iemand een idee? 21.30 voerbeurt afschaffen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 17:55

plutolover schreef:
Ik zal proberen goed mogelijk uit te leggen.

bij ons op stal wordt door de stalhouder 3x gevoerd

8 uur, 12/13.00 uur, en om 17.00

onderling wordt er nog met een groep geregelt dat er om 21.30 gevoerd wordt. Dit zijn alleen paarden die mee willen doen. Dus niet alle paarden. Dit kom op ongv 3x per maand een voerbeurt.

....

De paarden willen wel hoor... dus je enquete onder de paarden gaf een foutieve uitgave :+

plutolover

Re: iemand een idee? 21.30 voerbeurt afschaffen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-17 18:11

Haha bedoelde staat Ind wat raar. Maar denk dat iedereen wel snap wat er bedoeld wordt.

Maar ik heb genoeg ideeen. Verlopig blijf ik gewoon om 21.30 voeren.

manumol

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 18:41

Afbeelding

Zo iets? Kun je ophangen.
Gaat echt veel voer in. Ik gebruik ze niet meer, omdat ik nu alleen nog maar shettjes heb.

boeflover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 19:16

Even een iets ander idee? Kun je de stalhouder niet vragen de voorbeurt van 5 uur om te wisselen met half 10? Dus stal genoten om 5 uur i.p.v. s avonds laat.
Is ms gemakkelijker qua planning voor je stal genoten en ik neem aan dat de eigenaar erbij woont, dus niet zon probleem om s avonds nog even te voeren?
Of eigenaar 20,- stal geld laten verhogen en de wisselende voerbeurt afschaffen en bij hem erbij doen?

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 20:11

Wisselen zou ook mooi zijn inderdaad! Ik zou als staleigenaar niet eens willen dat er paarden onder mijn toezicht zo lang zonder eten zouden zitten. Dan inderdaad maar wat extra laten betalen en degene die zelf voert de korting geven oid.

Ts oriënteert zich op andere mogelijkheden en vraagt hier tips, dat is toch juist goed! Ik vind het erger voor de paarden die het maar met de belabberde beslissing van hun mens moeten doen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 20:12

Een groot net met stro ophangen om te knabbelen?
Is dat een idee?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 20:22

plutolover schreef:
xJitskee schreef:
Jeetje ik vind het eerlijk gezegd wel schokkend.. Het is teveel moeite om 3x per maand een keer extra heen en weer te rijden? En je paard krijgt (te) weinig kuil omdat hij anders te dik wordt, maar jij wil niet extra betalen voor hooi?

In jouw geval zou ik me het minste zorgen maken over dat zijn hoofdhouding wat hoger wordt door een slowfeeder, dit voergedrag is veel erger.... Voor de late voerbeurt misschien overleggen met een stalgenoot om van dag te wisselen, of een ander betalen om een keer extra te voeren?

Wat is er schokkend aan? Ik zeg nergens dat ik niet bereid ben om niet te voeren. maar meer op zoek na een idee waardoor ik eventueel niet steeds heen en weer moet en dan Ind niet meer hoeft te voeren om 21.30. Wat is daar mis mee?

En ik Kan uiteraard meer kuil gaan geven. En daardoor wordt me paard dan te dik. Lijk me ook niet gezond.

En ik zie op deze foto geen mager paard.
[ [url=m/Fzj8Jg.jpg]Afbeelding[/url] ]

Maar bokt zou bokt niet zijn...

Ik kan ook hooi zelf in kopen maar dan weet ik dat er gejat gaat worden... en denk niet dat de stal houder daar op zit te wachen.

Ik vind 60-70 euro per maand best een bedrag.

Wat is het schokkende? Dit:
plutolover schreef:
hij krijgt 10 kilo. 1x 2kg voer ik zelf. Ik ben bekend met de droge stof enz. Maar dan wordt hij echt rond haha. Hij krijgt al dieetmix kwa 'krachtvoer' en dat ook maar 500gram.

bigone: om nu te zeggen dat ik me paard mishandel.. ik zeg niet dat ik nu stop met de 21.30 voerbeurt. ik probeer gewoon een oplossing te vinden en uit te zoeken wat het beste voor me paard is.

zonder dat hij te dik wordt.

Je bekend bekend met droge stof en hoe dit werkt. Met kuil kom je niet aan de hoeveelheid droge stof, omdat hij anders te dik wordt. Met hooi kun je aan de hoeveelheid droge stof komen, maar je wil geen hooi geven, omdat je dan bij moet betalen. Dan geef je je paard toch willens en wetens te weinig ruwvoer? Dát is wat ik kwalijk vind. En ja, 60-70 euro per maand is een best bedrag, maar dat heb je voor het welzijn van je paard toch over? Een veulen erbij voor als je haf niet meer te rijden is kan wel, dus waarom niet wat investeren in de gezondheid van je paard. ;)

Ik wil je niet de les lezen, je hoeft er ook niet perse wat mee te doen, maar ik hoop wel dat je dit in je achterhoofd houdt, voor de gezondheid en het welzijn van jouw paard. Dat lijkt mij toch het belangrijkste....

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 20:25

Ik zou de beurten ook afkopen bij een stalgenoot die wel op de avonden komt. Dat is de makkelijkste optie. Zelfs al zou je diegene 5 euro per keer geven is dat goedkoper dan hooi gaan voeren en het scheelt je reistijd en met de auto reiskosten voor 15,- per maand of minder als het goedkoper kan of je zelf nog een keertje gaat. . Weet niet hoeveel tijd het kost maar misschien wil iemand het ook wel voor 2 euro doen. Of dat je voor diegene het paard overdag een keer extra in de paddock zet als jij er toch bent. Of een keer uitmest op haar vrije dag als het geen volpension is...

Je gaat er niet op in dus dan krijg ik het idee dat het een centenkwestie is...

Bedenk dat een slowfeeder ook geld kost. En stuk kan gaan.zo'n tijdgestuurde hooikast is erg prijzig.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 20:31

Ik heb als extra een net stro in de pallet box.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 20:55

Wat een vreselijk triest verhaal, hebben ze bij jou op stal nog nooit van maagzweren gehoord ofzo? En dat paarden maar hooguit een paar uur zonder ruwvoer mogen?
En zijn er dan echt paarden die de laatste voerbeurt overgeslagen worden? ;(
Ik schrik hier echt van..

Speirs

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 20:59

Hoe langer ik er over nadenk, hoe zieliger ik het vind. Ik zou wel in gewetensnood komen als ik mijn paard nog even lekker wat toestop voor de nacht en de andere paarden kijken me smekend aan -O-

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:15

Breek me de b*(&^k niet los over voerbeurten op zelf-voer-stallen :x
En idd paardeneigenaren die dit niet belangrijk vinden en altijd de zelfde mensen die voor beurten opdraaien en paarden die dus uiteindelijk overgeslagen worden of overgeslagen moeten worden :roll:

Maar goed. Denk dat je flink wat suggesties hebt gehad :) incl beeldmateriaal :P

Lon

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:39

Zo zo, een aantal van jullie gaat lekker. TS zoekt slimme ideeën om het welzijn van haar paard en haarzelf te optimaliseren , en dat wordt moeiteloos vertaald naar dierenmishandeling.
Ter geruststelling, deze stal biedt verschillende opties om je paard klokjerond van ruwvoer te voorzien. Het is wel even puzzelen wat voor jouw paard de beste optie is.
Mijn paard is tevreden met een haybar met stro/voordroog mengsel, en daar zit eigenlijk altijd nog wat in.
Met 3 voerbeurten zou dat waarschijnlijk ook zo zijn, want dan krijgen ze in totaal dezelfde hoeveelheid hoeveelheid als bij 4 beurten. De staleigenaar is zeker niet flauw met de hoeveelheid voerdroog die gevoerd wordt, dit is de eerste stal waar ik moest vragen of het iets minder mocht (voordroog werd niet opgegeten maar door de hele stal verspreid en ondergepiest).
Ik kies juist wel voor de 21.30 voerronde, want dan heb je een laatste check voor de nacht. Voor die voerronde schrijf je overigens zelf in (het is dus geen vast rooster), de beste oplossing om gunstige dagen te krijgen is vroeg inschrijven, de lijsten tm december hangen klaar.

wilmatj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 21:55

Wat geven jullie weinig hooi zeg haha.
Mijn paardjes krijgen zo'n 10 kg per keer.
krijgen sochtends om 7 uur en savonds om 7 uur.
staan van 10 tot 17.00 ongeveer buiten met gras of hooi.

Ik voer als ze op stal gaan.. Zijn daar wel evem zoet mee haha. Geen slofeeders of iets.

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-17 22:00

Lon: dat klopt Ind. Het is ook zeker niet dat ik niet wilt voeren. Maar t komt bij mij regelmatig voor dat de dagen dat ik Savonds kan al in gevuld zijn en dan is eerlijk. Heb ik gewoon pech ;-) en dien me dan op andere dagen in te schijven.

Daarom dacht ik misschien bestaat er een anders oplossing. Ook mede (wat ik vergeten was te melden) dat ik in t donker gewoon niet goed kan zien. Door oogoperatie.

T is niet dat ik te lui of wat dan ook ben. Uit kopen zou een optie kunnen zijn maar dan rij ik liever heen en weer, of probeer ik dat me vriend wilt rijden.

Oja en nog iets. Ik weeg me hooi zelf af op 2/3kg per voerbeurt dit doe ik zelf in bakken. Dit had ik zo uitgerekend dat me paard dat nodig moest hebben. Maar nader berekening zou me paard Ind wat meer mogen.

Over hooi/kuil beter is voor paard dat is een totaal andere discussie. Kuil/voordroog is van goede Kwaliteit.

En ik ken genoeg stallen waar maar 2 of 3x gevoerd wordt en soms zelf nog langere tijden tussen zit kwa voerbeurten.

Hier is teminste nog optie om 4x te doen. Laat staan dat er ook zelf nog gepakt mag worden.

Maar bokt zou bokt niet zijn. Om steeds off-topic te gaan.

Tegenwoordig kan je niks meer vragen hier. Maar ik heb ideen op kunnen doen. En verlopig blijf ik gwn de 21.30 voerbeurt doen.

Van mij betreft mag hier een slotje op.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 22:18

Andere optie is nog een hartog voerbox voor compact gras...
Investering ...maar werkt wel en je kan zelf bepalen hoeveel blok je per keer geeft

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 22:34

Vleddertje1 schreef:
Andere optie is nog een hartog voerbox voor compact gras...
Investering ...maar werkt wel en je kan zelf bepalen hoeveel blok je per keer geeft

Daar vreet een haflinger zich bevangen aan en een pony die lekker met de benen maait wil je er niet in vast hebben zitten. Denk namelijk niet dat de stalhouder er blij van wordt om dat ding vast te moeten schroeven, extra gaten in de boxwand heeft ook nadelen.

Driehoekige bak met rooster is vermoed ik je beste optie, kan mooi in een hoek van de box. Plak stro onderin, kuil er op. Altijd wat te eten en lekkerste eerst. Mengen is en lastig en geeft in de praktijk meer versmeren dan eten (werd bende hier). Hooi en stro voer ik dus apart.

Vleddertje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 22:57

Daar vreet een haflinger zich bevangen aan en een pony die lekker met de benen maait wil je er niet in vast hebben zitten. Denk namelijk niet dat de stalhouder er blij van wordt om dat ding vast te moeten schroeven, extra gaten in de boxwand heeft ook nadelen.

Driehoekige bak met rooster is vermoed ik je beste optie, kan mooi in een hoek van de box. Plak stro onderin, kuil er op. Altijd wat te eten en lekkerste eerst. Mengen is en lastig en geeft in de praktijk meer versmeren dan eten (werd bende hier). Hooi en stro voer ik dus apart.[/quote]

Ik neem dan wel aan dat bak opgehangen wordt...en je kan er natuurlijk ook een fructaan /eiwitarme ruwvoervervanger in doen..agrobs compact gras bv

Maar goed ik denk dat een flinke plak stro extra voeren idd een veel goedkopere optie is

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 22:58

Is er geen jonge meid op stal die graag wat extra wil verdienen en die je voor een paar euro jou voerbeurten kan laten overnemen? Is misschien niet de bedoeling dat iedereen dat doet, maar misschien in jou geval een oplossing.

sauffi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 23:05

Ik heb geen idee of het al genoemd is maar ik moest meteen denken aan een bal die je kan vullen met hooi. Die kun je dan toch tijdens de laatste keer voeren om 17.00 in de stal leggen bij je paard. Hier zal hij wel even mee bezig zijn denk ik...

pillow

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-17 23:25

Hoeveel paarden staan daar in pension. Woont er iemand bij? Ik vind het erg raar dat er dus na 17.00 uur niemand meer op stal komt? Als ik stalhouder zou zijn zou ik toch echt wel voor ik naar bed ga even over de stal lopen om te kijken of alles goed is. (doe ik nu ook). Hoeveel moeite kan het zijn om dan even wat kuil of een plak hooi in de box te gooien. Ik vind het niet meer dan normaal dat je dat van de stalhouder kunt vragen (eisen)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 02:25

pillow schreef:
Hoeveel paarden staan daar in pension. Woont er iemand bij? Ik vind het erg raar dat er dus na 17.00 uur niemand meer op stal komt? Als ik stalhouder zou zijn zou ik toch echt wel voor ik naar bed ga even over de stal lopen om te kijken of alles goed is. (doe ik nu ook). Hoeveel moeite kan het zijn om dan even wat kuil of een plak hooi in de box te gooien. Ik vind het niet meer dan normaal dat je dat van de stalhouder kunt vragen (eisen)

Dat een stalhouder niet voert om die tijd wil niet zeggen dat hij niet even op stal komt om de paarden te checken.
Op mijn vorige stal voerde de staleigenaar ook niet s' avonds. Maar een stalgenoot.
Maar de stal eigenaar kwam wel even op stal voor het slapen gaan om de paarden te checken

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 06:59

Wij hebben ook een staleigenaar die zelf niks met de paarden heeft en die komt ook 's avonds niet op stal, de laatste die weg gaat is degene die de laatste voerbeurt doet.
Dat ben ik meestal en ik kijk dan alle paarden even na en als er iets raars is bel ik de eigenaar.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 07:14

Ik vind het niet zo'n rare vraag, maar blijkbaar een hoop anderen wel? Ik zohlu anders eens uitproberen met een slowfeeder. Die om 17 uur (laten) ophangen en dan zelf om 21:30 paar x de controle of paard nog genoeg heeft om de nacht Door te komen. Eventueel met wat meer voordroog, aangezien je nog wel wat speling hebt van wat je paard mag. Ik zou het ook zonde vinden te moeten wachten perse tot het pikkedonker en tot laat, of het 2x moeten rijden. Doe het met liefde maar als het niet hoeft prima toch?

Ik voer zelf overigens 1x per dag en dan dusdanige hvh dat ze 24 uur later nog hebben. Scheelt een hoop voerneid /de
Stress en voor mij ook tijd.

MiCasa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-17 10:57

Ik zou toch naar een oplossing zoeken voor de slowfeeder.
Mijn persoonlijke ervaring met het niet hebben van een slowfeeder of meer hooi en vlas als bodembedekking is ronduit slecht..

Ik begrijp dat een net niet handig is met jouw pony, maar kan je het net eventueel anders ophangen?
Misschien een plastic slowfeeder, of een van hout.

Succes in ieder geval!