In bevroren paddocks/buitenbak zetten

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

blokfluit

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 13:04

De mijne heeft een peesblessure opgelopen in een natte zandpaddock.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 13:08

blokfluit schreef:

De mijne door een sliding-stop in een droge wei.
oliebol happens.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 13:09

Ik zet een geblesseerd paard echt niet in een hard opgevroren, ongelijke paddock, hoor. Ze zwikken alle kanten op en bij (bijvoorbeeld) een verrekking is dat niet gunstig. Je hebt toch een verplichting naar je paard om in elk geval te proberen om genezing/revalidatie alle kansen te geven. Dat hoeft geen boxrust te betekenen, want dat is volgens mij een ouderwetse opvatting die vaak meer kwaad doet dan goed... Maar tussen boxrust en maar klakkeloos naar buiten gooien in een lelijk opgevroren paddock zitten veel alternatieven.

wendely

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 19:01

Wij hebben gemiddeld 6mnd sneeuw per jaar. Mijn paarden staan gewoon buiten en nee geen vlakke ondergrond. En dit gaat prima..

Afbeelding

Majolen

Re: In bevroren paddocks/buitenbak zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 19:41

:wow:
Mijn paard zou na een uur heel de wereld bij elkaar gillen als ze in zo´n pak sneeuw moest staan.
Ze is een vreselijke miep wat betreft kou en regen. Echt vreselijk. Staat net zo lang bij het hek te gillen totdat ze binnen wordt gezet.
De rest van de kudde kan wat haar betreft doodvallen als ze naar binnen wil.
Vooral bij regen... Vreselijk.

pateeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 20:09

Ik ben daar wel voorzichtig mee. Als de paddock vlak is zonder ijs dan vind ik het wel ok.
Nu is bij ons de weg naar de paddock een echte ijsbaan en worden ze niet buiten gezet. Dat snap ik best want de weg naar de paddock is gewoon gevaarlijk nu.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 20:12

Mijn paarden worden altijd gevoerd op een betonplaat (direct voor de stal) en zijn de gladheid wel gewend.
Zelfs met ijzel lopen ze daar (rustig) overheen, met en zonder ijzers.

Saul

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 20:28

Hier staan ze 24/7 in de paddock, en die is niet altijd vlak geharkt.. Daar is bij ons geen beginnen aan.
Maar ze redden zich prima. Onze 3 dartmoortjes springen, vliegen, rennen en rollen alsof er niets aan de hand is. Ondanks dat de paddock heel hobbelig bevroren is.

Mijn merrie had tot dit jaar ook ijzers, en dat is altijd goed gegaan.

Ik zou het dus gewoon doen :)

Brainless schreef:
blokfluit schreef:

De mijne door een sliding-stop in een droge wei.
oliebol happens.

En de mijne een breuk door een mede wei genootje, zal ik hem dan ook maar voortaan alleen zetten?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 20:33

Mijn paard staat 24/7 buiten op een ongeharkte paddock. Gaat prima.

Heb genoeg paarden gezien die zich ook gewoon blesseerden op een droge, zachte, vlakke ondergrond.

Niet te kleinzerig omgaan met je paard, zijn slimme dieren die heus wel weten hoe ze op bevroren grond moeten lopen

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-19 20:36

Geen volpension maar doe het zelf stal.
Paarden gaan hier met vorst en sneeuw gewoon naar buiten, paarden met ijzers worden wel in de gaten gehouden en bij teveel klonten zo nodig naar binnen.
We proberen met de vorst wel te slepen zodat de bodem vlak is.
Dan gaan ze gewoon de hele dag naar buiten.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 23:06

Hier staat alles ook gewoon buiten, weer of geen weer. Ze gaan tegen 9 uur naar buiten en komen tegen 5 uur weer binnen. Beide paddocks hebben onbeperkt hooi, en over het algemeen eten ze gemoedelijk naast elkaar.

Enige uitzondering was een tijdje terug, toen was het erf een ijsbaan. Laag zout erover en toen konden ze naar buiten. Als het de hele dag hoost willen we ze wel eens tegen 4 uur naar binnen halen, dan zijn ze er ook wel klaar mee.

Mijn ervaring is dat ze zelf dondersgoed weten wat ze wel en niet kunnen. Ze zijn heus niet altijd lieV tegen elkaar, maar doordat het twee hele ruime paddocks hebben en ze om het hooi ook goed weg kunnen komen gaat het prima. De hele dag opgehokt houden is imo echt geen optie :n

xxxmh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 23:27

Bij mij op stal gaan sws de paarden zonder ijzers de paddock op met sneeuw en als je paard ijzers heb is het wel je eigen risico en als je wilt worden ze buiten gezet en als je het niet wilt blijven ze op stal staan. Mijn bijrijdpaard heeft voor ijzers maar is wel met sneeuw naar buiten gegaan.

LENTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 23:31

Ja, bij ons zijn ze voorzichtig aangezien alles ijzers heeft. Die van mij is ijzerloos en weet na 10 seconden hoe hij moet lopen en wat hij wel en niet kan doen.
Ze gaan wel gewoon naar buiten, maar onze buitenrijbak wordt alleen door mij aangebroken dan haha. Al ga ik niet rijden in de sneeuw maar gewoon lekker rennen.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 23:35

Hier gaan ze gewoon het land op. Ze passen zich aan, ze redden zich prima. Wij mensen stellen ons aan. Wat resulteerd in die arme dieren op stal houden of "een uurtje" naar buiten. Dat gaat hier echt niet gebeuren. Hooiruiven op de wei vol en laat ze maar gaan.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 23:55

Hier ook gewoon de hele dag buiten in de paddock. Er is een stuk dat snel erg nat wordt en dus ook lelijk kan bevriezen, dat gaat dicht als het erg slecht is. Dan hebben ze iets minder ruimte, maar kunnen in ieder geval nog lekker samen buiten staan.
Mijn dame vind het niet echt een onverdeeld genoegen met het koude en natte weer en staat hoopvol bij het hek zodra ze me ziet, maar ik denk dat ze de hele dag binnen nog minder op prijs zou stellen :D.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 12:33

Het heeft vannacht geijzeld, het beton voor de stal is 1 ijsbaan.
De paarden lopen daar (wel voorzichtiger natuurlijk) gewoon overheen.
Ik glee alle kanten op, paarden keken mij maar raar aan }:0

lizy29

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 12:50

Hier staan ze 24/7 buiten in de wei van zo’n 3,5ha. Daar zitten vlakke stukken in maar ook zat hobbelige kapot gelopen stukken. Ik zie ze regelmatig nog een sprintje trekken (meerdere keren per dag) ondanks hard opgevroren of natte ondergrond. Ze voelen zelf prima aan wat wel en niet kan. De enige die wel eens onderuit gaat is mijn volbloed maar die is dan ook nogal onhandig := en het gebeurt vaker op een droge wei dan op een natte wei. Dan denkt hij dat het wel kan en denkt een mustang te moeten nadoen :roll:

classeygurl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 11:44

Bij ons op stal hetzelfde.

Als de grond bevroren is gaat hij gewoon in de paddock.
Deze hebben ze mooi vlak en zolang hij er dagelijks een paar uren uit gaat en ik hem ook lekker aan het werk houdt kan dat prima.
Daarnaast vind ik het erg belangrijk dat hij er lekker uit komt.

Als het glad is of er ligt veel sneeuw dan gaat hij niet naar buiten, geen enkel paard bij ons op stal trouwens.
Zelf vind ik dat ook teveel risico, hij staat ook op ijzers.
Natuurlijk geef ik hem zelf dan wel beweging, we hebben de luxe van een binnenbak dus kan dat gelukkig altijd doorgaan!

PerleB

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-19 11:55

Dat hangt er vanaf hoe de ondergrond is.

Wanneer bij ons de grond bevroren is, ligt de paddock ook heel hobbelig omdat deze voor het vriezen niet gesleept wordt. Ik kies dan om mijn paard toch buiten te zetten, want hij is dat zo gewend en ik ben er van overtuigd dat hij wel oplet waar hij zijn benen neer zet. Echter wanneer het ook heeft gesneeuwd over deze ondergrond, durf ik hem niet buiten te zetten omdat hij dan niet ziet waar de putten en kuilen zijn.