Stallingsprijzen rijzen de pan uit

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 01:29

Gini schreef:
Moet je er ook wel bijvertellen dat het gemiddelde maandinkomen van een inwoner van de USA ook een stuk hoger ligt.

Daar heb jij dan weer groot gelijk in. Alhoewel modaal hier geloof ik rond de 30k ligt. Belastingen zijn lager, maar ja, ziektekosten ietsje hoger.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 02:11

_black_rose_ schreef:
Precies, die supermarktprijzen dalen ook weer. Er wordt hierboven al aangegeven dat de stallingsprijzen dat waarschijnlijk niet doen. In de vette jaren maak je meer winst die je apart zet voor de magere jaren.

Zo werkt het toch ook voor de koeienboer? In magere jaren kan de boer niet opeens meer vragen voor de melk.

De boer bepaalt de melkprijs niet... Dat bepaalt de afnemer. Boeren werken regelmatig voor onder de kostprijs, maar omdat ze zulke hoge vaste lasten hebben moeten ze wel doorgaan. Beter een deel terugverdienen dan niets.

Ik heb paarden aan huis. Als mijn voer duurder wordt bij de winkel, en het strooisel)stro/hooi bij de fouragehandel wordt duurder, en het loonbedrijf verhoogd zijn prijzen, dan ben ik ook duurder uit per maand. Waarom zou een stalhouder dat niet door mogen berekenen maar de rest van de keten wel?

Je gaat toch ook niet tegen de Pavo zeggen "jullie mogen je krachtvoer prijzen niet omhoog gooien"?

Een verstandige stalhouder heeft in zijn contract staan dat dat mag, naast de jaarlijkse inflatiecorrectie en doet dat ook.

Even als voorbeeld, gehakseld koolzaad stro is €0,25 per zak gestegen en per januari stijgt de prijs nog eens 3% vanwege de BTW verhoging.

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 06:24

Ik denk dat optie 3 van ruitje heel weinig toegepast gaat worden. Het lijkt me heel simpel; een stalhouder verhoogt de prijzen per datum x en geeft dit een maand van tevoren aan.
Je kunt als je dat niet wit betalen van stal wisselen. En wil je het niet betalen maar wel blijven staan dan zegt de stalhouder toch de overeenkomst op en moet je alsnog op zoek naar een andere stal.

Het is net als bij verzekeringen, je weet van tevoren dat de premie omhoog gaat en het staat je vrij van verzekering te wisselen. Maar de premieverhoging niet accepteren is geen optie.

LadyFiesta

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 07:39

cadansje1 schreef:
Ik vind bedragen boven de 300 euro echt belachelijk veel.

Waarop baseer je dit? Heb je een compleet beeld van de kosten in duurdere regio’s, wat er komt kijken bij het runnen van een stal met veel grond en faciliteiten en wat er dan onder aan de streep nog over blijft?
Ik kan me juist verbazen over de lage prijzen die ik soms voorbij zie komen. Kan me eigenlijk niet voorstellen dat de pensionhouder daar een redelijk inkomen aan overhoudt.

Fid

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 07:44

Wat een bedragen pffffffff. Wij betalen 150 euro per maand all in. Grote buitenbak. De weg oversteken en er is een binnenbak. Grote zadelkasten. Zolang het licht is op de wei, en in de zomer bij extreem warm weer Snachts buiten en overdag in een koele stal. Onbeperkt goede kwaliteit hooi. 5 voerbeurten per dag.
Wc, douche en kantine waar je zonder problemen zelf drinken mag pakken zonder kosten, moet natuurlijk niet heel de koelkast leegdrinken.
Ik verwacht wel dat de prijs bij ons omhoog gaat ivm een nieuwe bak die we krijgen. Maar dan nog staan we goed en niet duur als ik hier bedragen hoor van 350 euro. We staan in regio Venray ( Limburg)
Er zijn bij ons nog stallen vrij

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 08:16

De btw verhoging is een aparte berekening. Het is 3% verhoging op een derde vanje stalgeld. Stalgeld mag je in 3 splitsen. 1 derde btw vrij, 1 derde 9% en 1 derde 21%. In dit geval betaalde je
385 aan stalgeld wat neer komt op:
26,88+7,68=34,56 aan btw

Je gaat 400 euro betalen wat neerkomt op:
27,93+11,97=39,90 aan btw

Je betaald dus maar iets meer als 5 euro btw extra, de rest is voor de stalhouder die jou gewoon laat geloven dat je moet rekenen met 385×1,03=396,55 of 385÷1,06×1,09=395,90

Jou stal eigenaar gooit btw dus 3x over de kop.

Wel is alles duurder geworden. Niet zo zeer alleen voer en stro, ook personeel, artikelen dieje nodig hebt voor bijvoorbeeld stroomdraad, electriciteit, water, etc. Daarbij krijgen klanten steeds meer wensen. Een dekentje wisselen, medicijnen of supplementen, onbeperkt hooi, ze letten veel meer op de kwaliteit, ze hebben veel meer setjes dus het kastje mag ook wel wat groter. De bodem van de rijbaan dient goed te zijn, liefst ook nog dagelijks gesleept, etc.

J_emma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 08:30

Fitzroy schreef:
Ik denk dat optie 3 van ruitje heel weinig toegepast gaat worden. Het lijkt me heel simpel; een stalhouder verhoogt de prijzen per datum x en geeft dit een maand van tevoren aan.
Je kunt als je dat niet wit betalen van stal wisselen. En wil je het niet betalen maar wel blijven staan dan zegt de stalhouder toch de overeenkomst op en moet je alsnog op zoek naar een andere stal.

Het is net als bij verzekeringen, je weet van tevoren dat de premie omhoog gaat en het staat je vrij van verzekering te wisselen. Maar de premieverhoging niet accepteren is geen optie.

Precies. En laten we wel wezen, een pensionhouder wil ook gewoon klanten. Die denkt echt niet: ik doe een idiote prijsstijging en ik zie wel of ze het pikken..
Met het risico dat iedereen overstapt naar een concurrent in de buurt. Ik geloof niet dat een pensionstal beginnen nou een van de snelste manieren is om miljonair te worden. Eerder dat je je best moet doen om er een fatsoenlijk inkomen uit te halen.
Dus over het algemeen, extremen daargelaten, denk ik: accepteer die prijsstijging voor je luxe hobby of zoek een andere plek.

J_emma

Re: Stallingsprijzen reizen de pan uit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 08:33

Ik heb overigens 1 paard in pension staan. Binnenbak,buitenbak, zelf mesten en verder zit alles erbij in (buiten zetten, voeren, ruwvoer en brok). 275,- per maand. Vind ik hier ijn de Randstad best schappelijk.
Maar al zou het ergens iets goedkoper kunnen, het is een fijne plek met een betrokken eigenaar die altijd meedenkt, waar de sfeer goed is en we heel betaalbaar kunnen lessen. Dat is allemaal ook goud waard.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 08:40

Ik ben, tegen verlaging van mijn pensiongeld, over gegaan op eigen hooi.
Kan gratis via mijn vriend een betere kwaliteit (zeg maar gerust top kwaliteit) hooi krijgen dan ze op stal hebben en mijn Shire hengst bleek niet goed tegen het slechtere hooi te kunnen. Dus pensiongeld is met ingang van december met €35 p/m verlaagd. :D

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 09:06

Daphara schreef:
Ik ben, tegen verlaging van mijn pensiongeld, over gegaan op eigen hooi.
Kan gratis via mijn vriend een betere kwaliteit (zeg maar gerust top kwaliteit) hooi krijgen dan ze op stal hebben en mijn Shire hengst bleek niet goed tegen het slechtere hooi te kunnen. Dus pensiongeld is met ingang van december met €35 p/m verlaagd. :D

Dan heb je vette mazzel...
Van de meeste pension eigenaren mág je wel eigen hooi voeren, maar komt dat gewoon voor eigen rekening en gaat er niks van het stalgeld af.
Om nog maar te zwijgen dat iemand anders dan niet stiekem jou hooi geeft ( of de pension eigenaar die dat zijn eigen paarden voert)

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 09:12

clarence schreef:
Gini schreef:
Moet je er ook wel bijvertellen dat het gemiddelde maandinkomen van een inwoner van de USA ook een stuk hoger ligt.

Daar heb jij dan weer groot gelijk in. Alhoewel modaal hier geloof ik rond de 30k ligt. Belastingen zijn lager, maar ja, ziektekosten ietsje hoger.

Al die luxe stallen zitten niet voor niets in Florida waar daar betaal je geen inkomstenbelasting.

Sure_lee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 09:24

Ik ben ook over gegaan op zelf hooi voeren. Mijn paardjes ( 2 haflingers en een shetlander) deden het niet goed op het voer van stal.
Dat was zo wisselend van kwaliteit. De ene baal was mooi droog en rook fris. En de andere baal was bruin en nat en soms vol schimmel. Ook dat werd gevoerd helaas.
Ik ben niet minder gaan betalen aan stal geld.
Maar het zelf inkopen valt me wel tegen hoor.
Ik kan maar 1 baal kwijt en die eten ze in de winter 1 per week op. In de zomer doen ze er 2 weken mee. Een baal van 400 kg droog hooi onverpakt kost gemiddeld 100 euro hier.( vorig jaar was dat blijkbaar 70)
Dus nu bovenop mijn stalgeld 400 euro extra per maand kwijt aan het voeren. :+

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 10:12

lonen in Duitsland liggen zeker ook flink hoger dan want daar kost stalling op een fatsoenlijk bedrijf ook zo 500+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 10:14

Ik snap niet dat mensen zo schrikken van een stal boven de 300€? Voor een volpension is dat hier toch zeker wel de standaard, het minimum zelfs

Oehlala

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 10:17

in Duitsland heeft ook niet iedereen een paard, zoals in Nederland wel lijkt te zijn. stallingen hier liggen trouwens tussen 350 en op. eentje biedt voor 180 aan maar dan moet je zelf mesten.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 10:41

_Dreamer schreef:
Ik snap niet dat mensen zo schrikken van een stal boven de 300€? Voor een volpension is dat hier toch zeker wel de standaard, het minimum zelfs

Hier in mijn regio ook. Maar dan heb ik het wel over de stallen met de luxe voor de ruiter.
Op deze stallen moet het paard het vaak nog ontgelden door veel in de box te staan , 2x per dag hooi/kuil en een postzegel paddock die gedeelt word met de overige 50 paarden.
De stallen met alleen buiten bak liggen rond de 200. Maar hier zie ik wel vaker meer ruwvoer en meer buiten voor de paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 10:43

Cowgirl schreef:
_Dreamer schreef:

Hier in mijn regio ook. Maar dan heb ik het wel over de stallen met de luxe voor de ruiter.
Op deze stallen moet het paard het vaak nog ontgelden door veel in de box te staan , 2x per dag hooi/kuil en een postzegel paddock die gedeelt word met de overige 50 paarden.
De stallen met alleen buiten bak liggen rond de 200. Maar hier zie ik wel vaker meer ruwvoer en meer buiten voor de paarden.

Oh nee hier juist niet. Je betaal wel ook voor de luxe van de ruiter, maar als je wilt dat je paard ook buiten komt (en dat niet zowel binnen als buiten zetten zelf moet doen) zit je al snel tegen de 400€.

Nico12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 10:48

Stallingsgeld, met binnenbak, is in mijn regio tussen de € 320,- en € 400,- , afhankelijk van niet of wel zelf mesten. Dat het voor een pensionhouder vaak geen vetpot is dat snap ik, wat ik niet snap dat die pensionhouders de stallen (voldoende) vol hebben staan. Waar betalen die stallers het dan van, als je ook nog de overige paardkosten bijteld zit je toch op minstens vanaf € 500,- per maand. Gemiddeld inkomen is toch niet meer dan € 2500,- netto?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 10:51

Nico12 schreef:
Stallingsgeld, met binnenbak, is in mijn regio tussen de € 320,- en € 400,- , afhankelijk van niet of wel zelf mesten. Dat het voor een pensionhouder vaak geen vetpot is dat snap ik, wat ik niet snap dat die pensionhouders de stallen (voldoende) vol hebben staan. Waar betalen die stallers het dan van, als je ook nog de overige paardkosten bijteld zit je toch op minstens vanaf € 500,- per maand. Gemiddeld inkomen is toch niet meer dan € 2500,- netto?

Heel veel laten zodat mijn paard het goed heeft.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 10:53

Hier betalen we 455 per maand. Nog los van de BTW verhoging was de stalling 1 januari van dit jaar met 25,00 omhoog gegaan. Daarna in juni nog eens 10.00 opslag. Wegens stro en hooiprijzen. Per 1 januari zou er dus nog 3% overheen gaan. Om dat niet te doen (want het wordt dan wel erg gortig) experimenteert hij nu met 1 x volledig uitmesten ipv 2 x.
Slaat echt nergens op vind ik. Heeft ook geexperimenteerd met ander hooi maar daar kwamen echt veel klachten op. Ik vraag me nu echt af wat de werkelijke verhoging gemiddeld is van stro en hooi. 35.00 vind ik wel heel veel. Iemand daar inzicht in?

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 10:55

Popstra schreef:
lonen in Duitsland liggen zeker ook flink hoger dan want daar kost stalling op een fatsoenlijk bedrijf ook zo 500+

Ik weet niet waar jij zit, maar hier is dat absoluut niet zo hoor. Voor €300 sta je echt op een luxe stal voor paard en mens...

Babootje schreef:
Ik vraag me nu echt af wat de werkelijke verhoging gemiddeld is van stro en hooi. 35.00 vind ik wel heel veel. Iemand daar inzicht in?

Heel eerlijk? Ik heb voor hooi niks meer betaald dan vorig jaar... misschien zelfs wel iets minder, want de balen die ik nu heb, zijn ook nog eens 50kg zwaarder. Daarnaast heb ik hier in de omgeving ook niks gehoord van ophoging van het stalgeld om die reden...maar ik woon in Duitsland, dus misschien is dat niet helemaal te vergelijken
Laatst bijgewerkt door Siesjuh op 03-12-18 10:59, in het totaal 1 keer bewerkt

freetorun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 10:57

Babootje schreef:
Hier betalen we 455 per maand. Nog los van de BTW verhoging was de stalling 1 januari van dit jaar met 25,00 omhoog gegaan. Daarna in juni nog eens 10.00 opslag. Wegens stro en hooiprijzen. Per 1 januari zou er dus nog 3% overheen gaan. Om dat niet te doen (want het wordt dan wel erg gortig) experimenteert hij nu met 1 x volledig uitmesten ipv 2 x.
Slaat echt nergens op vind ik. Heeft ook geexperimenteerd met ander hooi maar daar kwamen echt veel klachten op. Ik vraag me nu echt af wat de werkelijke verhoging gemiddeld is van stro en hooi. 35.00 vind ik wel heel veel. Iemand daar inzicht in?

Lastige vraag als je niet aangeeft hoeveel kg je paard per dag/maand krijgt..

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 10:59

Het is inderdaad een aardige stijging!
Ik heb mijn paarden aan huis staan, hooi koop ik al jaren in voor exact dezelfde prijs, als bodembedekking heb ik gehakseld koolzaadstro, afgelopen zomer kocht ik een pallet in voor 6.50 excl 6% btw inclusief transport en op de plek zetten per baal. Nu heb ik net weer ingekocht en de prijs was voordeliger dan van de zomer, scheelde 0.75 per pak, per pak dus 5.75. Dan ben ik nog een kleine klant, hoe meer je inkoopt hoe voordeliger het wordt per pak/pallet.
Ik denk dat sommige stallen gebruik maken van de spookverhalen die er de ronde doen.

Crista

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 11:08

Ik betaal kale huur en dan los voor wat ik gebruik aan zaagsel en voordroog. Onze balen voordroog zijn ook zeker 30% gestegen! Enige voordeel wat ik heb,is dat als voordroog straks weer goedkoper wordt, ik dat ook direct merk, want we kopen gezamelijk in.

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-12-18 11:24

Babootje schreef:

freetorun schreef:
Lastige vraag als je niet aangeeft hoeveel kg je paard per dag/maand krijgt..

Ik heb ook geen idee. Daarom vraag ik ook naar gemiddeld. Dus naar jullie ervaringen met de werkelijke prijsstijgingen (want daar heb ik ook geen inzicht in).

Box is 3,5 bij 4 en de paarden staan er goed bij. Dus een goed strobed. Er werd 2 x per week volledig uitgemest (niet opgestrooid) en nu wordt er 1 per week volledig uitgemest en 2 x per week opgestrooid.
Ze staan wat viezer nu maar op zich staan ze er nog steeds goed bij.