Binnenkort paardenbedrijf aan huis. Tips?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rhenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-19 13:34

Gaaf dat je zulke leuke plannen hebt!
Waar ik wel rekening mee zou houden is de vergunningen die je moet aanvragen bij de gemeente. Nieuwe (bij)gebouwen gaat tegenwoordig niet zo makkelijk meer.

Wij zijn ook bezig met het kopen van een woning waar 1,7 hectare land bij zit en een oude schuur maar door de nieuwe regels mogen we maar 150m2 bijbouwen (dat is niet veel gezien we het huis ook uit wilden bouwen en dat telt ook mee in de M2).

Tip: Vraag eerst naar de mogelijkheden dan ben je iets beter voorbereid en kun je je plannen wellicht aanpassen.

Succes

o0eefje0o

Re: Binnenkort paardenbedrijf aan huis. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 17:43

Wat ik me nu af vraag is zijn alle stallen overal dan echt Maar hobby matig? Dat kan toch niet? Het lijkt me niet dat alle pensionstallen hobby matig paarden voor anderen houden en volk over de dam krijgen voor niets? Vanaf hoeveel paarden zou je dan wel oom je hypotheek kunnen aflossen?

jaime_andrea

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-19 18:05

Helemaal geweldig hoor je plannen. Niks mooiers dan dromen over hoe je het zou willen MAAR vraag 1:

Mag je een paardenbedrijf starten daar waar je gaat of nu al woont?
Want een huis met stallen en wat grond betekend niet automatisch dat je zomaar wat mag beginnen.

Ook ben je enthousiast over dan breken we zus en zo af en zetten we zus en zo er voor terug.. weer de vraag MAG DAT?

Hier in de omgeving worden ze van de gemeente al panisch en hebben ze vlekken in dr nek als je een paddockje wilt aanleggen.

Dont get me wrong.. ik gun je de wereld maar ff een paardenbedrijf is op papier hartstikke leuk maar in werkelijkheid stukken minder romantisch..

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 13:44

Ik denk inderdaad dat veel kleinere (wij hebben 6 paarden lopen, 2 van mijzelf) stallen hobby-matig zijn. Daarmee bedoel ik: Het drukt de kosten van de eigen paarden en de locatie.
Of dat het meetelt in het bedrijf maar ze neveninkomsten hebben. Bijvoorbeeld uit handel, lessen, training, hoefsmederij, paarden fysio of osteopaat, fourageverkoop etc. Het is dan een onderdeel van een pakket aan diensten.

Zeker bij de eerste groep hebben mensen er vaak nog een andere baan of bedrijf naast. Bij een stel in elk geval 1 van beide personen.

Onze 4 pensionklanten zorgen voor voer en strooisel van mijn paarden en de onderhoudskosten van het terrein. Vervanging van klein materiaal en ik spaar voor verbeteringen. Zoals tweedehands springstaanders, en komende zomer hoop ik een stuk of 10-15 mooie springbalken te kunnen kopen omdat de huidige palen verrot zijn.

De vaste lasten van de stal en de wei zoals hypotheekrente, afschrijving, aflossing hypotheek, water, stroom, opstalverzekering etc. Dragen wij privé. Bij een bedrijf horen die kosten bij bedrijfskosten.

Uurloon reken ik niet.
Het verzorgen van de paarden kost me per paard een half uur per dag. Op maandbasis per paard dus 15 uur. Zou ik minimumloon rekenen, zeg 10,- per uur, kom ik uit op uurloon per maand van €150,- en dan moeten de overige kosten van ruwvoer, strooisel, vaste lasten, opslag voor reparatie en onderhoud, er nog bovenop. Dat willen mensen niet betalen voor een groepsstal met alleen buitenbak. Dan prijs ik ons uit de markt. We doen dus "Doe het samen"

Ik geloof dat pas bij 30 paarden het rendabel wordt zonder neveninkomsten. Maar dat zou ik lichamelijk niet redden zonder hulp.

Mizora

Re: Binnenkort paardenbedrijf aan huis. Tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 14:13

En wat je op veel grote bedrijven ziet is dat er bezuinigd wordt op ruwvoer, krachtvoer, strooisel en mesten. En dan lopen er ook nog vaak stagiaires rond die zonder/zeer weinig salaris (max 2€/uur) veel uren maken.

Op het moment dat je 3.3kg krachtvoer voert (=3 scheppen) voor 32€/100kg, ben je 32 euro per maand per paard aan krachtvoer kwijt, het voeren zelf kost zeer weinig tijd en de kwaliteit van het ruwvoer is "minder" belangrijk doordat de kwaliteit van het krachtvoer constant is. Als je daarnaast 2x een pluk goedkoop ruwvoer voert (op een manege voerde ze 70 paarden met 2x daags 3 kruiwagens voordroog, dan voeren ze echt niet meer dan 2kg per keer), laten we zeggen 2x3.3kg, dus 400kg voordroog per maand. Goedkope voordroog begint bij 100€/ton, dus dat is 40€ ruwvoer.

Door deze manier van voeren plassen en poepen paarden minder (ruwvoer bevat meer eiwit en veel meer vezel dan krachtvoer, meer eiwit betekent meer ammoniak betekent meer plassen, meer vezel betekent meer poepen). Hierdoor gaat het strooiselgebruik naar beneden (en dan nog zie je vaak nattige tot gewoon echt natte stallen) en is de mestafvoer en zijn de arbeidskosten voor het mesten lager. Ook heb je voor krachtvoer veel minder opslagruimte nodig en minder kans op verlies/verspilling/schimmel dan met ruwvoer.

Al met al scheelt deze manier van paarden houden qua kosten al snel de helft met wenselijk paarden houden.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 14:24

Hier voer ik 8-10 kg goede kwaliteit ruwvoer per 24 uur per pony/paard als de paarden niet op het gras staan... verdeeld over 2 grote porties in ochtend en avond en een kleinere middag portie. Krachtvoer doet ieder voor zich als ze dat willen maar paarden zien er prima uit op alleen dit ruwvoer van eigen land (hooiland wordt in voorjaar en na eerste snee licht bemest met drijfmest of soms vaste mest)

Met 3 grote pony's en 3 paarden van tussen de 160-1,65 doe ik ongeveer 1 week met een grote ronde baal droge voordroog. Dus ongeveer 4 balen per maand.

Ilsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-19 14:50

Wij hebben een eigendom met paarden aan huis, ik heb 2 paarden van de 10, eigendom is in co-eigenaarschap met iemand die hier ook een zaak runt met de paarden. Er zijn 2 pensionpaarden. Er staan in totaal dus 10 paarden en pony's (3 giganten, enkele middelmaten en 2 kleinere) op een hectare (ons perceel is 1,5ha maar de PP zal ongeveer 1ha zijn denk ik. Ik vind dat eigenlijk niet supercomfortabel 10 paarden op 1 ha. Da's echt het max van het max hoor. Met de dooi van de sneeuw en de vele regenval afgelopen tijd moesten we ze op de paddock houden omdat de track anders ook teveel ging afzien... Wij zitten op zandgrond. Ze krijgen hier 's zomers en winters hooi en knabbelstro bijgevoerd (ze gaan af en toe met stripbegrazing op de weides, maar niet gigantisch veel, er zijn redelijk wat sobere paarden bij). Van die grote rechthoekige balen gaan er hier momenteel ongeveer 6 snedes hooi per dag door.

Ik woon hier dus ook, maar ik heb niets met de zaak te maken. Ik zie het wel natuurlijk, en ik zou het niet zien zitten alleszins... ik heb tweewekelijks een hele zondag dat ik een volledige dag voershiften en uitmestshift doe, en da's echt niet van de poes. Dat elke dag, dat zou ik echt nooit willen. Geef mij maar een normale 9-5 job in loondienst en daarnaast het werk dat mijn 2 paardjes met zich meebrengen :o Hier draaien ook enkele vrijwilligers mee om mee te helpen met het werk (hoe dat precies in elkaar zit weet ik ook niet hoor, dus daar moet je mij niet teveel details over vragen :+ ).

Ik kan mij niet voorstellen dat je er met 2 van kan leven eigenlijk.