Jouw stal routine?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lightninggg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 15:12

Mijn paarden krijgen brok om 6u30. Daarna ga ik hooi op de paddocks leggen. Rond 7u gaan de paarden de paddocks of de weides op (afhankelijk van seizoen). Dan ga ik zelf eten. Om 9u begin ik met stallen mesten en hooi klaar leggen tot 11u. Om 11u train ik het eerste paard. Om 12u komen sommige paarden terug binnen om brok te eten. Rond 12u30 gaan deze terug naar de wei. Dan ga ik hooi bijgeven op de paddocks. In de namiddag ga ik verder paarden rijden. Om 18u komen alle paarden binnen en krijgen ze brok. Meestal train ik dan nog 1 paard. Om 21u krijgen ze wortels of bieten en extra hooi

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 15:19

Hier ook paardjes aan huis. Ik werk thuis dus super handig. De tijden zijn een richtlijn.

Ik heb 2 groepjes; 2 shetten in hun eigen paddock met schuilstal en
2 paarden met hun eigen schuilstal en paddock (aangrenzend de rijbak).
De Shetlanders staan nooit op de weide, die lopen zomers een aantal uur in de tuin,
als ik die in de weide laat kan ik ze niet meer vangen :+

07.30 Hooi voeren. Krijgen ze in een slowfeedernet doen ze meestal
2 uurtjes over.

13.00 2e ronde ruwvoer. Als 't weer het toelaat gaan de paarden de weide op en mogen de
Shetlanders in de bak zodat ze ff lekker kunnen rennen.
Deze tijd mest ik ook de paddocks uit.

16.00 Paarden van de weide en de pony's terug naar hun paddock.

18.00 Krachtvoer voor alle paarden/pony's met een plukje hooi erbij.

22.00 Laatste ronde hooi.

Met 1 Shet men ik recreatief 2a 3 keer per week en met mijn 2,5 jarige fjord oefen ik 1x per week wat beginselen. 1 Shet is er als maatje en mijn vader heeft een Paint waarmee hij buitenritten rijdt.

Felien_Kyra

Re: Jouw stal routine?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 15:29

Nou bij ons op stal zijn we met een groepje van 6 mensen, elke dag is er iemand anders aan de beurt met de verzorging van de paarden, zelf moet ik elke donderdag en om de zaterdag.
tussen 7.30 en 8.30 krijgen de paarden brokken en daarna gaan ze naar buiten, vervolgens mag degene die aan de beurt is zelf bepalen hoe laat de stallen gedaan worden: elke dag bij iedereen de poep eruit en voor elke dag staat er een andere stal op het schema waarvan de natte plekken eruit moeten, bij sommige paarden word dat 2 keer gedaan.
Vervolgens gaan ze tussen 18:30 en 20:00 naar binnen. In de zomer kan dit wel 22:00 zijn, in de winter kan dit 16:00 zijn. Ligt echt heel erg aan het weer en hoe snel het donker wordt.
Als ze naar stal gaan dan liggen hun brokken al in de bak en vervolgens ligt er hooi voor ze klaar.

Grappig om te zien hoe verschillend iedereen het doet, moet wel zeggen dat ik blij ben dat ik niet elke dag verplicht ben om te gaan. Ik zou dat in combinatie met school en werken niet volhouden denk ik. Vind dat wel knap hoe iedereen hier dat combineert dan!

Rijden doe ik trouwens 4 keer in de week ongeveer, niet echt op vaste dagen of vaste tijdstippen, gewoon wanneer het me uit komt :)

Jessol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-17 16:07

Nu staat ponylief 24/7 op de wei, op een pensionstalling, waar hij onbeperkt hooi bijgevoerd krijgt, dus ik ga 1x per dag, ofwel haal ik hem van de wei en wandelen we naar stal, waar we poetsen, rijden, naverzorging en ik hem dan zijn eten geef met dagelijkse supplementen. Op maandag en vrijdag, wanneer ik niet rij, haal ik hem gewoon van de wei in een soort sluis, waar hij afzonderlijk zijn eten kan opeten.
Binnenkort komt hij snacht's op stal en zal ik hem voor mijn werk gaan buitenzetten, en na mijn werk gaan binnenzetten. Ben benieuwd hoe dat in praktijk gaat uitpakken.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 08:22

Hier 2 pony's aan huis in de zomer staan ze 24/7 op het land. Dan is de routine: 8.00 uur hooi voeren op de weide en watergolven, ergens tussen 18.00 en 21.00 voerprutje voeren en paaltjes van de strookbegrazing verzetten en water. Het zomerseizoen duurt hier een maand of 4. De rest van de tijd staan ze in een inloopstal met paddock en verharding, dan is de routine:
8.00 uur alle hooinetten vullen en een deel hooi voeren, ik mest dan alles uit. Als het weer/fructaan het toelaat gaat de draad naar de weide open.
18.00 uur ongeveer voer en hooi voeren en uitmesten.
Voor het slapengaan controleer ik ze nog even, als het nodig is krijgen ze hooi bij. Er hangt ook altijd voederstro.

In het weekend is er tijd voor grotere klusjes en qua verzorging borstel ik als het nodig is, met verharen is dit meer dan anders en bijna nooit als het regent.

Sill_Monster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 14:00

Hier 3 die aan huis staan. In de zomer zijn ze 24/7 buiten. Nu in de nacht weer naar binnen.
In de ochtend tussen 9 en 10 naar buiten, op dit moment staan ze in de bak/paddock i.v.m het weiland te nat. Hier hebben ze onbeperkt kuilvoer. Nadat ze buiten zijn mest ik meteen de stallen uit. De jonkies worden beide 2x in de week gelongeerd voor zo`n 30 min. Meestal zit er tussen de training altijd 2 dagen tussen. De pony rij ik 1 tot 2x in de week. Na 19.00 -ligt ook aan het weer- haal ik ze naar binnen en krijgen de jonkies kruidenmix en de ander zijn musli. Hier hebben ze half ruif vol met kuilvoer voor de nacht. :)

mavantos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 14:08

Bij ons verschilt het of het winter is of zomer:

Zomer krijgen ze eerst hooi en daarna brok, dan gaan hij om 10 uur naar buiten in de wei en om 7 uur worden ze weer binnen gehaald. Dan krijgen ze daarna weer hooi en daarna brok.

In de winter krijgen ze weer eerst hooi en daarna brok, dan om 10 uur naar buiten in de paddock en om 4 uur naar binnen. Als ze dan op stal staan ligt er een hele berg hooi en in de avond krijgen ze weer hooi en daarna brok.

Binnen en buitenzetten wordt in diensten gedaan, verschilt per maand hoeveel diensten je moet lopen. Tussen de 4-7 diensten per maand.

dejong_wever

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 14:22

Wat leuk om te lezen, hierbij onze dagverdeling. De paarden staan bij mijn ouders.

- 8:00 hooi, geeft mijn moeder.
- 10:30 begin ik mijn paarden te trainen
- 12:00 in de bak of in de wei
- 18:00 naar binnen
- 19:00 brok
- 22:00 hooi

xxpetraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 15:22

hierbij mijn routine :) .

zomer 24/7 buiten:
8.00uur stuk bijvoeren middels strookbegrazing + Mestruimen
20.00uur stuk bijvoeren middels strookbegrazing + brok + Mestruimen
tussendoor wort er nog ergens getraind dit wisselt qua tijdstip

winter als ze niet in het land kunnen:
doordat groep 1 en 2 zelf los naar buiten lopen en ook met binnen halen los in hun eigen stallen gaan kan mijn opa (80+) dit doen. is hij een dag weg is of is regent het de hele tijd komt het wel een voor dat ze na mijn werk maar een uurtje buiten lopen per groep dit komt zelden voor. :j
7.00uur Hooi/kuil
8.00uur groep 1 in de bak + paarden op stal hooi/kuil + uitmesten alle stallen
11.00uur groep 1 naar binnen groep 2 naar buiten + paarden op stal hooi/kuil
14.00uur groep 2 naar binnen groep 3 naar buiten + paarden op stal hooi/kuil + lege boxen hooi/kuil zodat ze dit bij binnenkomst op kunnen eten
17.00uur groep 3 naar binnen.
ergens tussen 18.00 en 21.00 trainen
+/- 21.00uur brok + Verwijderen mest uit de stallen
+/- 23.00uur laatste ronde hooi/kuil + Verwijderen mest uit de stallen

winter als ze wel in het land kunnen:
7.00uur Hooi/Kuil
8.00uur het land in met meerder bulten kuil/hooi + uitmesten alle stallen
17.00uur naar binnen + Hooi/kuil voeren + hooi/kuil buiten klaarleggen voor volgende dag
ergens tussen 18.00 en 21.00 trainen
+/- 21.00uur brok + Verwijderen mest uit de stallen
+/- 23.00uur laatste ronde hooi/kuil + Verwijderen mest uit de stallen

ik werk van di t/m vr van 9 tot 16

momenteel heb 7 paarden op stal:
fries 11.5 jaar
2x Shetland ruin 9.5 jaar
1x Shetland merrie 2,5 jaar
1x Welsh A ruin 2,5 jaar
1x Welsh A merrie 1,5 jaar
1x Welsh A Hengst 0.5 jaar

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 16:00

Ik Sta op een kleinschalige pensionstal/manege op 7km van thuis.
Ik sta halfpension = stal zelf mesten

Routine:

•Tussen 7u en 8u worden de paarden gevoerd (voer en grote plak hooi)
Mijn paardje krijgt nog een 30ml liquihorse relax over zijn voer om zijn spieren te helpen ontspannen en rustiger te worden. Ik merk hier al wel resultaat van.

•Rond 9u gaan ze de wei op (dit zijn paddockjes van elk een andere afmeting al scheelt dat zoveel niet)

• als ik vrij heb ga ik meestal rond 13u naar stal om mijn paardje te borstelen, hoeven verzorgen, castratiewond verzorgen en dan longeren of wandelen. Rijden is nog niet van toepassing. Ook doe ik grondwerkoefeningen.
Daarna paardje weer de paddock op en mest ik zijn stal uit.

• tussen 17-18u gaan paarden weer de stal op in de zomer mogen ze wat langer buiten staan.
• om 19u worden ze weer gevoerd.
• Laatste keer hooi krijgen ze rond 21u.

Als het echt regent continu blijven de paarden op stal ivm modder op de paddocks en geen schuilmogelijkheid.
In de zomer van 2016 hebben ze bijna een week lang binnen gestaan. De weides waren overstroomd door de hevige regenval en het grondwater kwam in de piste omhoog. Zelfs enkele stallen stonden onder. Dat is het enige jammere als je in een nat gebied staat.

Ik ben meestal 4x per week op stal en kan er gerust 4u blijven rondhangen.

Jorex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 16:06

's Ochtends tussen 7 en half 12 ergens voeren we de ochendvoerbeurt. Het wisselt zo erg, omdat het afhankelijk is van werk. Dan krijgen ze voer, hooi, water en wordt alles uitgemest. Tussen de middag/'s middags water bijvullen en eventueel in de wei zetten. Dan 's avonds uit de wei halen en weer dezelfde routine als 's ochtends. 's Avonds is meestal tussen 7 en 9 uur. Ze staan onbeperkt in hooi op deze manier.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 16:49

Ik heb op deze moment 2 shetlanders op mijn eigen weide staan en 1 paard in volpension op een stalling in de buurt.

Mijn routine ziet er als volgt uit:
7:30 krijgen de shetties hooi of gaan ze op het gras
17:15u krijgen de shetties een handje voer en weer hooi of gaan ze nog even op het gras als ze er in de ochtend niet op zijn gegaan
21:30u als ze om 17:15u nog op de weide zijn gegaan ga ik ze er nu afhalen en krijgen ze ook dan hun handje krachtvoer ipv om 17:15u.

De jaarlinghengst krijgt een handje Juniorix van Cavalor en de 5 jarige ruin krijgt een handje Fiberforce van Cavalor. Ze dienen als grasmaaier dus meer als eens een tutmomentje hoeven ze niet te doen.

Mijn rijpaard staat op een stalling in de buurt op volpension basis.
Ik ga hem wel elke avond hooi bijgeven in een hooinet dus als ik in de voormiddag gereden heb, ga ik vaak in de avond dus nog terug om het hooinet voor de nacht nog op te hangen en zijn hooinet voor overdag te vullen. De pensionhouder hangt dit dan de volgende dag op.

Zijn schema ziet er als volgt uit:
Zomerseizoen:
7:30u krachtvoer wat bij hem bestaat uit 700g Fiberforce en 600g Westernmix van Cavalor
8:30u op de weide
17:00u weer naar binnen op stal waar dan zijn hooinet klaar hangt.
17:30u krachtvoer, hetzelfde als in de ochtend + supplementen
20:30u of later kom ik dan zijn hooinet voor de nacht nog ophangen

In de winterperiode gaat hij slechts 4 uur naar buiten en dit zal op sommige dagen in de voormiddag zijn en in sommige dagen in de namiddag. Dit is afhankelijk van wanneer ik mijn rijmomenten heb ingepland en wanneer de rijmomenten van zijn paddockvriendje staan ingepland.

Ik rij hem als volgt:

Dinsdag: 30 à 45 minuten dressuurles
Donderdag: 30 à 45 minuten dressuurles
Vrijdag: Rust of de eerste 15 minuten van de groepsspringles meerijden (hij mag eigenlijk niet teveel springen daarom rij ik enkel de eerste oefeningetjes mee)
Zaterdag: Als hij op vrijdag rust heeft gehad, rij ik hem vandaag nog rustig dressuurmatig met een balkje erbij of gaan we buiten stappen of schriktraining doen.
Zondag: gaan we vaak buitenrijden. Dit varieert in afstanden en of we wat meer doorrijden of het wat rustiger aan doen.

Er wordt regelmatig iets door elkaar gegooid hoor, enkel de lessen staan wel redelijk vast.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-17 21:32

De mijne staan ook aan huis.
Het is wat afhankelijk van de periode en het weer. De zomermaanden zet mijn man ze vroeg buiten en staan ze zo'n 10-14 uur buiten. Ergens op de dag mest ik de stallen uit en dat doe ik altijd nogal secuur, ze krijgen vers water en mijn ouwe witte krijgt altijd onbeperkt hooi. Mijn drachtige merrie krijgt wat aangepaster want die wordt anders veel te vet. Mijn witte krijgt dan nog een dikke schep 18plus en mijn merrie een kwart. S'avonds haalt iemand ze wel binnen. Omdat er op de boerderij altijd wel iemand is worden ze sowieso vrij goed in de gaten gehouden. Uiteraard zorg ik dat er ook water is in de weide. Mesten doe ik niet, we hebben weide genoeg.

In de wintermaanden beginnen ze met de ochtend krachtvoer en hooi en gaan ze als het goed licht is naar buiten. Daar blijven ze zolang ze dat prettig vinden. Als er sneeuw ligt zijn ze het relatief snel zat... ik haal ze als ze voor het hek hangen op een gegeven moment binnen. Vooralsnog zijn ze elke dag in de weide geweest. Dan zorg ik als ze binnen komen dat de stallen zijn gedaan en er water, hooi en wat krachtvoer ligt. In de winter doe ik tussen 22.00 en 23.30 nog een rondje.

Omdat wij allebei thuis werken is met dekens en speciale verzorging altijd wel wat te regelen. Ik rij niet maar borstelen doe ik wel regelmatig. We schuiven wel eens wat met tijden, omdat het nou eenmaal soms nodig is ivm andere zaken of omdat het weer slecht is. Het zijn natuurlijk erg verschillende paarden, maar ze doen het hier beiden goed op.

Afbeelding

Afbeelding

Hutcherson

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 12:53

Mijn stal routine gaat volledig aangepast worden (gedwongen). aangezien ik de boodschap heb gekregen dat de paarden (met name mijn paard) niet meer los in de bak mag.
Ik wist al dat het niet gewenst was om de paarden los te gooien in de bak en de mijne kon na de verhuizing behoorlijk losgaan. Toen is me gevraagd hem in de paddock te zetten. Hier liggen helaas allemaal harde stenen in, dus heb ik paard zover gekregen dat hij niet meer ging ontploffen. Longeren opgepakt in de bak. Maar ik wil afwisseling, en dat doe ik dan met vrije springtraining. Voordat ik op stal kwam aangegeven dat ik wilde springen met mijn paard en of dat oke was. ja was geen probleem, zelfs de spring staanders mee opgehaald. Paar keer gesprongen etc. Super leuk! Paard vind het leuk en ik ook.
Nu is er op stal iemand en die gaf aan er 'last' van te hebben dat er afzetsporen waren in de bak. en die heeft met de eigenaren van de stal afgesproken (zonder overleg) dat als er in de bak te merken was dat er gesprongen werd, dat het dan voor mij ophield en dan moest ik weer in de paddock met stenen (wat ik zeker niet wil doen ivm blessures en zelfs open wonden).
nu ruim ik altijd perfect op na mijn trainingen en vraag ik mij ten zeerste af wat er te merken valt aan de afzetsporen. maar het paard in kwestie dat er last van had was gestruikelt..... oke.

Ik baal er enorm van. zeker omdat ik mn paard dit plezier nu moet ontnemen en dat doe ik liever niet.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 15:25

Ik heb niet echt een routine, we hebben de paarden aan huis staan. Ze krijgen onbeperkt hooi, we hebben het hooi onder een afdak staan met net erover. twee keer in de week rijden we met het trekkertje een nieuwe baal erin, er komt nog een voerplaats bij dus dan hoeven maar 1 keer in de week 2 nieuwe balen erin te leggen. We halen dagelijks de mest van de weide en paddock/track. In de zomer krijgen ze stripbegrazing dus 1 of 2 keer per dag een strook gras erbij. Een keer per dag krijgen alle paarden krachtvoer en/of mineralensupplement.

Twee paarden krijgen bij erg langdurige regen een deken op, zodra het weer goed is doe ik die weer af.

MDWStables

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 15:30

RoyceMack schreef:
Mijn stal routine gaat volledig aangepast worden (gedwongen). aangezien ik de boodschap heb gekregen dat de paarden (met name mijn paard) niet meer los in de bak mag.
Ik wist al dat het niet gewenst was om de paarden los te gooien in de bak en de mijne kon na de verhuizing behoorlijk losgaan. Toen is me gevraagd hem in de paddock te zetten. Hier liggen helaas allemaal harde stenen in, dus heb ik paard zover gekregen dat hij niet meer ging ontploffen. Longeren opgepakt in de bak. Maar ik wil afwisseling, en dat doe ik dan met vrije springtraining. Voordat ik op stal kwam aangegeven dat ik wilde springen met mijn paard en of dat oke was. ja was geen probleem, zelfs de spring staanders mee opgehaald. Paar keer gesprongen etc. Super leuk! Paard vind het leuk en ik ook.
Nu is er op stal iemand en die gaf aan er 'last' van te hebben dat er afzetsporen waren in de bak. en die heeft met de eigenaren van de stal afgesproken (zonder overleg) dat als er in de bak te merken was dat er gesprongen werd, dat het dan voor mij ophield en dan moest ik weer in de paddock met stenen (wat ik zeker niet wil doen ivm blessures en zelfs open wonden).
nu ruim ik altijd perfect op na mijn trainingen en vraag ik mij ten zeerste af wat er te merken valt aan de afzetsporen. maar het paard in kwestie dat er last van had was gestruikelt..... oke.

Ik baal er enorm van. zeker omdat ik mn paard dit plezier nu moet ontnemen en dat doe ik liever niet.

Ik snap het probleem niet zo... Als je na het springen voor en na waar de hindernis heeft gestaan even een hark langs haalt is dat spoor toch weg? Dat doen ze ook in elke springtuin waar ik ben geweest regelmatig om de bodem netjes te houden.

_Sofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-17 15:42

Interessant om de verschillende routines te lezen!

Ons paard staat volpension, ik hoef zelf niks te doen. ‘S Winters is het schema als volgt:
-07.45 brok en kuil
-08.15-09.00 buiten zetten. Paarden staan in groepsverband in de paddock, er zijn twee hooiruiven waar een grote baal in past, dus ze kunnen de hele dag wat knabbelen.
-15.00-15.30 naar binnen
-15.45 brok. De stallen zijn dan uitgemest en bijgestrooid, de hooikussens (slowfeederzak met ca. 14kg inhoud) gevuld
-21-22 laatste controle, eventueel hooikussens bijvullen

‘S Zomers:
24/7 op de wei. Eens in de zoveel tijd wordt de weide gesleept op de mest te verspreiden. Als het gras op is krijgen de paarden kuil bijgevoerd in ruiven. Om 8 uur ‘s ochtends worden de weides gecontroleerd en ‘s avonds rond 22 uur ook weer. Verder lopen er de hele dag voldoende mensen heen en weer, er is veel controle.

In het winterseizoen rij ik zo veel mogelijk buiten de paddock tijden op, dus of ‘s ochtends vroeg of vanaf de namiddag. Twee avonden per week geef ik les. Als ik er dan ven, zet ik mijn paard altijd nog even buiten met een vriendje. Hij staat dan vaak nog 3 à 4 uur buiten. ‘S zomers rijd ik op het tijdstip dat me uitkomt, omdat paard dan toch 24/7 buiten staat. Vaak wordt hij 4 of 5 dagen achter elkaar gereden en dan heeft hij een dag vrij.