Hele lange manen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 12:15

Ja vreselijk die lange manen. Dat wappert maar en waarom. Paard vraagt er toch niet om.
Het is bijna net zo erg als dekens en vliegenkappen. Oh nee die zijn natuurlijk wel diervriendelijk als je paard geen manen en staart meer heeft. Die poedersuiker ook. Als ze daar nu eens iets aan deden...

Wat een grappig topic... _O-

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 12:32

Ik vind het prachtig!!!

Maar ik zou het zelf nooit doen, altijd in de weer met vlechten enzo.....het moet wel gewoon leuk blijven voor het dier zonder ongemak van de te lange voorpluk en mannen, waar ze steeds last van hebben bij het grazen door erop te staan en of zelfs in hun mond krijgen en of te warm van krijgen in de zomer.

Geldt ook voor de staarten, knip ik altijd af tot op een hoogte dat ze er niet op kunnen staan als ze lekker gaan liggen.

Ik hou niet van strak geknipte korte mannen en voorlok, maar laat ze wel altijd lekker groeien en ze slijten vanzelf wel, worden nooit echt te lang........en ik zet ze nooit in de vlecht, dan slijten ze vanzelf wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 12:41

Ach, manenzakjes... Ik bind regelmatig een heel tuig aan mijn paard en daarna knoop ik er ook nog een hele wagen aan vast. Vanuit het paard bekeken zijn manenzakjes dan een minor detail. :')

Wat me trouwens problematischer lijkt voor sommige prinsessenpaarden zijn die volle staarten die met hun hele gewicht aan de staartwortel hangen. Ik heb er eentje met zo'n volle staart dat ik hem uitdun. Wel zo fijn voor hem. Maar goed, ik hoef ook geen prinsessenpaard.

x_Rebecca

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 12:49

Mijn tinker heeft ook een enorme manenbos.
Soms heb ik ze in vlechtjes, soms in staartjes en vaak zat helemaal los.
Laatst een keer een centimeter of 50 afgeknipt omdat ik het wel erg warm vond in de zomer. Vond het niet mooi, maar de pony vond het wel lekker.

Nu groeien ze al weer aardig bij. Voorpluk knip ik ook altijd bij en de staart dun ik uit. Het beest heeft gewoon echt enorm veel behang. Ik vind het prachtig, maar zij moet er geen last van hebben. In de winter is haar hals heerlijk warm aan beide kanten.

Weet alleen zeker dat (zelfs na het afknippen) mensen hier zouden zeggen dat mijn tinker veel te lange manen heeft.. maar om ze korter te houden is een eind meer werk en heeft ook echt gewoon nadelen voor de pony zelf.

_Joelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 12:51

Die van mij heeft ook lange manen.
Ik heb absoluut niet het idee dat ze er last van heeft. ik vlecht ze omdat ze de manen anders opeet. ook is het zonder vlechten vrij warm. haar manenkam hangt niet en ze vind het heerlijk als ik met de manen aan het omprutsen ben.
zou ik hier een sportcoupe van maken zou het alleen maar veel dikker worden en ook erg warm omdat het dan als een klein zwaar pak over de hals hangt terwijl ik het nu van de hals af vlecht.

Afbeelding

Afbeelding

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 12:51

Ik vindt lange manen echt super mooi maar dan wel als het een dikke bos is, net zoals de voorpluk. Jammer dat mijn fjord niet de aanleg heeft voor super lange manen.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 13:57

Mara2000 schreef:
Ja vreselijk die lange manen. Dat wappert maar en waarom. Paard vraagt er toch niet om.
Het is bijna net zo erg als dekens en vliegenkappen. Oh nee die zijn natuurlijk wel diervriendelijk als je paard geen manen en staart meer heeft. Die poedersuiker ook. Als ze daar nu eens iets aan deden...

Wat is er mis met een redelijke lengte? Mijn paard heeft normale manen, geen extreem lange voorpluk en kon heel best zonder vliegenkap 24/7 in de wei van de zomer.
Daarbij, het probleem is juist dat die hele lange manen vaak niet wapperen en alleen ingevlochten zijn. Ik denk maar zo dat ze, als je ze los liet, vanzelf zouden afbreken tot een meer comfortabele lengte, maar dat is niet goed voor het ego van het baasje...

DreamGuide

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 14:13

Ik ga geen commentaar leveren op lange of korte manen, betwijfel ten zeerste of een paard soms in het weiland staat en bij zichzelf denkt: Goh, die lange manen vind ik wel vervelend, ik wou dat mijn baas die is afknipte.

De 1 vind het wel leuk, de ander niet, daar gaat mijn mening geen verschil in brengen.

Het enige wat ik wel even wil melden, is dat knippen van de voorpluk bij mij alleen maar rampzalige gevolgen had, arme beest liep 2 weken rond als een mislukte champion. :') Dat was pas dierenmishandeling, arm dier gepest en uitgelachen door al haar soortgenootjes.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 14:33

Billy schreef:
Mara2000 schreef:

Wat is er mis met een redelijke lengte? Mijn paard heeft normale manen, geen extreem lange voorpluk en kon heel best zonder vliegenkap 24/7 in de wei van de zomer.
Daarbij, het probleem is juist dat die hele lange manen vaak niet wapperen en alleen ingevlochten zijn. Ik denk maar zo dat ze, als je ze los liet, vanzelf zouden afbreken tot een meer comfortabele lengte, maar dat is niet goed voor het ego van het baasje...

Tja, wat is een redelijke lengte. Dat is ook alweer zoiets persoonlijks. Wat de een kort vind, vind een ander te lang.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 19:21

Billy schreef:
Mara2000 schreef:

oliebol ja je hebt me door, ik heb die manen van mijn paard nodig om dat kleine beetje zelfvertrouwen dat ik heb op te vijzelen. Zonder lange manen zou ik hopeloos verloren zijn...

nenahdm

Re: Hele lange manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 19:33

Als fotograaf wil ik niet liever dan lange manen, of course :D
En dan niet voor de cliché portretfoto's, maar met lange manen kunnen actiefoto's heel leuk uit de hoek komen.
Verder doet deze reactie er niet toe, maar ik vind het dus heel gaaf :')

janouk
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 20:32

Meneer Anton heeft hele lange manen en voorpluk.
Altijd los. Het hoort bij hem. Alleen voor de wedtrijden gaan ze in de dressuur in knotten, anders ook wedstri jden los.
Ik doe er neits speciaals aan. Ze blijven zo mooi van zichzelf

Afbeelding

Afbeelding

CrazyCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 20:44

Afbeelding

Ik hou een beetje de knopen eruit, meestal met de hand. Ik doe niet aan vlechten om ze langer te kweken, ze zijn zoals ze zijn. Handig tegen vliegen. Op bovenstaande foto zijn ze uitgekamd met manenspray vlak voor ze de hele zomer een natuurgebied hier vlakbij ingingen.

Veldbloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 21:01

Mooi, die lange manen! Maar da's inderdaad persoonlijk. Ik zou niet durven zeggen of een paard er last van heeft. En t is verder mijn keuze niet, omdat ik geen eigen paarden heb maar bijrijder ben. Dus toevallig ken ik een aantal geweldige paarden met veel haar!

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-17 21:17

Zoals anton en paard eronder vind ik nog normaal trouwens....tot onderkant hals ongeveer

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 21:19

Tot de onderkant van de hals valt voor mij niet onder hele lange manen. Dat zijn "gewoon" lange manen. Manen die langer zijn dan het hoofd (en dus opgegeten worden), manen die meer dan 1.5x de halsdikte zijn, zijn hele lange manen voor mij en die manen zie je vrijwel altijd ook in de vlechten zitten.

1 van onze shetten heeft 's zomers als het warm is vlechten, om de simpele reden dat hij anders onder zijn manen staat te zweten. We hebben nu al 2 zomers zitten twijfelen om er een boog in te knippen omdat dit voor hem comfortabeler zal zijn, alleen alle andere mensen op stal vinden het zo zonde. Dus tot nu toe heeft hij ze gewoon nog. Ze zouden bij hem nog veel langer kunnen zijn als we er meer aan deden dan eens in de 6 weken uitborstelen, nu komen ze ruim onder de hals uit, maar niet tot de knieën o.i.d.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 21:23

Ik vind dit ook een mooie lengte voor "lange" manen, niet zwaar en ook prima los te laten.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 21:30

Die twee van mij hebben ook mooie lange manen, vind ik dan, en het hangt ook altijd los. Ook omdat ik bang ben dat ze met een vlecht ergens blijven hangen of zoiets :+
Vind het op een gegeven moment wel te lang worden, en dan is voor mij de max lengte net onder de halsbreedte zeg maar (en dan zou ik moeten gaan vlechten ...) anders vind ik het echt lastig met rijden worden. En het wordt dan volgens mij ook heel zwaar... dan zie je dat die manenkam soms zo gaat hangen... lijkt me ook niet lekker voor een paard hoor van die extreem lange manen.

Als ik een paard heb wat de manen heeft laat ik het altijd lang. Maar lang niet alle paarden hebben manen die maar lekker door blijven groeien, soms wordt het gewoon lelijk, net alsof het dood gaat of zoiets of plukkerig, dan hebben ze bij mijn een vlotte sport coupe.

En zo'n mooie voorpluk ik vind het prachtig maar daar ook bij tot bepaalde lengte, gaat het voorbij de neusriem vind ik het ook niet meer mooi :o

Dus mijn Fred, de vos, kan nog ff met zijn pluk vooruit (Fred heb ik ook nog niet zo lang), bij de bruine, Cathey, haal ik af en toe wat van de voorpluk af.
Fred heeft het zelfs aan twee kanten vrij vol en lang, maar daar heb ik geen goede foto van.

Af en toe werk ik de puntjes beetje bij, lekker tutten, heerlijk <3 kan er echt van genieten als het zo mooi lang is en netjes. Een keer per week, twee weken, spray erin en uitborstelen. Voor de rest af en toe zachte borstel erover en als het draait uit elkaar halen. Verder doe ik er zo weinig mogelijk aan.

Bij shetlanders, tinker, friezen, haflingers vind ik het ook mooi als het nog wat langer is. Maar zo mega nee dat vind ik eigenlijk niets Y;(

Fred
Afbeelding

Cathey, vlak na een knip beurt het is onderhand weer zo'n handbreedte langer (en langer dan dat laat ik het niet worden)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door VanHuisUit op 30-09-17 21:49, in het totaal 7 keer bewerkt

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 21:33

Mijn shet haar manen komen tot voorbij haar neus en tot het borst.
Ze heeft nooit vlechten in en zo nu en dan haal ik de knopen eruit. Heb niet het idee dat ze er last van heeft
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Mijn andere shet iets korter
Afbeelding
Afbeelding

En mijn verkochte shet. Bovenste is mams, zwarte is volle zus
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Kabayo op 30-09-17 21:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 21:35

Ik vind dit topic echt zo dom.

Lange manen vind ik nu eenmaal erg mooi bij tinkers, Haflinger, friezen, shires, etc.

Mijn pony is 75% new forest en 25% arabier
Had een mooie bos haar en een volle staart die nóóit klit, echt waar ik kam hem bijna nooit.

Heb hem voor de leuk eens een korter coupe gegeven en staat ook niet mis hoor.
Twijfel nu zelfs of ik kort ga houden of toch laat groeien.

Lang:
Afbeelding

Kort
Afbeelding

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 21:40

Jouw "lang" foto is dan ook niet echt lang, laat staan zeer lang. Het haalt op de meeste plaatsen niet eens de onderkant van de hals. De lengte die jouw pony heeft is inderdaad min of meer onderhoudsvrij en veroorzaakt op geen enkele manier last.

VanHuisUit

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 21:42

Ik vind bij jou lang ook niet lang, maar het kort ook niet kort sorry _O-

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 21:45

Mijn gedachte, VanHuisUit :')

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 21:46

Ik hou van tussenin manen.
Van die ontzettend lange manen vind ik erg mooi op foto's en in films enzo, maar die zijn dan vaak voor de gelegenheid uit de vlechten gehaald. Zo'n hele rij vlechten vind ik persoonlijk heel erg lelijk staan.
Vind het zonde om alleen van die lange manen te kunnen genieten als je er eerst eindeloos mee bezig bent om die vlechten en klitten en weet ik het allemaal er uit te halen, en ze vervolgens weer helemaal in moet vlechten omdat ze anders breken of opgevreten worden.
Ik heb een tijdje een haf met erg lange manen bijgereden, en echt als ze van mij was geweest had ik dr toch echt gekortwiekt. Ik werd gék van die manen tijdens het rijden, en dan maakte het niet of of ze los, in losse vlechten of een hengstenvlecht zaten, ik raakte er gewoon constant mee in de knoop.

Aan de andere kant vind ik die waterpas rechte sportcoupes ook verschrikkelijk, ongetwijfeld zijn er mensen die dat mooi vinden, maar ik vind het echt onbegrijpelijk.

Mijn paardje heeft een lekkere wilde bos manen die zich niet laten temmen, maar lang groeien doen ze ook niet echt.
Ik doe er ook echt helemaal niks mee afgezien van eens per maand een keer borstelen en af en toe wat klitjes er uit kammen met m'n vingers.
Precies goed voor mij :)

Edit: te lang vind ik zelf als de manen meer dan 5 cm onder de hals uit komen.
Te kort vind ik zegmaar een bloempotkapsel voor paarden.
Alles ertussenin vind ik erg mooi zo lang het niet één grote knoop is
Laatst bijgewerkt door Laurora op 30-09-17 21:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Kabayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-17 21:48

Ik zie deze net op facebook. Hoe toepasselijk
Afbeelding