Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 09:41

Eens. Als je je paard geen fatsoenlijke uitloop met andere paarden kan bieden minstens overdag, dan moet je geen paard houden.

En ik vind dit zeker geen eigen keuze!! Je dier is namelijk afhankelijk van jou. Zou lekker worden als iedereen doet wat ie zelf wil ten koste van dieren ..

Isabel_k

Berichten: 4774
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 09:44

Ja, de visie die ik net beschreef is schadelijk. Maar in Nederland worden jonge meisjes opgevoed met: winter is koud, dekens en stallen zijn fijn. Als ze dan een eerste eigen paardje krijgen gaan ze voor de bekende, bewezen en vertrouwde kant.

Dat is wat ze kennen. Dat ze niet verder kijken dan de neus lang is, daar kan ik niks aandoen. Maar zeggen dat de traditionele ruiter niet van paarden houd vind ik kort door de bocht.

Hoe ben jij zelf begonnen? Op een manege? Met paarden in boxen? Vertel me niet dat die mensen niet van paarden houden. Ze kijken alleen op een andere (en niet onze) manier naar de dieren.

Edit: als ik op stallen ben met paarden in boxen, ben ik er echt even naar van. En als ik dan naar mijn paarden kijk ben ik blij dat ik hen iig een fijn leven, een leven met mijn visie, kan geven.

Ik doe mijn best. Ik praat met andere ruiters en vraag naar hun visie, hun mening en leg rustig die van mij uit. Ik spreek het niet goed, maar laat hen wel in hun waarde want met gillen en stampen ga je niet tot hen doordringen.

maralyn

Berichten: 10487
Geregistreerd: 23-02-09
Woonplaats: --

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 09:48

Wildgirl schreef:
@palmera, in een paddock kan een paard niet veel bewegen, het staat vaak met zijn snoet in de hooibak. De weide zorgt voor meer beweging, zelfs als er geen gras staat lopen paarden er meer dan in een paddock en gezien paarden er op gebouwd zijn om de hele dag te bewegen en kleine beetjes te eten....
Anyway, jij bent het dus niet eens met de stelling ;)


Hier liever helemaal geen weide!!
Een gevoelige jeuker en n bolle shetlander?
Ruime paddock van 35 bij 45. Een kudde van drie merries met één speelse ruin.
Hier wordt dagelijks flink gespeeld.

Wat nou snoet in de hooibak.
Dan doe jij niet je best om ze te vermaken!!
Hier wilgentakken. Stro. Verschillende plekken hooi.

Liever dit. Dan dat ze op stal staan.
En om de kroon te spannen? 24/7 op deze prachtige droge paddock met verschillende inloopstallen.

Je kan ook overdrijven...of niet...

Fitzroy

Berichten: 25210
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 09:50

Ik ben van de oude stempel. Paarden zijn er voor de mens en niet andersom. Dat is al eeuwen zo. Dus ieder mag zelf weten hoe hij paarden houdt. En in de Randstad kan dat anders zijn dan elders in het land.
Zelf ben ik wel voorstander van hele dagen buiten en contact met soortgenoten en zo wordt mijn paard ook gehouden. Ik ben zelfs zo’n mietje dat als mijn paard lekker staat te grazen ik denk: laat het rijden maar zitten. :+

s_v

Berichten: 1795
Geregistreerd: 13-02-09
Woonplaats: Wuustwezel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 09:51

Isabel_k schreef:
Ja, de visie die ik net beschreef is schadelijk. Maar in Nederland worden jonge meisjes opgevoed met: winter is koud, dekens en stallen zijn fijn. Als ze dan een eerste eigen paardje krijgen gaan ze voor de bekende, bewezen en vertrouwde kant.

Dat is wat ze kennen. Dat ze niet verder kijken dan de neus lang is, daar kan ik niks aandoen. Maar zeggen dat de traditionele ruiter niet van paarden houd vind ik kort door de bocht.

Hoe ben jij zelf begonnen? Op een manege? Met paarden in boxen? Vertel me niet dat die mensen niet van paarden houden. Ze kijken alleen op een andere (en niet onze) manier naar de dieren.


Hier ben ik het ook wel mee eens! We zijn allemaal ergens begonnen...
Wij hebben ons shetje ondertussen al 15 jaar, en wij zijn ook heel wat 'fases' doorgaan. Niet altijd even paardvriendelijk inderdaad (ze heeft lang alleen gestaan, of in een kleine uitloop) maar ik heb dr wel altijd graag gezien :j
Als ik er nu aan terug denk, was dat inderdaad niet oké, maar je leert daar ook uit. Ondertussen heb ik ze lekker hier aan huis staan, 24/7 buiten in ons eigen kleine paddock paradise, nog volop in ontwikkeling. Samen met een vriendje waar het echt super mee klikt. Ze is 30, maar doet het op alle gebieden nog super. Dan ben ik ook trots, op hoe ik dr nu heb staan, en hoe ver we samen zijn gekomen. Wat ik geleerd heb en hoe dat haar ten goede komt!

xJennifx

Berichten: 1146
Geregistreerd: 12-12-10
Woonplaats: Noord hollan

Re: Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 09:57

Ik ben voor beweging en vrije uitloop van minimaal 6 uur per dag, of dit nou in een bak is of in een weiland moet iedereen zelf weten.

Ik ben iig blij dat ze hier nog op het land kunnen overdag, maar merk dat m'n paard er niet perse blij van wordt met dit weer. Maar stalling zonder weidegang zou ik niet eens overwegen.

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Re: Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 10:06

In het weideseizoen staan onze paarden 24/7 buiten (dit bouwen we rustig op) en vanaf de wintertijd staan ze overdag op de wei, als het weer en grond dat toelaten. Anders staan ze van 's ochtends vroeg tot 's avonds in een zandpaddock met hooi en knabbeltakken en van 's avonds tot 's ochtends op stal met onbeperkt ruwvoer. Ja, de paddock is niet zo groot maar ze vermaken zich prima én ze zijn buiten. Alleen als het echt heel slecht weer is, hou ik ze binnen. Maar da's max 5 keer per jaar.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Berichten: 34831
Geregistreerd: 27-06-07
Woonplaats: In het midden van het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 10:06

Ik ben nu wel eens benieuwd naar gedegen onderzoek van verschillende wijzes van paarden houden, ook icm bijvoorbeeld afwisseling in het werk. Hoe gelukkig zijn de paarden echt. Nu wordt 1 manier van paarden houden als meest ideale neergezet. Maar zijn die paarden nu echt zo veel gelukkiger als de paarden die wel wat langer op stal staan, maar bijvoorbeeld heel afwisselend werk doen (zoals ons paard). Paarden die bij de pensionstal waar ons paard gestald staat staan, ogen allemaal happy, zien er goed uit en presteren ook goed in de ring. Komen geen 8 uur per dag buiten. Maar komen wel buiten met soortgenoten en er is verder goed management op stal. Zijn die paarden nu echt zoveel slechter af als de paarden die wel 8 uur of langer buiten staan? Die staan toch ook vaak te suffen of een beetje hooi te eten. Bewegen niet per definitie veel meer als ons paard als ik zo kijk.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 10:09

Met de stelling in je titel ben ik het niet eens …. weidegang vind ik zelf geen vereiste. In mijn geval met sobere paarden zelfs onwenselijk. Als het 's nachts vriest en 's ochtends die winterzon fel schijnt, zit er in verhouding vaak erg veel fructaan in het gras. Die van mij wil ik dan echt niet op de wei. Sowieso groeien ze met 8 uur weidegang per dag helemaal dicht.

Met de stelling uit je OP ben ik het zeer zeker eens!

Ik vind dat een paard/pony in de winter minimaal 8 uur per dag vrije uitloop naar buiten moet hebben, in de zomer vind ik 8 uur per dag veel te weinig. Dit kan weidegang zijn, een hele ruime paddock waar ze echt een sprintje in kunnen trekken, of een track die rondom de weides ligt.

Daarnaast vind ik het belangrijk dat ze met minimaal één soortgenoot samen staan en dat ze ruim ruwvoer hebben om het grootste deel van de dag wat te knabbelen te hebben.

Een uurtje rijden en daarnaast een uurtje ''luchten'' in een paddockje zonder soortgenoot en daarna 22/24 op stal vind ik echt schrijnend. Helemaal als je dan ook nog eens stallen treft met dichte tussenwanden, zodat contact met de buurman nagenoeg niet mogelijk is.


Met wat investeringen is het overal mogelijk om paarden in de winter ook lekker buiten te kunnen houden. Op kleigrond kan bijv. een ruimte track rondom de weides en een paddock afgegraven worden en daar kan zandgrond in gelegd worden.

Anomien

Berichten: 7432
Geregistreerd: 10-11-09
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 10:11

Eens,

Paardensport is een wisselwerking.
Jij mag rijden/mennen/...
en je paard krijgt de juiste verzorging

Koekie73

Berichten: 2700
Geregistreerd: 30-10-16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 10:12

Oei een uur per dag? Ik zou dat ook vreselijk vinden. Onze pony staat op ruim 30 autominuten omdat hij daar tenminste de hele dag buiten is, zowel zomer als winter (nachts op stal)
Ik krijg vaak reacties dat mensen dat veel te ver vinden en dat zij hun paard dichterbij hebben en 'dan maar' 3 a 4 uurtjes per dag in een paddock.

Ik word elke dag zo gelukkig als ik onze kleuter zie spelen in de wei met de kudde <3
Ja we hebben hem om fijn op te kunnen rijden, leuke dingen samen te kunnen doen maar zijn geluk en gezondheid staat toch echt op nummer 1.

Denise_Storm

Berichten: 2374
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 10:17

Ik vind de stelling nogal zwart/wit. Ik zou bijvoorbeeld mijn paard best meer buiten willen hebben, maar het kan hier in de omgeving simpelweg niet. Ik woon midden in Zuid-Holland en door de enorme vraag en bouw aan woningen, elektriciteit(smasten) en aanleg van wegen, blijft er steeds minder ruimte over voor dieren (bijv. ook losloopgebieden voor honden verdwijnen hier). Daarnaast is de grond vaak ook gewoon niet goed genoeg om je paard 24/7 buiten te zetten.

Ik begrijp dat de situatie aan de andere kant van Nederland anders is: andere grondsoort, veel meer ruimte. Maar moet ik dan maar mijn grote liefde, passie en hobby stoppen, omdat mijn paard niet 24/7 buiten kan? Terwijl ik, en ja dat durf ik echt te zetten, een gelukkig en gezond paard heb?

Als het zo slecht is om een paard niet 24/7 buiten te kunnen zetten, omdat dit niet natuurlijk is. Stopt iedereen dan ook met het rijden van paarden? Een zadel en een bit in het mond is óók niet natuurlijk en in feite is een paard daar ook niet voor gemaakt.

Kijk liever naar de gezondheid van je paard, stel die voorop. Elk paard is anders, elke situatie is anders, elke omgeving is anders. Respecteer elkaars keuze en wijs niet constant met vingertjes naar elkaar. Iedereen, daar ga ik altijd maar vanuit, wil het beste voor zijn of haar paard. Echt.

Edit: ik benoem 24/7 buiten, maar dat zou n.a.v. de OP minimaal 8 uur/zoveel mogelijk buiten moeten zijn.
Laatst bijgewerkt door Denise_Storm op 01-11-18 10:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Mloes

Berichten: 5176
Geregistreerd: 23-05-04
Woonplaats: Holten

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 10:26

Denk niet dat de mensen die het wel ok vinden hun paard grotendeels op stal te zetten zich hier gaan melden :Y)

17 jaar geleden begon ik met het verzorgen van een haflingermerrie, zij stond bij een boer en ze stond de hele dag in een grote groep op de wei. Prima leventje dus, blije pony. Na 5 jaar werd ze verkocht en ben ik 'meeverhuisd' naar een luxe pensionstal. Hier stonden ze in de zomer 4 uurtjes per dag op de wei en in de winter 2 uur per dag op de paddock (kleine paddock zonder hooi). Ik was toen een stuk jonger, en iedereen vond het normaal daar (was een redelijk grote stal), maar ik merkte wel aan de pony dat ze niet heeeel happy was. Stond vaak met haar hoofd in de hoek van de stal, kont richting staldeur. Beetje depri.

Na 2 of 3 jaar ging de eigenaar verhuizen en heb ik de pony gekregen (Pennydream came true *\o/* ). Weet nog dat ik het toen doodeng vond, zomaar helemaal zelf voor een pony zorgen. Was toen al 20 dus niet superjong ofzo. Ben me goed gaan inlezen, en uiteindelijk naar een stal verhuisd waar ze jaarrond overdag de hele dag op de wei stond met andere paarden, en 's nachts op stal. Heerlijk plekje, en ze is hier zo opgefleurd t.o.v. de luxe pensionstal daarvoor.. Na een jaar of 5, 6 ben ik verhuisd naar Utrecht, en in deze omgeving is het een crime om een stal te vinden waar ze voldoende buiten staan. Toen heb ik heel bewust gezegd, als ik een fijne stal vind gaat ze richting Utrecht verhuizen. Zo niet, dan blijft ze in Twente.

Uiteindelijk staat ze nu 5 of 6 jaar in Utrecht, en altijd 24/7 buiten. Ze is inmiddels 28,5 en nog een hele fitte oma :D Ik geloof echt dat ze niet zo fit oud was geworden als ik haar grotendeels opgesloten op stal zou houden. Als ik nu terugdenk aan die jaren op de luxe pensionstal, schaam ik me eigenlijk kapot. Ze was toen niet van mij dus ik had niet veel te vertellen, en ik deed wat ik kon om haar uit de stal te houden (lange bosritten, wandelen, etc.).. Maar oh oh wat was ze eigenlijk zielig. Al doende leert men, voor mij is de stelling nu dus volmondig: als ik mijn paard niet voldoende vrije beweging kan geven, ruime paddock of ruime wei, neem ik geen paard. Ik zou me zo schuldig voelen :(

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Re: Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 10:32

@denise storm, lees jij een andere OP dan ik?
Waar gaat het hier over 24/7 buiten?

Jorex

Berichten: 10023
Geregistreerd: 18-05-12
Woonplaats: inmiddels in dr88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 10:36

Hier het verschil tussen optimaal spelen en suboptimaal spelen bij mijn pony's. De eerste is hun huidige paddock, niet ideaal maar het voldoet voor nu. Als ik ze in het grotere land zet, gaan ze eerder grazen dan dat ze spelen, dus vooral de oudste komt zo wel aan zijn speelbehoefte. De jongste gaat in de wei eerst vliegen en dan pas grazen. Deze paddock is ongeveer 8(of 10) bij 12.


En dit is mijn inziens redelijk optimaal, maar helaas kan ik ze die ruimte thuis alleen maar af en toe bieden ivm hun gevoeligheid voor gras. Dit is wel een locatie buiten mijn huis, namelijk het dorpspark tijdens Simmerfeest waar Alex als rijpony voor kleine kindjes diende. Dit gebeurde er tijdens zijn pauze. Dit land is 20 bij 20 ongeveer. Plz zet het geluid even uit, want ik was tijdens het filmen aan de kinderen aan het uitleggen wat ze deden.


Daarom vind ik wel dat ik geen groot paard kan houden, want die kan zijn kont niet draaien in de paddock. Mijne kunnen op de lange zijde op zijn minst nog aan 5 galoppassen komen. En ik laat ze dus meestal 1x per dag tenzij het land te nat is, even vliegen over de gehele 50 meter diepte die we hebben. Vooral Jorie heeft daar echt behoefte aan.

Als ik ze dus ooit als ik op mezelf woon aan huis ga houden, wil ik minstens die 20 bij 20 voor ze hebben exclusief schuilstal.

Denise_Storm

Berichten: 2374
Geregistreerd: 29-01-14
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 10:38

enjoymyhorse schreef:
@denise storm, lees jij een andere OP dan ik?
Waar gaat het hier over 24/7 buiten?


Sorry, ik bedoel 8 uur per dag naar buiten. Of in iedere geval: zo veel mogelijk naar buiten.

Linde99
Berichten: 864
Geregistreerd: 19-06-17

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 10:39

Offtopic maar wat een leuke mannen heb je Fennadev!! En ze zijn echt mooi op gewicht

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 10:40

Denise_Storm schreef:
enjoymyhorse schreef:
@denise storm, lees jij een andere OP dan ik?
Waar gaat het hier over 24/7 buiten?


Sorry, ik bedoel 8 uur per dag naar buiten. Of in iedere geval: zo veel mogelijk naar buiten.

Maar 8 uur per dag is best te realiseren, ook in het westland.
Moet er misschien wat opgeofferd worden aan buitenbakken en binnenbakken en andere luxe voor de mens.
Kan het toch niet, een paard houden moet niet. Het is geen 1e levensbehoefte.

wendy1987

Berichten: 6986
Geregistreerd: 29-10-07

Re: Stelling: geen 8 upd weidegang, dan geen paard!

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 10:43

Ik vind dat een paard buiten hoort te komen, maar weidegang hoeft dat niet te zijn. Mijne gaat ontzettend schuren en jeuken van gras.. Dan is dat dus geen optie. Wel staat ze in een ruime paddock, met mogelijkheid tot sprintje en eten/drinken lekker overdag buiten, weer of geen weer.

Daarbij is bij ons de grond zo slecht dat je in de winter gewoon tot 30 cm wegzakt in de zware klei. Daar wil je je paard ook niet in hebben. Ook met grote stukken lopen ze het gedeelte bij de waterbak altijd kapot, of het gedeelte waar je bijvoert. Dat is gewoon niet fijn!

Isabel_k

Berichten: 4774
Geregistreerd: 18-03-12
Woonplaats: Zuid holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 10:44

@enjoyhorse
Qua ruimte is het te realiseren, ja. Maar dat betekend niet dat mensen het willen. Enkelen wel, maar de meesten hechten waarde aan luxe voor ons. Dat voelt voor hen als luxe naar allebei toe.

Dus het wordt hier niet gerealiseerd omdat er geen stalhouder hierin is geinteresseerd.

enjoymyhorse
Berichten: 757
Geregistreerd: 26-04-18

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 10:46

Isabel_k schreef:
@enjoyhorse
Qua ruimte is het te realiseren, ja. Maar dat betekend niet dat mensen het willen. Enkelen wel, maar de meesten hechten waarde aan luxe voor ons. Dat voelt voor hen als luxe naar allebei toe.

Dus het wordt hier niet gerealiseerd omdat er geen stalhouder hierin is geinteresseerd.

Dat is toch schandalig?!
Eigen behoefte voor dat van een paard zetten.
Dat is toch geen houden van?
En je kan mij niet vertellen dat die mensen tegenwoordige tijd niet meer beter weten.

Charaz

Berichten: 24378
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 10:47

Ik voel me gezegend met een pensionstal waar de paarden zomer en winter meer dan 8 uur per dag buiten komen. 6 uur vind ik al heel minimaal dan staan ze alsnog 18 uur per dag in hun box.

Vayo

Berichten: 8042
Geregistreerd: 23-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 10:49

Denise_Storm schreef:
Ik vind de stelling nogal zwart/wit. Ik zou bijvoorbeeld mijn paard best meer buiten willen hebben, maar het kan hier in de omgeving simpelweg niet. Ik woon midden in Zuid-Holland en door de enorme vraag en bouw aan woningen, elektriciteit(smasten) en aanleg van wegen, blijft er steeds minder ruimte over voor dieren (bijv. ook losloopgebieden voor honden verdwijnen hier). Daarnaast is de grond vaak ook gewoon niet goed genoeg om je paard 24/7 buiten te zetten.

Ik begrijp dat de situatie aan de andere kant van Nederland anders is: andere grondsoort, veel meer ruimte. Maar moet ik dan maar mijn grote liefde, passie en hobby stoppen, omdat mijn paard niet 24/7 buiten kan? Terwijl ik, en ja dat durf ik echt te zetten, een gelukkig en gezond paard heb?

Als het zo slecht is om een paard niet 24/7 buiten te kunnen zetten, omdat dit niet natuurlijk is. Stopt iedereen dan ook met het rijden van paarden? Een zadel en een bit in het mond is óók niet natuurlijk en in feite is een paard daar ook niet voor gemaakt.

Kijk liever naar de gezondheid van je paard, stel die voorop. Elk paard is anders, elke situatie is anders, elke omgeving is anders. Respecteer elkaars keuze en wijs niet constant met vingertjes naar elkaar. Iedereen, daar ga ik altijd maar vanuit, wil het beste voor zijn of haar paard. Echt.



Maar het gaat helemaal niet om 24/7 buiten. Het gaat erom of je wel aan een paard moet beginnen als je je paard niet dagelijks minimaal 8 uur vrije uitloop naar buiten kan bieden.

En op zandgrond is het inderdaad makkelijker, maar ik blijf erbij dat je op iedere grondsoort in de winter een paard buiten kan houden. Je zal daar wel in moeten investeren en op klei bijv. een track en/of paddock uit moeten laten graven en hier zandgrond en eventueel drainage in moeten leggen. Maar onmogelijk is het niet!

Ik denk zelf dat gezondheid en voldoende buiten komen en kunnen rennen en spelen met soortgenoten hand in hand gaan. Vooral als je kijkt naar de mentale gezondheid van je paard.

Ik hoop dat iedereen het beste wilt voor zijn paard, maar ik denk toch echt dat er ook veel mensen zijn die niet goed zien of willen zien dat ze hun paard tekort doen.

Ik ken ook mensen met een hond, waarbij de hond 4/5 dagen per week overdag tussen 9:00-17:00 en 's nachts in de bench zit.
Als ik een gezonde hond heb en hij zit bij mij 7 dagen per week, dagelijks 22 uur in de bench ..... Maar hij heeft wel een bot en wat speeltjes en ik laat hem 1 uur per dag in de tuin en ga 1 uur per dag flink met hem wandelen, is dit dan oké?

Veronica2
Berichten: 2703
Geregistreerd: 26-08-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 10:54

_Nelleke_ schreef:
Oneens!

Ik vind puur weidegang geen definitie van paardvriendelijk paarden houden.

Belangrijker is in mijn ogen een optelsom van een aantal factoren:

- vrije beweging
- sociaal contact in stabiele kudde
- schuilmogelijkheid tegen zon, regen en wind
- mogelijkheid tot droog liggen ook in de winter
- niet langer dan 6u. zonder ruwvoer
- geen enorm over of ondergewicht

Dit kan in mijn ogen ook prima in een hit-actief of paddock of paddock paradise aangevuld met weidegang. Als bovenstaande ook kan met 24/7 weidegang is dit natuurlijk ook prima.

Ik vind dat weidegang wel heel erg wordt verheerlijkt en dat blind gestaard wordt op weidegang zonder naar ander factoren te kijken. Ik vind paarden in de brandende zon zonder schaduw ook niet oké. Paarden met mega overgewicht door teveel raaigras, of paarden op een paddock zonder ruwvoer, paarden in onstabiele kuddes met vaak te weinig ruimte voor veel te veel paarden. Allemaal niet oké.

Ik vind ook niet dat op stal dan een beter alternatief is, maar vind dat er ook teveel wordt blind gestaard op ‘mijn paard staat de hele dag in de wei dus dan is het goed’.

Volledig mee eens. Wat ik nog mis in het rijtje is de factor training, er zijn namelijk ook paarden die lekker werken met hun baas en dat telt ook mee in het totale plaatje ;).

Wildgirl

Berichten: 11680
Geregistreerd: 14-11-03
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-11-18 10:56

Ik ben echt wel blij om te lezen dat de paddocks bij jullie allemaal zo ruim zijn!!
Ik ken hier in de omgeving eigenlijk alleen paddocks waar een normaal formaat paard niet in kan draven; op zich is er niets mis met een mooie grote paddock waar het paard in kan draven en galopperen, al blijf ik wel huiverig voor het zand(wat ze tóch altijd meer binnenkrijgen dan wanneer ze niet in een zandpaddock staan).