Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 16:14

Hier hebben de eerste 2 goeie oogsten hooi gehad. Maar normaal zou ik nu richting de 3de snede gaan. Die komt er voorlopig niet. Gelukkig hebben we genoeg voor een complete winter en de rest van het jaar op hooi.

Stro en luzerne ga ik nog wel even bijbestellen. Beter iets voorzichtig dan straks de volle mep betalen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 16:19

Tweede snee hooi zal er wel niet komen.
De groei is totaal uit het gras. Als het gaat groeien heeft het een achterstand in te halen en tegen de tijd dat het lang genoeg is om te maaien, zijn de dagen sowieso te kort om echt te hooi te kunnen krijgen.
Kwaliteit voordroog kan er nog genoeg komen.
In 2016 hebben we op december kwalitatief goed ruwvoer gewonnen voor het melkvee.
toen 6 of 7 snedes gehad.
Dit jaar hebben we ook al 4x kunnen maaien.

Wat ook een optie kan zijn als hooien van eigen land niet meer lukt, is het bij de grasdrogerij te laten drogen. Grasbrok, dan wel uit kijken met opvoeren.

Stro komt nu goed van het land, verwacht dat stroprijzen niet absurd zullen zijn, misschien wel wat hoger, opbrengsten zijn door de droogte wat minder.
Maar ik heb stropellets besteld bij mijn leverancier en baal gewoon stro achter de hand.

superpony

Re: Hoe bereid jij je voor op de hooicrisis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 16:29

Ik denk dat het 2 kanten op kan gaan, maar kan er nu nog niks aan doen.

Waar we hooi halen was het hooi van 2017 in Mei al op. We konden toen op diverse andere plekken wel hooi vinden, maar zijn wel weer naar onze hooiboer terug gegaan toen zijn eerste hooi klaar was ok te voeren.
We hebben nu ruimte gemaakt voor 50 pakjes, waar we eerst 25 kwijt konden. Halen normaal met trailer 25, maar hadden nu ene bus ervoor waar ook 25 pakjes in konden.
Het hooi is daarna iets duurder geworden, maar we hebben nog niet nodig gehad.

Ik denk dat mensen gaan hamsteren en alle prijzen wel betalen, omdat ze het nodig hebben. Maar het kan zomaar zijn dat hooiboeren volgend jaar dan nog over hebben, omdat mensen groot hebben ingeslagen, of op zoek zijn gegaan naar goedkoper verder weg etc.

Toen ik mensen in het Noorden vertelde wat het hier kost en alles op was, hoorde ik dat er daar nog veel 2017 hooi was, tegen veel lagere prijzen.

Nu voeren mensen meer bij, maar ik denk toch wel minimaal in vergelijking met het aanbod. En als we een mooie nazomer hebben, is de kans groot dat mensen hun paarden nog tot laat in het seizoen op de wei laten lopen straks.

Veel hebben wel een 2e snede eraf kunnen halen. Of er nog een 3e snede komt, is afwachten, maar die zal ingepakt moeten worden verwacht ik. Wij voeren in principe echt nooit verpakt spul, maar als we merken dat het nodig zal zijn, gaan we al vroeg mengen.

Maar het zal me echt niks verbazen als volgend jaar blijkt dat er nog hooi over is door de angst van mensen nu.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 16:42

Idd,ik de dat er veel angstmakerij aan de hand is.

Hier het perceel waar ons hooi vandaan komt hebben we vorige zomer welgeteld 1 x kunnen hooien.
Boeren die ik ken hadden op het eind van vorige winter geen hooi meer,en gaven enkel mais.
Paarden di extreem vroeg de wei op gingen,puur omdat het hooi op was,....

Dit jaar heeft iedereen hier al meer hooi binnen dan heel vorige zomer.
Dus neen,ook ik doe zeker niet mee aan het geloof in een hooicrisis,en Door zo'n berichten de wereld in te jagen,drijf je enkel de prijs op.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 16:44

Wij kopen in juni al in voor meer dan genoeg voor een heel jaar aan hooi pakjes. Nu scheelt het ook dat mijn pony's maar klein zijn. Op deze manier nog nooit een hooicrisis gehad. Wij kunnen ongeveer 80 kleine baaltjes van 20 kilo kwijt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 16:47

tengeltje11 schreef:
Idd,ik de dat er veel angstmakerij aan de hand is.

Hier het perceel waar ons hooi vandaan komt hebben we vorige zomer welgeteld 1 x kunnen hooien.
Boeren die ik ken hadden op het eind van vorige winter geen hooi meer,en gaven enkel mais.
Paarden di extreem vroeg de wei op gingen,puur omdat het hooi op was,....

Dit jaar heeft iedereen hier al meer hooi binnen dan heel vorige zomer.
Dus neen,ook ik doe zeker niet mee aan het geloof in een hooicrisis,en Door zo'n berichten de wereld in te jagen,drijf je enkel de prijs op.

Er is dus eigenlijk geen hooi meer van het voorgaande jaar, in tegenstelling tot normaal. Veelal zijn boeren in september nog kuil van het jaar ervoor aan het opvoeren, nu moesten ze dus aan het nieuwe ruwvoer beginnen zodra er bijgevoerd moest worden, wat door de droogte bij de weidekoeien ook nog eens veel eerder is. Want normaal hoefden rond deze tijd alleen de stalkoeien ruwvoer bij en konden de buitenkoeien het prima af met alleen krachtvoer (en gras). Nog los van het feit dat er normaal gesproken elke 4-6 weken gemaaid wordt en daar nu 2 (van de 6) snedes sowieso tussenuit vallen.

Ze zullen heus niet allemaal paardenruwvoer gaan eten, maar ook genoeg boeren die dat wel gaan gebruiken om toch nog voldoende vezel te voeren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 16:48

Het is toch ook nog zo dat het gras wat er nu nog is vol zit met suiker dus het is sowieso opletten geblazen met hb paarden.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 16:57

Boeren over hun grasoogst (en die van de buurman): http://www.veeteeltforum.nl/viewtopic.p ... &start=510

Opvallend is ook dat er in deze omgeving ook vrijwel geen stro verhakseld is (om als bodemverbeteraar op het akker te blijven). De stroprijs is hoog (120 euro/ton i.p.v. 90 van vorig jaar), dat zal ook wel vervoederd worden.

De mais heeft op veel plekken ook flink te lijden gehad van de droogte. Op allerlei plaatsen moetde mais al geoogst worden vanwege verdroogd zijn. Dat is dus kleine energiearme mais.

http://www.veeteeltforum.nl/viewtopic.p ... 0&start=90

@bigone: op zich ja, maar zodra het echt begint te groeien is dat snel genoeg weer weg. Dat gaat puur over nu laten grazen of nu hooien.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 17:31

Ik heb nog 23 pakken voordroog staan van vorig jaar. Wou er eerst vanaf ivm voordroog, maar heb besloten het toch maar lekker te houden :D
er moet nog wel wat bij hoor,maar ik hoef niet zoveel te kopen als de meeste mensen gelukkig, drukt de kosten weer wat :)

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 17:37

Het verschilt wel erg per regio. We konden dit voorjaar nog hooi van 2016 kopen in een andere regio. Dat wilden we niet, maar werd ons wel aangeboden.

Veel land dat hier voor koeien wordt gemaaid, is besproeid en overal goed groen en in de groei gebleven. Misschien een keer minder gemaaid, maar nog weinig tekorten voor de koeien.
Mais is nog afwachten, maar zal minder zijn.

Voor paarden zal het hier lastiger worden, maar er wordt ook altijd veel geimporteerd. Dat zal ook minder zijn, maar als je ziet wat we hier betalen voor het hooi en wat mensen bereid zijn te betalen, zal het toch interessant genoeg blijven.

Als je zoals wij 25/50 baaltjes per keer kan halen voor 2-5 weken, is ver halen elke keer lastig, maar straks kan het nodig zijn en zullen we dat toch doen. Ook omdat wij per se onverpakt hooi willen.
Verpakt zal er echt nog wel wat komen. Er staan trouwens verpakt hier nog wel wat partijen langs de weg te koop ook. ;)

vordur

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 17:52

Ik heb vandaag mijn hooiboer gebeld en hij heeft mij verzekerd dat er voor de vaste klanten genoeg is om de winter door gekomen.
Pffffff ik was echt opgelucht om dat te horen.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 18:25

Tot 2 jaar geleden voerde ik altijd midi balen voordroog. Omdat we weinig opslagruimte binnen hebben, was dit ideaal. Helaas kon mijn ene paardje er niet goed tegen en zijn we overgestapt op kleine baaltjes hooi.
Vorig jaar bij een boer gekocht en het kon daar blijven liggen. We haalden telkens een trailer vol op.
Toen meteen ook al voor dit jaar besteld.
Tegen de tijd dat het hooi van vorig jaar op was, was de eerste snede van dit jaar goed om te voeren. Helaas erg slechte kwaliteit.
Via marktplaats een ander adres redelijk in de buurt gevonden met super kwaliteit hooi. € 4,- per baaltje en het kan daar blijven liggen. Telkens weer een trailer vol ophalen.

Hier (in Salland) staat ook nergens geen gras meer. Wij hebben zelf in de wei een klein beetje staan zodat de paardjes een paar uur per dag wat te knabbelen hebben maar ze moeten al wel volop bijgevoerd worden.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 18:34

het zal idd per regio verschillen,hier heb ik bv de paarden nog steeds 24/7 op de weides staan,nog niets moeten bijvoeren en kan zeker nog een maand zo verder als het gras niets meer bijgroeit.(ik hoop natuurlijk dat het stilletjes aan toch wat begint te regenen)(besproeien ook niets)

in belgie staat 2de hands vol met stro en hooi,normale prijzen,niets duur aan.

ook het stro ging hier gewoon dezelfde prijs als vorig jaar,al halen enorm veel boeren hun stro hier in frankrijk(zitten op de grens),daar is het nog goedkoper.

dus alles zal wel regio gebonden zijn,maar over schaarste is nu nog totaal geen sprake,dan zouden zoekertjessite's niet meer uitpuilen van advertenties met hooi,voordroog en stro.

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 18:37

Staleigenaren hebben eind Juni 130 200 kg balen opgekocht. Er stonden er toen 50 thuis en 80 nog bij de boer. Onze stal huurt zijn land in de winter. Dus paarden eten het hooi van eigen land.

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 18:49

Wij redden t nog wel 2 jaar. Genoeg van het land gehaald dit jaar

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 18:51

Quir schreef:
Hooi crisis? In Nederland? Merk er echt helemaal niets van. :=

Tientallen vrachtwagens hooi al van Nederland naar Zweden gehaald en nog vele te gaan. :))
20/30 euro per pak van ca 500kg, voordroog.

Wat heb je voor gras gekocht?Kort of lang ,Welke snede ,welke jaargang ,koeien of varkensmest ,onbemest?
Wat wil je er mee voeren?melkkoeien, jong vee of paarden?
Mag ook gehaltes als je die hebt.
Ik ben benieuwd maar ik weet ook wat er voor die prijzen verkocht wordt en daar wordt de gemiddelde paardenhouder niet blij van.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 18:53

Wij hadden vorig jaar een topjaar. En ik was van de winter te lui om die balen op marktplaats te zetten. Gelukkig maar.... :Y) Dus nu voeren we daar lekker op door en met de baaltjes van dit jaar erbij en weidegang gaan we het wel redden, denk ik.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 18:58

Hoorde net van onze loonwerker dat ie morgen of overmorgen 15 ha aan kleine baaltjes gaat persen.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 19:06

SARINO schreef:
Quir schreef:
Hooi crisis? In Nederland? Merk er echt helemaal niets van. :=

Tientallen vrachtwagens hooi al van Nederland naar Zweden gehaald en nog vele te gaan. :))
20/30 euro per pak van ca 500kg, voordroog.

Wat heb je voor gras gekocht?Kort of lang ,Welke snede ,welke jaargang ,koeien of varkensmest ,onbemest?
Wat wil je er mee voeren?melkkoeien, jong vee of paarden?
Mag ook gehaltes als je die hebt.
Ik ben benieuwd maar ik weet ook wat er voor die prijzen verkocht wordt en daar wordt de gemiddelde paardenhouder niet blij van.

Is voor paarden en echt heel mooi hooi (van dit jaar, eerste snede), eten ze heel graag en goed, analyse is heel goed (droge stof van 89%!). Geen onkruid, etc.
Wordt gevoerd aan top sport paarden (onder andere internationale GP paarden, geloof me die krijgen echt niet zomaar wat te eten ;) ).

SARINO

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 19:08

+:)+ Quir

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 19:11

Ik had eerste snee maar 14 voordroog balen (rond, 1,40m) en 2e snee 220 pakjes hooi van 15/16 kg

Van vorig jaar nog 9 staan, maar normaal heb ik er zo'n 35-42 in september op de klinkers staan en nu dus maar 23. Ik denk niet dat er nog een derde snee komt. Het gras is niet meer gegroeid sinds de 2e snee er af is. En wat al wel een beetje bijgegroeid was na de eerste snee begrazen, is nu ook verdroogd op het land helaas. Ik heb nog omgevallen lang gras voor een week of 2, en nog een groen strookje van 60-5 meter langs de sloot, en dan moeten ze naar het verdroogde stukje. Dat is echt het laatste wat ik heb. Hopelijk regent het dan al weer...

Ik voer nu vrij veel bij aan hooi omdat ze door de warmte en vliegen amper de wei nog oplopen. Dat maakt het een duurdere zomer en houd minder reserve voor volgend jaar.

branki

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 19:17

tienus63 schreef:
Hoorde net van onze loonwerker dat ie morgen of overmorgen 15 ha aan kleine baaltjes gaat persen.

Ben benieuwd waar dit is. Bij ons staat echt nergens meer gras.
Bij de boeren die sproeien heeft het gras een groen kleurtje i.p.v. geel/bruin, maar dat is het dan ook. Alleen maar sprieterig spul.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 19:28

Afbeelding

slechte kwaliteit foto(door het venster en met zoom),maar zo ligt bv de weide achter ons huis er nu bij,nog relatief ok. is wel de beste weide nog,wat afgegeten is,ziet er een stuk bruiner uit,maar is een weide van een kleine ha,dus kunnen we nog wel een goeie week op gok ik,en zo hebben we nog een weide die er +/- hetzelfde bijligt,iets kleiner.

is gewoon in belgie,maar we hebben hier zware kleigrond. in de winter kunnen ze echt nooit op de weides,maar de grond houdt het vocht veeeel langer vast en droogt dus stukken minder vlug uit.
vorige week hier op een avonc +/- 30l gehad,dus dan is alles terug eens goed natgeweest,en voor een weide die er dan zo bij ligt,ideaal,droogt niet snel uit en groeit lekker terug een klein stukje bij.

(idem voor de gewassen hier natuurlijk)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 19:32

Hoe bereid ik mij voor...
Mmm heb met een boer. Dus denk dat het wel goed komt..

Mijn tip. Neem met een boer met veeel land }:0

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-18 19:37

Knert schreef:
Hoe bereid ik mij voor...
Mmm heb met een boer. Dus denk dat het wel goed komt..

Mijn tip. Neem met een boer met veeel land }:0

Of een vader :P