Stalbedekking wat hebben jullie en bevalt het?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Re: Stalbedekking wat hebben jullie en bevalt het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 03:14

Wij hebben 2 open stallen. 1 is ruim en de ander groot. In beiden vlas. Ben begonnen met 5 balen aan ene kant en 3 aan andere kant. We halen elke dag de mest eruit als die erin ligt. Verder wanneer hij me iets te vies wordt een nieuw pak erop.

Omdat ze er amper ooit in gaan staan, hoeven we verder er niks aan te doen.

Er komt dus ook weinig extra afval in onze mestcontainer. De rest is buiten op zand, steen en gras.

Ik vind het vlas wel fijn. Als de eerste koek wat stevig is, lopen ze het er amper nog uit. Het blijft heel droog en stinkt niet.
Wij bekappen ze zelf elke 2 a 3 weken en nog nooit problemen door vlas gehad, maar hoeven zijn goede kwaliteit door het bijhouden.

We hadden eerst een pallet gehaald, maar omdat ik de opslagruimte liever voor hooi gebruik, halen we nu losse pakken. Iets duurder, maar gebruik weinig en hooi gaat hier hard.

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 08:31

Wat betalen jullie voor een pak vlas? Ik betaal 5.50 euro per pak.mijn pony s staan op vlas,bevalt me erg goed. Beter dan stro.met stro was mijn mesthoop minstens 2x zo groot alsnu.

horzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 08:45

Ik heb momenteel strokorrel maar ga weer over op vlas. Bij strokorrel ruik ik een te sterke ammoniaklucht en dat vind ik echt niet prettig voor ze. Ook op stro gestaan en op gehakseld stro. Vlas beviel mij tot nu toe het allerbeste!

R_oo_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 08:52

Hier staan ze op stro , al jaren . Ooit eens overgestapt naar vlas maar dat vond ik niet wat, je moet wel een paard hebben wat netjes is op stal , althans dat is mijn ervaring.nu al weer jaren stro , 1x per dag mesten , paarden lopen de hele dag buiten .

horzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 08:58

roekes schreef:
Wat betalen jullie voor een pak vlas? Ik betaal 5.50 euro per pak.mijn pony s staan op vlas,bevalt me erg goed. Beter dan stro.met stro was mijn mesthoop minstens 2x zo groot alsnu.

Hier ook een kleine mesthoop! En mijn vieze paard staat er veel droger op. Ik betaal ook 5,50 per pak.

tinkersjakie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 09:42

Ohh ik betaalde dat ook elk jaar ongeveer, wisselt altijd wat. Nu was het 6,90 vanaf 10 pakken 6,50. Ergens anders ook 6,90 en 7,00.
Kon nu bij iemand nog voor 6,14 krijgen.
Niemand verder last van?!?
Woon in provincie Groningen

Siesjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 09:46

Ik heb op het moment stro in de box liggen (ik had nog wat over dat ik graag kwijt wilde), maar wat een gesmeer is dat zeg...zodra dit er door is, ga ik gauw weer terug naar vlas. Ik betaal op dit moment 5,75€ per baal en heb elke week ongeveer een halve nodig, afhankelijk van hoe nat het buiten is. Ik haal dan zo nodig elke dag mest eruit en eens in de zoveel tijd de natte plekken. Mijn paarden staan in een inloopstal met paddock, dus kunnen 24/7 buiten staan.
Op dit moment lijkt het ook wel dat ze met stro veel meer binnen mesten als met vlas. Daarnaast geeft het stro een hoop meer stof en veel meer afval.

Edit: Hier is de vlasprijs stabiel (ik haal mijn vlas uit Enschede). Vorig jaar ook 5,25€ per baal betaald, maar nu al een tijd weer 5,75€.

Edit2: Ik las ook iets over rotstraal. Ik heb met vlas daar nooit last van gehad en ik gebruik het al jaren.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 18:17

Ik weet niet wat we betalen voor vlas eigenlijk. Maar we hebben bijv ook minder snel de mestcontainer vol, dus het scheelt ook qua mestafvoer in de kosten. Dat is 100 euro per legen.

Stro voer ik wel bij het hooi in ons hooihuisje, dus altijd wat stro om op te knabbelen.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-18 18:25

Lino star vlas had ik voor 5 euro de pak.
Nu het gehakselde stro ook.

Spotje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 07:37

Die van mij staan altijd op stro. Ik vind het fijn dat ze tussendoor beetje kunnen eten en dit is het allermakkelijkst omdat wij heel goedkoop aan ons stro kunnen komen. Ook de andere dieren staan bij ons op stro.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 07:47

Bij ons alle 14 op stro. Ook de vieze zwijntjes van stal. Vlas/zaagsel geprobeerd. Word nog een ergere bende en tevens ook duurder..

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 08:18

Ik heb rubberen matten met voor 1 vlas en de andere stro.
Stro wordt in de toekomst ook vlas, maar het is een veulen van 6 maanden en ik wil niet dat die dat gaat eten.
In de schuilstal heb ik ook vlas liggen.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 13:03

Vlas wordt geen zooitje als je het goed doet. Werk er al jaren mee.
Stro wordt ook geen zooitje natuurlijk als je het goed doet, maar zoals bij ons met inloopstallen heeft het nadelen.

Dat stro niet op de grond ligt, wil niet zeggen dat je het niet kan aanbieden. Voorheen gooide ik het gewoon op de vlas en nu vaak in mn hooihuisje bij het hooi.

enjoymyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 13:07

Als vlas een zooitje word is dat 9 van de 10 keer omdat er te weinig in ligt.
Ik heb hier echt viezeriken gehad maar op vlas altijd goed gegaan. Ook wel eens wat te weinig bij gegooid omdat ik dacht die staat dik genoeg, meteen weer vies.
2 pakken erbij, probleem opgelost.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 13:21

enjoymyhorse schreef:
Als vlas een zooitje word is dat 9 van de 10 keer omdat er te weinig in ligt.
Ik heb hier echt viezeriken gehad maar op vlas altijd goed gegaan. Ook wel eens wat te weinig bij gegooid omdat ik dacht die staat dik genoeg, meteen weer vies.
2 pakken erbij, probleem opgelost.

Dat dus. Ik begin met 5 aan ene kant en 3 aan andere kant. Ik laat het juist wel wat vies worden, zodat het niet los blijft.

Er ligt inmiddels meer dan een pallet in en het is echt kurkdroog. ( maar ze staan er dus niet vele uren per dag in ) Ik haal echt alleen de mest eruit, verder niet.

Ben weleens in een manege een stal in gestapt dat het vocht omhoog kwam als je erin stapte, dat is echt goor. Maar dan doe je het niet goed.

9 van de 10 keer is de stal ook weer super schoon als je de buitenkant naar binnen trekt.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 14:13

Vlas
5 balen in een 3x3 stal
En 7 balen in een 3x4 stal
Elke dag drollen wippen en eens in de week plasplekken
Aan de hand van hoeveel eruit gehaald is n nieuw pak erbij dat varieert nogal
Paarden staan van 9/10u savonds tot 7u smorgens op stal

En ook de smeerlappen staan vrij schoon maar de meest gemaakte fout is te weinig vlas erin
Heb je genoeg erin is zelfs de grootste smeerlap schoon althans bij ons thuis

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-18 17:53

Precies, je moet er gewoon een dikke laag in doen.
Als je het te dun doet dan is het nog een kostbare zaak want dan kan je dagelijks gaan verversen.