Ouders begrijpen niet dat 24/7 stal slecht is...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xtessax83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 14:36

Fluttershy schreef:
xtessax83 schreef:
Mmh even wat bedacht wat ik uit je vorige post kan halen.
Stel je neemt die stal wat je moeder wil, betaalt 200 in de maand en je hebt dan een stal en binnenbak?
Wat nou als je je pony alleen daarheen verplaatst in de wintermaanden bv? Dan kan je pony in de bak ipv de wei en heeft ze in ieder geval toch wat ruimte.
Dit is uiteraard niet in vergelijking met een weide, ieder paard hoort een paar uur per dag buiten te komen maar dit is wel beter dan bij die boer neem ik aan?

En anders nog even een optie:
Je zet je paard op die stal maar gebruikt het weiland van de boer in de zomer?
Zou je hier misschien iets mee kunnen?

Het is denk ik niet ideaal maar dan staat je paard in de winter gelukkig niet 24/7 op stal?

De binnenbak gaan enkel de manege paarden in, ik heb er zelf stage gelopen dus weet wel een beetje de gang van zaken daar. Ze hebben een buitenbak maar die ligt lager gezien dan de grond zelf. Al het water zalt daar dus "in" en dan kunnen ze dus helemaal niks meer...

En je kunt niks bespreken met de eigenaren? Als ze geen weiland hebben is het wel het minste wat ze voor je kunnen doen. Laten ze alle pension paarden dan ook 24/7 op stal? :o?

MerleSimone

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 14:38

Mag je geen briefjes ophangen bij de Welkoop/Boerenbond en supermarkten? Dat is nog weer anders dan facebook.

Ik zou je moeder toch dit topic eens laten lezen en vooral benadrukken dat het echt om het welzijn van se pony gaat en niet om te zeuren of opstandig te zijn.. Snap dat t heel lastig is!

De opties hierboven over winterstalling zijn ook niet verkeerd trouwens!

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 14:44

Fluttershy schreef:
Zomerzon1977 schreef:
Er over praten mag niet ? Waarom zet je niet alles op papier met artikelen erbij ??

Dit had ik dus gedaan toen het nog wel mocht, als conclusie was dus dat,het onderwerp een naand gesloten bleef.

Laurora schreef:
Waar in het noorden woon je fluttershy? Ik woon in hoogezand en heb mn paard op een doe het zelf stal staan, maar daar zoeken we eigenlijk nog een huurder met een merrie, kost niet veel per maand. Voor meer info mag je me een pbtje sturen :)

Verder vind ik het onwijs onverantwoordelijk van je moeder om zo te denken.... Ik zou haar maar een dagje in de gangkast opsluiten, misschien dat ze dan begrijpt hoe verschrikkelijk het is voor een paard om zo lang op stal te staan. Nee alle gekheid op een stokje, ik denk dat je met je moeder om tafel moet met een andere volwassene die verstand heeft van paarden. Misschien dat je moeder er heel anders in staat als ze een serieus gesprek met een volwassene heeft, moeders hebben de neiging beter te luisteren naar iemand van hun eigen leeftijd ;)
Ik wens je heel veel succes! Ik hoop voor jou en je pony dat er een oplossing komt!

Ik woon oostkant van Groningen (stad). Hoogezand is in principe nog wel te doen denk ik. Maarja dan heb je weer doe-het-zelf en erg praktisch practisch? is dat niet omdat mijn school weer aan de andere kant van de stad zit :+

Manege Nieboer, Hoogezand
Betaalbaar voor een pony en 24/7 in een groep in een paddock.

http://manegenieboer.nl/stalling/index.html

Laurora

Re: Ouders begrijpen niet dat 24/7 stal slecht is...

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 14:46

Ow ja, dat is wel een beetje uit de route ja :+
Ik zal eens in mij omgeving rondvragen of iemand iets weet aan die kant van de stad, er is ongetwijfeld wel iets betaalbaars te vinden....

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 14:56

joyce B, wat een goede optie voor TS!

Altijd fijn als Bokt zo meedenkt :)

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 15:30

Selka schreef:

ja zal moeders ook blij mee zijn, heb je niet 1 dochter die loopt te zeuren krijg je bokt er gratis bij

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 15:36

Zeuren? Wat vind jij hier precies zeuren aan?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 15:54

Alternatieven aandragen is niet zeuren toch?

Jammer dat de campagne "ik zorg goed voor mijn paard, jij toch ook?" Afgelopen is. Dat waren leuke posters met korte info. Gids "goede praktijken" is nog wel te downloaden. Daar staan ook een aantal adviezen in met betrekking tot verzorging en huisvesting inclusief maar stal en vrije beweging voor de paardenhouderij en eigenaren.

In Zweden is een paard 24/7 op stal houden bij de wet al verboden. Moet minimaal, ik geloof, 6 uur per dag naar buiten kunnen.

Een cavia houd je ook niet 24/7 in een schoenendoos toch?

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 15:57

Ts, wanneer je moeder weer eens zegt dat je pony dan maar verkocht moet worden misschien dan maar heel hard antwoorden dat ze haar zelf naar de slager mag brengen(gezien leeftijd van paard) aangezien verkoop niet echt een optie is. En ik mis je vader en zus in dit verhaal en je moeder heeft zelf een paard gehad vroeger?? Mooi leven zal die dan gehad hebben, ik wens je sterkte.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 16:00

joyce B schreef:
Alternatieven aandragen is niet zeuren toch?

Jammer dat de campagne "ik zorg goed voor mijn paard, jij toch ook?" Afgelopen is. Dat waren leuke posters met korte info. Gids "goede praktijken" is nog wel te downloaden. Daar staan ook een aantal adviezen in met betrekking tot verzorging en huisvesting inclusief maar stal en vrije beweging voor de paardenhouderij en eigenaren.

In Zweden is een paard 24/7 op stal houden bij de wet al verboden. Moet minimaal, ik geloof, 6 uur per dag naar buiten kunnen.

Een cavia houd je ook niet 24/7 in een schoenendoos toch?

Dit vind ik een goede zaak. Weet je ook wat de consequenties zijn?

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 16:01

Juist ja, een 14 jarige moet inderdaad zo uit de hoek komen tegen haar moeder, Strak plan Bigone.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 16:13

Lieve TS,
Indien gewenst kan ik je via PB een kostenplaatje sturen van wat mijn paard in 3 maanden allemaal opgelopen heeft omdat ze ineens maar 3 uur per dag buiten kwam en de winter helemaal niet ;) Om nog maar te zwijgen over de rodeo-ritten onder het zadel... Het zijn maar voorbeelden, maar allicht overtuigt het je moeder. De DA kosten wogen absoluut niet op tegen de nu wat duurdere stalling (2x zo duur zelfs in mijn geval) waar ze wel de hele dag buiten komt het hele jaar door. Ik had van die kosten zelfs 3/4 maanden stalling kunnen betalen ;)

Ik moet er wel even voor gaan zitten, dus ik hoor het graag van je als je denkt dat het nuttig kan zijn!

Fluttershy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-17 16:23

xtessax83, Helaas wel. Vind het zelf ook absoluut geen fijn beleid voor zowel de pensionpaarden als de manegeponys. Maar verder is het ook geen manege die ik aanraad aan mensen. De manege ponys zijn echt graatmager en enorm vals.

MerleSimone, Heb ik al enkele keren gedaan maar kreeg geen reacties helaas. Is natuurlijk nog steeds een goed idee om nog eens te doen! O:)

joyce B, Manege Nieboer ken ik inderdaad! Ik zal daar binnenkort wel een kijkje gaan nemen :))

Selka schreef:

Inderdaad heel fijn! Ben jullie ook erg dankbaar voor jullie hulp zover! *\o/*

bigone schreef:
Ts, wanneer je moeder weer eens zegt dat je pony dan maar verkocht moet worden misschien dan maar heel hard antwoorden dat ze haar zelf naar de slager mag brengen(gezien leeftijd van paard) aangezien verkoop niet echt een optie is. En ik mis je vader en zus in dit verhaal en je moeder heeft zelf een paard gehad vroeger?? Mooi leven zal die dan gehad hebben, ik wens je sterkte.

Dat durf ik niet hoor, want dat doet ze dan ook :=
Mijn ouders zijn gescheiden, contact met mijn vader heb ik dan ook niet. Meer details doe ik liever via pb :j Ze heeft vroeger met haar zussen een fries veulen gehad, geloof ook niet echt dat die een al te best leventje heeft gehad.

Anoniem schreef:
Lieve TS,
Indien gewenst kan ik je via PB een kostenplaatje sturen van wat mijn paard in 3 maanden allemaal opgelopen heeft omdat ze ineens maar 3 uur per dag buiten kwam en de winter helemaal niet ;) Het zijn maar voorbeelden, maar allicht overtuigt het je moeder. De DA kosten wogen absoluut niet op tegen de nu wat duurdere stalling (2x zo duur zelfs in mijn geval) waar ze wel de hele dag buiten komt het hele jaar door. Ik had van die kosten zelfs 3/4 maanden stalling kunnen betalen ;)

Ik moet er wel even voor gaan zitten, dus ik hoor het graag van je als je denkt dat het nuttig kan zijn!

Ik denk wel dat dat gaat werken ja! Ik stuur je even een pb'tje :D

_Dracarys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 16:40

Wauw Joyce goede tip! Klinkt goed!

horzieloverr

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 16:41

Wat een rotsituatie, hoop dat die manege wat is! Vervelend he, die opstandige moeders..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 16:42

Wat een lastige situatie! Je kan het je moeder inderdaad ook niet echt verwijten; ze heeft zo te horen geen idee van wat een paard nodig heeft, en ik denk ook niet dat ze dat van jou aan wil nemen. Vervelend. Zeuren heeft hier in ieder geval geen zin meer, maar wellicht kan je haar inderdaad dit topic laten lezen.

Een paard verzorgen vergt een enorm gevoel van verantwoordelijkheid, jij hebt dat in ieder geval, TS! :j Ik denk dat je op de één of andere manier duidelijk moet maken wat een paard nodig heeft. Wellicht kan je een nette, lieve brief schrijven met uitleg, en daarbij bronnen zodat ze deze kan "controleren", ofzo. :)

Danjel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 17:28

TS, ik heb je een pb gestuurd :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 17:49

Als ze jou niet serieus neemt, is er dan misschien iemand anders van wie ze zulke informatie wel aanneemt? Bijvoorbeeld een dierenarts?
Misschien kan je moeder er eens met de dierenarts over praten als je pony toch geënt moet worden oid?

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 18:20

Afbeelding

Misschien je moeder dit soort artikelen laten lezen en zeggen waarom ze er niet in verdiepen?
Voor mijn gevoel weet jij echt wel meer van paarden af dan je moeder.
Voorderest niet zo veel onnodige discussies maken, gewoon over een tijdje, wanneer je nog meer argumenten hebt (bv van dit Topic), gewoon een goed gesprek voeren.

Groetjes.

Willekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 23:19

Misschien je moeder eens de paardenwelzijnswijzer laten lezen en met een dierenarts laten praten? Er is nog een grijs gebied tussen niet naar buiten in de winter en 24/7 buiten. Min 8u de stal uit op 24u komt het paard en de ruiter ten goede. Bewegingsdier. Snap niet dat ouders niet begrijpen dat een paard/pony vrije beweging en sociaal contact nodig heeft, dat het zijn/haar energie kwijt moet, etc.

Je wilt het als moeder toch niet op je geweten, dat er iets met je dochter gebeuren kan waar je wel rekening mee kan houden: explosiegevaar door 24/7 op paard op stal houden??? Er kan altijd wat gebeuren, dat klopt. Alleen paard in de winter ophokken.. al komt je paard in de winter maar 3-4u buiten in de ochtend en dat je zelf in de middag/avond nog komt, rijden/longeren en nog1,5-2u losgooien. Dan ben je al best verder. Maar NIET naar buiten of 22 u op een box houden, welke tijd leven we en met welke kennis hebben we nu te dealen. Ouders, neem je verantwoordelijkheid: naar jouw dochter en haar paard!

jansje73

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-17 23:52

Jeetje wat een lastige situatie zeg. Ik heb zo zin om je moeder 24/7 heel de winter periode op te sluiten en in de lente maar eens te vragen hoe je moeder dat vond. Ik snap niet dat je moeder dat niet in ziet. Dit is echt heel erg.

Ik hoop echt heel snel voor jou dat jij een goede oplossing vind voor je paard , waar je paard echt buiten komt de staan.

Nova96

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 00:56

Lastige situatie TS!
Heb net even kort het topic doorgelezen dus mischien heeft iemand het al eerder voorgesteld, maar is het een idee om een dierenarts erbij te betrekken?
Als jouw moeder vind dat je overdrijft met de problemen die er kunnen ontstaan van 24/7 op stal, mischien heeft het dan meer overwicht als een professioneel iemand (de dierenarts) jouw zorgen dan ook bevestigd.

En wat vind de staleigenaar er zelf van dat je pony straks 24/7 op stal staat?

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 07:01

Die manege Nieboer heeft max 12 paarden in een paddock van 20x40 waar 2 grote containers op staan. 12 paarden in formaat rijbak is wel erg klein... :wow: En dan hebben ze nog stallen en stands, staat er op de website. Die paarden komen ook dagelijks buiten. Waren stands niet verboden?

Ts, wat ontzettend jammer dat je moeder het verantwoordelijkheidsgevoel richtind de dieren mist. Fijn dat jij dat wel hebt! Succes!

Fluttershy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-17 08:27

djinnie schreef:
Die manege Nieboer heeft max 12 paarden in een paddock van 20x40 waar 2 grote containers op staan. 12 paarden in formaat rijbak is wel erg klein... :wow: En dan hebben ze nog stallen en stands, staat er op de website. Die paarden komen ook dagelijks buiten. Waren stands niet verboden?

Ts, wat ontzettend jammer dat je moeder het verantwoordelijkheidsgevoel richtind de dieren mist. Fijn dat jij dat wel hebt! Succes!

Daarom ben ik er eerder ook niet gaan kijken. Ze staat wel buiten, dat klopt, alleen Tiska wil echt haar rust. Ze kan enorm fel worden naar paarden die te dichtbij komen. Ze staat nu ook in een wat kleinere wei met "maar" 4 paarden en daar heeft ze contstant ruzie mee. Het is nu zelfs zover gekomen dat ze een fikse wond heeft op haar bil ;(

Ik ga trouwens wat meer info geven over en manege waar ik zelf al enkele weken heel erg enthousiast over ben, en ik ook echt heel graag heen wil :))
Vorige week woensdag heb ik mijn moeder zover gekregen om te gaan kijken bij manege gasselte. Ik zelf vond de sfeer heel leuk en gezellig. Mooie buitenbak en springpiste. Ook wat pensionklanten daar ontmoet en het waren stuk voor stuk zulke leuke mensen! Tiska kan daar 24/7 de wei en en het kost maar 150 euro O:) Zelfs mijn ouders waren het er over eens dat het perfect was! Alleen de afstand was een dingetje voor hun. 28 km van huis is de manege, dus zal ik 5 sterren OV moeten aanschaffen die 128,90 euro per maand kost. MAAR deze bus kosten komen te vervallen in het volgende schooljaar want dat ga ik naar het MBO overstap van 3 havo naar MBO bouwkunde, en dan krijg je een onbeperkte OV van de overheid *\o/* Als het dichterbij was, mocht ik er per direct heen. Maarja de afstand is voor hun een probleem.
Ik heb zelf al wat dingetjes uit zitten vogelen en ben tot de conclusie gekomen dat ik zonder overstappen vanuit school in een halfuurtje (32 minuten) op stal ben.
Ik kan de buskaart zelf betalen trouwens O:)

Eeennn er is een heeel groot bos waar ik zondag, ook op de manege, met mijn zus een buitenrit heb gemaakt. Daar zullen ik en tiska wel even zoet zijn :j
http://www.manege-gasselte.nl
Wat denken jullie?

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 08:38

Ik hoor daar alleen maar veel positieve verhalen over, succes TS!