Problemen weide met droogte?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

StalNollie

Re: Problemen weide met droogte?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 22:18

Ook niet met grondwater dacht ik hoor!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 22:20

Zinzi_jewel schreef:
Veel boeren hebben al een hele goede 1e snee kunnen maaien
En er zijn er bij met een 2e snee

Graasland is nu hooi grazen ipv gras
En de groei is eruit
Bij ons ook .
Helaas
Zou geneigd zijn de weide te splitsen
Maar heeft geen zin zolang t zo droog blijft
Staan per dag zeker 12 uur buiten op t land.

Mijn boer heeft de eerste snee tussen de buien moeten doen dus is voordroog geworden, daarna amper meer een druppel gevallen dus geen gras meer. Heeft normaal al 2 snedes rond deze tijd maar er staat gewoon niets. Zal spannend worden of ik een nieuwe leverancier moet zoeken boor de winter.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 22:29

Ragdollcat schreef:
Ik vind het wel een goede reden (je gaf aan dat je het geen argument vind), want het zijn ook maar mensen en ze kunnen niet 24 u per dag bezig blijven. Je gaf zelf aan dat een full time baan jou veel tijd en energie, voor hun geldt dat ook, het vreet ook energie om een hele dag in deze hitte bezig te zijn om de paarden continu te wisselen en binnen en buiten te zetten.

Ze kunnen er niets aan doen dat het erg droog is op het moment en bedenk ook dat het helemaal erg is om op de hete zand te moeten staan een hele dag (paddock) dat is ook niet zo fijn voor de paarden.

Maar leuk is anders........Gelukkig kom jij er elke dag en kan je paard wat vaker uit de stal.

Het is helemaal geen goede reden.Die stalhouders hebben gekozen voor hun job(ik ook,ben er ook een)En daar horen alle tegenvallers ook bij zoals dit weer of het erge natte weer van de winter.Persoonlijk vind ik deze warmte makkelijker te handelen.
Als je dat als stalhouder niet kan en je vind het te veel werk heb je of te veel paarden staan of je moet een ander beroep kiezen.
Het is nu prachtig weer om ze de nachten buiten te zetten.Twee uurtjes op een dag buiten is toch niks ,zeker niet in deze hitte.
Als je stalhouder wilt zijn hooren daar nu eenmaal de minder leuke dingen ook bij en moet je regelmatig creatief zijn om de paardjes en hun bazen tevreden te houden.

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 22:30

Zinzi wat er gehooid is was prima maar echt hooi ( dus geen kuil) is er bijalna niet. En aangezien en nu al bij gevoerd gaat worden zal het krap worden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 23:07

beatje schreef:
Ragdollcat schreef:
Ik vind het wel een goede reden (je gaf aan dat je het geen argument vind), want het zijn ook maar mensen en ze kunnen niet 24 u per dag bezig blijven. Je gaf zelf aan dat een full time baan jou veel tijd en energie, voor hun geldt dat ook, het vreet ook energie om een hele dag in deze hitte bezig te zijn om de paarden continu te wisselen en binnen en buiten te zetten.

Ze kunnen er niets aan doen dat het erg droog is op het moment en bedenk ook dat het helemaal erg is om op de hete zand te moeten staan een hele dag (paddock) dat is ook niet zo fijn voor de paarden.

Maar leuk is anders........Gelukkig kom jij er elke dag en kan je paard wat vaker uit de stal.

Het is helemaal geen goede reden.Die stalhouders hebben gekozen voor hun job(ik ook,ben er ook een)En daar horen alle tegenvallers ook bij zoals dit weer of het erge natte weer van de winter.Persoonlijk vind ik deze warmte makkelijker te handelen.
Als je dat als stalhouder niet kan en je vind het te veel werk heb je of te veel paarden staan of je moet een ander beroep kiezen.
Het is nu prachtig weer om ze de nachten buiten te zetten.Twee uurtjes op een dag buiten is toch niks ,zeker niet in deze hitte.
Als je stalhouder wilt zijn hooren daar nu eenmaal de minder leuke dingen ook bij en moet je regelmatig creatief zijn om de paardjes en hun bazen tevreden te houden.

_/-\o_

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 23:18

Wij hebben gelukkig van de week een vracht kleine baaltjes mooi hooi binnen gekregen, dus dat hebben we maar vast voor de winter!
We vullen altijd aan met wat voordroog en hopelijk komen we dan een aardig eindje weg.

furioso

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 23:28

En ik heb woensdag juist bijna een halve hectare gras laten klepelmaaien omdat het veel te hoog stond en ze het bijna niet meer op aten.. :o
Voor hooi/voordroog ging het niet meer want het viel al om en mijn hooi staat al klaar voor dit jaar
En zo laten staan ging echt niet want alles werd gewoon verstikt..

Heb wel nog 2 hele grote stukken waar ze nog een lange tijd mee kunnen doen en tegen dan zijn de afgemaaide stukken weer gegroeid :D (en heeft het geregend normaal gezien)

Moet wel zeggen dat deze zomerwei op kleigrond is en het natuurlijk ook veel drassiger is dan op mijn zandgrond wei maar voor nu wel ideaal dus :D

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 23:33

Troost je met de gedachte dat ze hier (paddock Paradise met wei) ook alleen maar in de schuilstal staan hooi te vreten omdat ze het in de zon veel te warm vinden. Dus zelfs als ze anders kunnen kiezen doen ze het niet.
Het is nu wel een beetje overmacht voor veel staleigenaren. Wachten op de regen..
Laatst bijgewerkt door lindar1985 op 30-06-18 23:35, in het totaal 1 keer bewerkt

tinker_sally

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 23:33

Staleigenaar pacht een wei waar gelukkig nog genoeg op staat.
En als ze bij stal op de wei staan wordt er hooi bijgevoerd op de grond.

bcd94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 23:42

Bij ons is er nog meer dan genoeg gras.
Eigenlijk hebben we net teveel land voor het aantal paarden maar is het weer niet de moeite om te hooien, althans niet als je er zelf het materiaal niet voor hebt.

2 weken terug zijn er nog 2 stukken gemaaid omdat het gras zo mega lang werd. Paarden krijgen het niet aangegeten

Voordeel is wel dat we de hele winter door ook ruim voldoende gras hebben.

We hebben ook een track gemaakt om de weilanden heen, omdat ze niet allemaal 24/7 op de wei kunnen ivm snel te dik/ gevoelig voor hoefbevangengeid maar zelfs daar is het nog groen, wel kort maar toch blijft het groen.

Overigens kiezen ze er hier ook voor om smiddags binnen te blijven en hooi te eten. Ze hebben een inloopstal dus ze kunnen het lekker zelf uitzoeken

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-18 23:48

lindar1985 schreef:
Troost je met de gedachte dat ze hier (paddock Paradise met wei) ook alleen maar in de schuilstal staan hooi te vreten omdat ze het in de zon veel te warm vinden. Dus zelfs als ze anders kunnen kiezen doen ze het niet.
Het is nu wel een beetje overmacht voor veel staleigenaren. Wachten op de regen..

Ja maar ik mag hopen dat ze 's nachts ook vrije beweging hebben en dan dus wel de stal uitkomen.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 00:01

ClaudiaHS schreef:
Ik ben vol op aan het sproeien.
Heb 5 aparte weitjes en op elk weitje kunnen ze ongeveer een week grazen. Dan gaan ze over naar het volgende weitje.
Weitje 1 kaal, sproeiers erop en paarden over naar wei 2.
Ondanks dat de 2 sproeiers hier van smorgens vroeg tot savonds een uur of 11 draaien kunnen ze niet op tegen deze droogte.
Heb op dit moment 3 weitjes met groen gras maar ook dat hangt er allemaal slap en zielig bij helaas.
Hooi krijgen ze hier altijd het hele jaar door.

Dus ergens snap ik de stadhouder wel. Er is gewoon niet tegenop te sproeien met deze warmte.
Maar je paard 22u in een box is ook helemaal niks :(

Edit: ik heb een grondwaterpomp.

Je kan ook veel beter 's nachts sproeien, logisch dat je gras er nu niet veel aan heeft als de zon er de hele dag op staat te branden... De helft van het water wordt waarschijnlijk niet eens opgenomen maar verdampt gewoon. Lekker 's nachts gaan sproeien, dan kan alles helemaal in de bodem dringen en heeft het gras genoeg gedronken om de hete dagen door te komen en lekker te groeien.

suffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 00:21

GDG, natuurlijk zou het mooi zijn om je paarden 's nachts buiten te laten, maar wij wonen aan een doorgaande weg richting een groot uitgaanscentrum en dan heb ik mijn paarden liever 's nachts bij huis.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 01:10

Heleennn schreef:
ClaudiaHS schreef:
Ik ben vol op aan het sproeien.
Heb 5 aparte weitjes en op elk weitje kunnen ze ongeveer een week grazen. Dan gaan ze over naar het volgende weitje.
Weitje 1 kaal, sproeiers erop en paarden over naar wei 2.
Ondanks dat de 2 sproeiers hier van smorgens vroeg tot savonds een uur of 11 draaien kunnen ze niet op tegen deze droogte.
Heb op dit moment 3 weitjes met groen gras maar ook dat hangt er allemaal slap en zielig bij helaas.
Hooi krijgen ze hier altijd het hele jaar door.

Dus ergens snap ik de stadhouder wel. Er is gewoon niet tegenop te sproeien met deze warmte.
Maar je paard 22u in een box is ook helemaal niks :(

Edit: ik heb een grondwaterpomp.

Je kan ook veel beter 's nachts sproeien, logisch dat je gras er nu niet veel aan heeft als de zon er de hele dag op staat te branden... De helft van het water wordt waarschijnlijk niet eens opgenomen maar verdampt gewoon. Lekker 's nachts gaan sproeien, dan kan alles helemaal in de bodem dringen en heeft het gras genoeg gedronken om de hete dagen door te komen en lekker te groeien.

Het is niet zo best voor mn nachtrust als ik snachts ga sproeien :')
Pomp staat nogal dicht bij ons huis.
Weide wordt hartstikke nat dus wordt zat water opgenomen gelukkig.
Gras groeit prima tot na ongeveer een week of 2 droogte en dan gaat t dus slap hangen.

Flash111

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 03:24

Dat de paarden tijdelijk 22 uur op stal staan is echt niet zo erg hoor. Met de hitte van de laatste dagen zijn ze trouwens in een koele stal beter af. Onze dieren hebben vrije uitloop, niet naar een schuilhok maar effectief in de binnenboxen en waar denk je dat ze zich de ganse dag bevinden ? Het is nu echt een uitzonderlijke periode, heb dan ook begrip voor de aanpassingen welke de stalhouder noodgedwongen moet doen. De dieren kunnen dagelijks de benen even losgooien. Wanneer jij daarnaast zorgt dat uw paard voldoende aan het werk wordt gezet zal het ongetwijfeld deze periode goed en gelukkig doorkomen.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 07:56

Flash111 schreef:
Dat de paarden tijdelijk 22 uur op stal staan is echt niet zo erg hoor. Met de hitte van de laatste dagen zijn ze trouwens in een koele stal beter af. Onze dieren hebben vrije uitloop, niet naar een schuilhok maar effectief in de binnenboxen en waar denk je dat ze zich de ganse dag bevinden? Het is nu echt een uitzonderlijke periode, heb dan ook begrip voor de aanpassingen welke de stalhouder noodgedwongen moet doen. De dieren kunnen dagelijks de benen even losgooien. Wanneer jij daarnaast zorgt dat uw paard voldoende aan het werk wordt gezet zal het ongetwijfeld deze periode goed en gelukkig doorkomen.

Hoe krijg je het je toetsenbord uit en wat een drogredenering. Ja de dieren staan overdag vrijwillig in hun inloopstal, maar dan heb je het over een periode van maximaal 10 uur op de slechtste dagen, niet 22 uur. 's Ochtends vroeg, 's avonds laat en 's nachts staan de dieren die de keuze hebben toch echt buiten hoor.

Echt, het blijft me verbazen hoe mensen dit altijd maar goed kunnen praten voor zichzelf; helaas zijn diezelfde mensen er de oorzaak van dat dit soort stallen (waar ze in de winter waarschijnlijk ook maar 2 uurtjes buiten komen) blijven bestaan.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 08:05

Nou inderdaad. En dat "dagelijks de benen even losgooien" alsof het daarom gaat, dat ze even een uurtje moeten rennen ofzo :=
Als paarden normaal gesproken de hele dag buiten staan (wat ik wel mag hopen, maar ik weet dat het ook al vaak niet zo is) dan moet het niet al te ingewikkeld zijn om een tropenrooster in te stellen en ze dus snachts buiten te laten.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 08:36

Nikass schreef:
Nou inderdaad. En dat "dagelijks de benen even losgooien" alsof het daarom gaat, dat ze even een uurtje moeten rennen ofzo :=
Als paarden normaal gesproken de hele dag buiten staan (wat ik wel mag hopen, maar ik weet dat het ook al vaak niet zo is) dan moet het niet al te ingewikkeld zijn om een tropenrooster in te stellen en ze dus snachts buiten te laten.

Precies. En dat dan op het heetst van de dag (want het moet natuurlijk niet teveel ons normale ritme verstoren), juist dat tijdstip waarop ze 'in stal beter af zijn', hoe krom kun je het maken :') .

Overigens staan mijn paarden overdag in de schuilstal, maar echt niet dat ze daar al die uren achter elkaar in blijven hoor. Ze komen er geregeld even uit, lopen een rondje en gaan weer terug; en ondertussen staan ze elkaar lekker te kroelen. Maar natuurlijk, 22 uur solitair in een stal van 3x4 opgesloten staan zou beter zijn voor ze.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 09:00

Ik zie het hier ook hoor,staan ze zeker op het heetst vd dag een uurtje in en rond de schuilstal en vervolgens trekken ze de wei weer op. En dan een uur of wat later hangen ze weer bij stal rond.Maar ik heb het idee dat ze bij mij vooral voor de vliegen de stal op zoeken.Ik heb een bomenrand rond de wei dus er is altijd schaduw ook.

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 09:03

Ik heb geen schaduw meer op de wei tegenwoordig dus zet ze zo rond de middag op de paddock waar ze stro kunnen knabbelen en onder de boom en in de schuilstal kunnen staan. Rond 5-6 gaan ze de wei weer op.
Toen ik nog schaduw op de wei had bleven ze gewoon lekker staan, gingen ze inderdaad op het heetst een paar uur onder de bomen staan.

Nessa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 09:06

Wij hebben strookbegrazing en op de paddock altijd hooi. Ze staan zo'n 12 uur op de wei en kunnen naar de paddock. In de avond gaat hekje naar de wei dicht.

Het stuk van de wei die we al gehad hebben is weer afgezet om aan te groeien. Maar het groeit niet. En gras wat er nog is, is inderdaad droog en heel schraal. Opzich wel fijn voor mijn dikkie. Maar we zijn bijna op het einde. Denk nog een maand en dan is het gras op.

Vanaf dan zullen ze weer 24/7 op de paddock moeten. Wachten op regen en wachten tot het gras weer gegroeid is.

Echt balen zo

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 09:49

Hier een groep hengsten en 'de rest'.

De rest gaat in de ochtend (rond half 11) de wei op tot een uur of 4. Dan zijn de hengsten tot een uur of tien. Het scheelt de wereld jeuk voor de paarden en het vocht trekt lekker in de bodem. Zonder sproeien is het gras nog aardig groen.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 10:25

Hier nog steeds gras zat. Wel staat het langste stengelgras bijna als hooi op het land maar daar tussen ziet het nog mooi groen. Wij vercomposteren al 14 jaar de paardenmest die in het vroege voorjaar het land op gaat. Idem de potstallen met stro.
Het voordeel is dat de bodem een heel hoog organisch stofgehalte heeft gekregen. De humuslaag die in de bovenste laag van de weidebodem is ontstaan maakt dat de grond bij droogte niet zo snel uitdroogt.
Het gras blijft ook veel langer overeind staan als het al behoorlijk lang is.

We hebben een paar jaar terug meegemaakt dat we meen ik in augustus ook een behoorlijk erge droogteperiode hebben gehad. Overal om ons heen werden de weilanden geelbruin van het verbranden en bij ons zagen de weilanden nog mooi groen :)

Onze paarden, kruising Fjord-Fries zijn erg sober en gaan de zomermaanden 3 uur per dag de wei in. De rest van de dag staan ze in de paddock en rijbak en krijgen ze hooi of gemaaid stengelgras bij.
De winterdag staan ze wel de hele dag in de wei.

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 10:47

GDG schreef:
lindar1985 schreef:

Ja maar ik mag hopen dat ze 's nachts ook vrije beweging hebben en dan dus wel de stal uitkomen.

Ja inderdaad, maar op de meeste pensionstallen mogen ze snachts sowieso niet naar buiten, dus da's voor de TS waarschijnlijk geen optie.

En tuurlijk is het het beste als paarden lekker zelf kunnen kiezen waar ze staan (anders zou ik mijn paarden ook niet zo houden ) maar het is niet voor iedereen mogelijk. Je hebt echt enorm veel grond nodig wil je in heel Nederland de paarden zo houden. Ik heb hier 3 paardjes op 3,4 hectare. Dat kan net.. een pensionstal heeft meestal niet veel meer met weet niet hoeveel paarden dan..

nurses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-18 11:06

Ook hier is het land erg droog, net zoals de zandbak die enorm stuift op het moment.
Wij hebben strookbegrazing en als dat straks ook op os voer ik ze bij met hooi.

Merrie en veulen staan nog wel in mooi groen gras waar ze voorlopig eerst genoeg te eten hebben.