Hoeveel contact heb jij met je stalgenoten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Izzy19

Re: Hoeveel contact heb jij met je stalgenoten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-18 23:11

Leuk dat ze zo sociaal zijn en open staan om iemand nieuw te verwelkomen, alleen een beetje jammer dat het dan eigenlijk een soort verplichting wordt. Hopelijk komen jullie er toch nog uit, zo te lezen ben je daar voor de rest weel heel tevreden van de stal!

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 02:55

cobiie schreef:
Zonde dat dit de reden is om weg te gaan op stal, hoewel ik het mij wel enigszins voor kan stellen.

Ik sta op een grote stal waar met zijn alle afspreken niet voorkomt, maar met sommige stalgenoten spreek ik wel “privé” af maar zeker niet wekelijks.

Ik snap het wel dat je het aanwilt kijken. Je voelt je dan toch niet meer fijn om naar stal te gaan of je paard. Vind dit ook beetje zelfs met groepsapps.... Bijna iedereen zit er in, maar zelf mag je er niet in.

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-18 08:11

Stamper schreef:
Ik snap het wel dat je het aanwilt kijken. Je voelt je dan toch niet meer fijn om naar stal te gaan of je paard. Vind dit ook beetje zelfs met groepsapps.... Bijna iedereen zit er in, maar zelf mag je er niet in.

Wat bedoel je met de groepsapp? O:) daar mag ik in en daar zit ik in hoor :P

Banyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 12:16

Oh sorry, beetje verkeerd verwoord. Maar dit was niet bij jou van toepassing, maar over het algemeen

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 12:24

Wat raar joh, hebben die mensen verder geen leven? :D

Inderdaad heel fijn dat ze je zo warm hebben verwelkomd, wel jammer dat je blijkbaar wat weinig ruimte krijgt om niet altijd mee te gaan met "groepsuitjes". Ik vind trouwens dat je daarin ook al erg je best hebt gedaan, je bent gemiddeld 1x per maand meegegaan. Dat haal ik niet hoor.

Je komt voor je paard, het is fijn als je dan redelijk kunt opschieten met je stalgenoten, door een praatje met ze te maken, een bakkie te doen of samen het bos in te gaan. Al die gezamenlijke "extra's" zijn leuk maar niet noodzakelijk. In die zin zijn het inderdaad net zo ongeveer collega's ...

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 12:25

Oh dat vind ik wel heftig zeg, zo'n ongeschreven sociale verplichting!

Ik praat met mensen op stal als ik daar zin in heb, maar ik kom daar voor mijn paarden, niet omdat ik een niet voldane sociale behoefte heb of zo. Ze organiseren hier jaarlijks een nieuwjaarsborrel en barbecue, daar ga ik ook niet heen. Wordt door bepaalde mensen héél veel alcohol gedronken en dat is ieders goed recht, maar daar hoef ik niet bij te zitten.

Buiten stal zie ik mijn stalgenoten niet. Heb ooit één stalgenootje gehad waarmee ik buiten stal wel contact had, maar meer ook niet. Het lijkt me heel gezellig om wat échte vrienden op te doen op stal, maar dan moet je -vind ik- net 'de goede' persoon tegen komen en kennelijk ben ik nogal kieskeurig :o .

Verplicht gezellig doen met mensen die je niet eens zelf kiest? Neuh, bedankt :)

Ik vind het overigens wel echt fantastisch dat ze je zo open verwelkomen! Soms zijn er van die kliekjes die ontzettend buitensluiten, dus dit is wat dat betreft top!

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 12:30

Wij hebben ook een leuke groep op stal! Gaan samen op stap, festivals, uit eten, evenementen, gourmetten, bbq etc.
Er zijn ook mensen bij ons op stal die daar geen behoefte aan hebben en dat is ook prima. Niemand hoeft zich te verantwoorden waarom je wel/niet wat zegt en als je een keer haast hebt is dat ook prima, niemand die je dan raar aankijkt.

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 12:36

Wat een sociale verplichting ik zou hier heel naar van worden...
Heb ze altijd aan huis gehad en staan door omstandigheden nu op pension
Mijn hengst staat bij Mn beste vriendin wij waren dus al jaren bevriend voor hij daar heen ging
Komen veel bij elkaar over de vloer (ik wat meer daar ivm dr kindjes en Mn paard staat natuurlijk daar)
En dat vind ik prima het is gezellig en we ondernemen graag dingen samen

Mijn ruin staat een paar dorpen verder op een klein privé pension eigenaar heeft 2 sport paarden die ik binnenkort ook ga rijden als de smid geweest is
En er staan buiten mij nog 3 andere pension klanten
Een daarvan kende ik al jaren had ik ook goed contact mee maar buiten stal dingen spreken wij niet af ook geen behoefte aan en zij ook niet
Een andere zie ik nooit en de laatste is n jong meisje met dr oma super gezellige en leuke mensen maken altijd wel n praatje ik help haar met dr paard en laten weten hoe laat we gaan en dan kijken we of de ander ook komt of niet
Niks geen verplichtingen zou daar ook niet van gecharmeerd zijn...

Mocht er Vd zomer een bbq of dergelijke zijn zou ik wel gaan gewoon omdat het gezellig is maar het moet geen moeten zijn
En in jou geval zou ik er idd gewoon voor passen alsof je verplicht bent anders word je met een dikke nek aangekeken

Ik zou ook vertrekken als ik jou was contact enz is leuk maar moet niet opgedrongen worden

Thea_Ste

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 12:37

Ik zou zo'n stal juist heel leuk vinden! Maar ik heb ook een heel ander leven dan TS

TS, bekijk het van de positieve kant, er zijn genoeg stallen waar je als nieuweling echt de eerste maanden nog geen hallo van anderen krijgt. Ze willen je echt welkom heten en je bij de groep nemen. Wat in het paardenwereldje toch een zeldzaam iets is. Ze bedoelen het goed!

Geef gewoon aan dat je het jammer genoeg al te druk hebt met de kinderen. Vertel ook eens terloops over je leven met de kinderen en het huishouden. Ze zullen wel doorhebben dat je het gewoon te druk hebt

Myrth97

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 12:39

Wij hebben ook een hechte groep op stal, doen regelmatig dingen en gaan minimaal 1 keer per jaar met de volledige stal uit eten. Met een bepaalde groep gaan we vaker uiteten, maar als je niet mee wil/kan, dan is dat geen probleem.

Ik moet zeggen, ik kwam van een stal af waar ik de enige klant was, dus ik was vaak alleen. Ik vind het nu veeel gezelliger, maar heeel af en toe lijden andere dingen er wel onder :=
Gelukkig heb ik geen kinderen _O-

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 12:48

Lughnassadh schreef:
Ik heb echt leuk contact op stal. Gewoon gezellig. Af en toe organiseren we wat en iedereen is vriendelijk tegen elkaar. Heb je hulp nodig dan is er ook altijd wel iemand bereid je te helpen. Er wordt ook wel samen buiten gereden en zo. Maar van wat jij omschrijft zou ik het ook benauwd krijgen.
Jammer dat ook ze je niet begrijpen en het niet lijken te respecteren.

Dit is precies zoals het bij ons op stal gaat :j

Als je zin hebt om te kletsen of wat te drinken in de kantine prima, geen zin, ook prima en dat
lijkt me toch ook zoals het hoort.

Zoals het bij TS op stal gaat zou ik het ook snel benauwd van krijgen, hou niet zo van al die verplichte dingen.

friendly

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 13:18

Als een dergelijk contact je ligt is er ook niks mis mee. Maar ik vind wel dat je de ander in zijn/haar waarde moet laten als die kenbaar maakt daar niet zo veel/niks mee te hebben. Je kan een ander niet jouw gezelligheid op dwingen. Dan krijg je alleen maar irritaties en de ander zo ver dat die, ondanks dat de stal voor het paard fantastisch is, een ander plekje gaat zoeken waar ze wèl met rust gelaten kan worden en ze zelf kan kiezen voor een vorm van contact die haar ligt.

Ik denk dat je gewoon eens HEEL duidelijk moet zijn TS. Zeg gewoon dat zó veel buitenstals contact niet aan jou besteed is en dat je niet wilt dat ze het continue afdwingen. Dat je het waardeert dat ze het aan je vragen maar dat ze het dan ook moeten accepteren dat je ''nee'' zegt. Wens hun veel plezier op het uitje en klaar. Kunnen ze dat niet, dan zou ik nòg duidelijker worden: ''ik had toch gezegd dat ik dit niet wilde? Nee is nee''. En blijven ze doorgaan dan zou ik zelfs kenbaar maken dat door hun gedrag ik op zoek zou gaan naar een andere stal omdat ik hier gillend gek van word. Kan zo slecht tegen zulke dwingende mensen.... Sterkte TS....

Pantykous

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 13:20

Ik zou van zo'n situatie echt heel ongelukkig worden en ik denk dat je dat ook duidelijk moet zeggen. Dat werkt meestal het beste, in mijn geval wel in ieder geval.

Heleennn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 13:31

Goh ik ben wel heel close met mijn stalgenoten. Ik sta op een grote stal met makkelijk 60 pensionpaarden dus zou mijn situatie eigenlijk het tegenovergestelde van de jouwe moeten zijn haha. Wij gaan regelmatig een keertje weg, we zien mekaar natuurlijk ook dagelijks op stal, ik studeer samen met één van m'n stalgenoten in de stad. Maar ik heb natuurlijk wel mijn vaste 'clique' op stal. Gezellig de meiden bij mekaar (en ook de smid als enige vent haha) maar met de rest van de stalgenoten heb ik ook gewoon een normaal contact, we begroeten mekaar en slaan wel regelmatig eens een praatje maar dat is toch anders dan met mijn close groepje. Met ons close groepje van stal gaan we ook gewoon lekker op wintersport samen (vrijdag vertrekken we alweer) of vieren we nieuwjaar met z'n allen... En worden inderdaad ook persoonlijke problemen of geheimen gedeeld met mekaar. Dus het zou zeker vreemd zijn als ik één van hen tegenkom en niks zou zeggen. Maar ik denk dat jij je eerder situeert zoals ik tegenover mijn niet close-stalgenoten. Dan is gewoon effe je hand opsteken toch prima lijkt me.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 17:05

Ik heb weinig contact met stalgenoten. Wij zijn maar met 4 inclusief de eigenaar van stal. Die zie en spreek ik toch bijna dagelijks. De andere 2 die zie ik nauwelijks, vorige week eentje voor het eerst dit jaar gezien, dus dat was toch al gauw 2 maanden geleden. We hebben wel contact via de app(met 1 van de 2). Maar zij komt meestal overdag en ik in de avond. De andere zie ik ook maar sporadisch maar die komt volgens mij vrij weinig op stal.
Ik vindt het prima zoals het is. Dagelijks zien zou ik ook niet zo erg vinden maar moet er niet aandenken dat je "verplicht" bent een praatje te maken. Ik ben er voor de paarden. Lekker mijn eigen ding doen. Ik hoef dan ook niet perse contact buiten stal om. Ik zelf hou sowieso niet van verplichtingen dus deze stal zou denk ik niet bij mij passen. Wel jammer als het verder bevalt. Heb je al weleens aan iemand aangeven van stal hoe je je voelt?

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-03-18 18:16

@Tigra: Ja, al een paar keer voorzichtig maar dat leek men niet echt te begrijpen. Daarom had ik het topic hier op Bokt geopend, om te zien hoe jullie hier over denken. Ik dacht: Misschien ben ik raar dat ik er niet op zit te wachten :p

Maar gisteren ben ik er duidelijk in geweest (maar uiteraard wel beleefd)...En dat lijkt me niet in dank te worden afgenomen, helaas... 8)7 Straks ga ik weer heen, ben benieuwd hoe de sfeer is... :+

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-18 19:04

Als er zoveel sociale druk is in groep, is er meestal geen veilige groepscultuur.
Wie weet zijn enkele anderen je straks wel dankbaar dat je de dwingende code doorbreekt.
Maar leuk is zoiets nooit.
Je bent dapper.

IJsco_Love

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-18 11:43

Eén andere stalgenoot heeft nu op app aangeven vrijdag ook niet mee te gaan omdat ze druk is, en werd gelijk beschuldigd dat ze partij voor mij zou kiezen... :n Echt heel bijzonder dit....
Terwijl normaal één keer afzeggen nog wel kan en deze vrouw (zolang ik haar ken) altijd meegaat. Maar als je toevallig nu niet kan sta je aan mijn kant....Ik wist niet eens dat ik een kant had :? Wat een nare reacties van mensen die eerst zo leuk waren, zeg :r

Gister zei iedereen op stal wel gewoon gedag en werd het onderwerp vermeden 8)7 vond ik wel best O:)

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 12:03

Zie de post van Senna21 ...

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 12:05

Wat een vreselijk kinderachtig gedoe zeg.
Ik heb de paarden aan huis en voel me soms best eenzaam... en mis het samen paardrijden ed dan best wel, maar als ik dit soort dingen lees ben ik liever eenzaam hahaha. :’)

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 12:14

Wat een raar gedoe zeg. Tis toch je goed recht als je niet mee kan/mee wil.

Ik sta nu bij mensen aan huis. Dus geen andere stalgenoten.
Op mijn vorige stal had ik een groepje waar ik het super goed mee kon vinden. Die sprak ik ook vaak buiten stal. Nu is het allemaal wat minder geworden, maar we spreken nog steeds af en toe af om even bij te kletsen :) Met de overige stalgenoten altijd wel even een praatje maken en soms een ritje samen. Maar iedereen in z'n waarde laten.

Popstra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 12:18

Ik heb geen stal genoten want heb alles thuis staan maar hiervoor wel altijd op stallen gestaan. Heb er leuke contacten aan over gehouden en zie veel mensen nog maandelijks tijdens wedstrijden.
Echter vond ik het dagelijks zien van sommige personen op stal minder prettig. Maar dat zal overal wel zo zijn.
Je hebt er altijd bemoeials tussen zitten die heel de dag niks anders te doen hebben dan op stal hangen. De bekende bakrand ridders zeg maar. De types die overal met hun neus bij moeten. Ik irriteerde mij er kapot aan. Goed, het is best eenzaam soms alleen thuis tijdens het trainen maar kan er daardoor wel meer van genieten als ik op meerdaagse wedstrijd ga de mensen weer te zien.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 12:48

IJsco_Love schreef:
Eén andere stalgenoot heeft nu op app aangeven vrijdag ook niet mee te gaan omdat ze druk is, en werd gelijk beschuldigd dat ze partij voor mij zou kiezen... :n Echt heel bijzonder dit....
Terwijl normaal één keer afzeggen nog wel kan en deze vrouw (zolang ik haar ken) altijd meegaat. Maar als je toevallig nu niet kan sta je aan mijn kant....Ik wist niet eens dat ik een kant had :? Wat een nare reacties van mensen die eerst zo leuk waren, zeg :r

Gister zei iedereen op stal wel gewoon gedag en werd het onderwerp vermeden 8)7 vond ik wel best O:)

Echt raar hoor, ze vormen nu zelf een soort groep tegen jou. Het kan toch niet dat je mensen verplicht om aan alle uitjes mee te doen, heel raar dat er geen begrip is voor een ieder zijn situatie. Bij ons op stal werd er voorheen ook wel eens wat georganiseerd en dan ging ook niet iedereen mee, maar niemand die daar moeilijk over doet. Mensen hebben buiten de paarden nu eenmaal ook nog een leven :D . Ik ga ook niet naar de jaarlijkse staldag bij ons op stal, omdat ik totaal niks om dressuurwedstrijden geef en faalangst heb en iedereen dan ontzettend fanatiek is en er ook nog een horde kinderen en publiek rond loopt, ik plan dan lekker een weekend weg met mijn paard. Zullen sommigen misschien wel raar vinden, maar ik vind ook wel eens iets raar, iedereen is anders tenslotte. Gewoon lekker je ding doen, ze accepteren je maar zoals je bent hoor!

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 14:32

popstra: dat hoeft echt niet hoor. Nooit last van gehad in mijn 15 jaar op pensionstallen.
Wij hadden verschillende groepjes zonder elkaar daarbij uit te sluiten. Sommige meer close, anders meer incidenteel. Altijd prettig geweest. Met een paar dames heb ik nog behoorlijk veel contact.

TS zoals jij zou stal beschrijft heerst daar een beetje een vreemde dynamiek. Zou ik ook niet normaal vinden nog prettig. Hoop voor je dat het wat stabiliseert. .

silversomali

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-18 14:42

Wat een vreemde situatie. Volgens mij zijn deze mensen een beetje doorgeslagen in het buiten stal afspreken en zien ze dit zelf nog niet in. Ik sta nu op een grote stal (+/- 400 paarden) en spreek wel veel mensen maar eigenlijk zie ik maar 1 iemand buiten stal en dat is ook een vriendin geworden.

Vroeger ook op een kleinschalige stal gestaan, daar ging je wel vaker kletsen of samen naar buiten maar nooit op de manier die jij nu omschrijft...

Je kan ook gewoon doen of je neus bloedt, en elke keer zeggen dat je niet kan. Jammer dan. Ze houden vanzelf wel op je te vragen.