Een stuk grond van 720m2

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

hoikimmmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 19:39

Ik ben het met Selka eens. Ik vind het niet eerlijk om op zo een stuk paarden of ponys te houden alleen omdat je dat zelf zo graag wilt.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 19:39

hoikimmmy schreef:
Ik ben het met Selka eens. Ik vind het niet eerlijk om op zo een stuk paarden of ponys te houden alleen omdat je dat zelf zo graag wilt.

En omdat ander paarden het slechter hebben...

Poortland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 19:44

Het is aan de rand van ons stadje. Het is een heel stuk land wat opgedeeld is. Er staan nog meer paardjes en schapen en een stukje met koeien. En een gedeelte moestuinen en pluktuinen.

hoikimmmy

Re: Een stuk grond van 720m2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 19:46

Maar jij gebruikt maar 700m2 niet al het andere. En 700m2 is gewoon te weinig.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 19:53

Geyron
Hier rennen ze regelmatig full speed.
En dat is een stabiele groep.
1 is aanstichter maar de rest gaat mee doen.
Met warm weer minder maar vandaag heb ik ze 2 keer rond zien vliegen.

Omdat andere paarden slecht gehuisvest staan maakt zelf een mini stukje gebruiken niet ineens goed.
Het word tijd dat mensen meer bewust worden van hoe paarden gehouden moeten worden.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 20:04

Alleen als je teckels gaat houden zou het kunnen. Of konijnen.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 21:00

Denk dat het best kan en als je ook eventueel nog in de buurt een stuk wei kan vinden is dat nog idealer.

Zelf heb ik mijn paarden in de winter thuis staan. In de zomer bij onze andere stal met meer weiland.
Thuis staan ze in een paddock met 4 stallen erop. Achter de stallen heb ik nog 2 meter opbergruimte voor hooi en vlas.
Hier staan 4 tinkers in en 2 shets.
Was eerst voor 1 tinker en de shets maar al gauw kwam 1 tinker van mijn zus erbij. En afgelopen jaar haar andere twee omdat het bij haar huis te nat was. Dit gaat prima.
Stallen zijn inloopstallen met vlas en hier liggen ze vaak in. De rechte is 1 grote van 6x3 en de andere 2 van 3x3.
Heb zelf nog tegenover mijn huis een wringen halve hectare maar hier komen ze alleen op als het droog mooi winterweer is. Ook niet als het vriest.
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Poortland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 21:02

Zo iets heb ik precies in gedachte, het kan dus wel!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 21:05

Alles kan.. je kunt ze ook in een stal zetten en nooit er uit laten. Wil nogmaals niet zeggen dat het diervriendelijk is. Ik hoop dat er snel regelgeving komt voor dit soort gevallen.

Maar jij bent er zo te lezen allang uit. Ik kan je alleen maar veel wijsheid wensen.

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 21:05

Mag je op die plek überhaupt wel paarden houden van de gemeente?

Persoonlijk vind ik het veel te klein. Een 20/40 rijbak is al 800m2 en dat stelt echt niks voor

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 21:07

Maar de mensen die dit zo enorm klein vinden, hebben jullie dan hectares met zandgrond? Of mega paddocks? Hier kunnen ze echt de wei niet meer op na een weekje regen. Voelt dan alsof je op sponzen loopt..

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 21:10

Hectares is niet meteen nodig. Maar 720 waar nog stal en opslag af gaat is weer een ander uiterste.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 21:12

Poortland schreef:

leuk in gedachten,maar mag je daar draineren?het volledige stuk in zand laten leggen?
volgens mij zal dat 'neen' zijn.

dus dan krijg je in de winter vieze drek en in de zomer niets.

niet haalbaar.

alles lijkt altijd mooi op een ander,maar je mag zomaar niet even zand kappen,drainage leggen,verharden,....

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 21:14

En een stal bouwen als aanvulling.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 21:15

tengeltje11 schreef:
Poortland schreef:

leuk in gedachten,maar mag je daar draineren?het volledige stuk in zand laten leggen?
volgens mij zal dat 'neen' zijn.

dus dan krijg je in de winter vieze drek en in de zomer niets.

niet haalbaar.

alles lijkt altijd mooi op een ander,maar je mag zomaar niet even zand kappen,drainage leggen,verharden,....

Dat is wel een ding ja, bouwen mag meestal niet en als het al wel mag is het nog maar de vraag of er paarden mogen staan. De bodem veranderen mag inderdaad ook niet zomaar.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 21:16

Daar zal ik wel naar kijken of het mag. Dat je het naar geel zand mag omzetten. Niet overal mag dat zomaar. Zwart zand wordt nat, glad en later modder. Eerste jaar was de mijne nog niet omgezet en was na een tijd niet meer te doen.
Drainage hoeft niet altijd perse, goed los houden scheelt ook al. Heb zelf ook geen drainage en ligt er al 8 jaar droog bij. Vorig jaar met die enorme regen wel nat en plassen. Maar denk dat iedereen dat wel heeft als het regent dat zand nat is

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 21:17

Poortland schreef:

Dit is wel een paddock van 800 m2 en de stallen staan buiten dat grond. Dus totaal groter

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 21:21

De norm per paard is 1500m2, dit lukt natuurlijk niet overal, maar met z’n 2en op zo’n klein stukje zou je niet eens moeten willen.

Poortland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-18 21:21

Ik ben er echt zeker nog niet over uit. Ik schrijf alles op en zal alles uit gaan zoeken en kijken of het een haalbare kaart is!

Ik vraag al een om ideeën en ervaringen

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 21:28

Ik huur bijna 2800m2 voor mijn 2 Shetlanders, pony’s lopen hier tussen 8-19hr op en staan ‘s nachts op stal.

In de zomer zet ik de weide deels af, want ze hebben hem binnen enkele weken anders kaal. Mijn geluk voor de winters is dat de weide vrij hoog ligt, maar ondanks dat kan hij vrij nat zijn, waardoor ik de pony’s elders op een zandpaddock mag zetten.

Bij huis had ik ze op 400m2, dit was voor 24/7 te klein.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 21:33

Ik zou bij de gemeente nagaan of het mogelijk is dat het bestemmingsplan gewijzigd wordt en op dat stukje een woning bouwen, verkopen en daarvan ergens anders een groter en beter geschikt stuk grond kopen.

Als dat niet kan, dit stukje niet gebruiken voor paarden of pony's.

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 21:36

Azmay schreef:
Maar de mensen die dit zo enorm klein vinden, hebben jullie dan hectares met zandgrond? Of mega paddocks? Hier kunnen ze echt de wei niet meer op na een weekje regen. Voelt dan alsof je op sponzen loopt..

Toen wij nog 4 paarden (en schapen) hadden liepen die idd op 4 hectare eigen grond, plus 2 hectare pachtgrond.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 22:46

Geryon schreef:
Gini schreef:
Niet te persoonlijk nemen, maar dan vraag ik me af of jouw visie op "lekker rennen" niet heel erg gek is. 2 paarden en een shet op een ruimte die kleiner is dan de gemiddelde binnenbak, het enige wat ik me dan voor de geest kan halen zijn 4-5 galoppassen om te eindigen in een wilde draai en weer 4-5 galoppassen de andere kant op. Het is natuurlijk beweging, daar niet van, maar "lekker rennen" is voor mij toch net iets anders.

Ze kunnen geen 50km/uur halen maar dat zie ik paarden in een stabiele kudde uberhaupt nooit uit zichzelf doen? Wellicht heb ik daar een verkeerd beeld van want ik heb nooit 24/7 lopen kijken naar een kudde maar naar mijn weten is het vooral eten en soms even wat ravotten en soms een volle galop en dat konden ze allemaal echt goed hoor! Zonder wilde bochten.

Een paard maakt gebruik van de ruimte die het heeft. Ook een stabiele kudde trekt zo nu en dan een sprintje. En als er dan een fatsoenlijke afstand is, dan kunnen ze echt tegen elkaar beginnen racen. Als de oppervlakte kleiner wordt, gaan paarden eerder bokken en gekke sprongen maken dan echt een lekker galopje. Uiteraard moet niet iedereen hectares aan land hebben, maar de tendens om op iedere postzegel kale grond maar paarden te gaan houden (want het is zo leuk om ze dichtbij te hebben) is een hype die pijn doet aan mijn hart. Paarden gaan niet dood van op een klein stukje te staan, maar of ze er gelukkig van worden. Tja, het is zoals een hond in een kennel: alles went.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 23:05

Mijn paddock. 650 m2 groot. Volledig zand, niet gedraineerd maar dat hoeft hier ook niet. Er ligt een sloot achterlangs en bij het afgraven is dit op een verval naar die sloot gedaan. De paddock is zelfs 99% van de tijd te droog, maar hou goed in het oog dat dat eerder de uitzondering is dan de regel. Eind 2015 is het hele stuk compleet van 0,5 tot 1 meter diep afgegraven, en hierop is geel zand gestort. De inloopstal/stal is in de schuur waar je nog net het hoekje van op de foto ziet. En de mestplaat ligt buiten de paddock.
Afbeelding

Maar ik kan je uit ervaring vertellen, dit is bij lange na niet groot genoeg om 24/7 365 dagen in het jaar 2 paarden te houden. Ja op de foto staan er zelfs 3 1/4 paard op dat stukkie (2 Quarters, 1 Paint en een Shet) maar dat was maar voor een deel van de dag of eigenlijk alleen maar voor de nacht. De foto is smorgens gemaakt. Het grootste deel stonden ze of op de wei erachter of bij de buren op de wei. Zon paddock is leuk als overnachtingsplek, maar echt niet als enigste plek waar ze kunnen lopen.

Daarbij waren de ene Quarter en de Shet alleen maar hier als logee, dus normaal heb ik er maar 2 op lopen, en zelfs dan is het niet genoeg. In de winter staan ze meer uur per dag daar, en als het weer het toelaat een uur of 2 a 4 op de wei, maar dan merk ik na een paar dagen dat ze echt een keer de benen moeten strekken. en die paddock is echt te minimaal om dat te doen. Ik laat ze zelfs daarvoor extra op de rijbak die niet op de foto te zien is.

Een track of looppad buitenom is ook veel te kort. En zelfs al zou je dat doen en in het midden een stuk gras laten, daar blijft echt binnen de kortste keer niets van over. Naast dat jij nog plek moet incalculeren voor een mestplaats en stallen.

Ik zeg altijd ik heb geen normale paarden, met name de grote vos op de foto moet de ruimte hebben. De omheining is ook niet voor de Shet, maar voor haar, de quartershet van 1.54 m. :+ Voor de mijne ben ik zeker 1 Ha. nodig is om haar fatsoenlijk (zonder dat ik echt helemaal gek van dr word) te kunnen houden. Maar een normaal paard zou imo toch wel minstens 2000 m2 moeten hebben. En dan ga ik even van het houden van 2 paarden, van de maat zoals ik ze heb, uit. Met maar 700 m2 echt ik zou er niet aan beginnen.

EllyC

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-18 23:56

Met deze m2 kun je het vergeten dat je gras kunt houden. Ik zou de moeite om het in te zaaien dus besparen.
Er staan genoeg paarden in een stal van 3x3 dus een paddock zou prima kunnen. Natuurlijk wil je ook graag weiland maar gewoon lekker buiten de benen strekken met voldoende ruwvuur is al prima.

Hou er ook rekening mee dat je opslagruimte moet hebben voor hooi en stro bv.