Ik wil een veulen kopen maar.........

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

santerra

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 19:44

ik zou haar altijd op het land laten staan , vinden ze veel leuker dan in zo'n stal, gaan ze uit verveling allemaal kuren krijgen en dan deug het paard niet.
De mijnen staan altijd buiten, hebben wel een schuilstal maar daar gaan ze bijna niet onder, krijgen hooi en brokken, hebben bomen en andere kruiden om van te eten enz.
Maar dat vroeg je allemaal niet toch ?, dwaal wat af.

succes ermee !

Alane

kun je net zo goed een 3 jarige kopen en in de tussentijd af en toe bij een opfok weide langs rijden om te kijken...

Behalve 2 jaar niet op kunnen rijden zijn er meerdere dingen... je moet weten wat je doet als je als mens een paard wilt opvoeden.. en nog maar te zwijgen wat er allemaal kan gebeuren in die 2 jaar...

Maar zoals boven gezegd zul je dus eerst moeten zien dat je een paspoort bij dat paardje krijgt....(zou nog wel even kunnen duren als je niet vlot bent, ivm veulenschetsen)
Dan met de entingen opnieuw beginnen als die eigenaar niet aan kan tonen dat het paard geent is.... en dan maar hopen dat die in de tussen tijd niets oploopt
ontwormen... smid erbij..

En in de winter, overdag buiten.... deken hier, da-tje daar, dan blijkt dat ze niet naar buiten kunnen omdat de weide kapot gelopen wordt... neurootje op stal, lang leve een veulen/jaarling op stal

cissie

Je moet natuurlijk zelf weten wat je doet, maar persoonlijk zou ik het veulen laten keuren, ja oke er zijn misschien niet zoveel redenen omdat te doen, maar er zijn zat veulens met een afwijking of aandoening die je zo op het eerste oog niet opmerkt.

Wat voor veulen is het ???

MsMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 19:49

Ik zal even antwoorden voor Sweet_Angel... het is een Welsh veulen..

Ik wilde nog even reageren op Alane.. ik heb altijd geleerd dat je veulens geen deken op moet doen..!!! bedoel dus dat is het probleem niet.. en daarbij komt ook nog eens dat het meerdere landen zijn dus dat hoeft ook geen probleem te zijn.. als ze een land kapot zouden lopen kunnen ze altijd nog op het andere... en als je een ouder paard koopt kan je ook een neroot op stal hebben staan dus het maakt allemaal niet uit.. Zij wil heel graag een veulen en kan het waarmaken. dan zou ik niet weten waarom niet.!

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 19:56

sweet_angel"]
[quote="Tessebes"][quote="youngster schreef:
Ja en dan?? Kan je er ruim 2 jaar naar gaan kijken.. Dat is niet leuk hoor, wordt je echt zat..

Ja, dat idee hebben sommige mensen, maar daar ben ik het niet meer eens. Alles wat je bereikt met een veulen is een overwinning en daar kan ik iig zeker van genieten.
[/quote]
Heej wij snappen mekaar..!! ik vind het geweldig beestjes lekker te verzorgen het gaat mij egt niet om het rijden... en strax als mijn beessie heel lief voor mij is en ik zo met m weg ken rijden omdattie me blindelinks vertrouwd.. heb ik tog zoiets van "kijk dit heb ik allemaal zelf gedaan"
[/quote]

Als je graag een veulen wilt dan moet je dat zeker doen!
Ik heb zelf ook een veulen en een jaarling.
En het wandelen ,poetsen, en KIJKEN bevalt me prima!

Je mag het veulen wel laten keuren.
Ik moest mijn 2 paarden ook laten keuring om ze de verzekering in te krijgen.
Ze doen geen been testen want dat kon nog niet.

Succes!!

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 19:57

dankje MsMarit. mijn veulen hoeft geen nuroot te worden op stal.. ook al staat hij heel de dag binnen...(wat niet het geval is) ik ben minstens per dag 3 uur met dr bezig waardoor ze dus ook alle aandacht en beweging krijgt die ze nodig heeft etc. en van de kosten ben ik me egt wel bewust. die heb ik ook als ik een volwassen paard heb maar goed...

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 19:58

nee indd de been testen wist ik dat dat niet mogt.. ik laat gewoon naar hart, longen, etc kijken. en de buigproeven blijven achterwegen. kan ik altijd nog doen als ze een jaar of 3/4 is. veel mensen zeuren dat je niet weet wat je koopt met een veulen... maar als je een paard van 4/5 koopt en hem keurt en word goed gekeurd kan hij een half jaar later ook ineens wat hebben hor.. bedoel dat is allemaal moment opname... en ik wil nou eenmaal een veulen.. en ik heb nu de kans er 1 te kopen dus waarom niet?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:04

sweet_angel schreef:
dankje MsMarit. mijn veulen hoeft geen nuroot te worden op stal.. ook al staat hij heel de dag binnen...(wat niet het geval is) ik ben minstens per dag 3 uur met dr bezig waardoor ze dus ook alle aandacht en beweging krijgt die ze nodig heeft etc. en van de kosten ben ik me egt wel bewust. die heb ik ook als ik een volwassen paard heb maar goed...

Een peuter kan zich geen 3 uur concentreren en luisteren, daarom gaan die ook nog niet naar de 1e klas (groep 3)
een veulen kan dat ook niet.
Dus verwacht niet dat je pony blij is met 3 uur peotsen en dat hij dan 3 uur braaf stil staat.
Dat is een droom Lachen

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 20:08

verw8 ik ook niet.. maar ik heb het over lekker wndelen, grazen, los in de bak zodat ze ff lekker ken rollen, en dan een borsteltje dr over..etc.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:13

veulens horen niet op stal op te groeien...... die horen op het land op te groeien, het liefst met een hele berg andere paarden........

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 20:14

gijsenkim schreef:
veulens horen niet op stal op te groeien...... die horen op het land op te groeien, het liefst met een hele berg andere paarden........

ff offtopic.. verzorg jij donna of ben ik in de war met iemand anders? Scheve mond

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:15

en dan nog wat anders....... als het veulen de leeftijd heeft om ingereden te worden ben jij 18! en waarschijnlijk te groot......... Doe het toch niet, waarom nou een veulen........

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:15

sweet_angel"]
[quote="gijsenkim schreef:

ff offtopic.. verzorg jij donna of ben ik in de war met iemand anders? Scheve mond
[/quote]

Ik geef je alleen maar een heeeeeeel goed advies!

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 20:16

ja en? ik ben al meer dan 3jaar evengroot en groeien doe ik tog niet meer.. en ik koop geen veulen voor de sport hoor ofzo want dan koop ik wel een veulen met goed dressuurbloed..

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 20:17

gijsenkim"]
[quote="sweet_angel"][quote="gijsenkim schreef:

[/quote]

Ik geef je alleen maar een heeeeeeel goed advies!
[/quote]
Verzorg je donna nou ja of nee? Scheve mond

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:18

Who the F is Donna..........

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:19

waarom een veulen??
waarom niet meteen een 2 jarige...verschilt niks in prijs..denk aan alle kosten die je kwijt bent tot de tijd dat je erop kan gaan rijden..

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 20:20

gijsenkim schreef:
Who the F is Donna..........

oke sorry heb k de verkeerde voor me..

Charly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-04 20:21

Saskia9 schreef:
waarom een veulen??
waarom niet meteen een 2 jarige...verschilt niks in prijs..denk aan alle kosten die je kwijt bent tot de tijd dat je erop kan gaan rijden..

ik wil een beessie die net bij zen moeder vandaan komt.. je weet als je een 2 jarige niet waar hij in hetverleden is geweest...misschien heeft die 1 eigenaar gehad misschien meer.. en ik wil tog zo met 2 jaar en 8mnd beginnen met inrijden.. nja niet zo zeer rijden maar zadel op en dr op zitten enzo. en dan zou ik dus in die 8mnd tijd zijn/haar volledige vertrouwen moeten winnen.. word moeilijk hor.. ik heb dus liever eentje van een maand of 8-12

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:23

vertrouwen winnen binnen 8 maanden moeilijk..??
denk dat et dan ook gedeeltelijk aan jezelf ligt..ik heb nu bijna 5 maanden een shetje van 2.5..weet niks vaan haar verleden,maar ik vertrouw haar compleet en zij mij..dus dat is eigenlijk onzin..
bedenk wel wat je op de hals haalt met een veulen..

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:23

Rijden is zeker niet het balangrijkste, dat vind ik heus niet. ( rijd zelf haast nooit, heb niet eens een rijpaard meer maar een shet om mee aan te keuvelen ) Omgang met een paard is zeker leuk.
Ik heb je de antwoorden gegeven die je wou hebben. Meld alleen even welke nadelen ik aan een veulen zie.
Of je het doet moet je zelf weten, geef alleen even aan dat het niet alleen maar voordelen zijn en alleen maar leuk is Knipoog

Ode

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:24

gijsenkim schreef:

Volgens mij zei ze net dat het veulen ook op het land komt te staan.

youngster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:24

Even voor de duidelijkheid.. Ik heb zelf een veulen van nu ruim 7 maanden, het verveelt mij zeker niet.. Maar voor een jong meisje van 14 jaar is dat iets heel anders..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:26

Vertrouwen winnen kan op elke leeftijd van je paard.
Dat heeft zelfs helemaal niks met leeftijd te maken.

Weet waar je aan begint, wat een paard goed opvoeden lukt maar heeel, heeeeeel weinig mensen.

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-04 20:27

youngster schreef:
Even voor de duidelijkheid.. Ik heb zelf een veulen van nu ruim 7 maanden, het verveelt mij zeker niet.. Maar voor een jong meisje van 14 jaar is dat iets heel anders..

juist inderdaad..die overziet de gevolgen niet..wat voor kosten je allemaal op de kop haalt..