Helemaal niet gelukkig meer... Help

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

CalipsoLover

Re: Helemaal niet gelukkig meer... Help

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 23:15

Van mij mag hij wel met andere paarden staan. Vind het alleen niet zo fijn dat er iets wordt afgesproken en daar later niet aan gehouden wordt. Alleen op de weide staat hij nu niet, staat sowieso gewoon met hekken naast de andere dus ze kunnen wel snuffelen en dergelijke, door prikpaaltjes loopt hij helaas door. In het stalgebouw staat hij wel alleen maar dat was vroeger ook al zo en geen probleem.

Ik zou sowieso ook wel blijven tot het einde van de maand. Als dat onder 'opzechtermijn' valt volgens jullie?

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 23:31

Niet tot einde vd maand maar opzeggen per 1 jan en 1 feb weg kunnen... nu moet ik zeggen dat een slechte verzorging bij mij een opzegtermijn zou doen verdwijnen als er nks is afgesproken

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 23:33

Aangezien er niks is afgesproken denk ik ook niet dat je dan nog zomaar kunt zeggen 'Je moet nog een maand blijven'...

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 23:35

Is een ongeschreven regel in de paardenwereld.. succes

girlyggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 23:36

Is een ongeschreven regel in de paardenwereld.. succes

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 23:47

Toch nog nooit van gehoord. Heb dit bij mijn vorige stalling ook niet gehad...

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 23:47

Blijven hoeft niet, betalen wel. Maar zoek nou eerst maar wat anders!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-17 23:57

Ga ik lekker niet doen... Sorry maar hier heb ik eigenlijk in al die jaren nog nooit van gehoord en daar maakte mijn vorige pensionstal ook totaal geen deel van uit. Niks afgesproken, simpel!

Narcissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-17 23:59

TS is van België, daar zijn de ongeschreven regels iets anders. Daar is een opzegtermijn in vele regio's zeldzaam. Zelf ook meestal binnen een week vertrokken en nooit gevraagd geweest om een extra maand te betalen, bij 1 stal zelfs nog geld teruggekregen omdat ik in de helft van de maand vertrok.

In dit geval waar het paard duidelijk verzorging tekort komt, zou ik ook geen extra maand willen staan. Wel zo netjes om zodra je wat anders hebt dit meteen te zeggen en niet pas een dag voor de verhuis.

Felien_Kyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 00:06

Ik zou zo snel mogelijk weggaan, of je nou wel of niet moet betalen...
Ik kan me voorstellen dat je heel verdrietig wordt als het zo loopt met je paardje, ik zou ook erg verdrietig zijn.

Seventeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 00:07

Is geen ongeschreven regel, het is wel netjes en fatsoenlijk maar als er niks is afgesproken dan is er toch ook geen probleem?
Ik ken genoeg stallen, en heb op genoeg stallen gestaan, waar ik vertrok, 2 weken van tevoren gezegd bijvoorbeeld en het teveel betaalde stalgeld netjes terugkreeg. Dat is eigenlijk ook wel fatsoenlijk toch?
En heel eerlijk: Als ze wel zo graag een maand opzegtermijn willen, dan hadden ze het maar een geschreven of gesproken regel moeten maken. :P

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 00:26

Los van fatsoen hoop ik niet dat ze er advocaat bij halen en dan blijkt dat ze in hun recht staan, want dan mag je de proceskosten ook nog betalen waarschijnlijk. Zou daar echt wel mee uitkijken.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 10:02

In belgie wordt dit inderdaad zelden gedaan. Zeker de kleine pensionstallen niet. Wij hebben inderdaad meegemaakt dat ook iemand per direct moest vertrekken. Dan heb je problemen natuurlijk.
Opzegtermijn geldt hier alleen voor mensen die er hun brood mee verdienen, dus grotere stallen, maneges,.. Aangezien het hier om maar 1 stal gaat is dat die mensen hun broodwinning ook niet.
Meestal betaal je gewoon de maand nog uit. Dus stel dat je de 1e week vertrekt dan heb je wel nog 3 weken extra betaald.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 10:31

Op mijn vorige stalling ben ik wel nog enkele weken gebleven nadat ik hen heb gezegd dat ik zou gaan vertrekken. Ook uit fatsoen en omdat ik daar heel graag stond met mijn paard. Heb toen ook gewoon nog een extra halve maand betaald.
Caily: Ik denk niet dat ze dat gaan doen, aangezien (denk ik) ze dit in het zwart doen.

Vanwege de omstandigheden loopt alles nu wel een beetje in het honderd, maar heb ondertussen wat mensen opgetrommeld en nog iets heel interessants gezien. Ga vandaag wat belletjes doen, en hopelijk misschien ergens al gaan kijken vandaag en/of morgen. Van zodra ik iets heb zal ik ook per direct de mensen waarbij hij nu staat verwittigen.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-17 19:43

Ben vandaag even wezen kijken, normaal gingen we vandaag praten en een oplossing zoeken maar heb hier helemaal geen zin meer in en had vandaag ook de gelegenheid weer niet. Mijn moeder had voorgesteld om hen per mail even in te lichten zodat een gesprek aangaan makkelijker wordt.

Was dus vandaag gaan kijken en heb wel 10 minuten gras liggen plukken en het bij hem op de weide gelegd. Omdat zijn stal volledig leeg was ben ik een paar uur erna nog even gaan kijken, weer bijna geen vlas in de stal en zijn hooi zat vol bladeren. Ik post later hier nog een foto van.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-17 20:45

Als het niet goed is en je verwacht ook niet dat het beter wordt dan moet je weggaan. Of je dan dubbel stalgeld betaald omdat je een opzegtermijn hebt is totaal niet belangrijk. Het welzijn van je paard wel.

KatooG

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 02:50

Hoewel je wel kan proberen om te praten met de stalbaas denk ik spijtig genoeg ook dat je beter heel snel een nieuwe stal zoekt voor je paard. Ik denk gewoon dat een stalbaas die nog niet eens de basisprincipes van paardenwelzijn onder de knie heeft dat die ook in de toekomst je veel miserie gaat kosten. Ze heeft misschien zelf ook paarden maar we weten denk ik allemaal wel dat niet iedereen in de paardenwereld even bekwaam en begaan is met de dieren hun gezondheid. Een paard dat er zo zielig bij staat en totaal niet zichzelf is herken je wel als je hem elke dag ziet en voert, buitenzet, stal doet etc. Het is mij opvallend dat ze zelf nog geen vragen stelt bij haar management met een paard in huis dat op de sukkel is. Gewoon snel verhuizen naar een plek met een mooie piste en goed voer. Ik denk dat de weerstand van je paard er daarmee van omhoog zal gaan.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-17 11:48

Wacht vandaag nog even een berichtje af van de dierenarts voor het tweede bloedonderzoek en anders moet ik morgen bellen. Heb straks een afspraak met een stal en vrijdag ook. Eentje daarvan heb ik via via gekregen. Volgende week moet ik wel een paar dagen naar Hilversum dus hoop iets geregeld te hebben tegen dan.

Hier even een foto van zijn hooi gisteren, het bruine zijn dus allemaal bladeren. Foto is nogal wazig omdat het helemaal donker was en mn telefoon het maar niet scherp kreeg.
Afbeelding

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 11:50

Dat is toch bijna geen hooi meer. :oo Dat zijn gedroogde bladeren met hier en daar een sprietje gras. Hier zou ik ook absoluut niet tevreden mee zijn.

Temeraire

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 11:56

Maar kan je er niet zelf extra vlas in gooien? Desnoods met bijbetaling? En extra hooi pakken?
Als je er niks van zegt of niets aan doet zullen zij er ook niets aan veranderen.
Ik zou niet rustig weer naar huis gaan als mijn paard er zo bij staat.

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-17 12:01

Gini en Temeraire: Ik was ook razend toen ik dit zag. Maar ik was eigenlijk 'stiekem' gekomen, als er geen vlas in de stal zat was had ik wel de deur in huis geschopt. Maar ja, ben te braaf zeker? Durf nog altijd niet goed. Zelf vlas of hooi nemen durf ik ook niet, ze zullen altijd wel zien dat ik ben geweest want ze hebben camera beveiliging, dus ze zullen het ook wel zien als ik er extra bij gooi.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 12:04

Er zijn twee kanten natuurlijk...
als je zegt dat je paard niet teveel gevoerd moet worden- proberen ze juist misschien nu aan je wens te voldoen.

De graspiste gaf je zelf al aan, een inschattingsfout.

Je paard alleen zetten op een eigen stuk wei: kan dat het omwille van de kwaliteit van de wei nu even niet gaat- en als je paard door de paaltjes heenwandelt, kan ik me indenken dat ze nu niet genegen zijn een extra stuk af te zetten.

Blaadjes in hooi: zolang het niet giftig is... waarom niet? Soms staat er een boom naast het hooi, en heb je na een stevige wind eens wat bladeren erbij. Hoe lang lag dit hooi al in zijn stal? Had hij het net gekregen? dat ziet het er vanuit deze hoek knap summier uit, dat zou toch een behoorlijke bult mogen zijn

De bodembedekking kan ik helaas geen zinnig woord over zeggen; ik zie het niet goed op de foto. Is het op stalmatten of echt op puur beton?

Misschien is e.e.a. op misverstanden gebaseerd. Sommige stalhouders zijn nu eenmaal niet altijd vrolijk en voorzichtig- sommigen zijn direct, en soms hebben ze hun dag niet.

Maar, mijn mening telt hierin niet -als jíj je niet prettig voelt, en je paard kan er niet aarden- dan kun je beter een andere stal zoeken :)

Hopelijk voelen jullie je, hoe dan ook, snel op je gemak!

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-17 12:14

khirshanta schreef:
Er zijn twee kanten natuurlijk...
als je zegt dat je paard niet teveel gevoerd moet worden- proberen ze juist misschien nu aan je wens te voldoen.

De graspiste gaf je zelf al aan, een inschattingsfout.

Je paard alleen zetten op een eigen stuk wei: kan dat het omwille van de kwaliteit van de wei nu even niet gaat- en als je paard door de paaltjes heenwandelt, kan ik me indenken dat ze nu niet genegen zijn een extra stuk af te zetten.

Blaadjes in hooi: zolang het niet giftig is... waarom niet? Soms staat er een boom naast het hooi, en heb je na een stevige wind eens wat bladeren erbij. Hoe lang lag dit hooi al in zijn stal? Had hij het net gekregen? dat ziet het er vanuit deze hoek knap summier uit, dat zou toch een behoorlijke bult mogen zijn

De bodembedekking kan ik helaas geen zinnig woord over zeggen; ik zie het niet goed op de foto. Is het op stalmatten of echt op puur beton?

Misschien is e.e.a. op misverstanden gebaseerd. Sommige stalhouders zijn nu eenmaal niet altijd vrolijk en voorzichtig- sommigen zijn direct, en soms hebben ze hun dag niet.

Maar, mijn mening telt hierin niet -als jíj je niet prettig voelt, en je paard kan er niet aarden- dan kun je beter een andere stal zoeken :)

Hopelijk voelen jullie je, hoe dan ook, snel op je gemak!

Ik snap je punt heel goed. Jullie horen ook maar 1 kant van het verhaal en ik ben na de laatste opmerking van het uitbreken ook 'te bang' om er iets van te zeggen. Heb gewoon een vies voorgevoel dat dit in het verkeerde keelgat gaat schieten. Mijn moeder gaat het nu ook gewoon doen omdat ik te bang ben.

Maar het feit dat mijn paard zich duidelijk niet goed voelt en opeens het ene kwaaltje na het ander heeft is helaas een feit, dus dan scheelt er toch iets. En dat er eerder wordt 'bestraft' omdat hij uitbreekt dan er wordt gekeken naar wat het probleem is en ik de wind van voren krijg... Tjha. Zijn weide die hij normaal kreeg is wel goed, staat gras op en zou hij zo op kunnen, maar mag niet. Geen idee waarom. Hij is vrij rustig dus kapot lopen gaat hij ook niet snel doen, tenzij er iets scheelt, again.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 12:19

Daarom- jij kent jezelf en je paard het beste; als jullie je er niet goed voelen, dan maakt het niet uit- al was het een 'vijf sterren stal' dan moet je iets anders zoeken.

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-17 12:21

Ik mag toch hopen dat jouw foto geen hooi weer moet geven. Ik zie het in ieder geval niet liggen.

Meid pak je paard, pak je spullen en wegwezen daar! Je hebt daar niks. Geen fatsoenlijke voeding, stal, buitengang en bak. Je paard wordt er niet beter van en jij ook niet. Alleen al dat je paard bestraft wordt omdat hij uitbreekt uit pure nood zegt al genoeg. Als jij mij heel de dag opsluit in een kale ruimte word ik ook vervelend hoor.