Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Citaat:ze staan nu in de tekening op 20 x 23 m. Uiteraard als het land te kaal wordt, wordt er bijgevoerd of de landjes worden groter gemaakt.
GDG schreef:Charlotte446 schreef:- 5 paddocks
- 31 stallen 3,5 x 4 m met uitloop zelfde formaat (waarvan 4 in een aparte stal)
Die 5 paddocks, die zijn allemaal minimaal 30mx50m groot? Anders wordt het wel erg krap met 7 paarden per paddock.
Die paddocks zijn er voor het losgooien, wat de eigenaar zelf kan doen. ik denk er nu over na om een stuk van 12,5 x 38 meter aan te bieden voor een groepspaddock.Charlotte446 schreef:- Weidegang in zomer, aparte landjes beschikbaar
Hoeveel uur?
Ze worden 's ochtends rond 8 uur (uurtje na het voeren) in het land gezet. Binnenhalen doet de eigenaar.Charlotte446 schreef:- 1x per week boxen mesten, rest opstrooien. Uitloopjes worden 3 a 4 x per week poepvrij gemaakt
De uitloopjes moet je denk ik wel elke dag uitmesten in geval van volpension.
Als dat moet om het netjes te houden gaat dat gebeuren.Charlotte446 schreef:- 31 stallen 3,5 x 4 m met uitloop zelfde formaat (waarvan 4 in een aparte stal)
Op je tekening zijn de uitlopen langer getekend, een meter of 7 lang? Waarom heb je ze nu toch kleiner gemaakt? Vind het wel zonde hoor om ze zo ontzettend klein te maken.
Aan 1 kant staan ze op 5 meter. Meer ruimte is er niet door een sloot en aan de andere kant de buitenbak.Charlotte446 schreef:Vragen die mij bezig houden:
- Willen jullie dat de zadelkamer (met gesloten kasten) afgesloten kan worden?
- Willen jullie buiten een plaats om te kunnen poetsen/opzadelen?
- Wat vinden jullie van een 20 x 35 m binnenbak?
Zadelkamer hoeft van mij niet verder afsluitbaar te zijn. Buitenpoetsplaats is altijd fijn. Binnenbak 20x35 is niet ideaal maar zou me niet zo boeien.
Charlotte446 schreef:De Randstad is natuurlijk een groot gebied, maar als ik andere stallen uit de buurt vergelijk met deze opzet, is dit nog aardig aan de ruime kant.
. Hier is het gebruikelijk dat de paarden maar 2 tot (max) 4 uur buiten komen.
Suzanne F. schreef:Jeetje wat een eisen worden er gesteld zeg. Ik stond vroeger op een ouderwetse pensionstal. Wat is er veel veranderd zeg. Ik zou trouwens wel zelf willen mesten elke dag, of in ieder geval extra mesten. Ik kan er niet tegen om mijn paard na het rijden in een stal met drollen terug te zetten.
Ik vind vooral dat je veel stallen hebt en weinig rijmogelijkheden. Dat zou nog weleens spitsuur kunnen worden met zijn 10-en in de bak. Daar zou ik echt niet op zitten te wachten.
Daarbij vind ik de uitloopjes wel een beetje link. Hoe zijn de afrasteringen/afscheidingen tussen de uitloopjes? Ik heb een merrie gehad waarbij dat echt gevaarlijk zou zijn.
Ik ben blij dat ik geen pensionstal hoef te beginnen in deze tijden. Wat een eisen allemaal. Alles moet maar naar buiten, verschillende soorten voer, buitenzetten/binnenhalen, dekens wisselen. Pffffff dan was het vroeger toch echt wel een stuk makkelijker hoor. Toen waren er nog niet eens stallen waar gemest werd voor je, laat staan al deze services.
Lizzyy schreef:Ik denk dat de bak echt wel prima is. Ik stond op een pensionstal met ong. 80 paarden en in de winter reden we met max 5 man in de binnenbak. Niet iedereen komt elke dag
Suzanne F. schreef:Ik ben blij dat ik geen pensionstal hoef te beginnen in deze tijden. Wat een eisen allemaal. Alles moet maar naar buiten, verschillende soorten voer, buitenzetten/binnenhalen, dekens wisselen. Pffffff dan was het vroeger toch echt wel een stuk makkelijker hoor. Toen waren er nog niet eens stallen waar gemest werd voor je, laat staan al deze services.
Suzanne F. schreef:Jeetje wat een eisen worden er gesteld zeg. Ik stond vroeger op een ouderwetse pensionstal. Wat is er veel veranderd zeg. Ik zou trouwens wel zelf willen mesten elke dag, of in ieder geval extra mesten. Ik kan er niet tegen om mijn paard na het rijden in een stal met drollen terug te zetten.
Ik vind vooral dat je veel stallen hebt en weinig rijmogelijkheden. Dat zou nog weleens spitsuur kunnen worden met zijn 10-en in de bak. Daar zou ik echt niet op zitten te wachten.
Daarbij vind ik de uitloopjes wel een beetje link. Hoe zijn de afrasteringen/afscheidingen tussen de uitloopjes? Ik heb een merrie gehad waarbij dat echt gevaarlijk zou zijn.
Ik ben blij dat ik geen pensionstal hoef te beginnen in deze tijden. Wat een eisen allemaal. Alles moet maar naar buiten, verschillende soorten voer, buitenzetten/binnenhalen, dekens wisselen. Pffffff dan was het vroeger toch echt wel een stuk makkelijker hoor. Toen waren er nog niet eens stallen waar gemest werd voor je, laat staan al deze services.
Lizzyy schreef:Ik denk dat de bak echt wel prima is. Ik stond op een pensionstal met ong. 80 paarden en in de winter reden we met max 5 man in de binnenbak. Niet iedereen komt elke dag
linnnde schreef:Ik heb 2 jaar in de randstad gestaan ivm mijn studie, en de opties die jij biedt zijn best aantrekkelijk. Bij ons stonden ze ook allemaal apart in postzegel paddockjes. Van 10-4. Mijne was echt blij als ie weer naar binnen mocht. Die vond het helemaal niet leuk om in de winter zo lang buiten te staan.
Alleen een buitenbak is dan ook heel normaal.. Moet er wel een goede agterberg bodem in. Dan zou je evt binnen nog kunnen longeren als t echt heel slecht is.
Ik zou gewoon 3/4 pw uitloop/stal mesten. De rest moet klant dan zelf doen. Je zou ook eens per 3/4 weken alle stallen kunnen leegtrekken. Dat doen ze op mijn huidige stal. Zij hebben uitschuifbare wanden. Hup met de sjofel de door en klaar is kees. Scheelt ook veel werk.
Lizzyy schreef:Charlotte446 schreef:De Randstad is natuurlijk een groot gebied, maar als ik andere stallen uit de buurt vergelijk met deze opzet, is dit nog aardig aan de ruime kant.
. Hier is het gebruikelijk dat de paarden maar 2 tot (max) 4 uur buiten komen.
Dat het gebruikelijk is wil toch niet zeggen dat je die lijn moet voortzetten? Het is aan jou om te laten zien hoe het wel moet. Misschien een foutje trouwens, maar ik zie in 1 box/uitloop, twee paarden staan. Dat lijkt me niet helemaal de bedoeling hoop ik?
SARINO schreef:Zit er legale woonruimt bij ivm toezicht?
yza1987 schreef:Leuke plannen, ik hoop voor jullie dat het van de grond komt.
Ik vind wel dat je echt dagelijks moet mesten. Dat zou ik toch ook echt wel een eis vinden, qua hygiëne, wormenbesmettingen etc.
De uitloopjes vind ik echt wel een plus, maar ik zou daarnaast dan graag zien dat de paarden in groepjes een paar uurtjes in de paddock mogen om te ravotten etc. Maarja daar zijn die paddocks wel wat klein voor... Zelf losgooien zou ik niet zien zitten.
De bak vind ik ook een issue, ik zou wel een 20 x 40 bak willen, als je wedstrijden wilt rijden is dat toch wel fijn. Kleiner dan een 20 x 40 bak vind ik toch al gauw heel krapjes worden.
Zadelkast zou ik apart en afgesloten willen.
Dit zijn wel punten waar ik een stalling op zou kunnen overslaan.
ingvdh schreef:Je zegt dan je je richt op sport/recreatie maar ook dat de mensen gewend zijn dat hun paard alleen staat. Dat is meer sport dan recreatie schat ik zo in
Dan is een binnenbak die niet de 20x40 haalt niet handig. Zeker in de winter is deze te klein.
Ik weet niet of de buitenbak gedraineerd/ebvloed wordt, maar als deze in de winter niet goed is kom je klem te zitten als pensiongast.
Je kan dan beter geen binnenbak maken maar 2 goede buitenbakken en de binnenaccomodatie gebruiken voor overdekt longeren/grondwerk etc.
Minimaal 2 longeerbakken. (ik sta op een stal met 50 plekken en twee zijn geen overbodige luxe, vaak genoeg moet je nog wachten tot er een vrij komt)
Uitloopjes ipv paddocks vind ik niets, ook al lijkt het alsof paarden niets doen, maar ondertussen scharrelen ze best rond en spelen ze wat af. Maar de paddock moet hiervoor wel groot genoeg zijn, niet de postzegeltjes die je nu voor ogen hebt.
Bedrijfstechnisch is het ook niet praktisch, het brengt een hoop extra werk met zich mee om ze schoon te houden (tenzij je het mechanisch kan doen dagelijks) en de kosten zijn ook niet niets om ze aan te leggen.
Daarnaast, ik vind een uitloopje geen vervanging voor paddocktijd en zou dus willen dat mijn paard dagelijks in de paddock gezet wordt.
Ik zou eerder opteren voor gezamelijke weiden en paddocks, wil men dat niet dan kan je tegen extra betaling een postzegel huren.
Hoe kleiner de stukjes hoe minder paarden je er totaal op kwijt kan, hiermee bedoel ik dat in een wei zonder opdeling meer paarden kunnen staan dan dat je diezelfde wei op moet delen in kleinere stukken.
Qua zadelkasten, ik zou ze laten maken door een timmerman in de ruimte, zo kan je deze zo efficient mogelijk indelen, je kan meer kasten kwijt in dezelfde ruimte en is per kast vaak goedkoper dan losse kasten nieuw kopen. Je kan ze ook hoger maken dan 1,80 en zo benut je de ruimte nog beter (mensen gaan toch van alles op de kasten leggen waardoor het een rommeltje wordt, bouw je tot plafond ben je van dat probleem ook af en is waarschijnlijk niet eens zoveel duurder.
Cioccolato schreef:Hmm. Het lijkt mij persoonlijk ook niet prettig als ik als eigenaar alsnog mijn paard binnen moet halen. Ik ga er van uit dat dat in volpension voor mij gedaan wordt.
Is eventueel op te lossen onderling natuurlijk. Maar ik merk hier thuis, dat als er 1 naar binnen gaat er wel eens een aantal dat niet zo grappig vinden als ze nog lang buiten moeten blijven. Kan veel onrust veroorzaken. Maar ik ken geen vergelijkbare situaties. Dus zou daar wel erg ´bang´ voor zijn en ook wel nieuwsgierig naar mensen die er wel ervaring mee hebben