cap of niet....

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

draag jij een cap of niet?

altijd
91 (64%)
nooit
17 (12%)
alleen bij buitenritten
7 (4%)
alleen bij springen
9 (6%)
alleen bij springen en buitenritten
17 (12%)

Totaal aantal stemmen: 141

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 14:38

Toch denk ik dat iemand van 13 jaar best verantwoordelijkheids gevoel heeft en weet wat wel en niet gevaarlijk is... en daarnaast, het is de schuld van de ouders als iemand van 13 jaar geen cap draagt.
Als hun niet zeggen dat het moet, waarom zou zo'n kind het dan doen Knipoog

missrosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 14:51

Ik heb besloten om vanaf vandaag weer altijd met cap te rijden (en toevallig ga ik vandaag ook weer eens rijden, dus ik kan het meteen ten uitvoer brengen).

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 15:26

Cinzano schreef:
Toch denk ik dat iemand van 13 jaar best verantwoordelijkheids gevoel heeft en weet wat wel en niet gevaarlijk is... en daarnaast, het is de schuld van de ouders als iemand van 13 jaar geen cap draagt.
Als hun niet zeggen dat het moet, waarom zou zo'n kind het dan doen Knipoog

Een 13-jarige, ziet heel vaak geen gevaar, in situatie waar dat wel nodig zou zijn! (Ik zeg dus niet per definitie dat 13 jarige onverantwoordelijk zou zijn !!)
Ik heb zelf een dochter van 13 (bijna 14) en zie dit soort situaties iedere keer weer gebeuren ("waarom een cap/fietshelm op, er is toch nog nooit wat gebeurd ?! " "Nee schat, maar er kan áltijd wat gebeuren en dan zie ik je mooie hoofdje liever toch goed beschermd Knipoog !")
Ik ben het er helemaal mee eens dat de ouders er verantwoordelijk voor zijn, dat hun kind een cap op het hoofd zet, maar ja... ouders zijn er helaas niet altijd bij Scheve mond ! Vaak vinden die meiden zo´n ding gewoon absoluut on-cool ...
Ik heb mijn dochter ook al een paar keer betrapt dat ze d´r fietshelm af had gezet, terwijl ze weet dat er zonder helm niet gefietst mag worden van ons! (waarbij we weer bij het punt aangeland zijn dat ze vaak geen gevaar in bepaalde situaties zien Knipoog !)

cobiie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 15:29

Ik draag mijn cap altijd wanneer ik: spring, buitenritten maak, op vreemde paarden ( die ik minder dan een keer of 50 onder mijn kont hebt gehad) rij, bij jonge paarden en paarden die ik niet echt vertrouw.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 15:41

Sterre schreef:
Ik heb mijn dochter ook al een paar keer betrapt dat ze d´r fietshelm af had gezet, terwijl ze weet dat er zonder helm niet gefietst mag worden van ons! (waarbij we weer bij het punt aangeland zijn dat ze vaak geen gevaar in bepaalde situaties zien Knipoog !)

Even een vraagje... ik vind namelijk een cap op een paard oke, maar een fietshelm heb ik altijd al wat overdreven gevonden, maar dit ter zijde....

Heb jij vroeger gefietst met een helm??? Of altijd paard gereden met cap?? Of heb je hem ook weleens afgelaten???
(nu maar ook vroeger).

Nou ik kan je vertellen, ik ben vroeger aardig wat gevallen (ook op mijn hoofd) maar ik weet zeker dat die cap nooit had geholpen... zeker niet die dingen van vroeger (12 jaar geleden had je van die bar slechte caps)
Ach... ieder zo zijn idee hierover.... Tong uitsteken

Angeliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 15:49

Ik draag alleen een cap op wedstrijd. Bloos

sharonaollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 15:56

Angeliek schreef:
Ik draag alleen een cap op wedstrijd. Bloos

ik ook Schijnheilig

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 16:05

Cinzano"]
Even een vraagje... ik vind namelijk een cap op een paard oke, maar een fietshelm heb ik altijd al wat overdreven gevonden, maar dit ter zijde....
[/quote]
Als je leest wat Kawa hieronder geschreven heeft, is het blijkbaar niet echt overdreven om een helm op te zetten Scheve mond ...
[quote="runningkawa schreef:
En vergeet je fietshelm zodadelijk niet op te zetten, want dat is hoofdletsel veroorzaker nr 1 in nL...

Citaat:
Heb jij vroeger gefietst met een helm??? Of altijd paard gereden met cap?? Of heb je hem ook weleens afgelaten???
(nu maar ook vroeger).

Er waren vroeger geen fietshelmen Knipoog , maar de tijd was ook nog wel een beetje anders; er was toch een hoop minder verkeer en het was daardoor ook veel overzichtelijker!
Maar ja, dat is hetzelfde als met de kinderzitjes tegenwoordig in de auto: toen ik geboren werd, waren er alleen een paar van die gordeltjes te koop, om een reiswieg mee vast te zetten en mijn vader heeft wel eens vertelt, dat hij behoorlijk heeft gevloekt toen ´ie die dingen in de auto wilde maken Knipoog !
Ik heb bij het rijden echt áltijd m´n cap op; ik heb hem 2 keer afgehad toen we op stal foto´s wilde maken, gewoon toen ik er op zat dus.
Ik heb mijn ruin nu 7 jaar en ben er nog nooit afgevlogen (heeft ´ie ook nog nooit pogingen toe ondernomen Knipoog ).
Op mijn vorige stal, waar ik hem had gekocht, rijden alle volwassen ook bijna allemaal zonder cap. Na een half jaar, leek het me ook wel eens fijn om een keer zonder die eierdop op m´n kop te rijden; na 5 min. heb ik de staleigenaar m´n paard in de hand gedrukt en ben m´n cap gaan halen Knipoog .
Ik voel me zonder gewoon niet prettig Clown ! (maar het is voor mij ook een automatisme om m´n gordel in de auto om te doen, ook al is het maar als ik die km naar de buurtsuper rijd !)

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 16:10

Sterre"]
[quote="Cinzano"]Even een vraagje... ik vind namelijk een cap op een paard oke, maar een fietshelm heb ik altijd al wat overdreven gevonden, maar dit ter zijde....
[/quote]
Als je leest wat Kawa hieronder geschreven heeft, is het blijkbaar niet echt overdreven om een helm op te zetten Scheve mond ...
[quote="runningkawa schreef:
En vergeet je fietshelm zodadelijk niet op te zetten, want dat is hoofdletsel veroorzaker nr 1 in nL...

[/quote]

Ach dat ligt ook heel sterk aan de fietsers
Als je ziet dat bijna geen een fietser zich meer aan de verkeersregels houd en gewoon overal door rood rijden vind ik het niet zo gek nee!

Ik blijf erbij, fiets helmen zijn onzin, dan kan je netzo goed altijd een helm opzetten! (wat dacht je van die oma's in elektrische rolstoelen, die gaan als een jekko, maar een helm op, neehoor!)

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 16:15

Even tussendoor, is het trouwens niet verplicht voor een 13-jarige op met cap te rijden?

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 16:35

volgens mij op erkende manege is dat wel verplicht ja, maar dan ook voor volwassenen

llleoni

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 16:38

ik altijd

Kusia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 16:49

Maar als je op de 13e al een eigen paard hebt en je gaat buiten rijden, is het dan verplicht om een cap te dragen?

ezzie996

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 16:51

Ik draag altijd een cap je weet maar nooit.
Ik ben er 1 keer afgevallen en als ik geen cap op had weet ik niej of ik hier nu nog zat.
Ook is een cap best handig als je buiten gaat rijde laaghangende takken enso Knipoog

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 16:52

Kusia schreef:
Maar als je op de 13e al een eigen paard hebt en je gaat buiten rijden, is het dan verplicht om een cap te dragen?

Ehhh nee volgens mij niet, maar wel voor je verzekering (wat ik weet ben je zonder cap niet verzekerd)

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 16:54

Ik draag eigenlijk altijd een cap. Wel zo veilig...

Rijo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 16:57

Ik draag ook eigenlijk nooit mijn cap ja alleen met wedstrijden dan is het omdat het moet.. maar verder eigenlijk niet. Moet het wel gaan doen maar het zit verschrikkelijk. Maarja ook geen smoesje om het niet te doen natuurlijk..

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 17:15

Altijd.

En sinds een paar weken ook een veilige, liever geen dan een onveilige.
Ik ben samen met mijn pony onderuit gegaan, en mijn cap (zo'n onveilige dunne) is op mijn neus geknalt. Gevolg: Neus gebroken.
Als ik geen cap op had gehad, was die lichte hersenschudding misschien íetsje zwaarder, maar zat ik nu wel op school i.p.v. de tweede week al thuis te blijven van school! (eerste week na de val, nu de tweede week na de operatie).

Marith_Ov

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 18:17

Ik heb voor altijd gekozen, maar met wedstrijden (western) is een hoed verplicht en rij ik dus zonder cap.

Ecudes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 18:47

angelke schreef:
i.p.v. de tweede week al thuis te blijven van school! (eerste week na de val, nu de tweede week na de operatie).

Deze snap ik niet: het is de eerste week na je val, en je tweede na de operatie??? Dan hebben ze je dus een week voor je val aan je neus geopereerd Verward

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 18:49

Nee, ik ben gevallen, en toen moest ik een week thuisblijven. Dan mocht ik een week naar school en 's vrijdags werkt ik geopereerd. Nu zit ik dus weer thuis, tot vrijdag(en het weekend natuurlijk) en dan mag ik maandag terug naar school.
In totaal twee weken thuisgezeten dus, dankzij zo'n dom ding (oke, dom van mij Knipoog).

happyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 18:51

Draag altijd een cap. je weet maar nooit wat er kan gebeuren. zelf het braafste paard kan ergens van schrikken. cap bied bescherming en daarom houd ik hem altijd op als ga paardrijde.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-04 19:15

Ik draag nooit een cap en zou niet weten waarom ik dat doe; ik moet er nodig weer één aanschaffen!! Voor ik weet lig ik er wel een keer naast!

StalDoorstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 00:06

Het is heel DOM om geen cap te dragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-04 02:27

Wel grappig deze discussie. Hij blijft iedere keer weer terugkomen. Natuurlijk is het verstandiger om met een goedgekeurde cap te rijden. Maakt niet uit hoe braaf je paard is trouwens, vallen kan altijd. Ik zat laatst nog op een superbraaf paard en hij struikelde... Vervolgens ging hij door allebei zijn voorbenen heen en lag hij plat op zijn snuit. Op zich was er weinig aan de hand, want het gebeurde tijdens het aandraven en er zat dus geen vaart in, maar als hetzelfde in volle galop was gebeurd had ik misschien toch beter wel een cap op kunnen hebben.

In het leven loop je overal risico, dus ook op of naast een paard. Ik denk dat iedereen voor zich de keuze moet maken of hij/zij een cap wil dragen om het risico van hoofdletsel door een val van een paard te verkleinen....