Mijn paard eet haar stal leeg

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 09:35

julius_juut schreef:
Een paard wil in principe de hele dag ergens op kauwen. Als dat niet op hooi kan, dan gaan ze over op stro. Meer hooi voeren dus, dan laten ze het stro wel liggen. :)

Dan zou je mijn pony moeten kennen, die eet al het hooi inclusief haar stro.( en dan nog probeert ze het stro van de buurman onder door het schut van de stal te trekken , en nee ze heeft geen tekorten!) ;).
Zelfs ander strooisel eet ze ook op even als haar speelbal 8)7

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 09:57

aerdenhout1 schreef:
Wat hebben jullie voor stro?Tarwe, gerst, haver en er bestaan nog wel meer soorten. Het ene eten ze liever dan het andere n.l.

TS haar paard eet zelfs zaagsel, dus denk niet dat die zo kieskeurig is ten aanzien van strosoorten. ;)

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 10:28

Dat het zoveel gebeurd wilt niet zeggen dat het normaal is.. rare opmerking..
Het is verreweg van gezond voor lichaam en geest

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 13:10

_Dracarys schreef:
Dat het zoveel gebeurd wilt niet zeggen dat het normaal is.. rare opmerking..
Het is verreweg van gezond voor lichaam en geest

Geen rare opmerking. Ik zeg dat het vaak gebeurd en voor zover ik weet word het als normaal gezien. Ik vind het NIET normaal om mijn paard 24/7 het hele jaar door op stal te zetten en gelukkig haal ik dat ook niet in mijn hoofd en staat dat ook nergens.

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 13:14

Amyyy schreef:
:n nee, dat is niet normaal. En dat het ergens anders wel gebeurt, wil niet zeggen dat het goed is en jij dat ook moet doen. Arm paard

Pardon? Arm paard? Er staat toch duidelijk dat het tijdelijk is en ik heb beste over voor mijn paard anders open ik dit topic niet. 2/3 van het jaar staat ze minimaal 12 uur op het land en dat kun je van de meeste paarden eigenaren niet eens zeggen! Op de nieuwe stal krijgt ze genoeg beweging en komt ze ook op de paddock te staan.

En nee ik vind het dus zelf niet normaal nee om een paard 24/7 op stal te zetten. Een paard hoort bewegingsvrijheid te hebben. Maar het word vaak als normaal gezien omdat dat wij alle stallen en manege’s hier in de buurt word gedaan. Nogmaals ik heb het beste met haar voor en ze komt van het voorjaar weer lekker het land op. :7

_Dracarys

Re: Mijn paard eet haar stal leeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 13:45

Ik ga hier geen tijd meer in steken :')
Succes

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 13:59

_Dracarys schreef:
Ik ga hier geen tijd meer in steken :')
Succes

Bedankt.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 14:00

Arm paard ;( Mensen met de gedachte zoals jij zouden van mij geen dieren mogen houden ;(

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 14:08

vevina schreef:
Arm paard ;( Mensen met de gedachte zoals jij zouden van mij geen dieren mogen houden ;(

Wat ben jij een naar mens >;)

Goed dat je er extra hooi bij gaat hangen TS!
Een eerdere verzorgpony at eerder ook áltijd al haar stro op en scheet heel de stal vol. Ook al gaf je haar onbeperkt hooi en stond ze van 08:00 - 22:00 buiten, met gras én hooi. Het maakte allemaal niet uit, ze bleef het doen. Kreeg er gelukkig geen koliek o.d. van. Waardoor het kwam ben ik nooit achter gekomen.
Maar er is dan ook nooit bloedonderzoek o.d. gedaan om te bekijken wat ze tekort kwam. De eigenaren meende dat ze het stro gewoon lekker vond.

Mocht je paard stro blijven eten ondanks het hooi of laat ze haar hooi zelfs liggen en eet toch het stro op dan zou een keer haar bloed uitgebreid kunnen onderzoeken om te bekijken of ze wellicht ergens tekorten heeft waardoor ze mogelijk stro gaat eten.
Kan natuurlijk ook nog dat ze het gewoon lekker vind en er eigenlijk niets aan de hand is :).

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-12-17 14:14

vevina schreef:

Wat een achterlijke opmerking zeg. :') Ik zorg heel goed voor mijn paard en zolang je verder niets weet zou je zo’n oordeel niet moeten plaatsen. Niet iedereen heeft het geluk van een goed weiland 24/7 het hele jaar door ook met sneeuw en vrieskou met een goede bak. Beetje lachwekkend dit hoor. Misschien moet je eens beter lezen.

Dit topic is bedoeld voor tips van het stro eten. Hieruit blijkt dat ik haar meer hooi moet gaan geven en blijkt dus dat meer paarden dit doen. Bedankt voor de bruikbare info in ieder geval.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 14:15

Pattypaard schreef:
vevina schreef:

Wat ben jij een naar mens >;)

Goed dat je er extra hooi bij gaat hangen TS!
Een eerdere verzorgpony at eerder ook áltijd al haar stro op en scheet heel de stal vol. Ook al gaf je haar onbeperkt hooi en stond ze van 08:00 - 22:00 buiten, met gras én hooi. Het maakte allemaal niet uit, ze bleef het doen. Kreeg er gelukkig geen koliek o.d. van. Waardoor het kwam ben ik nooit achter gekomen.
Maar er is dan ook nooit bloedonderzoek o.d. gedaan om te bekijken wat ze tekort kwam. De eigenaren meende dat ze het stro gewoon lekker vond.

Mocht je paard stro blijven eten ondanks het hooi of laat ze haar hooi zelfs liggen en eet toch het stro op dan zou een keer haar bloed uitgebreid kunnen onderzoeken om te bekijken of ze wellicht ergens tekorten heeft waardoor ze mogelijk stro gaat eten.
Kan natuurlijk ook nog dat ze het gewoon lekker vind en er eigenlijk niets aan de hand is :).

Een naar mens omdat ik vind dat mensen geen dieren moeten nemen/houden als ze het dier niet kunnen bieden wat ze nodig hebben? Als dat zo is ben ik graag een naar mens :j

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 14:16

kwita schreef:
julius_juut schreef:
Een paard wil in principe de hele dag ergens op kauwen. Als dat niet op hooi kan, dan gaan ze over op stro. Meer hooi voeren dus, dan laten ze het stro wel liggen. :)

Dan zou je mijn pony moeten kennen, die eet al het hooi inclusief haar stro.( en dan nog probeert ze het stro van de buurman onder door het schut van de stal te trekken , en nee ze heeft geen tekorten!) ;).

Als ze eerst al het hooi op eet dan gaat het hooi dus wel gewoon op?
Ons vorige paard heeft ooit ergens gestaan waar ze op zaagsel stonden maar daar kregen ze ook echt zo veel hooi dat er altijd hooi over was bleef, het hooi was bij de volgende voerbeurt gewoon niet op. En ons paard is daar nooit te dik van geweest destijds. Geen van de paarden die daar stonden werden daar dik van? En we gebruikten niet eens netten of slowfeeders.
Op onze huidige stal wordt kuil gevoerd en dat lijkt me ook te rijk om onbeperkt te voeren maar dan moet je ook niet verbaast zijn dat een paard dan stro eet. En dat in gaan spuiten met een vieze smaak oid om dat te remmen is imo niet zo eerlijk. Het is logisch dat je paard nog behoefte heeft aan ruwvoer als je maar beperkt hooi voert denk ik.

Pattypaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 16:02

vevina schreef:
Een naar mens omdat ik vind dat mensen geen dieren moeten nemen/houden als ze het dier niet kunnen bieden wat ze nodig hebben? Als dat zo is ben ik graag een naar mens :j

Nee, door de manier waarop je je boodschap duidelijk maakt. Zo'n boodschap kan ontzettend veel (onbedoelde) impact op iemand hebben.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 16:23

Mies schreef:
vevina schreef:

Wat een achterlijke opmerking zeg. :') Ik zorg heel goed voor mijn paard en zolang je verder niets weet zou je zo’n oordeel niet moeten plaatsen. Niet iedereen heeft het geluk van een goed weiland 24/7 het hele jaar door ook met sneeuw en vrieskou met een goede bak. Beetje lachwekkend dit hoor. Misschien moet je eens beter lezen.

Dit topic is bedoeld voor tips van het stro eten. Hieruit blijkt dat ik haar meer hooi moet gaan geven en blijkt dus dat meer paarden dit doen. Bedankt voor de bruikbare info in ieder geval.

Klopt zeker dat niet iedere stal de mogelijkheid heeft van 24/7 buiten. Lijkt mij ook zeker niks mis mee met een paar uurtjes per dag op stal. En ongeacht of ik jou en jouw paard wel of niet ken zou ik heel snel wegrennen bij een stal waar mijn paard minimaal 4 maanden per jaar op stal staat, en als ik geen andere mogelijkheid heb zou ik mijn paard verkopen. Want ook ‘maar slechts’ 4 maanden per jaar op stal is voor een paard niet acceptabel! Heel goed dus dat je bezig bent met je paard mbt het hooi, maar hiermee biedt je alsnog je paard niet zijn basisbehoeftes.

Radiostilte

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 19:52

Maar even iets anders, een half klein baaltje per dag erbij valt nog wel mee toch. Want hoeveel haal je eruit als je afmest? Vast ongeveer dezelfde hoeveelheid want ze mesten aardig wat in 18 uur en dan nog de natte plek(ken). Tja het is misschien iets meer als een ander die er elke dag 2 plakjes bijgooit. Maar ik vind het nog niet eens extreem veel voor een paard dat 18 uur op stal staat. Of ben ik nu gek?

Ik heb ook een paard die veel uit haar stal eet. Zelfs als er een hoop hooi in ligt eet ze eerst even stro. Tja zolang het geen problemen geeft vind ik het niet erg. Ik zie het maar als buikvulling. Van nature zijn ze gewend aan structuurrijk en veel voedsel. En het hooi wat wij de paarden geven is vaak van goede kwaliteit dat de structuur fijner is dan wat zij oorspronkelijk aten. Blijkbaar vind mijn paard dat het hooi wat ze krijgt te fijn/goed is en gras bestaat vooral uit water en zet geen zode aan de dijk natuurlijk. Nou dan eet ze maar wat stro. En gooi ik er maar een plakje extra erbij wat ze kan eten. Mijn andere paard eet ook altijd wat stro, wel iets minder dan de ander. Maar beide doen ze het.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 22:03

liedje89 schreef:
[
julius_juut schreef:

Als ze eerst al het hooi op eet dan gaat het hooi dus wel gewoon op?
Ons vorige paard heeft ooit ergens gestaan waar ze op zaagsel stonden maar daar kregen ze ook echt zo veel hooi dat er altijd hooi over was bleef, het hooi was bij de volgende voerbeurt gewoon niet op. En ons paard is daar nooit te dik van geweest destijds. Geen van de paarden die daar stonden werden daar dik van? En we gebruikten niet eens netten of slowfeeders.
Op onze huidige stal wordt kuil gevoerd en dat lijkt me ook te rijk om onbeperkt te voeren maar dan moet je ook niet verbaast zijn dat een paard dan stro eet. En dat in gaan spuiten met een vieze smaak oid om dat te remmen is imo niet zo eerlijk. Het is logisch dat je paard nog behoefte heeft aan ruwvoer als je maar beperkt hooi voert denk ik.[/quote]

Ze eet als ze de kans krijgt tot ze koliek heeft, ik pas om onbeperkt te voeren het is een c-tje en ze eet meer dan een trekpaard! Ik heb de juiste balans gevonden door haar in een omgeving te zetten waar ze zich niet ziek kan eten en gedoseerd te voeren wat wel op mag.En door haar bezigheden te geven om zich daar mee bezig te houden,zodat ze het eten vergeet!

Nipples

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 22:44

Dus nu verhuis je enkel zodat jij een betere piste hebt. Of begrijp ik het verkeerd? Luxe stal voor de mens maar niet voor het paard duidelijk.
Je kan ook altijd geweekte strokorrels gebruiken en daarboven stro, vind ik makkelijk in mesten.

Floortz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-12-17 23:27

Speltstro vinden ze vaak niet lekker. Er is alleen iets lastiger aan te komen.

En wat vaak vergeten wordt...een paard weet niet dat hij in het voorjaar weer op de wei mag. Een paard leeft in het hier en nu, en moet het de hele winter doen met de postzegel van 3 x 4 mtr, of minder, en met wat geluk een paar uur op een kale paddock.
Niemand kan het dier aan het verstand peuteren dat het wel weer beter wordt over een paar maanden, en het mag geen excuus zijn om het eigen geweten te sussen. Als dat zo is, dan is het beter de omstandigheden te veranderen en/of verbeteren. ;)
Maar daarnaast is het inmiddels wel helder dat het in sommige regio's niet makkelijk is een stalling te vinden die in de winter genoeg buiten zijn garandeert, niet onbenullig ver weg is etc. etc. Maar wat luxe is voor de ruiter is over het algemeen (niet generaliserend dus!) niet luxe voor het paard...die combi is erg moeilijk te vinden.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 10:55

Nipples, ik hoop dat je het niet tegen mij hebt? Ze blijft gewoon waar ze was Maar ik heb mijn oplossing gevonden echter ben ik niet TS.Ik wilde alleen aangeven dat niet elk paard wat vraatzucht heeft het slecht heeft, op die van mij is de post van floortz van toepassing!Ik heb mijn verantwoording genomen en volgens de DA is het een top oplossing( en comfort voor de mens is hier niet maar dat is helemaal niet relevant).
Ik heb dus al 2 van de 4 jaar geen veearts meer nodig gehad voor koliek dat is een belangrijk gegeven! **\O/**

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 12:38

Als het paard van continu 18 uur binnen naar tenminste 8 maanden 12 uur buiten in de wei, en 4 maanden in de paddock, is het al een hele verbetering lijkt me. Zeker als ze in die paddock met een ander paard kunnen spelen.

Dat een aantal (waaronder ik) het niet ideaal vinden en liever iets anders zouden kiezen, ok. Het gaat er zo echter gelukkig wel op vooruit

Ik heb de luxe van een stal waar ik mijn paard en pony 24/7 kan laten staan, maar die luxe heeft lang niet iedereen.

TS, veel succes!

Mies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-17 18:52

Nipples schreef:
Dus nu verhuis je enkel zodat jij een betere piste hebt. Of begrijp ik het verkeerd? Luxe stal voor de mens maar niet voor het paard duidelijk.
Je kan ook altijd geweekte strokorrels gebruiken en daarboven stro, vind ik makkelijk in mesten.

Ik verhuis mijn paard omdat ik nu niet de kans heb om te rijden. Er is 1 buitenbak zonder verlichting met mul zand dat constant nat is eigenlijk. Als ik thuis kom van school is het al donker om 5 uur en kan ik niks meer doen met haar. De boer doet de paarden soms ook niet naar buiten als de wei alleen al nat is bijvoorbeeld wat betekend dat ze helemaal geen beweging kan krijgen. Op de nieuwe stal zijn er 3 binnen en buitenbakken met stapmolen en paddock en onbeperkt hooi. Dus leek mij een goede tijdelijke oplossing.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 20:26

Iemand gaf mij de tip om azijn over het stro te strooien, heb het niet geprobeerd, maar misschien eet ze het dan niet meer op.

Nipples

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 23:32

Dus het is wel voor jezelf, heel spijtig dit. Hoop toch dat er nog aan het paard gedacht word want deze verliest zijn vrienden en zijn omgeving ook al ging hij maar buiten wanneer het goed weer was. Is nog steeds meer dan wat die zal krijgen op die " luxe " stal. Doe daar dan nog eens stapmolen bij, zon ding is echt om hersendood van te worden. Voel dit niet als een aanval, ik wens je paard alleen een gelukkig leven. Maar niet iedereen wil zijn ogen openen daarvoor.

vevina

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 23:40

Nipples schreef:
Dus het is wel voor jezelf, heel spijtig dit. Hoop toch dat er nog aan het paard gedacht word want deze verliest zijn vrienden en zijn omgeving ook al ging hij maar buiten wanneer het goed weer was. Is nog steeds meer dan wat die zal krijgen op die " luxe " stal. Doe daar dan nog eens stapmolen bij, zon ding is echt om hersendood van te worden. Voel dit niet als een aanval, ik wens je paard alleen een gelukkig leven. Maar niet iedereen wil zijn ogen openen daarvoor.

_/-\o_

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-17 23:58

Nipples schreef:

Amen.
Hoop dat er evengoed nog een verstandige beslissing genomen word. Het paard woont er 24/7, niet de eigenaresse. Het paard moet er op z'n plek zijn dus. En gezien het dier er op z'n huidige plek nog het meeste uit komt..