Paard op pensioen, gratis?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 14:34

GDG schreef:
dejong_wever schreef:
Wat ik wel eng vind, als mensen hun paard een goed plekje wensen en dan de prijs zijn overeen gekomen of ze dan wel zullen betalen. Straks zit jij met nog een paard waar niet meer voor betaald gaat worden. Waar moet jij er dan mee heen? Als je al zoiets zou doen, dan moet je eigenlijk al een closule opnemen in je contract dat je het paard verkocht of laat slachten/inslapen.

Dat is ook de reden dat ik het niet aandurf om hier een pensioenpaard aan te nemen. Het is niet je eigendom dus je mag het dier ook niet laten slachten/verkopen maar je zit mooi wel met alle kosten en zorgen. Zie dat maar weer eens recht te breien.

Dat risico heb je ook als je gewoon pensionpaarden hebt.
Bij ons op stal heeft er ook een gestaan wel ouder maar verder gewoon gezond. Kan dat ook niet anders zien dan dat ze hem toen gedumpt hebben. Paard is uiteindelijk verkocht. Maar voordat je overgaat tot zo iets drastisch heb je natuurlijk al meer kosten gehad dan je er uit kan halen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 14:35

Is dat ook in Belgie zo Ikke?
Daar komt die kennis vandaan. Want dan zal ik dat eens zeggen dat het mag.

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 14:40

bruintje123 schreef:
Is dat ook in Belgie zo Ikke?
Daar komt die kennis vandaan. Want dan zal ik dat eens zeggen dat het mag.

Het zal in België waarschijnlijk wat anders geregeld zijn maar ik zou zeker overleggen met rechtsbijstand welke mogelijkheden er zijn en hoe de correcte procedures zijn.

De hork-oplossing is het paard bij de eigenaar aan het tuinhek binden......

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 14:44

Ja voor de grap zegt hij dat wel eens, bind hem aan een boom en maak een foto en stuur die op. Kijken of ze dan wel reageert.

Maar zulke eigenaar begrijp je toch niet. Ze had eerder al eens betalingsachterstand maar dan betaalde ze ineens weer 3 maanden. Al die tijd was ze dan ook niet geweest. En dan vroeg hij ook, waarom verkoop je niet, je kunt toch geen band hebben met een dier dat je 1 keer in de 3 maanden ziet.
Maar nee dat kon ze echt niet.
Nu is ze meer dan een half jaar niet geweest, moeder zou nog eens contact opnemen maar ondertussen neemt die de telefoon ook niet meer op.
Echt niet te snappen zulke lui.

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 14:54

Bruintje, heeft de staleigenaar niet het adres van die persoon, dan langsgaan om proberen het geld te krijgen of de eigendom van het dier te krijgen zodat die verkocht kan worden.

Bij ons op stal ook gezien dat een eigenaar van een oud dier niet meer kwam en niet betaalde, diertje loopt nu manegelessen. -O-

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 14:56

Even terzijde van de discussie over gepensioneerde paarden

DeMolenhoek schreef:
Maar blijkbaar is de redenatie: Het is maar een weide dus het mag geen geld kosten.

Die redenatie moet maar even de wereld uit gaan. Ik ben zelf bereid om meer te betalen voor langer weidegang, ook al betekend dit minder dagdagelijks werk voor de stalhouder en minder kosten aan hooi en strooisel. En dat vind ik ook normaal - want de aankoop en onderhoud van land kost gewoon ook veel geld.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 14:58

Op mijn oude stal ook gehad bruintje... Mensen hadden een pony in de opfok gezet, eerste 3 maanden kwamen ze zo eens in de twee weken langs, en toen niet meer. Werd ook niet meer voor betaald, pony liep een verwonding op waar echt een da voor moest komen, stalhouder dus maar betaald.
Telefoon werd niet op gereageerd, aangetekende brieven werden niet geaccepteerd, mensen leken met de noorderzon vertrokken te zijn...
Pony is uiteindelijk na 1,5 jaar oid beleerd en verkocht

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 15:06

FatCat schreef:
Even terzijde van de discussie over gepensioneerde paarden

DeMolenhoek schreef:
Maar blijkbaar is de redenatie: Het is maar een weide dus het mag geen geld kosten.

Die redenatie moet maar even de wereld uit gaan. Ik ben zelf bereid om meer te betalen voor langer weidegang, ook al betekend dit minder dagdagelijks werk voor de stalhouder en minder kosten aan hooi en strooisel. En dat vind ik ook normaal - want de aankoop en onderhoud van land kost gewoon ook veel geld.

50.000 euro per ha voor goede landbouwgrond; hier iets goedkoper dan bij jou.

Ik zoek mijn stalling uit op weidegang. Onvoldoende weidegang is voor ons een no-go. Dat de stallen gouden knopjes op de duer hebben zal me worst wezen; mijn paarden lopen op de wei en als het horizontaal regent mogen ze naar binnen.

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 15:10

Tsja, zo zoeken wij ook nog een paardje voor erbij op onze doe het zelf stal, waar we nu met twee paarden staan. (24/7 wei met schuilstal, weinig faciliteiten)
Echt de meest belachelijke reacties komen voorbij, geen cent willen betalen, want 75 euro kale huur is veeeeeel te veel voor kun kapotte paard, en dan ook nog verwachten dat ik en mijn stalgenootje de zorgen wel op ons nemen, want met het nieuwe paardje hebben ze écht geen tijd voor hun pensioentje.
(ja, want wij hebben daar tijd voor, met gemiddeld 2x per week onze paarden kunnen trainen omdat de rest van de tijd opgaat aan klusjes om de stal :roll: )
Ontzettend tijdrovend, want ik ben dan ook wel weer zo dat ik iedereen netjes te woord sta.
Ik heb de advertentie inmiddels verwijderd, ik heb simpelweg geen tijd om me er nog druk over te maken.
Nieuwe rondes nieuwe kansen in de lente, dan is het over het algemeen toch wat makkelijker zoeken naar een nieuw stalgenootje.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 15:14

cobiie schreef:
Bruintje, heeft de staleigenaar niet het adres van die persoon, dan langsgaan om proberen het geld te krijgen of de eigendom van het dier te krijgen zodat die verkocht kan worden.

Bij ons op stal ook gezien dat een eigenaar van een oud dier niet meer kwam en niet betaalde, diertje loopt nu manegelessen. -O-

Wel van haar moeder maar meisje is ondertussen uit huis en daar heeft hij geen adres van.
En waar moeder eerst nog reageerde en meisje wat achter de broek zat reageert zij ook niet meer.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 15:18

Ik hoor vaak in dit soort topics: neem je verantwoordelijkheid en laat het dier dan inslapen.
Een oud of kapot paard dat heus nog wel een paar mooie maanden/jaren had kunnen hebben, laten inslapen alleen maar omdat je de kosten niet meer wil dragen, valt naar mijn mening net zo goed onder de noemer 'dumpen'.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 15:18

Bij een vriendin van mij is een paard gedumpt.Kwam in pension als 20 jarige exdressuur paard.Na 5 jaar overlijden haar eigen paarden van ouderdom en dit paard blijft alleen achter wat ze sneu vind.Dus ze neemt contact op met de eigenaren dat het paard echt naar een ander plekje moet.Maar ze komen hem gewoon niet halen en betalen niet.Haar enige kans is idd een proces aanspannen maar dat kost je alleen maar geld het paard levert niks op .Dus het paard waar ze niks aan heeft staat haar nu alleen geld te kosten.Ze zegt ik kan alleen maar hopen dat hij ziek word en de DA zegt laat hem maar gaan.

Ik heb zelf ook oude pensionpaarden staan,ik vind het veel meer werk en zorgen dan jonge paarden.Eigenaren komen op eentje na ook vrij weinig.Maar als ik bel dat er een Da nodig is of wat dan ook mag die ook komen,bij mij betalen ze 150 zelfde formule als bij jou Molenhoek alleen heb ik nog een piste,maar daar hebben de oudjes niks aan.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 15:25

Gini schreef:
Ik hoor vaak in dit soort topics: neem je verantwoordelijkheid en laat het dier dan inslapen.
Een oud of kapot paard dat heus nog wel een paar mooie maanden/jaren had kunnen hebben, laten inslapen alleen maar omdat je de kosten niet meer wil dragen, valt naar mijn mening net zo goed onder de noemer 'dumpen'.

Daar ben ik het niet mee eens. Persoonlijk zou ik het niet kunnen hoor, maar ik vind wel dat je op die manier de verantwoordelijkheid neemt voor je paard en diens welzijn. Het dier kan immers niet meer een slechte toekomst tegemoet gaan (bijv. doorverkocht zonder dat de gebreken verteld worden waardoor het dier weer bereden wordt) en voor een dier is de dood welzijnsneutraal. Dus nee, dat vind ik niet dumpen plus dat je er niet een ander mee opzadelt, dus echt zelf je verantwoordelijkheid neemt voor je paard.

OneAndOnlyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 15:28

Waarom is dit zo ontzettend herkenbaar.. Mijn paard kreeg de diagnose tussenpeesblessure van de da en die zei erbij de meeste doen hem nu toch wel echt weg(vooral omdat er 8 tot 12 maanden rust aan vast zit). Ik zeg die mensen zijn hun paard niet waard.. Een paard is voor mij niet zomaar een paard, een paard is een beste vriend. Mijn oude stalgenoot zei toen ze een tijdje bij ons stond ja als ik meer dan 100 euro per maand moest geven had ik het niet gedaan.. well :wave: . Mijn ouders konden het met 4(!!!!) paarden al amper aan met ons eigen hooi, moesten bijkopen en nee dat is niet goedkoop.. die 1200 in een jaar dekt dat helaas niet.. En toen kwam er nog een bij.. 5 paarden, waarvan 3 van mij die normaal aten. En het werd steeds gekker en gekker.. Nu is ze 2 jaar weg, doen we 1,5 week met één baal hooi in de zomer, komen we om in het hooi en vooral de RUIMTE <3.

Om nog even geheel on topic te komen, mensen die voor niks willen dat hun paard bij jou staat, pff voor niks komt de zon op.. Sorry.

FatCat

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 15:32

GDG schreef:
Gini schreef:

Daar ben ik het niet mee eens. Persoonlijk zou ik het niet kunnen hoor, maar ik vind wel dat je op die manier de verantwoordelijkheid neemt voor je paard en diens welzijn. Het dier kan immers niet meer een slechte toekomst tegemoet gaan (bijv. doorverkocht zonder dat de gebreken verteld worden waardoor het dier weer bereden wordt) en voor een dier is de dood welzijnsneutraal. Dus nee, dat vind ik niet dumpen plus dat je er niet een ander mee opzadelt, dus echt zelf je verantwoordelijkheid neemt voor je paard.

Akkoord met GDG. Paarden weten niet wanneer het hun laaste dag is. Maar of ik het zelf zou kunnen? Geen idee. Mss erg om te zeggen, maar ik hoop echt dat mijn paard plots sterft op mooie leeftijd als ze nog relatief goed te been is.

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 15:35

Gini schreef:

ik ben dat niet met je eens, zeker met kapotte paarden. Ik zie nl ook de andere kant, paarden die echt kapot of op zijn maar een eigenaar hebben die de beslissing niet durft te nemen en eigenlijk wacht tot het paard zelf omvalt.
Persoonlijk vind ik dat je beter te vroeg kan zijn dan te laat.

Ik zie dus 10x liever dat zo'n paard ingeslapen wordt dan dat er mee geleurd gaat worden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 15:40

Fictieve situatie: ik heb een hond van 16 jaar, buiten de leeftijdsgebonden artrose en het feit dat ik wat vaker naar buiten moet om hem/haar te laten plassen, is die gezond. Echter heb ik flyball ontdekt en ik vind dat supercool. Mijn oude hond kan dat echter niet en geld voor twee honden, nou dat is er niet. Ik wil een nieuwe pup. Ik ga naar de DA en laat mijn oude hond inslapen.

Dus nu ben ik een verantwoord baasje? Ik heb verantwoordelijkheid genomen over mijn oude hond?
Nee toch? Ik heb mijn oude hond gedumpt omdat ik een pup wilde. Dat je het beste kiest van twee kwaden maakt het niet opeens een nobele keuze.

Ik heb er geen probleem mee als mensen hun paard laten inslapen omdat ze het dier beu zijn. Maar ga jezelf dan alsjeblieft niet op de borst kloppen dat je zo verantwoord naar je paard toe bent geweest.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 15:43

ingvdh schreef:
Gini schreef:

ik ben dat niet met je eens, zeker met kapotte paarden. Ik zie nl ook de andere kant, paarden die echt kapot of op zijn maar een eigenaar hebben die de beslissing niet durft te nemen en eigenlijk wacht tot het paard zelf omvalt.
Persoonlijk vind ik dat je beter te vroeg kan zijn dan te laat.

Ik zie dus 10x liever dat zo'n paard ingeslapen wordt dan dat er mee geleurd gaat worden.

Lees mijn tekstje goed. Ik heb het over paarden die nog wel een paar mooie maanden/jaren hadden kunnen hebben. Ik heb het niet over paarden die iedere dag een overlevingsstrijd voeren, maar waar de eigenaar geen afscheid van kan nemen. Dat is weer iets heel anders.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 15:43

Mijn pony staat nu 5 jaar op pensioen door een bovenbeen breuk.
Betaal €3000,- per jaar voor haar (pension) plekje.
Duur? Ja allicht maar toch verhuist zij niet bij een goedkoper aanbod.
Ze heeft een fijn plekje.

Terwijl zij haar been brak bezitte ik 2 paarden.
Het jonge gezonde paard heeft het veld moeten ruimen dus.

Ik begrijp echt niet hoe mensen alles in het werk kunnen stellen om een paard in leven te houden.
Beloven het paard een goud pensioentje, maar wanneer dit langer duurd dat gedacht het dier zonder blikken of blozen afdanken.
Vraag mij dan oprecht af hoe diep de liefde voor het dier zat?

Je kunt natuurlijk ook je gepensioneerde goedkoper (dan mij) onderbrengen en een paard bijrijden tot het overlijd.
Ben je onderaan de streep even veel kwijt, maar heb je (in mijn ogen) wel aan je plicht als (liefhebbende) eigenaar voldaan.
Ik vind bijv €150,- per maand voor een gepensioneerd paard op een weiland een reëel bedrag.
Blijft er €100,- over per maand voor een bijrij/lease paard.
Want ook daar geldt "voor niks gaat de zon op"

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 15:45

Ehm, een paard weet niet dat ie een jaar te vroeg dood gaat, wel dat ie een dag te laat gaat.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 15:57

ikke schreef:
Ehm, een paard weet niet dat ie een jaar te vroeg dood gaat, wel dat ie een dag te laat gaat.

Jep, maar met dat argument kun je dingen tot in het absurde gaan goedpraten. Met dat argument zou je zelfs kunnen verdedigen dat iedere driejarige met een OCD bij voorbaat al ingeslapen moet worden. Want dan zijn we er zeker vroeg bij en gaat die zeker geen pijn krijgen aan dat gewricht.

_mexx_lady_

Re: Paard op pensioen, gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 16:16

Ik merk het hier ook wel... Niet zo zeer het dumpen van oude paarden maar wel het niet willen betalen.
Wij zijn ook stilaan aan het kijken om boxen te verhuren, met weidegang en paddock erbij maar dan wel in doe het zelf.
Het is allemaal te duur en voor dat geld vinden ze dat ze zelf nog steeds te veel zelf moeten doen. Lekker goedkoop willen wegzetten en dan eens langskomen als je zin hebt, die redenatie...

Om op jou topic te reageren.. Ik ken genoeg mensen die hun paard opeens wegdoen omdat hij niet meer aan de verwachtingen voldoet.
Die van mij mag volgende maand rustig kreupel gaan lopen en toch gaat ze niet weg. Indien ik de mogelijkheid wel koop ik wel een nieuw paardje waarmee ik kan rijden, maar ik doe haar echt niet weg.

Margee

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 16:52

Gini schreef:
Fictieve situatie: ik heb een hond van 16 jaar, buiten de leeftijdsgebonden artrose en het feit dat ik wat vaker naar buiten moet om hem/haar te laten plassen, is die gezond. Echter heb ik flyball ontdekt en ik vind dat supercool. Mijn oude hond kan dat echter niet en geld voor twee honden, nou dat is er niet. Ik wil een nieuwe pup. Ik ga naar de DA en laat mijn oude hond inslapen.

Dus nu ben ik een verantwoord baasje? Ik heb verantwoordelijkheid genomen over mijn oude hond?
Nee toch? Ik heb mijn oude hond gedumpt omdat ik een pup wilde. Dat je het beste kiest van twee kwaden maakt het niet opeens een nobele keuze.

Ik heb er geen probleem mee als mensen hun paard laten inslapen omdat ze het dier beu zijn. Maar ga jezelf dan alsjeblieft niet op de borst kloppen dat je zo verantwoord naar je paard toe bent geweest.

V.w. het verhaal van de hond betreft, dan heb je voor je eigen plezier gekozen. Niet voor de bestwil van de hond, die had het nog heel gezellig. Verhaal klopt trouwens niet helemaal.... Een nieuwe pup kost ook geld, aankoop/entingen e.d. terwijl de oude hond blijkbaar nog prima rondhobbelt zonder veel kosten.

anjali

Re: Paard op pensioen, gratis?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 17:15

Ik heb er wel eens een aangenomen omdat ik het zielig vond,ze konden het niet meer betalen en anders moest hij weg.Maar toen bleek dat ze gewoon een gratis stalling wilden. Ze kwamen gewoon rijden en van mijn verzorging,die gratis was,was niets goed genoeg,en ik mocht er haast niets mee. Toen heb ik ze verzocht hem maar weer mee te nemen. De winter was toen toch voorbij.

mvdbijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-17 17:33

ikke schreef:
dejong_wever schreef:
Ik begrijp het ook echt niet. Heb zelf ook een paard wat oud is. Beestje is nu 25 jaar en loopt als sinds haar 10de met atrose rond. We hadden nooit gedacht dat ze zo oud zou worden! Daarnaast nog 3 paarden van boven de 20 en eentje van 10 jaar. Ze gaan hier alleen dood weg en anders niet.

Wat ik wel eng vind, als mensen hun paard een goed plekje wensen en dan de prijs zijn overeen gekomen of ze dan wel zullen betalen. Straks zit jij met nog een paard waar niet meer voor betaald gaat worden. Waar moet jij er dan mee heen? Als je al zoiets zou doen, dan moet je eigenlijk al een closule opnemen in je contract dat je het paard verkocht of laat slachten/inslapen.

Nee, je moet er simpelweg niet aan beginnen.

Als je echt af wil van dit soort zielige vragen/verhalen, zeg ze in hun gezicht dat het zielige zwakkelingen zijn die de ballen niet hebben om echte verantwoording voor een dier te dragen.
Verhaal gaat heel snel rond dat je een hork zonder gevoel bent.

Wijs die mensen op het bestaan van de Paardenkamp in Soest (NL) waar ze gratis hun paard kunnen afstaan (je tekent voor afstand van eigendom!) en niet verwonderlijk dat er enorme wachtlijsten zijn.

@mvdbijl: voor dat geld kan ik ze beter hier laten staan. Stalgeld ligt hier maar net hoger en dan staan ze gewoon vlak bij huis.
Is me al vaker opgevallen dat men pensioenstalling aanbiedt voor prijzen die hoger liggen dan wat er in de betreffende regio gevraagd wordt voor vol-pension.

Incl smid, ontworpen en vaccineren en alle voeding red ik dat echt niet voor 200 euro.

Kale huur is hier al minimaal 350 euro op een plek met hele jaar weiland en binnen/buiten zetten.