Dilemma: Paard alweer verhuizen??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Wel of niet verhuizen?

Wel verhuizen
143 (97%)
Niet verhuizen
4 (2%)

Totaal aantal stemmen: 147

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-18 22:32

Ik zeg ook verhuizen.

Ik zou mijn paard nooit 20u per dag op stal willen, tenzij het stormt. Ik doe ook niet mee aan "jouw paard staat binnen want de mijne ook", fijn dat ze vriendjes zijn maar straks zit je met een paard waar je niet alleen mee weg kan omwille van verlatingsangst. Een ander heeft mss een paard van suiker maar ik niet.

Je betaalt ook vrij veel voor wat je krijgt, en mij lijkt die andere stal een betere optie.
Anderzijds vind ik 25km enkel ver om dagelijks te doen. Je zal een half uur onderweg zijn, enkel. Dubbel een uur. Plus een uur dat je kwijt bent aan mesten en voeren e.d., dat is dagelijks 2 uur. Dat is moeilijk inpassen in het hectische leven dat we tegenwoordig hebben, ik spreek uit ervaring met een merrie op een soortgelijke stal, op net geen 4km van huis nu. Gelukkig, want het is anders geweest, en dat is toch best zwaar, 365 dagen per jaar. En dan heb je nog niet gereden/gewerkt met je paard.

Moest ik jou zijn, zou ik sowieso verhuizen, maar ik weet niet of bovengenoemde stal op langere termijn haalbaar blijft. Je hoeft niet NU te verhuizen, je kan op zoek gaan naar andere alternatieven, daar heb je tijd voor. Ga ondertussen een gesprek aan met de huidige staleigenaars, en probeer je paard meer buiten te krijgen. Je mag hen eerlijk zeggen dat dit niet is wat je voor ogen had, en daar hoeft niemand kwaad voor te worden. Gebeurt dat wel, is dat natuurlijk jammer, maar het welzijn van je paard gaat voor op jouw vriendschap met hen.

Verhuis pas als de nieuwe stal op alle vlakken een verbetering is. Natuurlijk kan je nog altijd voor verrassingen komen te staan, maar ik zou met afstand toch echt veel meer rekening houden. Je kiest niet alleen een nieuwe stal uit, wat sowieso een impact zal hebben op je paard, maar ook een nieuwe stek waar jij dagelijks heen zal moeten. Zorg dat het de moeite waard is, zodat je niet nog eens meteen hoeft te verhuizen :)

Fleury

Re: Dilemma: Paard alweer verhuizen??

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-18 20:51

Wat ik ook nog wil meegeven is dat je even goed moet kijken wat voor type paard je paard is. Is ze wat meer robuust of juist meer bloederig sportpaard type?
Ik sta op een stal waar ze in de zomer 24/7 buiten in de wei staan en heel veel paarden doen het hier goed op maar er zijn met regelmaat ook paarden die dit niet gewend zijn en niet met deze omschakeling om kunnen gaan. Dit zijn vaak meer de sportpaarden. Of paarden die niet in de kudde passen en niet bij het hooi mogen komen. Nu kunnen ze bij ons dan in een andere wei geplaatst worden maar dat is bij jullie dan niet mogelijk. Die paarden vallen dan vaak heel erg af en dat komt er dan niet snel meer bij.
24/7 op de wei klinkt natuurlijk ideaal maar wees je ervan bewust dat dit niet voor ieder paard geldt. Maar jij kent daarin jouw paardje het beste.