen mijn zus was verhuisd liep alleen mijn paard daar nog. Toen met de buren kunnen regelen dat ze samen liepen. Poortje tussen de beide bakken gemaakt en zo konden ze heen en weer sjezen. In de zomer mocht ze daar ook op het land :)
Paard heeft er niks aan overgehouden hoor :+

TsarinaZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-19 11:51

Selka schreef:
Duur? In Nederland kom je ook niet ver hoor. Ja wellicht in Groningen/Friesland.

Nogmaals. Jij twijfelt volgens mij helemaal niet en dus vraag ik mij af waarom je dit topic hebt geopend.

Succes met je nieuwe woning en de paarden aan huis.

Lekker sarcastisch ben je. Als ik niet twijfel had ik het niet geopend. Heb geen nood aan negatieve commentaar dus zou niet weten waarom ik dit voor de lol zou openen maar zoals ik zie zijn er genoeg mensen die het wel oke vinden en die het ook zo doen dusja en ik ken mijn paard nog steeds het beste

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 12:17

Maar dan wil je dus eigenlijk alleen maar horen dat het goed is wat je gaat doen en geen andere reacties krijgen. Ook prima maar dan moet je geen topic openen op bokt waar je weet dat de meningen nu eenmaal verdeeld zijn.

En ja ze zullen het vast beter hebben bij jou dan op vele pensionstallen maar dat wil nog niet zeggen dat het voor mij in het ideale beeld past. Mijn paarden hebben in Nederland ook veel beperkter gestaan en toen dacht ik echt dat ze het nog niet zo slecht hadden. Maar sinds we geëmigreerd zijn en ik zie hoeveel gelukkiger en gezonder ze zijn nu ze op een gevarieerde grote wei staan kan ik alleen maar tot de conclusie komen dat ik ze echt te kort heb gedaan voorheen en dat ik nooit meer terug wil naar zo’n situatie.

Zapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 12:29

Misschien is er een optie om nog een (kleine) track te maken? Zo'n vierkante bak is wat saai. Ik zie ook dat ze dan meer lopen. Bijv een paadje van de grote naar een kleinere paddock maken en daar ook hooi aanbieden, takken voeren, obstakels neerleggen, heuveltje maken en/of een poel. Zou ook veel buitenritten maken.

Veel plezier met je paarden aan huis, het is geweldig om alles zelf te kunnen doen en bepalen!

Marilu

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 12:30

Heb niet alle commentaren gelezen, maar ik merk wel dat de meningen weer sterk verdeeld zijn.

Ik kan je wel uit ervaring vertellen dat het absoluut kan, wat je voor ogen hebt. Heb dit zelf ook jaren zo gedaan, zonder getraumatiseerde of ongelukkige paarden als gevolg, overigens. Ondertussen zijn we wel verhuisd naar een huis met wei aan, omwille van het feit dat er een veulen bijgekomen was en voor zo'n jong ding vond ik een wei en meer ruimte dan weer wel belangrijk.

Houd er wel rekening mee dat je in de geschetste situatie dan wel alle dagen tijdig en op gezette tijden moet kunnen voeren. De paarden zijn op een paddock natuurlijk volledig afhankelijk van jou.

Als je ook een wei kan regelen met de buren, is het natuurlijk nog des te leuker en beter voor je paard en pony en voor jezelf. Grazen heeft voor een paard ontegensprekelijk een goede invloed op zijn gemoedsgesteldheid en temperament en blijft te verkiezen. Deze toestand zo veel mogelijk proberen te 'imiteren' is dus aan te raden : slowfeeders op verschillende plaatsen en ervoor zorgen dat ze niet lange tijd zonder knabbels staan. En voldoende tijd met de dieren bezig zijn.

BenK

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-19 12:38

Ze staan zo beter als op vele maneges en stallingen en je hebt alles zelf in de hand. Als je zorgt voor voldoende ruwvoer bv slowfeeder , zout/ mineralenblok en je geeft ze daarbij beweging en evt uitdaging/ paddock paradise/ speeldingen die paardbestendig zijn zoals tractorbanden die gevuld zijn met zand om op te staan, balken om overheen te lopen e.d. Je kunt van alles maken wel veilig natuurlijk en dingen bedenken om ze bezig te houden. Ik gooi af en toe kleine stukjes appels in een waterbak die blijven drijven en kunnen ze appelhappen. Langs de randen van onze paddock plant ik een eetbare heg. En in het midden ook een heg en kruiden daar staat nu nog een stroomdraad om heen zodat die eerst goed kan wortelen en aangroeien en daar staan ook wilgenbomen tussen waar ze straks ook de takken van kunnen eten. Ze moeten om die heg in het midden heen is 60 meter om naar de waterbak te kunnen en weer terug naar de inloopstal is 6 bij 4m. met de slowfeeders zo moeten ze lopen. En ze trekken geregeld een sprintje terug naar de stal. Verder heb ik stevige voertonnen met handvaten waar ze geregeld mee spelen. Ik heb 2 tinkers op een paddock van 75 m bij een stuk van 10 en de rest 6 m breed. Daarbij heb ik 2 kleine weitjes van 25 bij 30 en 25 bij 9 waar ze van april tot november ongeveer op mogen met strookbegrazing. Het zijn 2 jaarlingen en ik ga er mee wandelen en over een paar jaar mee rijden en voor de wagen. De mest kan ik bij de buren op het land rijden dus dat is fijn.