Wat heb ik te accepteren?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 14:17

DubbelDun schreef:
Maar is longeren (in welke vorm dan ook) niet gewoon een onderdeel die hoort bij het houden van paarden, net als rijden, wassen en poetsen ??
Als stalhouder hoor je dat gewoon te faciliteren !!
Dat je niet wilt dat het op een dure bodem gebeurd OK, maar zorg dan voor een longeerton oid.

Precies..daarom wij ook een agterberg longeerton!!

Sclimpre

Re: Wat heb ik te accepteren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 14:20

Ik denk dat het eenvoudig is : de pensionhouder bepaalt wat er wel of niet mag. De klant kiest of hij wel of niet blijft.
Hier klinkt het als een misverstand, springen mag en de pensionhouder dacht waarschijnlijk dat het onder het zadel was.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 14:28

pol1 schreef:
DubbelDun schreef:
Maar is longeren (in welke vorm dan ook) niet gewoon een onderdeel die hoort bij het houden van paarden, net als rijden, wassen en poetsen ??
Als stalhouder hoor je dat gewoon te faciliteren !!
Dat je niet wilt dat het op een dure bodem gebeurd OK, maar zorg dan voor een longeerton oid.

Precies..daarom wij ook een agterberg longeerton!!

Maar in een longeerton kan je toch niet springen?

Buiten het feit dat ik mijn paard nooit aan de longe zou laten springen, al helemaal niet in een bak waar ze geen aanloop heeft.
(ervan uitgaande dat jou longeerton vierkant/rond is?)

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 14:34

Jildau schreef:
Ik hou niet zo van "bak-gezeik". Een bak is er toch om gebruik van te maken? Niet los zonder toezicht vind ik nog begrijpelijk maar of je nou dressuurt of springt of longeert of lange lijnen doet of nog wat anders.. Daar is een bak toch voor?

Inderdaad zeg,een bak is toch om gebruikt te worden. Onze paarden kunnen toch al zo weinig bewegen in de verstedelijkte maatschappij,als ze nou ook in de bak niet meer los mogen,dan krijgen ze echt wel gezondheidsklachten.

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 14:42

Tja..
Losgooien mag hier in paddock, wei en longeerton!
Vrij springen in de bak is niet toegestaan.. we hebben t over een bak van dik 30.000 euro!! Daar moet je heel wat stallen voor mesten!
De meeste pensiongasten realiseren dat zich niet.
En nee onze paarden hebben geen gezondheidsklachten!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 14:48

pol1 schreef:
Tja..
Vrij springen in de bak is niet toegestaan.. we hebben t over een bak van dik 30.000 euro!! Daar moet je heel wat stallen voor mesten!

Maar jij geeft dan kennelijk een alternatief waar de paarden wel los mogen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 14:49

Maar gewoon losgooien is voor mij in ieder geval iets heel anders dan vrijspringen...

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 14:51

En dan nog iets: wat heb je aan een dure bak als je hem niet mag gebruiken? Een goede bak moet ook tegen gebruik kunnen,anders is het zoiets als: van een mooi bord kun je niet eten!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 15:21

Je mag de bak wel gebruiken, waar hij voor bedoelt is, om te rijden dus.
Er wordt hier door een aantal gedaan of het heel raar is dat er geen paarden los mogen, maar dat is op veel stallen heel normaal

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 15:22

anjali schreef:
En dan nog iets: wat heb je aan een dure bak als je hem niet mag gebruiken? Een goede bak moet ook tegen gebruik kunnen,anders is het zoiets als: van een mooi bord kun je niet eten!

Gooi dagelijks 5 paarden los in je mooie dure bak.. en zie wat er gebeurt!!!
En natuurlijk mag ie gebruikt worden maar wel op een manier dat de bak geen schade ondervindt!
We willen allemaal kunnen rijden en niet een zwembad in de bak! Dan kom je al gauw aan een peperdure bodem..dat heeft voordelen maar ook een aantal nadelen!

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 15:23

LadyMadonna schreef:
Er wordt hier door een aantal gedaan of het heel raar is dat er geen paarden los mogen, maar dat is op veel stallen heel normaal

Dit dus!
Dat lijkt me ook meer dan normaal!

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 15:41

pol1 schreef:
LadyMadonna schreef:

Dit dus!
Dat lijkt me ook meer dan normaal!

Maar dan moet er echt een alternatief gegeven worden waar paarden wel losmogen.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 15:46

Op locale manege wordt in hun beide bakken met a.berg bodem gewoon dagelijks alles gedaan:
Dressuurlessen , springlessen, alle wedstrijden indoor springen en dressuur, showtje mennen of western
Geen enkel probleem, en er wordt echt niet elke dag gesleept na de lessen.

Je paarden los erin laten, ze gaten laten graven & rollen is daar minder leuk natuurlijk, dat mogen ze dus in buitenbak doen.
In die buitenbak wordt in de winter ook hele groep bij elkaar gelaten, als ze land niet meer opkunnen.
Wat is er fijner voor een paard als lekker kunnen rollen in zandbedje :o

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 15:58

anjali schreef:
Jildau schreef:
Ik hou niet zo van "bak-gezeik". Een bak is er toch om gebruik van te maken? Niet los zonder toezicht vind ik nog begrijpelijk maar of je nou dressuurt of springt of longeert of lange lijnen doet of nog wat anders.. Daar is een bak toch voor?

Inderdaad zeg,een bak is toch om gebruikt te worden. Onze paarden kunnen toch al zo weinig bewegen in de verstedelijkte maatschappij,als ze nou ook in de bak niet meer los mogen,dan krijgen ze echt wel gezondheidsklachten.

De meeste paarden staan overdag iig gewoon buiten.
Je krijgt pas gezondheidsklachten als je paard maar een half uurtje per dag gek in de bak mag doen om daarna weer 23 1/2 uur op stal stil te staan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 16:02

Anoniem schreef:
Maar gewoon losgooien is voor mij in ieder geval iets heel anders dan vrijspringen...

Ik quote mezelf nog is.
Er staat toch nergens dat ts voor de fun d'r paard los gooit? Ze wilt met hem/haar trainen in vrijspringen.

En ik zie echt niet wat daar anders aan is dan onder het zadel springen (als er geen mogelijkheid is ergens anders vrij te springen)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 29-09-17 16:02, in het totaal 1 keer bewerkt

anjali

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 16:02

Peetstap schreef:
Op locale manege wordt in hun beide bakken met a.berg bodem gewoon dagelijks alles gedaan:
Dressuurlessen , springlessen, alle wedstrijden indoor springen en dressuur, showtje mennen of western
Geen enkel probleem, en er wordt echt niet elke dag gesleept na de lessen.

Je paarden los erin laten, ze gaten laten graven & rollen is daar minder leuk natuurlijk, dat mogen ze dus in buitenbak doen.
In die buitenbak wordt in de winter ook hele groep bij elkaar gelaten, als ze land niet meer opkunnen.
Wat is er fijner voor een paard als lekker kunnen rollen in zandbedje :o

Helemaal mee eens.Soms mag eerst alles in een bak,dan moet er een speciale dressuurbodem komen en hebben alleen de echte dressuurruiters er nog iets aan-totdat hun paard geblesseerd raakt en die dan ook niet meer los mag daar...Ik den k eigenlijk in het geval van ts dat het inderdaad de dochter van de eigenaar is die ts niet in"haar"bak wil.Nou is het wel zo dat als er 1 paard los in de bak is,er verder niemand rijden kan,ik weet niet of dit hier ook het geval is?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 16:04

Ik vind het niet netjes dat je iets afspreekt en dat daar op teruggekomen wordt. Ik hoop voor je dat er geen gedonder komt met de nieuwe 'oplossing'.

En ik ben enorm blij met mijn pensionstal, waar ik gewoon alles mag doen met m'n paard in de bak en waar de bak heerlijk elke week, of soms zelfs vaker, wordt gesleept door de eigenaren :D

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 16:06

Ik ga ervan uit dat mensen een stal kiezen waar meerdere mogelijkheden zijn dan dat een paard alleen kan vrij bewegen in een bak! Biedt een stal dat niet dan zou het de naam stal niet mogen dragen!
Wij hebben geïnvesteerd in paddocks, longeerton, weidegang om paarden juist zoveel mogelijk vrije beweging te kunnen bieden!!

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 16:12

tja ik snap het wel, de meeste paarden zijn met vrijspringen een stuk ongecontroleerder dan met springen onder het zadel. Als ik zie hoe sommige hun paarden over de hindernissen laten jagen snap ik wel dat je daar als pensionhouder niet blij van wordt.

Jetta

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 16:14

Op mijn vorige stal, met mooie faciliteiten, mocht ik opeens niet meer in de bak aan de dubbellonge werken. Want...en dan kwamen de klachten van de rijders. Tja, ik ben niet dom, en heb veel controle tijdens werken aan de dubbellonge. En nooit in de bak als er meer dan twee anderen aan het rijden waren. Er werd niks gesloopt, er is nooit een botsing geweest, de lijnen waren niet te lang, enz. Ik hield mijn paard bij me. Ik longeer liever niet alleen op een cirkel. Ik was er behoorlijk pissed over. Mijn paard was jong en in opleiding, geen gemakkelijk traject met dit dier.Het werd steeds meer een dressuurmutsenstal. De stal mag zelfs niet vies worden, want slobber voeren in je box is verboden....Dus nu sta ik lekker bij een boer, waar hij de hele dag buiten is, waar ik de hele bak door ga aan de dubbellonge, waar ik hem los mag doen in de bak als ik er maar bij blijf, zodat alles een beetje heel blijft, waar ik zelf uitmaak hoeveel hooi hij krijgt, waar hij slobbert dat het een lieve lust is, waar ik mijn gang kan gaan. En dat heeft weerslag op mijn paard. Gezeik kost teveel energie.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 16:22

Goh, bij ons mag je zowel in de binnenbak als in de "kleine" buitenbak gewoon je paard los gooien hoor. Als je zelf maar in de bak staat en je paard "in beweging blijft" zodat hij geen tunnel naar Australië graaft. Je mag loswerken aan de hand, lange lijnen, losgooien, grondwerken met of zonder lijn, los springen, onder het zadel rijden en zelfs mennen in deze buitenbak. Alleen de grote rijbaan is alleen om te rijden onder het zadel. :) Alle 3 de rijbanen zien er elke dag uit om door een ringetje te halen en zijn altijd goed te rijden.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 17:04

Niet elke stal heeft 3 rijbanen...

Jildau

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 18:02

pol1 schreef:
Tja..

Ik realiseer mij zeker dat dat geld kost maar ik snap serieus het verschil tussen los lopen en met iemand erop niet. Ben echt benieuwd waar jullie aan merken dat los in de bak galopperen zoveel slechter is dan onder het zadel.

Mag je dan wel een aantal voltes op dezelfde plek rijden? Mag je hogere dressuuroefeningen gaan oefenen?

EmptyWords

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 18:12

maar weet je dan wat de reden is dat ze het niet wilt? afzet ed lijkt me niet het probleem, aangezien springen onder zadel wel gewoon mag.

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-17 18:32

Wij hebben een eigen bak.
Dus ik doe er alles in, ook los longeren ed.
Maar dat zie je dan ook echt wel hoor! En wij hebben een van de beste bakken die er is. Altijd te rijden.
Kan mij best voorstellen dat eigenaren van een pension dat niet willen.