Het mysterie van het 'vieze' hooi

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lisselotje

Re: Het mysterie van het 'vieze' hooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 11:52

of andersom zet er een paard/pony bij die het wel eet(indien mogelijk)

....kopieergedrag?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 12:06

Ik zou een steekproef doen dmv bloedonderzoek. Het is niet normaal dat ze zo slecht eten nml.
Ts je hebt zo veel al uitprobeerd met het hooi dat ik het zou zoeken of er niet iets lichamelijks aan de hand is bij je paardjes.

_l_amanda_l_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 12:20

Die vier a vijf hooinetten per 24u, is dat het hele jaar door of meer in de winter?
Met dat geknaag aan paaltjes en schuur zou ik denken dat het misschien niet zozeer aan het hooi ligt maar dat ze zich een beetje vervelen in de paddock? Ikzelf heb een Shet met gevoeligheid voor hoefbevangenheid, dus hij mag ook maar een paar uurtjes per dag op het gras.. Van de overige uren dat hij op zand staat krijgt hij (het hele jaar door) takken (wilg, hazelaar) om op te knagen, likstenen om zich mee te vermaken etc. Heb je zoiets wel eens geprobeerd? Als ik de karige hoeveelheid hooi zie die hij zo wegwerkt op een dag maar toch kans ziet om een stevig buikje te hebben, krijgt hij toch genoeg binnen..

Het is inderdaad wel heel raar dat ze zoveel verschillende soorten niet eten! Ik dacht eerst ook "andere leverancier proberen", maar zag dat je dat al gedaan hebt.. Ook geen ratten/beesten in de hooiopslag die er overheen kunnen piesen?

Snooty16

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 12:23

Als ik het goed begrijp zijn het wel verschillende partijen hooi, maar komt het van dezelfde leverancier en van hetzelfde land. De ene keer eten ze het wel de andere keer niet. Kopieergedrag zou een rol kunnen spelen, als één van de paarden aangeeft dat het hooi niet oké is. Dat zou kunnen verklaren waarom andere paarden elders het hooi wel gewoon eten. In feite heb je dan dus maar één paard of pony die het niet lust en is het uit te vinden welke dat is. De reden dat dat paard het hooi niet lust kan velerlei zijn. Dat ze de ene keer wel eten en de andere keer niet, doet vermoeden dat het of een interne oorzaak heeft (bijvoorbeeld spoelwormen) zoals eerder aangegeven of dat delen van het hooi anders smaken. Dat laatste kan zoals eerder werd aangegeven met de bemesting van het land te maken hebben, mee gedroogde planten die je niet altijd kunt onderscheiden, of inderdaad urine over het hooi. Wat ik zou proberen is eerst te zorgen dat er geen katten honden kunnen plassen op het hooi, een onderzoek op spoelwormen en als dat geen oplossing biedt gewoon toch ander hooi kopen van een andere leverancier en te kijken of ze dat dan wel eten. Associatie met eerder gevoerd niet goed hooi waardoor ze zich niet lekker zijn gaan voelen kan ook een rol spelen. Ik heb ervaring met een merrie die destijds sedalin kreeg over haar biks. Die soort biks hebben we gewoon nooit meer kunnen voeren. Andere biks en het probleem was direct over.

Mara2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 12:24

apollootje schreef:
Mara2000 schreef:
Zomaar een gedachte:
Negatieve associatie? Ligt het niet aan het hooi maar aan de plek.
Het hooi ligt op plekken waar het eerder niet lekker was dus willen ze nu niet meer.
Dan zou je kunnen proberen de paarden eens op een totaal andere plek hetzelfde hooi te geven. Dus niet op je huidige terrein.

Dat kan..
Maar hoe krijg ik dan ooit weer de gewone voerplek goed veilig en zuiver?
Alhoewel, ik ze ook hooi voer in de wei (dit heb echt nog nooit eerder gedaan in de 3jaar dat ze aan huis staan) en daar eten ze het 'vieze' hooi ook niet of nauwelijks.

Het is sowieso heel gek en bizar. Want soms eten ze plots opeens weer wel! Het hooi waar de pony's op dit moment (eindelijk!) weer iets van eten, is exact hetzelfde hooi wat zij 1,5maand geleden niet lustte

Als het alleen associatie met de plek is en ze eten het hooi elders wel dan kun je de oude plek weer langzaam introduceren.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 15:37

Je kunt ze wel bietenpulp geven als ruwvoer vervanger. als tijdelijk oplossing. Dan houd je de darmflora in ieder geval aan de gang.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 16:26

en eens een leenpony erbij zetten?
kijken wat die doet,of die volop van het hooi gaat eten.
mocht die het ook niet lusten en niet willen eten,ligt het toch echt aan de plek oid en niet aan je pony's,dan kan je dat tenminste al uitsluiten.

zo ook ooit een kennis van mij.
paarden kwamen altijd 'dood van de dorst' van de weide.
ze wilden daar niet drinken.
hij had al 101 keer de volledige drinkbak uitgewassen,uitgeschuurd,opnieuw gevuld,.....
niets hielp,geen paard wou er van drinken.
als hij zijn hand in het water stak voelde hij ook niets,dus was ook een groot mysterie.

tot hij eens dacht om op blote voeten naar de waterbak te gaan,hij stak zijn hand erin en voelde een heel licht snokje,er zat dus lichtjes snok op het water,wat hij met zijn schoenen aan nog nooit gevoeld had,want door de zool geleidde dat kleine schokje niet door hem,maar wel door de paarden.

hoe die snok er kwam,is nog steeds een raadsel,er lag geen snokdraad in de buurt.

bad enkele meters verder gezet,daar zat geen snok meer op en enkele weken later dronken alle paarden opnieuw....(hebben toen ook terug wat tijd nodig gehad om weer vertrouwen te krijgen in die waterbak)

doordat het al je paarden zijn,diverse soorten hooi,zou ik denken dat iets de plek negatief doet aanvoelen bij de paarden.
op den duur associeren ze het hooi met het negatieve.

maar weten wat het juist is,wordt moeilijk....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 22:29

Ik heb een paar jaar terug ongeveer hetzelfde gehad; al een hele tijd hooi van een boer die altijd super mooi spul had. En ineens aten ze het niet meer; er werd aan geroken, een paar happen en dan lieten ze het links liggen.
Ik heb een baal (met de touwtjes er nog om) voor het hek gezet en gekeken welke kant ze wel en niet aten, want ook daar bleek verschil in te zitten. Soms een hele baal niet, dan alleen de onderste of bovenste plakken niet. Er was geen touw op te trekken.
Ook de paarden van de buren vertoonden hetzelfde gedrag met mijn hooi. Hun eigen hooi werd zonder problemen gegeten en het hooi van de buren werd ook door mijn paarden gegeten.

Om een lang verhaal kort te maken... het bleek dat 'mijn' hooi gewonnen was van een land waar dicht in de buurt lelies gekweekt werden (nieuw gepoot) en daar wordt om de 14 dagen gespoten. Wij zien en ruiken er niets aan, maar de paarden proeven het en eten het niet. En gelukkig maar, want het is smerig gif wat er over die lelies gaat.

Mijn voerboer geloofde mij niet, maar hij is de partij wel op komen halen. Bij een ander hooi gehaald en geen problemen meer gehad.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-17 22:50

Ik heb dit ook weleens gehad met onze schapen. Wij hebben drie schapen en ik ben er heel simpel in. Als één schaap het hooi niet eet, dan zou het aan het schaap kunnen liggen. Als ze het alle drie niet eten, ligt het aan het hooi.

Voor vier pony's hetzelfde. Vier pony's die letterlijk met hun neus in het hooi zitten, kunnen geen ongelijk hebben. Als ze het alle vier niet lusten, ligt het aan het hooi. Dan kan het er voor ons mooi uitzien en lekker ruiken, dieren moeten het uiteindelijk opeten en als er wat mis mee is, doen ze dat niet.

Ik las hier een optie om een pony erbij te zetten om te kijken wat die doet, maar is het niet veel simpeler om een plak van het hooi dat ze NIET eten in een tas te doen, aan een andere pony te geven en te kijken hoe een pony van je vriendin erop reageert? Als die pony het ook niet eet, weet je dat het aan het hooi ligt. Als ie het wel eet, heb je iemand om je slechte balen aan te geven :-)

(Ik heb niet alles helemaal gelezen, sorry als het al aangedragen is)

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-08-17 08:13

Inmiddels eten mijn paarden alweer dagen heel netjes hun bermhooi, gewoon uit de slowfeedernetten op hun vertrouwde plek. Het zelfde hooi wat zij 2 maanden terug niet lustte...
Het ligt dus blijkbaar echt alleen maar aan het hooi zelf

Mijn grote voordroogbaal wie zij echt niet willen eten gaat terug naar de boer, dat is nogal een klus dus moet even wachten tot hier tijd voor is

Danjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-17 10:37

apollootje schreef:
Inmiddels eten mijn paarden alweer dagen heel netjes hun bermhooi, gewoon uit de slowfeedernetten op hun vertrouwde plek. Het zelfde hooi wat zij 2 maanden terug niet lustte...
Het ligt dus blijkbaar echt alleen maar aan het hooi zelf

Mijn grote voordroogbaal wie zij echt niet willen eten gaat terug naar de boer, dat is nogal een klus dus moet even wachten tot hier tijd voor is

Fijn dat ze weer eten! :o
Misschien toch een dood beest in de baal voordroog?