Wie ook veel te 'zindelijk' op zijn / haar paardenboxen ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:54

Duhelo schreef:
@ts: volgens mij was dat gewoon een oprechte vraag hoor, geschreven woord kan anders overkomen dan gesproken woord, dus niet overal het slechtste van denken ;)

Inderdaad. Als je je zulke zorgen maakt over de mestballen in de stal dat je tussen 17u en 22u nog een keer 'moet' mesten om 20u dan kan het toch niet anders dan dat het je 's nachts niet lekker zit dat ze 9u in hun stal staan te mesten? Anders zou je er overdag ook niet zo'n last van hebben lijkt me.

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:54

Misschien is het goed om je te realiseren dat dieren en mensen vooral 'schade' door mest van een ander kunnen oplopen, en bijna nooit door die van zichzelf. Dat komt immers uit je eigen lichaam en daar kan het lichaam dus goed mee dealen. Mest van een ander kan schadelijk zijn omdat daar vreemde bacteriën in zitten enzo.
Voor paarden die altijd samen gehuisvest zijn en vrijwel hetzelfde te eten krijgen maakt het ook weinig uit. De mest van de ander is dan bijna hetzelfde als de eigen mest.

Voor wormen geldt dit overigens niet. Die kunnen het dier dat ze uitgepoept heeft opnieuw besmetten, maar voor alle andere dingen hoef je je geen zorgen te maken.

En ja, rotstraal kan ook komen door de eigen mest en urine, maar dat heeft vaak te maken de combinatie met vocht voor langere periode, en niet zozeer met mest alleen. Als je daar toch bang voor bent kun je de stralen ook insmeren met zinkzalf, dat beschermt vooral tegen vocht. Als je dat elke dag doet dan hoef je hopelijk niet meer zo vaak uit te mesten van jezelf.

EDIT: Oh ja, mijn paard mest ook altijd op dezelfde plek op stal, en gaat 's nachts regelmatig doodleuk met zijn hoofd op het hoopje van die avond liggen. Lekker kussentje waarschijnlijk. Wij vinden dat goor, maar het scheelt hem blijkbaar niks. We moeten paarden in die zin ook niet te veel vermenselijken denk ik.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 15:58

Wat een gezemel over wel of niet buiten.. vooral dat door zemelen als ts al aangeeft dat ze buiten komen.

Dat is totaal niet de vraag van de ts.. bah bokt is bokt niet meer... 10 jaar geleden hoorde je niemand over paard moet naar buiten.. dat weten we nu onderhand wel.. en nee mijn haf staat niet alleen maar op stal in tegendeel gwn 24/7 buiten. Maar heeft in verleden op stallen gestaan (toen was ik stuk jonger en hier deze regio hoorde he niemand erover) mocht ik blij zijn als hij 30 min buiten kon staan in de winter. M’n paard vind 4/7 buiten prima maar snachst op stal vind hij ook niet erg.

Sorry ts. Maar het lijkt of er op elke topic door gezemeld moet worden ook al wordt er later door aangeven dat paarden buiten komen.

Oke terug komend op jou probleem

Ik zou smorgens als ze naar buiten gaan mesten, en eventueel na de laatste voer ronde.

Te natte/vieze stal is Ind niet goed voor de hoeven. Maar als jij het 2x per dag netjes maakt hoef je daar echt geen zorgen om te maken.

Denk dat t kwestie van knop omzetten is.

enjoymyhorse

Re: Wie ook veel te 'zindelijk' op zijn / haar paardenboxen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 16:00

wat een gezemel over de paarden tandarts, daar liet 20 jaar geleden ook niemand zijn paard langs gaan.
Deed hij vervelend in zijn mond was het maar gewoon een rot knol.

Gelukkig veranderen inzichten door de jaren heen en worden ze ook als advies aangedragen.

hiluxfautras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-18 16:01

plutolover schreef:
Wat een gezemel over wel of niet buiten.. vooral dat door zemelen als ts al aangeeft dat ze buiten komen.

Dat is totaal niet de vraag van de ts.. bah bokt is bokt niet meer... 10 jaar geleden hoorde je niemand over paard moet naar buiten.. dat weten we nu onderhand wel.. en nee mijn haf staat niet alleen maar op stal in tegendeel gwn 24/7 buiten. Maar heeft in verleden op stallen gestaan (toen was ik stuk jonger en hier deze regio hoorde he niemand erover) mocht ik blij zijn als hij 30 min buiten kon staan in de winter. M’n paard vind 4/7 buiten prima maar snachst op stal vind hij ook niet erg.

Sorry ts. Maar het lijkt of er op elke topic door gezemeld moet worden ook al wordt er later door aangeven dat paarden buiten komen.

Oke terug komend op jou probleem

Ik zou smorgens als ze naar buiten gaan mesten, en eventueel na de laatste voer ronde.

Te natte/vieze stal is Ind niet goed voor de hoeven. Maar als jij het 2x per dag netjes maakt hoef je daar echt geen zorgen om te maken.

Denk dat t kwestie van knop omzetten is.

bedankt *\o/* dat ga ik in ieder geval proberen

Jord

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 16:04

Ik doe dat ook hoor TS als ik in de stal kom haal ik de mest eruit, om deze reden doet mijn man de laatste afvoerbeurt anders sta ik om 22.30 nog weer mest eruit te halen.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-18 16:08

enjoymyhorse schreef:
wat een gezemel over de paarden tandarts, daar liet 20 jaar geleden ook niemand zijn paard langs gaan.
Deed hij vervelend in zijn mond was het maar gewoon een rot knol.

Gelukkig veranderen inzichten door de jaren heen en worden ze ook als advies aangedragen.

Daar ben ik zeker met je mee eens. En ook goed. Het is alleen zo jammer dat iedereen zo door over mekkert. Terwijl ts al later aangeeft dat ze buiten komen.

Maar goed nu mekker ik zelf ook door haha dus ga weer on-topic

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 14:00

oh jeeeetje ik ben ook neuroot
ochtend vroeg met voeren vast ff wat drollen er uit....
om tien uur naar buiten en stal goed mesten en ja ook de kleinste stukjes poep moeten er uit
om vijf uur (want nu paddock seizoen) weer naar binnen, als alles binnen staat hebben er al een paar gepoept dus hup dat gaat er ook uit...
dan om acht uur na de koffie nog ff gezellig bij ze kijken (ik heb ze aan huis dat scheelt) en ja hoor bingo alweer gepoept! dus gauw er uit.
Om elf uur avond laatste voerbeurt en je raad t al ook dan ff drollen wippen en nee ik heb nergens last van hoor hahaha vind t prima zo
let wel ik heb een heeeel groot heeeel wit paard... :D :?

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 14:04

:+ Maar 1 x per dag?
Ze gaat 's ochtends vroeg naar buiten, gaat voor het donker weer naar binnen.

Nu heb ik geluk dat zij ook netjes alles op 1 hoopje gooit en op 1 plek plast. Dat is ook zowat tegen de muur.

xxpetraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 14:24

ellenimar schreef:
om tien uur naar buiten en stal goed mesten en ja ook de kleinste stukjes poep moeten er uit
om vijf uur (want nu paddock seizoen) weer naar binnen, als alles binnen staat hebben er al een paar gepoept dus hup dat gaat er ook uit...
dan om acht uur na de koffie nog ff gezellig bij ze kijken (ik heb ze aan huis dat scheelt) en ja hoor bingo alweer gepoept! dus gauw er uit.
Om elf uur avond laatste voerbeurt en je raad t al ook dan ff drollen wippen en nee ik heb nergens last van hoor hahaha vind t prima zo

#zodoeikdatookbenisdanookeenneuroot? -O-

Def

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 14:33

Ik zou gaan kijken naar hoe het kan dat je zoveel tijd hebt dat je zes keer per dag kunt uitmesten.
Lijkt mij dat je die tijd enorm nuttig kunt gaan besteden aan werk, hobby of vrijwilligerswerk.
Dan heb je direct ook je afleiding waardoor je je niet meer zo dwangmatig zorgen kan maken over het uitmesten van de stallen.
Zorg dat je bezig bent met iets anders.

Bonice

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 14:36

Wij mesten 1 x in de week uit, de rest vd dagen strooien we op. Mijn paard staat overdag buiten, dus dat is goed te doen. Ik haal er verder niks uit, tenzij hij echt net een schone stal heeft en er 2e kleine hoopjes bovenop liggen, wil ik deze nog wel eens weghalen voor het idee, maar eigen verder niet.

Bowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 14:42

Wij mesten 1x keer per dag uit. Daar blijft de ene stal schoner onder dan de ander.
Een van de paarden is echter supernetjes. Daar zou je bij wijze van een week niet uit kunnen mesten en na een weeke achteraan de drollen en piesplek er uitscheppen en vooraan is alles nog schoon. Meerdere keren per dag uitmesten is ook gewoon onnodig want het blijven nette hoopjes waar niets mee gebeurt. Enige wat moet gebeuren is even de buitenkant weer naar binnen scheppen zodat ze niet op de stenen komt te staan.
De andere paarden zijn redelijke viespeuken, maar vaker uitmesten gaat daar ook niet veel aan veranderen omdat zij hun stal omwoelen en daardoor de plasplek onderste boven gooien en dan wordt de hele stal smerig. De hopen mesten blijven meestal wel redelijk liggen. Als je vaker uit zou mesten, kan je alsnog die piesplek niet eruit halen, want dan haal je allemaal schoon spul weg.
Bij ons staan ze trouwens op vlas.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 14:51

Gooi overal dikke rubber tegels in met een stuk van twee vierkante meter vlas waar geen tegel onder ligt. Daar zullen ze gaan plassen en poepen, wanneer je geluk hebt. Hoef je niet met plastic handschoentjes die kleine flinstertjes poep er uit te vissen. En ja, ook ik vind je gedrag (dus niet jou als mens) zwaar overdreven. Misschien toch zelf eens over nadenken waar dit wegkomt, heb je dat in je huis ook, veel poetsen bedoel ik??

ellenimar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 15:07

ps in huis is het een ander verhaal whaaaa

hiluxfautras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-18 15:08

xxpetraxx schreef:
ellenimar schreef:

#zodoeikdatookbenisdanookeenneuroot? -O-

hihi dan ben ik toch nie alleen op de wereld *\o/*

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 15:22

sanso schreef:
Maar hoe kan er dan 6 keer per dag mest in de boxen liggen? Als de paarden de hele dag buiten staan?

Mijn 3 paarden staan 24/7 buiten. Mesten altijd op 1 plek en eens in de 1 á 2 weken rijdt ik het weg.

Mijn paarden mesten gedurende de nacht (tussen 21.00 en 9.00) gemiddeld iets van 5 hopen per paard en een paar flinke plassen.

Dus als ik de avond te voren heb uitgemest en de volgende ochtend kom, dan lijkt het soms of ik de dag ervoor niet gemest heb. Vooral als het onrustig weer geweest is.

hiluxfautras

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-18 15:24

Sabbientje schreef:
sanso schreef:
Maar hoe kan er dan 6 keer per dag mest in de boxen liggen? Als de paarden de hele dag buiten staan?

Mijn 3 paarden staan 24/7 buiten. Mesten altijd op 1 plek en eens in de 1 á 2 weken rijdt ik het weg.

Mijn paarden mesten gedurende de nacht (tussen 21.00 en 9.00) gemiddeld iets van 5 hopen per paard en een paar flinke plassen.

Dus als ik de avond te voren heb uitgemest en de volgende ochtend kom, dan lijkt het soms of ik de dag ervoor niet gemest heb. Vooral als het onrustig weer geweest is.

is bij mij ook zo dus ....

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 15:46

hiluxfautras schreef:
Sabbientje schreef:

is bij mij ook zo dus ....

Maar heb je daar dan geen moeite mee?