Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja
Gini schreef:Het gekke is dat er een licht semantisch verschil is tussen "minimum 1500m² voor 2 pony's" en "per 2 pony's 1500m²". Dat eerste heb ik gezegd, dat tweede niet.![]()
De randstad. Ik ken het niet, nog nooit geweest, maar het komt inderdaad vaak naar boven in discussies zoals dit. Zo vaak zelfs dat het me onderhand de hel op aarde lijkt om als paard in terecht te komen.
Laibadji schreef:Zoals ik zie spreken we over België en niet Nederland.
Bij ons zijn de weilanden al veel schaarser. Het is ook niet evident om weiland te bemachtigen. Vaak is deze gepacht of eigendom van een boer en deze willen vaak niet verkopen of pacht stop zetten. (Als een weiland in erfenis komt en verkocht wordt krijgt de boer die het pacht een deel. Wij zitten zo al lang te wachten om ons weiland uit te bereiden. Hebben nu halve hectare aan huis en 3 hectare 2 dorpen verder.)
Je zit dus ook met cultuurverschil. In Nederland is het 'normaal of normaler' dat paarden meer ruimte hebben en zo veel mogelijk buiten kunnen. In België zijn we nu stilaan bij ons verstand aan het komen. Echter botsen wij hier op schaarste van grond.
Het is jammer dat een grote paardenhouderij opleiding (in de buurt van waar TS woont) geen weiland heeft maar wel paarden stalt om te berijden. Deze norm wordt dus getoond aan cursisten. Eigenlijk diep triest en schandalig. Dit als illustratie van het cultuurverschil. Ik hoop dat de mensen uit Nederland mijn punt snappen, hoe erg het ook is en hoeveel er nog moet veranderen.
Dus ja TS zet zeker stappen in de goede richting door de paarden buiten te zetten op een paddock.
pol013 schreef:Ik denk dat je paarden het inderdaad beter gaan krijgen dan gemiddeld. Sociaal en meer ruimte.
Mijn keuze zou het (voor mijn paarden) niet zijn. Die hebben echt meer ruimte nodig en vervelen zich snel op zand. Als je ruimte anders ingedeeld was, bijvoorbeeld meer langwerpig en je meer met de inrichting kon spelen denk ik dat het al beter was geweest.
Dat gezegd hebbende: als je een heel rustig pony hebt wat toch niet op gras kan/mag scoort het voor dit paard waarschijnlijk boven het gemiddelde.
Voor mijn grotere actieve paarden zou te weinig ruimte om benen te strekken en te weinig gras zijn. Die gaan zich vervelen en vervolgens hun omgeving slopen. Paard afhankelijk dus.
Overigens is de grond situatie in NL en BE niet zo heel gek veel anders hoor. In NL moet je ook gewoon huis mét grond kopen anders ben je ook overgeleverd aan de situatie en ook hier kost het een godsvermogen. Grensregio NL/BE betaal je makkelijk 50-60 duizend voor een hectare.
Wij hebben onze grond ook niet bepaald cadeau gekregen dus.
Anoniem schreef:Laibadji schreef:Zoals ik zie spreken we over België en niet Nederland.
Bij ons zijn de weilanden al veel schaarser. Het is ook niet evident om weiland te bemachtigen. Vaak is deze gepacht of eigendom van een boer en deze willen vaak niet verkopen of pacht stop zetten. (Als een weiland in erfenis komt en verkocht wordt krijgt de boer die het pacht een deel. Wij zitten zo al lang te wachten om ons weiland uit te bereiden. Hebben nu halve hectare aan huis en 3 hectare 2 dorpen verder.)
Je zit dus ook met cultuurverschil. In Nederland is het 'normaal of normaler' dat paarden meer ruimte hebben en zo veel mogelijk buiten kunnen. In België zijn we nu stilaan bij ons verstand aan het komen. Echter botsen wij hier op schaarste van grond.
Het is jammer dat een grote paardenhouderij opleiding (in de buurt van waar TS woont) geen weiland heeft maar wel paarden stalt om te berijden. Deze norm wordt dus getoond aan cursisten. Eigenlijk diep triest en schandalig. Dit als illustratie van het cultuurverschil. Ik hoop dat de mensen uit Nederland mijn punt snappen, hoe erg het ook is en hoeveel er nog moet veranderen.
Dus ja TS zet zeker stappen in de goede richting door de paarden buiten te zetten op een paddock.
Bijzonder... ik ken juist heel veel Nederlanders die naar België verhuizen omdat daar meer grond is voor minder geld.
tengeltje11 schreef:Maar daar gaat het net om.
Plek of geen plek,wij willen perse een paard.
Als er geenplek genoeg is,planten we het neer op een postzegels met een boel argumenten om het te verantwoorden en ons geweten is gesust.
Anoniem schreef:Was het hier (noord limburg) maar 50-60 duizend.. Momenteel gaan de prijzen meer richting de 80.. Losse grond aankopen is idd haast onmogelijk..
Selka schreef:TS niemand zegt dat je slecht voor je dieren bent? Maar wat jouw post voor de paarden uitmaakt begrijp ik niet. Al was het € 1.380.000 dat verandert toch niks aan het paardenstuk?
De vraag is: is het ruimte genoeg? Ik vind van niet. Als jij niet meer kunt of wilt betalen voor een groter stuk grond is dat helemaal prima alleen vind ik dat je dan geen paard aan huis moet willen houden.
Selka schreef:Duur? In Nederland kom je ook niet ver hoor. Ja wellicht in Groningen/Friesland.
Nogmaals. Jij twijfelt volgens mij helemaal niet en dus vraag ik mij af waarom je dit topic hebt geopend.
Succes met je nieuwe woning en de paarden aan huis.