Waarmee maak ik mijn paard het gelukkigst? (stalling)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

P0lly

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 19:48

Doe waar jij je goed bij voelt, het is allebei opzich niet slecht! Mocht je na deze winter echt niet bij zijn met je keuze kun je voor volgend jaar altijd nog iets veranderen.
En ja, de meest ideale situatie is 27/4 buiten met schuilstal onbeperkt eten en in kudde verband, maar het kan nou eenmaal niet allemaal. Ik denk dat een paard goed de winter door kan zonder schuilstal (net als die van mij), maar alleen in de winter 's nachts binnen en als je dat ook nog regelmatig in de avond komt denk ik echt niet dat je paard super ongelukkig word. Het wordt geen manege pony die de hele dag binnen staat en alleen maar voor lessen eruit komt. De stal kun je natuurlijk ook interessanter maken met slowfeeders enzo!
Met beide keuzes doe je niks fout, kijk goed naar je paard jij kent m t beste

Gini

Re: Waarmee maak ik mijn paard het gelukkigst? (stalling)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 19:55

24/7 buiten kan het paradijs voor paarden zijn, mits goed geregeld.
Een kudde paarden op een vierkant stuk grond zonder beschutting zetten en met de tractor iedere week een pak voordroog neerdroppen en tudeluu, tot in de lente, is niet de definitie van goed geregeld.
Een droge plek om te liggen, je mag het mij aanwijzen na een week regen.
Het alternatief is dan ineens een best wel lange tijd op stal, maar mits goed geregeld, is dat dan misschien wel beter. En ook hier is de definitie van goed geregeld niet een donker hok met een handje hooi.
Vraag ook even na hoe lang de winter duurt op deze stal: van december tot februari is ook weer iets anders dan van september tot april.

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 19:57

Ik zou sowieso optie 2 kiezen. Mijn paard stond eerst 24/7 buiten met een verhard, overdekt stuk én schuilstal met aangrenzende zandpaddock. In de zomer gras. Ivm studie paard verhuisd naar een stal waar ze overdag buiten kunnen van een uurtje of 10 tot 4 en ze is niet alleen qua conditie maar ook qua gedrag veranderd. Paard was altijd een slome in de omgang, moest je altijd mee sleuren en moeilijk op gewicht te houden. Toen ze snachts op stal ging was ze veel energieker en zat ze na een tijdje veel mooier in het haar en conditioneel ook een stuk verbeterd!

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 20:02

riegje schreef:
Hoeveel van de mensen die nu optie 2 zeggen, en het over een schuilstal praten hebben zelf ervaring met paarden/pony's die 24/7 buiten leven?

Ik. Mijn pony heeft een paar maanden 24/7 buiten gestaan zonder schuilstal en ik doe het nooit meer. En dat was in de zomer. Hij vond het vreselijk en daardoor voelde ik me vreselijk.
Hij staat nu ook 24/7 buiten op een andere stal maar dan met een grote schuilstal en veel beschutting.
Ik zou er nooit meer voor kiezen om hem zonder schuilstal te stallen.

Hij heeft overigens ook een tijdje deels stal en deels buiten gestaan (dus optie 2 van ts) en dat deed hij ook super. Ware het niet dat ik niet tevreden was met het voerbeleid op die stal en we daar dus ook weg gegaan zijn. :j (werd koeienkuil gegeven en je mocht geen eigen hooi voeren).

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 20:07

Bijzonder dat de meerderheid hier geen problemen heeft met 15 uur op stal (van de 24 uur he, dat is bijna 2/3e van de tijd) maar wel met het ontbreken van een schuilstal.
Enige beschutting tegen regen en wind in de vorm van bomen/struiken/een schutting oid is uiteraard wel zo fijn, maar als de wei bij slecht weer iig deels droog blijft (laat desnoods een bult zand storten op een strategische plaats), is het ontbreken van een schuilstal voor een robuust ras als een Welsh Cob echt niet zo'n probleem.
Ik neem aan dat bij optie 1 wel hoort dat als je paard ziek wordt, hij dan wel op stal kan staan. Maar dat lijkt mij eigenlijk niet meer dan logisch, dat moet altijd mogelijk zijn.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 20:11

riegje schreef:
Hoeveel van de mensen die nu optie 2 zeggen, en het over een schuilstal praten hebben zelf ervaring met paarden/pony's die 24/7 buiten leven?

Ik heb er ervaring mee. Ik heb 2 shetlanders die hier al 7 jaar 24/7 buiten staan, maar wel een ruime schuilstal hebben. Ze staan in een soort paddock Paradise aan huis.

Temperatuur is hier nooit een probleem. In de zomer zoeken ze schaduw op van de bomen, al viel het mij dit jaar met het erg warme weer op dat ze tussen 13:00-15:00 meestal binnen in de schuilstal bleven die redelijk koel is.
Dit is wel het eerste jaar dat ze in de zomer de schuilstal in gingen i.p.v. in de schaduw onder de bomen.

Kou is hier helemaal nooit een probleem. Hoe kouder hoe fijner dat ze het vinden. Flinke wind handelen ze hier ook prima, ze gaan gewoon met hun kont in de wind staan. Sneeuw vinden ze geweldig en ze liggen 's ochtends graag te dutten in de sneeuw in het felle winterzonnetje.
Bevroren grond en hier en daar een plasje ijs gaat ook prima. Ze lopen gewoon wat rustiger en voorzichtiger.

Regen vinden ze meestal wel prima. Ze gaan met hun kont tegen de regen in staan. Maar ik zie ze nooit liggen in de regen. Ik zie wel dat ze dan meer in hun schuilstal komen.
Op dagen als vandaag zie ik ze regelmatig buiten liggen.
Dagen dat hetde hele dag staat te spoelen vinden ze gewoon niet leuk. Dan staan ze vaak lekker hooi te knabbelen in hun schuilstal en zie ik ze daar wel eens liggen.

Omdat ik toch zie dat ze regelmatig in hun schuilstal sta, zou ik zelf nooit een paard 24/7 in de winter buiten willen zonder schuilstal. Ik vind dat je ze echt de mogelijkheid moet bieden om altijd 24/7 droog te kunnen liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 20:14

riegje schreef:

Ik :j

Paarden aan huis is kleine stabiele kudde met veel ruimte en afwisseling en zomer en winter wat te grazen.
Ze staan hier met droog weer en zolang de bodem te doen is altijd buiten (met schaduw en schuilstal), maar als het enat wordt staan ze in duo's of apart in een loopstal met verharde uitloop en vinden ze het allen duidelijk fijn om rustig binnen te staan en uitgebreid warm te liggen.
Met vrieskou staan ze weer lekker buiten. Het is heel luxe om dat zelf te bepalen, maar .et een vierkamt stuk natte wei zonder schuilstal zouden ze niet happy zijn.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 20:23

Askja schreef:
Bijzonder dat de meerderheid hier geen problemen heeft met 15 uur op stal (van de 24 uur he, dat is bijna 2/3e van de tijd) maar wel met het ontbreken van een schuilstal.
Enige beschutting tegen regen en wind in de vorm van bomen/struiken/een schutting oid is uiteraard wel zo fijn, maar als de wei bij slecht weer iig deels droog blijft (laat desnoods een bult zand storten op een strategische plaats), is het ontbreken van een schuilstal voor een robuust ras als een Welsh Cob echt niet zo'n probleem.
Ik neem aan dat bij optie 1 wel hoort dat als je paard ziek wordt, hij dan wel op stal kan staan. Maar dat lijkt mij eigenlijk niet meer dan logisch, dat moet altijd mogelijk zijn.

15 uur op stal heeft absoluut niet mijn voorkeur. Alleen vind ik het een noodzaak om paarden die in de winter 24/7 buiten staan, ten alle tijden toegang te bieden tot een droge schuilstal.
Misschien vermenselijk ik het, maar ik zou me echt rot voelen als het heel de dag al staat te spoelen en ik 's avonds in de bank zit en me bedenk dat mijn paard heel de dag in de spoelende regen staat en dat de grond overal nat is. Dat voel ik me toch fijner bij het idee dat mijn paard in een droge stal staat hooi en stro te knabbelen en hopelijk staat te neuzen met de buurman.

Hoe hoog de grond ook ligt en droog het normaal is, als het heel de dag staat te spoelen liggen ze gewoon op een natte bodem.
Zelf heb ik ook een robuust ras, 2 shetlanders. Zij liggen echt nooit in de regen of als de grond nat is. Ik zie ze dan echt hun schuilstal opzoeken.

Mijn voorkeur is 24/7 buiten met schuilstal, maar die optie is er niet. En dan verkies ik een droge stal boven 24/7 buiten. Ook wetende dat mijn paard in de zomer weer lekker 24/7 naar buiten gaat.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 20:25

Delphi schreef:
Mijn voorkeur is 24/7 buiten met schuilstal, maar die optie is er niet. En dan verkies ik een droge stal boven 24/7 buiten. Ook wetende dat mijn paard in de zomer weer lekker 24/7 naar buiten gaat.
Dit. Het is een afweging die TS moet maken en beide zijn niet ideaal. Met beide opties gaat het paard er op vooruit tov hoe het nu leeft. De vraag is hoe groot TS de verandering moet maken en wat de gevolgen daarvan zijn.

Snorlex

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 20:26

Bij geen schuilstal zou ik voor optie 2 kiezen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 20:29

Kortom: het wordt tijd dat ook in Nederland schuilstallen verplicht worden en dat gemeentes eindelijk eens mee gaan werken als je er eentje wil neerzetten.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 20:32

Ik heb met beide varianten ervaring. Klinkt als mijn vorige stal.

Heb je de wei vorig jaar winter gezien? Hoe hij er dan bij ligt in de winter? Hoe diep zakken ze weg in de modder en hooiresten rond de kuilbaal? Wat vind je er van als het dagenlang stortregent of wanneer er 30cm sneeuw ligt en dat gaat dooien en weer opvriezen?

Dat zijn (weers)omstandigheden waarbij een schuilstal en een verhard stuk erg welkom zijn.

En een snel te dik paard en een grote baal kuil open en bloot in het land is misschien ook niet heel verstandig.

Mijn pony had een hekel aan op stal staan, werd niet te dik van onbeperkt ruwvoer en kreeg een goede waterdichte deken op. Ik heb zo redelijk goed een aantal jaren 24/7 buiten gestaan.

Nu ik ze thuis heb staan met inloopstal zou ik er niet zo snel meer voor kiezen. Er wordt nu zeer intensief gebruik gemaakt van de inloopstal. Ook overdag. Veel zon en veel regen.

Als je een paard hebt wat niet blij wordt van veel regen en wel houd van voor de nacht een droge plek met dik strooisel, afgepast ruwvoer, 2x per dag beetje krachtvoer en verder overdag lekker buiten, dan is de optie voor de nacht op stal ook prima!

Voor mijn paard zou ik die optie kiezen. Die is dat gewend, moet op stal ook altijd gelijk plassen (houdt het buiten dus zo lang mogelijk op) thuis zet ik haar pas ergens tussen 21:00 en 00:00 op stal. Bij de laatste voerbeurt.

Wordt je paard snel te dik bij onbeperkt ruwvoer eten?

Heb je problemen met dekengebruik?

Kom je zelf overdag tijdens weidetijd rijden, of haal je je paard er juist in de avonduren vaak nog uit. Ook dat speelt mee.

Succes.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 20:38

Ik zou voor buiten kiezen.
Maar dat komt omdat de mijne ook altijd buiten staan en daar erg blij van worden.

Voordelen:
Ze staan altijd bij hun weidegenootjes...zet ik er 1 binnen dan blijven ze onrustig en willen terug.
Heb 2 oudere dieren en van teveel op stal staan worden ze stijf.
Bovendien heeft de een soms wat moeite met op staan en in een stal is dan risico op vastliggen.
de ander heeft stofallergie en in een stal hou je altijd fijnstof en meer schimmelsporen.

Nadeel, ja het weer he!
Maar wij hebben ook beschutting, ze worden gevoerd op steen,dus kunnen altijjd met droge voeten eten.
Droge ligplaatsen zijn er volop.

En als het veel regent?
Een lekker warme deken om! :D

Maar kijk goed naar jouw paard, niet elk paard vind het fijn om in weer en wind buiten te staan.
Heb je zo'n paard dan zou ik absoluut gaan voor de optie snachts binnen

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 20:44

Ik zou voor optie 2 gaan. Je zegt zelf al dat het een flinke vooruitgang is van wat hij qua stalling voorheen in de winterperiode kreeg.

riegje schreef:

Onze paarden hebben de keuze, stal, wei of paddock en ze stonden toch aardig veel in de stal van de zomer. Vooral ivm insecten en misschien ook de warmte.

A3a1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 20:54

riegje schreef:

Mijn paard staat 24/7 buiten met schuilstal.

Hij heeft een grote paddock ter beschikking maar als het kil nat weer is, of als het erg warm is, zoals afgelopen zomer, staan ze vaak hutjemutje binnen.
Er is ook afdak maar daar kiezen ze bij extreme nattigheid of warmte niet voor.

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 20:58

Ik denk dat je alleen zelf die keuze kan maken door naar je paard te kijken.

Ik heb hier 3 pony's 24/7 buiten met schuilstal. 2 staan eigenlijk altijd buiten of onder de overkapping als het hard regent.

De 3e, juist degene die bij mij geboren is, zou absoluut niet zonder schuilstal kunnen.
Hij staat in de schuilstal wanneer het erg warm is, wanneer er insecten zijn, wanneer het regent (en echt al bij het 1e spatje in volle draf naar binnen) en wanneer het waait. O ja zijn middag dutje doet hij ook in de stal en niet in het zand.

Hij is rond en gezond, jong en vrolijk. Beschikt over onbeperkt hooi, maar staat gewoon ook graag binnen blijkbaar. Ik geef het toe, ik heb een mietje gefokt ;-)

Ik ben absoluut voorstander van 24/7 buiten, maar niet alle dieren kunnen zonder schuilstal.

Paardenfann4

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 20:59

Zonder schuilstal zou ik zeker voor optie 2 kiezen. Met al die regen is het niet prettig als een paard niet even droog kan staan. Meestal ga je in de avond nog wel naar je paard en met hem rijden of iets anders doen. Dus dan staat hij niet uren achtereen op stal.

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 21:03

Ik ben echt pro 24/7 buiten maar zonder schuil mogelijkheid? :n

Is er niet te praten voor die optie?

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 21:07

Ik zou nooit kiezen voor een plek zonder gegarandeerde droge plek.
Prima voor opfok die nog niets hoeven maar niet bij paarden die ook nog eens moeten werken met die spierpijn na een natte koude nacht.
Ja ik heb ervaring met 24/7 buiten met schuilstallen. Zonder dak zet ik er geen paard neer.

esmee_stip

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 21:08

Ik geloof dat ik niet zou kiezen tussen deze opties: ik zou verder zoeken naar 24/7 buiten met schuilstal in de winter.

Een paard zal zich aan beide opties prima kunnen aanpassen maar als ik kijk naar het welzijn dan zijn beide opties niet ideaal.

Een beter antwoord kan ik niet kiezen ;)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 21:16

Optie 2.

Kendra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 21:22

Sizzle schreef:
Ik zou nooit kiezen voor een plek zonder gegarandeerde droge plek.
Prima voor opfok die nog niets hoeven maar niet bij paarden die ook nog eens moeten werken met die spierpijn na een natte koude nacht.
Ja ik heb ervaring met 24/7 buiten met schuilstallen. Zonder dak zet ik er geen paard neer.

:-) Voor mij ook geen opfok zonder schuilstal.... juist niet voor paarden in de groei. Onze 2,5jarige hengsten kwamen in herfst en winter iedere ochtend geeuwend de schuilstal uit :D .

Maar TS: omdat je richting de winter gaat, zou ik zeker eerst voor optie 2, 's nachts binnen, kiezen. Vergeleken met je oude stal is dit een vooruitgang en je hebt de kans om komende winter te bekijken hoe het met de andere paarden gaat zonder schuilstal. En hoe de wei zich houdt.
Eventueel kun je volgend jaar nog omwisselen. Een andere kudde is wel spannend voor een paard, maar als het een rustige groep is en ze blijven in dezelfde omgeving valt het vaak ook wel weer mee.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 21:23

riegje schreef:

Ik heb vroeger mijn NF pony ook een paar jaar 24/7 buiten gehad.
Ik vond het een ramp. Heel vaak was zij nat (en vuil) als ik wilde rijden of wedstrijd had. Ze had een hele dikke winternacht, die na een (zware) training of wedstrijd heel lang nat bleef. Het was vaak een grote blubberzooi (kleigrond), zeker bij de ingang.
Huidige paard hebben we bijna 10 jaar, staat 'nachts op stal; zijn grote lichte, goed geventileerde stallen. Hij wordt binnenkort geschoren ivm overmatig zweten en zelfs bij regen overdag staat hij lekker binnen. :D
Hij is in topconditie, zit goed in zn vel, heeft geen stalgebreken en wij zijn ook blij. En wat een ander daar verder van vind, boeit me niet.
Ik rij weleens in de regen in de polder en dan zie ik vaak hele treurige pony's met hun kont in de wind in de natte blubberzooi staan en daar word ik dan niet blij van.

Zelfs als ik mijn paarden aan huis zou hebben, zou ik ze altijd 's nachts op stal willen hebben.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-18 21:26

Ook optie 2, zeker als paard in kwestie niet ongelukkig is met het huidig stalbeleid. Ik merk dat mijn paarden in de zomer minder graag naar de paddock kwamen 's avonds (24/7 gras werden ze te dik van), maar nu ze 's nachts weer op stal staan (12 à 13u) staan ze soms uren vooraf al in de paddock te wachten tot ze binnen mogen. Valt me ook op dat oudere paarden liever op stal gaan dan jongere, zelfs mijn vroegere merrie die tot haar 14 jaar in het wild geleefd had, kwam heel graag binnen (en die viel niet te halsteren in de wei, dus ik hing af van haar goodwill om de kudde binnen te krijgen), maar dat even terzijde.

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-18 21:33

Wauw wat een reacties. Bedankt voor het meedenken!

Verder zoeken naar een andere stal ga ik niet doen omdat deze stal aan mijn eisen voldoet. Onbeperkt ruwvoer, ruimte, veel buiten met soortgenoten.. In de toekomst komt hij aan huis te staan en in de tussentijd is deze stal prima. Het enige wat ik mij afvraag is welke optie het fijnste is voor mijn paard.

Op de huidige stal hadden ze eerst een schuilcontainer in het land en een schuilgelegenheid in de verharde paddock en van beide heeft hij echt nooit gebruik gemaakt. Ze staan altijd bij het ruwvoer te vreten namelijk. :D Hij krijgt zijn hele leven al onbeperkt ruwvoer trouwens en weet dus niet beter. Dit verandert niet op de nieuwe stal. Hij is nooit echt heel dik geweest trouwens.

Hij staat overigens nu nog steeds dag en nacht buiten zonder schuilmogelijkheid en verhuisd over twee à drie weken dus echt al gewend aan binnen zijn is hij (dit jaar) nog niet. Ik vind het zelf opzich een prettig idee dat als ik 's avonds heen ga hij binnen staan, voor mijn eigen gemak. Maar ik vind het belangrijker dat hij het fijn heeft omdat ik niet zo'n fanatieke ruiter ben. :D

Zag nog de vraag of ik problemen heb met dekengebruik, zeker niet. Heb meerdere dekens voor hem en die gebruik ik ook.

Ik vind de tijd dat hij buiten staat bij optie 2 trouwens prima en verwacht ook niet van een pensionhouder dat hij alle paarden 's avonds heel laat in het pikdonker binnen gaat halen. Als ik ze zelf aan huis krijg gaan ze in de echte wintermaanden denk ik ook rond 5 uur naar binnen.

Op dit moment neig ik erg naar optie 2 tot maart/april en dan optie 1. Hoe het de volgende winter komt weet ik sowieso nog niet omdat het goed mogelijk is dat hij dan niet meer op deze stal staat.