Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
MvBeek schreef:Hoi, hier over anderhalve week ook de paarden aan huis.
Mijn schoonouders hebben op de boerderij in de stallen geen verwarmd systeem. Wel gehad maar vroor alsnog kapot bij de waterbakjes. Dus nu die paar dagen per jaar maar water geven met de hand.
In onze nieuwe stal voor de paarden gaan we ook voor een niet verwarmd systeem. Het was een kleine kosten baten analyse maar toch er voor gekozen om het niet te doen. Ieder zijn eigen keuze natuurlijk maar ik vind het niet erg om een week per jaar met een kruiwagen water te brengen.
Ik leg zelf in de inloopstallen wel een rubberen mat. Die hebben we nog liggen dat is ook wel een reden.
Ik maak geen gewone boxen maar als ik ze wel zou maken zou ik het in een gewone box niet doen. Neem aan dat je gewoon bodembedekker er in doet. Dan staan ze ook niet op beton he. Een extra laagje er in is altijd lekker maar weet niet of ze het zouden missen;)
Heel veel succes! benieuwd naar de foto's. Ik zal er misschien ook maar een paar gaan plaatsen.
Libera schreef:Doe je dan alleen die tegels en geen strooisel erover heen? Dat vind ik wel smerig... kunnen ze ook nergens lekker liggen
Bear95 schreef:Jaa als de bakken alsnog stuk vriezen is het inderdaad geen goede investering...
Moeten jullie de gehele schuilstal nog in elkaar zetten? Of gaan jullie net als ons een schuur ombouwen naar een schuilstal?
De aannemer gaat hier over 1,5 week van start, dus ben heel benieuwd!
We hebben ook plannen om een mestput neer te leggen, zodat mijn mestcontainer niet mee verhuisd hoeft te worden.
Ligt er bij jullie al een mestput of iets?
Fleuribelle schreef:Hoi, wij wonen op de Veluwe en hebben een rondpompsysteem op de waterbakken. Daarbij kan ook het water verwarmd worden. Als het gaat vriezen zetten wij de pomp aan. Nog nooit bevroren leidingen en waterbakken gehad
MvBeek schreef:Bear95 schreef:Jaa als de bakken alsnog stuk vriezen is het inderdaad geen goede investering...
Moeten jullie de gehele schuilstal nog in elkaar zetten? Of gaan jullie net als ons een schuur ombouwen naar een schuilstal?
De aannemer gaat hier over 1,5 week van start, dus ben heel benieuwd!
We hebben ook plannen om een mestput neer te leggen, zodat mijn mestcontainer niet mee verhuisd hoeft te worden.
Ligt er bij jullie al een mestput of iets?
We moeten alles nog maken. Er is al wel een schuur aanwezig van 12 bij 8 maar manlief wil ook een knutselhokje;) Dus ik krijg ook een schuur voor mijn paarden. De bouwmaterialen liggen er al. Heb gelukkig een handige man. We gaan straks palen zetten dus zal wel wat foto's maken.
De mest gaan we "gewoon" op een hoop gooien op een verhard stuk. We hebben een trekker met voorlader dus dan scheppen we het op en doen het bij mijn schoonouders aan de overkant bij de rest van hun mest. Dat is een voordeel van schoonouders met een boerderij aan de overkant.
Bear95 schreef:Hier ook een rondpompsysteem en ik vind het ideaal! Zodra het niet meer vriest gaan de pomp en verwarming gewoon uit. Wij hebben kunststof drinkbakken met staafventiel, volgens mij deze https://www.schippers.nl/suevia-drinkba ... 07516.html Eerder hadden we metalen met lepel, die gaven nog weleens problemen. Bij deze is het in het ergste geval beetje warm water erover en hij loopt weer.Fleuribelle schreef:Hoi, wij wonen op de Veluwe en hebben een rondpompsysteem op de waterbakken. Daarbij kan ook het water verwarmd worden. Als het gaat vriezen zetten wij de pomp aan. Nog nooit bevroren leidingen en waterbakken gehad
Dank je wel voor je bericht, heb je bij jullie rondpompsysteem geen verwarmde drinkbakken of dat wel? En heb je zomers dan ook een rondpompsysteem of zit het dan gewoon op de leiding? (Sorry voor de vele vragen maar nog nooit eerder over na hoeven denken en willen t graag in 1x goed doen )
Heb je toevallig een linkje waar jullie rondpompsysteem van is? Mag ook via pb!
Popstra schreef:Je kunt eens kijken naar granulaat onder de bodems als je geen drainage buizen kwijt kunt.
Geloof me, investeren in een goede bodem is echt het geld waard als je paarden thuis krijgt want daar ga je lang plezier van houden. Dat geld ook voor paddocks.
Wij hebben nu al 3 jaar droge zandpaddocks. Nergens plassen of prut en dat is zo fijn, paarden kunnen heel jaar rond naar buiten ( wel met drainage buizen) We halen wel dagelijks het mest weg want dat is ook het behoud van je bodems.
Mer1980 schreef:Ik heb ook drainage buizen, maar heb ook gekeken naar alternatieven, er werd mij toen op klei zeker 20 cm granulaat aangeraden en dan worteldoek erop en weer 20 cm zand. Jij zit in zandvoort en daar heb je ws ook niet al te duur zand. Je zou eens een advertentie kunnen zetten op MP voor zand. Ik kreeg ook veel reacties en krijg nu 160 kuub zand (ja het fijne zand om op te rijden) voor €75,- per 12 kuub geleverd op locatie.Granulaat is iets lastiger, maar probeer het eens, aan worteldoek kun je ook redelijk goedkoop komen, ik heb voor 660 m2 €302,- incl. BTW betaald via een bevriende hovenier die dus een factuur had voor zijn administratie
superpony schreef:OP wat voor bodem zit je daar?
Hier puur zand en het is vrijwel altijd droog en dit was echt achterstallig. Lopen er 4 24/7 op, mesten 2x daags.
Na regen laatst, hadden we 3 dagen wat plasjes omdat het grote zanddeel verre van waterpas is, maar trekt goed weg.
Ons bestraatte plein is slecht gedaan en blijft op 1 plek water staan. Daarnaast een breed zandpad, dus daar een geul gegraven naar een soort ondiepe kuil en loopt het water mooi weg. Blijft na regen daar enkele dagen staan, maar dat is het. Naast ons is een verhard pad, dus we kunnen nergens terrein af met water.
Enige waar we wateroverlast hebben is bij de stal. Er zit geen dakgoot ondanks dat we daar al 10x om gevraagd hebben. Voor de stallen een stukje zand en dat wordt wel echt nat. Is te klein, ze lopen daar te draaien en het kan nergens heen. Nu gaan we dat maar bestraten en overdekken.
Voor de eerste echte vorst trek ik alles wel aardig recht zodat het netjes opvriest.