Welke rol speelt een stapmolen in jouw routine?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-18 12:06

Mijn vraag is niet of je het wel of niet geestdodend vindt dus laten we daar niet verder op in gaan. Mijn vraag is gericht naar de mensen die wel een stapmolen tot hun beschikking hebben en hier ook wat mee willen doen. Dit is geen anti-stapmolen topic en dat moet het ook niet worden. Dus gewoon graag on topic blijven, dus waar je hem voor gebruikt of waarom je hem niet in training gebruikt en dus niet waarom het o zo verschrikkelijk is enkel luie mensen een stapmolen gebruiken. Dat zijn vooroordelen die naast de kwestie zijn. Het gaat hier om de toegevoegde waarde in de context van training.
Laatst bijgewerkt door Heleennn op 27-09-18 12:08, in het totaal 1 keer bewerkt

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 12:08

Toen ik nog bij een springpaarden handelaar reed gebruikte ik er altijd een. Die hele groene paarden, en dan vooral de hele luie, wil ik gewoon warm hebben als ik opstap en ook heeel uitgebreid uit/drooggestapt hebben. Het is gewoon bijna niet te doen om elk paard dat is gereden zelf een dik kwartier aan de hand uit te stappen.
Daarbij, als ze op stal hebben gestaan wil ik felle paarden ook warm hebben voor ze de wei op gaan := ... Zo makkelijk als dat niet per stuk hoeft.

Ik moet zeggen dat ik sommige stapmolens echt te klein vindt. Het moeten flinke cirkels zijn, anders zijn ze gewoon niet geschikt om een paard er ´stijf´ in te doen of er lang in te laten lopen. En eigenlijk zou je ze erna ook nog rechtuit moeten uitstappen hahaah.

Iris82

Re: Welke rol speelt een stampolen in jouw routine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 13:25

Of gewoon zo'n ovale stapmolen, maar die heb ik eigenlijk nog op geen enkele stal gezien. Lijkt me wel bijzonder prettig.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-18 13:35

Iris82 schreef:
Of gewoon zo'n ovale stapmolen, maar die heb ik eigenlijk nog op geen enkele stal gezien. Lijkt me wel bijzonder prettig.

Dat zou inderdaad ideaal zijn, dan hebben ze ook mooie rechte stukken :)

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 13:56

Iris82 schreef:

Dat lijkt me inderdaad geweldig!

Maar om nog terug te komen op de eerste post van ts, ik vind 45 minuten in een stapmolen wel te lang. Zeker met een grotere groep vinden ze het niet zo saai als de meeste mensen hier lijken te denken, maar na een minuut of 20 gaan ze je echt wel vol verwachting aankijken als je er bij gaat staan :P .
Laatst bijgewerkt door Sintara op 27-09-18 14:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Tuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 13:59

ElCamino schreef:
Helemaal niks!!!

Ik vind stapmolens echt enorme doodsaaie ondingen voor paarden.
Meestal is het gewoon voor mensen die te beroerd zijn om fatsoenlijk in-of uit te stappen naar mijn mening.( al vindt vast niemand dat hier ...)

Daarbij vind ik de belasting op een cirkel een beetje verkeerd voor een paard, een hele tijd rondjes linksom en rechtsom lijkt me niet ok.
Als revalidatie vind ik het onzin, meeste blessures genezen het meest bij lange stukken rechtuit.
Het draaien vind ik vaak te krap dus nee.... hier geen stapmolen voor mijn paard.
Die staat liever in de wei, en in de paddock

Mijn paard is er na 3 rondjes over het terrein ook wel klaar mee hoor :') Dus dat geestdodende zal geheid per paard verschillen.
En volgens mij zijn de meesten hier niet te beroerd om fatsoenlijk in en uit te stappen, maar word het vooral gebruikt als aanvulling, niet als vervanging.
Ik weet ook eerlijk gezegd niet beter, dan dat geblesseerde paarden er liever niet in mogen, maar rechtuit op een harde ondergrond ten aller tijden beter is :)

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 14:02

Iris82 schreef:

Die zijn er wel, hadden ze op mijn oude werk. Maar die was echt ook heeeeeel groot.

Mijn paard staat 24/7 buiten, dus die heeft er geen nodig. Op vorige stal hadden we er ook geen. Nooit gemist :)

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 15:16

Hier elke morgen, tijdens het uitmesten, allemaal een half uur de molen in.
Ideaal, maakt duidelijk een verschil in conditie van de paarden.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 15:54

Veel mensen overschatten ook hoeveel ze nu echt hun paard laten stappen. Bijna alle pensionklanten bij de manege vlakbij zeggen dat ze hun (stal) paard 10 minuten laten instappen, in werkelijkheid is dat vaak maar een minuut of twee waarin ze ook al worden opgepakt. Een rondje stappen tussendoor is niet eens 1 heel rondje de bak rond en dan heb ik het nog niet over het uitstappen..

spottedponie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 16:04

Op mijn vorige stal had ik wel een stapmolen, nu niet, en ja ik mis hem wel. Met 5 paarden dagelijks te rijden is het zo fijn als ze al wat warm of uit kunnen stappen als ik met een ander paard bezig ben.

Inney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 16:15

Ik gebruik hem eigenlijk altijd als ik er ben. Als ik de stal doe gooi ik ze er even in, of juist na de training als ik nog even bezig moet.
Ik heb niet het idee dat ze het saai of geestdodend vinden. Ze kunnen om zich heen kijken en maken daar ook graag gebruik van.
Ze worden en naar mijn idee ook losser van en het is altijd goed voor de conditie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 16:26

Ik had een stapmolen op mijn vorige stal en nu niet meer, mis het geen seconde. Gebruikte hem eigenlijk enkel om mijn paard los te laten stappen als ze nog steeds koekoek was als ze van de wei kwam, kon ik onder het zadel direct aan de bak. En maximaal 20 minuten. Ik vind 45 minuten echt veel te lang.

In de training zelf heb ik hem nooit gebruikt omdat mijn paard er van gaat sloffen en het overduidelijk niet leuk vindt. Ik zie er dus geen meerwaarde in, kun je imo beter buiten gaan stappen als ze braaf zijn. Worden ze fris van in hun kop en leren ze nog eens iets van.

Edit: Voor een blessure was 'ie trouwens wel handig. Paard had een peesblessure en aan de hand stappen was ze te gek voor. Stappen in de stapmolen vond ze poedersuiker dus dan ging ze enorm zielig met haard hoofd omlaag rondjes stappen :+ Overigens bleef ik er altijd naast zitten, zonder toezicht in een stapmolen vind ik onverantwoord.

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 16:32

Ik lees hier overal dat stapmolen geestdodende dingen zijn... maar wat dacht je van een zandpaddock?
Zet ze hier een uurtje in de zandpaddock, gewoon met contact en vriendjes, en ze staan na een uurtje te voor het hek te wachten en dan willen ze maar wat graag met je mee.

Tuigje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 16:36

prugelpiet schreef:
Ik lees hier overal dat stapmolen geestdodende dingen zijn... maar wat dacht je van een zandpaddock?
Zet ze hier een uurtje in de zandpaddock, gewoon met contact en vriendjes, en ze staan na een uurtje te voor het hek te wachten en dan willen ze maar wat graag met je mee.

Same here, op wat sprintjes en andere paarden plagen na, staan ze het grootste deel van de tijd te suffen :+
Ik denk dat ze een half uurtje in de molen meer bewegen dan een ochtendje paddock. Uiteraard nog steeds niet ter vervanging.

Josien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 16:55

Ik heb zelf nog nooit beschikking gehad over een stapmolen, maar het lijkt me best een fijn ding.
Inderdaad voor in en uitstappen kan het ideaal zijn. Denk zelf voornamelijk voor het longeren, dat zou erg gemakkelijk zijn. Of inderdaad tijdens stal of weide uitmesten. Mijn gevoel zegt wel dat ik mijn paard er niet langer dan 20 minuten in zou willen hebben.

Verder moet je het inderdaad los zien van tijd in de wei of paddock. Zou En En moeten zijn. Ze doen in de paddock misschien niet altijd veel, maar gaat om sociale contact en mogelijkheid tot vrije beweging in een grotere ruimte.

thequeensmum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 17:14

eva1969 schreef:
Ik heb me serieus even afgevraagd wat een stampolen was en wat ik er dan mee moest :')

Hier nog zo iemand haha. Ik kwam er niet uit tot ik de rest van de post las

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 17:35

Geen. We hebben er wel een. Maar met de grote durf ik het niet, al deed ze het in Utrecht op de kliniek braaf. Veelte bang dat ze gaat panikeren en ergens doorheen vliegt.
Ik zou hem graag voor mijn shet gebruiken maar de hekken zijn te hoog. Wel eens een raster onder geknoopt maar daar ging ze alsnog onderdoor...oliebol

ImLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 17:37

wij hebben hem met zachte bodem en overdekt. als het echt echt takkie weer is buiten gaan ze er een uur in (dit komt meestal maar paar keer per jaar voor, tenzij eigenaar anders verlangt) die van mij gaat als hij fris is onder het zadel ook eerst in de molen sochtends voor hij met zn vriendjes naar buiten gaat. en als hij echt heel bezweet is na het rijden wil ik hem er ook nog wel eens in zetten. en na het wassen ook fijn om snel te drogen.
sommige stalgenootjes gebruiken hem voor revelidatie (omdat je anders over het hele erf gesleept word :') )

wat ik het fijner vind van stapmoleen is datt stap tempo net wat hoger licht dan wanneer je er zelf mee gaat sjokken enzo. de handelaar waarvan ik mijn toen jonge paard kocht vertelde dat hij regelmatig jong spul had die na 30 min doorstappen in de molen gewoon moe waren. zegt ook zeker wat over hoe dat dier gehouden is voordat hij daar kwam. maar het is wel een manier om die jonge slungels te helpen ontwikkelen. ik zie het dan ook als een hulpmiddel en niet als een training an sich

kennis van mij doet dr jonge spul eerst 10 min in de molen dan kwartiertje longeren, en dan kwartiertje (of langer hangt af van niveau) er op. op deze manier kunnen ze op een rustige manier instappen en spieren opwarmen, waarna ze daarna overtollig energie kwijt kunnen aan de longe zodat ze onder het zadel mentaal en lichamelijk het best bewerkbaar zijn.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 21:27

Iris82 schreef:
Dat het saai is is echt vermenselijking van je paard. Onderzoek (wat ik natuurlijk niet meer kan vinden :+) geeft juist aan dat paarden het helemaal prima vinden om rondjes te sjouwen.

Nou mijn paarden echt niet. Die vinden het afschuwelijk saai. Ook als ik er op zou zitten en 30 minuten hetzelfde rondje zou stappen. Die moet ik toch echt wel wat meer uitdaging bieden, anders gaan ze zelf wat verzinnen, haha! :D (en gelijk hebben ze!)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 21:31

prugelpiet schreef:

Oh hier niet hoor. Hier is het non stop eten-spelen-rusten en weer opnieuw. Maar ik heb dan ook niet zo'n postzegel paddock maar een met veel ruimte waar ze lekker in kunnen rennen en spelen. :) En paarden die erg speels zijn, dus die vermaken zich uitstekend met elkaar.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-18 21:36

Heb hem thuis voor 4 paarden met harde bodem. Ik laat ze er 2x per week een uur in rond stappen. Alleen stappen. Puur alsomdat ik die dagen dan niet rij. Verder gebruik ik hem niet.
Ik ben er erg blij mee. Zou niet zonder willen. En verder staan ze heel de dag op de postzegel paddock zoals hier word genoemd. Maar dn met hooi tot de beschikking. Beter dan op 3x3 stal