Wei erbij=zelf hooien, maar welke apparatuur is dan nodig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Froukje
Forever young

Re: Wei erbij=zelf hooien, maar welke apparatuur is dan nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 16:12

Maar die boer zal het er vast mee eens zijn, anders deed ie het niet elke keer weer. Wat is dan je probleem als beide partijen het er mee eens zijn?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 16:18

Je hebt wel een traag werkende hoor :D
Hier is 3 hectare nog sneller gedaan.

Hij zal wel mogen bemesten op dat land, daar word je normaal gesproken voor betaald dat zal nu ook niet zo zijn. Dus is die krat bier heel mooi.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 18:33

Dat soort dingen inderdaad. Ik koop mijn hooi bij hem. Zijn schapen lopen op mijn land etc etc etc. Zo gaat dat hier nou eenmaal. Waar ik nu hooi haal mag ik geeneens betalen (doe ik wel hoor, maar dan in toevallig een zak biks/luiers voor de baby )

riegje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 22:10

Froukje schreef:
Maar die boer zal het er vast mee eens zijn, anders deed ie het niet elke keer weer. Wat is dan je probleem als beide partijen het er mee eens zijn?

Advocaat van de duivel....
En de meeste inclusief moi, zeggen dat het de moeite niet loont om de materialen aan te schaffen en te onderhouden.
Maar we ''spannen wel een ander voor ut karretje''.
Vaak is kost niets of een dergelijke opmerking ook een beleefdsheidsvorm zeker bij de wat oudere boeren.
Vind dat daar vaak misbruik van gemaakt word.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 22:16

Joh, lees de reactie boven je even. Dan kun je zien wat ik bedoel met mijn reactie.

Monique1963

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 22:41

Sorry niets van de antwoorden gelezen, misschien zeg ik wel dingen dubbel.

Als ik je mag adviseren, wel weide kopen, maar niet zelf gaan hooien.

Denk je naast het hooien ook aan de tijd en moeite die het je kost de heining bij te houden en vrij te houden van onkruid. Daarnaast als je wilt hooien en sowieso, moet je de giftige planten zoals jacobskruid uit je veld trekken. En ook distels. Dat ben je zelfs verplicht volgens de wet meen ik.

Wij hadden 5hectare. Het werk leek zo romantisch, maar de stress die je eraan hebt om het hooi op tijd binnen te krijgen, weegt niet op tegen de opbrengst. Tel daarbij op het onvoorspelbare weer in NL en je zit met nat hooi dat beschimmeld of broeit, waarvoor je veel moeite hebt gedaan en dat je kunt weggooien. Daarnaast hebben wij in frankrijk, weet niet hoe dat in nl zit, de verplichting hooi na het balen 3 dagen op het land te laten liggen om broei te voorkomen. Als je dan een bui krijgt, loop je nog kans alles weg te kunnen gooien na een tijdje.

Daarnaast, vonden wij het voor 5ha niet de moeite om nieuwe machines te kopen, dat geld haal je er never nooit meer uit en kun je voor de rest van je leven hooi met gouden strotouwtjes van kopen. Dus we kochten een oude cyclo-maaier, een hooikeerder en een oude baler. Nou, dan blijf je balen, want aan machines heb je veel onderhoud en er gaat veel aan kapot. Dat moet je allemaal weer bijhouden en repareren en zie maar weer eens aan onderdelen te kopen.

Wij hebben toen een bevriende boer laten hooien voor ons en hij mocht de helft van de balen houden voor zijn tijd en moeite.

Dat was echt een ideale oplossing.

Nu zijn we verhuisd en hebben 7ha, maar dat laten we grotendeels verwilderen want het is veel te veel voor onze paardjes. Hooien doen we niet meer. er staat op 7ha het hele jaar door genoeg voor ze.

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-17 23:16

En mijn boertje is een vent van 42 .... de mannen uit de buurt gaan binnenkort een week op vakantie met elkaar. Het is zelfs zo erg dat ik moet zeuren of hij uit wil rekenen wat t hooi van afgelopen jaar heeft gekost. Dat mogen we maar eens per jaar betalen. Nu heeft mijn man de vakantie betaald en verrekenen we het zo.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 08:51

riegje schreef:
Froukje schreef:

Advocaat van de duivel....
En de meeste inclusief moi, zeggen dat het de moeite niet loont om de materialen aan te schaffen en te onderhouden.
Maar we ''spannen wel een ander voor ut karretje''.
Vaak is kost niets of een dergelijke opmerking ook een beleefdsheidsvorm zeker bij de wat oudere boeren.
Vind dat daar vaak misbruik van gemaakt word.

Hier komt er een met het nieuwst materiaal op het erf, dat arme boertje.
Hoe oud zal hij zelf zijn? 55?
Maar zijn 2 jonge zonen komen ook op het erf, ook al van die zielige stumperds die uitgebuit worden :j
Voor maaien, draaien en het op rol leggen betalen wij niets, nada noppes.
Het pakken of dat nu in plastic is of de kleine baaltjes die wel. Dat arme boertje heeft ook daar de benodigde spullen voor. Doen wij het in grote plastic balen komt het voor die prijs van 15 euro ook nog op de plek met een balenklem. De arme boer.
En hij krijgt niet eens een kratje bier -O-

Wel mag hij zijn kalverenmest hier kwijt.
Aan huis ligt 3 hectare, niet opgedeeld in 100 stukjes, dus voor hem snel te doen.
Dat is het hem denk ik waard. Want die zielige arme mag kwam zelf ooit eens met het voorstel.
Toen zijn zonen nog als peutertje op de tractor erbij zaten :)
Wil hij dat niet meer moet hij het zeggen, maar elk jaar weer is hij en dus ook wij blij met deze constructie.

Zo gaat dat vaak onderling.

Froukje
Forever young

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 09:25

Als het arme boertje die 3ha kwijt raakt voor de bemesting heeft ie een probleem, want dan blijft hij met te veel mest zitten en kunnen er boetes ontstaan omdat hij dan meer kalveren dan ruimte heeft.

Tegenover die boetes is dat half uurtje werk per keer een peulenschil. Enne, de meeste boeren (zoons) vinden het maar prachtig om op de trekker te zitten. ;)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 09:30

Precies, want dat staat mooi op zijn mestboekhouding. En hij weet dat hij dat nu elk jaar mag.

Ja die jongens doen dat graag.
De oudste zit ondertussen mee in het bedrijf. De jongere zit nog op school, maar doet dat als "vakantie" werk.
En dan hebben ze nog een kind die niets om het het boerenleven geeft en die studeert rechten of zo iets.

Maar die 2 was wel grappig hoor, ze waren zo oud dat ze zelf nog niet op de weg mochten komen en dan zette pa ze met de trekker in de wei en dan mochten ze het hooi draaien. Waren ze 12 of zo.
En ging hij staan kletsen aan de kant :D

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 09:44

Toen ze hier de balen aan het persen waren kwamen er ook ineens overal auto's en trekkers vandaan om te kijken en wachten tot de laatste van de broers klaar was om een uur of 12 savonds. Daarna ging de hele stoet naar huis :+

Wij hebben dan €12 per baal betaald, daarvoor heb ik balen moeten kopen voor €20 per stuk dus dat scheelt alweer wat (vorig jaar was wel een slecht jaar voor het hooi door de droogte) en de prijzen lijken dit jaar ook nog vrij hoog te liggen. 2 jaar geleden kocht ik nog balen voor €10 inclusief brengen dus het kan heel erg verschillen.

Mest rijden ze hier bijna niet omdat er weinig koeien op stal staan en als ze al mest hebben, dan gaat het naar de akkers.

Memuska

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 09:51

bruintje123 schreef:
Maar die 2 was wel grappig hoor, ze waren zo oud dat ze zelf nog niet op de weg mochten komen en dan zette pa ze met de trekker in de wei en dan mochten ze het hooi draaien. Waren ze 12 of zo.
En ging hij staan kletsen aan de kant :D

Zo ging het bij mijn vriend thuis ook toen die nog kind waren... en nu hebben we een neefje van 12 die baalt omdat wij hooi hebben afliggen en hij op reis is en dus niet kan komen helpen. Zo leren ze het toch maar mooi? En als ze het leuk vinden...

Ontopic: zelf machines kopen lijkt me, zoals hierboven al vaker gezegd, veel te duur voor 1 hectare. Met tweedehands kan je veel kosten uitsparen, maar dat is vaak maar korte termijn... Onderhoud, stukken vervangen, ... 't Kost een boel. En dan zwijgen we idd nog van de tijd die je er in steekt.

Wij hooien een deel van het land van de buurman (3ha). Als dat stuk gemaaid wordt, maait hij zelf ook nog altijd. Hij maait het onze dan mee af, behalve deze keer, want hij had last van zijn knie dus hebben wij het onze + het zijne gemaaid. Om te schudden spreken we af. We hebben zelf een schudder, die hij dan ook gebruikt omdat die groter is en dus makkelijker werkt als degene die hij zelf heeft. Wij leggen het op ruggen als het klaar is om te pakken, en dan laten we elk een eigen loonwerker komen (hij wilt kleine pakjes, ik wil grote). Ik betaal hem dan gewoon de prijs van het gras, de rest wordt in uren verrekend. Als er herstelwerken aan zijn boerderij moeten gebeuren, of er een machine stuk is, of ... gaan wij dat ook doen.

Goeie buren, goeie afspraken, goeie vrienden!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 09:55

Je moet ook geen hooi willen maken en je moet het niet zelf willen persen. Gewoon 70% droge stof voordroog maken, (= 4 dagen schudden), in midirollen of grote pakken laten persen en in plastic wikkelen. Geen stress, lekker eigen vreten voor je paarden, en het is leuk om te doen.

Overigens zitten wij nu zelf even te zoeken op PZ / Strela, die schudders worden nog steeds gemaakt! Ook de 360. Door Kuhn, in Geldrop. Kennelijk is er een enorme markt voor kleine apparatuur in de UK, waar kennelijk een hoop kleine (berg)perceeltjes zijn waar grote apparaten niet handig zijn. Nieuwprijs 2600 GBP :+

Tweedehands dus nog steeds best te vinden. Nieuwe onderdelen zijn trouwens ook nog steeds te krijgen, moet je wel OEM kopen (geen merkonderdelen dus). Scheelt vaak de helft. Paar jaar terug hebben we nieuwe schotels onder de maaier gezet, 200 euro. Mesjes kosten 2 euro het stuk, is ook de kosten niet.

Tanden voor de schudder: tussen de 1,50 en 3 euro het stuk, afhankelijk van het type (zitten 4 verschillende soorten in een Strela)

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-17 10:37

Onze wei is groot en recht en ligt niet langs de weg.Dus de 10 jarige zoon van de boer maait,sleept het meestal.Kind super trots.Zijn vader houd het wel in de gaten natuurlijk.

Loonwerker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 20:25

Mag ik er voor het gemak van uit gaan dat het hooien ook deels hobby is?
Machines kopen voor 1 hectare is namelijk niet rendabel te rekenen, maar plezier is natuurlijk ook heel waardevol.

Je Ford 5110 is meer dan groot en sterk genoeg voor al het werk dat je tegen zou komen met hooien.
Daarnaast heb je de volgende machines nodig:

- Een schijven of trommelmaaier in gedragen of getrokken variant. Het voordeel van een getrokken maaier is dat je minder hefvermogen nodig hebt en je de werkbreedte dan kunt uitbreiden tot ongeveer 3m indien gewenst. Het voordeel van een gedragen maaier is dat je ook bijvoorbeeld een slootkantje kunt uitmaaien. Ook is een gedragen maaier compacter. Houd wel in de gaten of je trekker de maaier wel kan optillen, ik denk dat zonder verdere aanpassingen het bij 2m wel op houdt.

-Een schudder. Persoonlijk zou ik gaan voor een rotorschudder in plaats van een trommelschudder. Zowel de gewaskwaliteit als capaciteit van de rotorschudder zijn hoger dan die van de trommelschudder. De breedte is geen probleem, je trekker kan zelfs een 14m schudder aandrijven. Dan hoef je maar een keer op en neer :)

-Een hark. Een enkelvoudige rotorhark volstaat. Deze zijn te krijgen tot ongeveer 4m breed.

-Een balenpers. De pers is een lastig verhaal. Als je een gebruikte pers gaat kopen neem dan iemand mee die er verstand van heeft, of informeer bij een goede dealer. Persen zijn gevoelige machines (met name de knopers) en je weet nooit hoe er mee omgegaan is. Vraag misschien of ze wat proefbaaltjes maken.

-Een wagen of kar om je balen te vervoeren.

Ik snap dat zulke grote machines niet van toepassing zijn, maar ik wil duidelijk maken wat er allemaal mogelijk is. In de praktijk hangen de werkbreedtes vaak af van het budget.

Tot slot wil ik nog even wat kwijt over de PZ Strela/ Haybob zoals hierboven omschreven door Ibbel.
De Strela wordt hier in de buurt bijna altijd omschreven als net geen schudder en net geen hark. Het is van allebei een beetje, maar net niet genoeg.

Daarnaast worden wij als loonwerker er ook niet zo vrolijk van als de klant met een Strela 'geharkt' heeft voor het persen van kuilgras/voordroog. Elke 3m ligt dan een rolletje gras, terwijl de pick-up van de pakkenpers al 2,50m breed is... je hebt dan geen ruimte meer en je moet bijna het hele perceel af rijden. Misschien iets om rekening mee te houden als je besluit een loonwerker te laten persen.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 20:30

Jouw 'probleem' van iedere 3 meter een rij gras is heel simpel op te lossen door twee rijen tegen elkaar in te leggen. Probleem opgelost, mooie dikke rijen om op te pakken. Loonwerker ook weer blij (mijne mekkert trouwens niet over enkele rijen, die vindt dubbele rijen niet fijn)

Voordeel van de PZ Strela is dat het een combi-machine is. Scheelt een hele hoop ruimte voor een hobbyist.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-17 20:48

Het scheelt wel of je met een strela een dubbele rij legt (dus grofgemeten 4m bij elkaar geharkt) of een dubbele rij van een hark van 4 meter (dus grof 8m), dat is het dubbele.
Het geeft niet alleen wat dikkere en hogere ruggen maar ook een beetje bewegingsruimte zodat je zonder wrikken en forceren de bocht kunt maken naar de volgende rug.

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-17 11:24

Bedankt allen voor de informatie.

Een kar voor te laden hebben we. We moeten nu ook al vaker het hooi/stro van het land gaan halen bij de boer.

We hebben hier geen sloten, dus daar hoeven we geen rekening mee te houden.

We gaan ons eens verdiepen in alle informatie en eens googelen of hier in de omgeving bij de plaatselijke landbouwmachinebedrijven iets goeds 2e hands te koop is. Lijkt me beter iets te kopen bij een bedrijf als bij een particulier. Al is het maar om naderhand aan te kunnen kloppen voor onderdelen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-17 11:32

Misschien kunnen ze wel een mooi prijsje maken voor een hele set.