Ervaringen 24/7 buiten zonder stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 13:08

craiester schreef:
Als je daar bodembedekking gaat leggen. Gaan er veel plassen daar. Merries houden niet van het gespetter dus gaan graag op stro.
Mijn merrie krijgt hooi gevoerd op beton en zij schraapt dat onder haar en plast er dan op, als ik stro bij het hooi leg dan plast ze gewoon daarop, hoeft ze haar hooi niet te schrappen.

Dat is toch nog geen reden om dan maar geen hooi en stro meer te geven.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 13:48

Sclimpre schreef:
craiester schreef:
Als je daar bodembedekking gaat leggen. Gaan er veel plassen daar. Merries houden niet van het gespetter dus gaan graag op stro.
Mijn merrie krijgt hooi gevoerd op beton en zij schraapt dat onder haar en plast er dan op, als ik stro bij het hooi leg dan plast ze gewoon daarop, hoeft ze haar hooi niet te schrappen.

Dat is toch nog geen reden om dan maar geen hooi en stro meer te geven.

Voor mij wel. Plassen kunnen ze ook in het zand of op de wei.

Sclimpre

Re: Ervaringen 24/7 buiten zonder stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-17 14:02

Slapen ook. Alleen weet ik niet of ik zo blij ben als de paarden bij heel slecht weer buiten op de natte grond gaan slapen. Of net niet gaan liggen omdat ze nergens een droog en zacht plekje vinden.

En hooi blijf ik in de winter ook geven.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 11:40

Paarden slapen bijna nooit liggend he? En sowieso slapen paarden maar een paar uur per dag. Jonge paarden gaan wel eens helemaal plat liggen slapen, maar naar mate ze ouder worden doen ze dat minder. Natuurlijk rollen ze ook graag en natuurlijk doen ze af en toe liggend een dutje. Maar paarden zijn geen mensen die elke nacht de hele nacht plat op 1 oor willen kunnen slapen op een zacht bedje.

Helemaal top hoor om je paard wel te laten slapen op stro of vlas. Maar ik denk dat het in de praktijk vaak veel tijd kost en ook duur wordt (om schoon te houden). Dan zou je voor de stalling ook meer betalen.

Ja paarden hebben zeker een droog plekje nodig om te kunnen liggen en ja, dat moet niet op stenen zijn. Maar gewoon een wei of paddock zand (wat ook is op de stal van TS) is ook gewoon prima. En ook niet elk paard wil helemaal uit de wind gaan staan als hij nat is. Mijne blijft gewoon buiten staan (dus het hoeft niet per see spitsuur te zijn op het enige plekje uit de wind staan bij regen). Als ze maar kunnen eten, houden ze het wel warm.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 11:41

Alle paarden slapen hier liggend. En het is ook echt een fabel die de wereld uit moet om te denken dat ze dat niet nodig hebben.
Om goed uit te rusten moet een paard zelfs liggend slapen.

AlphaDaemon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 11:44

Oke, ik moet mijn zin bijstellen. Ze slapen wel liggend, maar dat doen ze geen hele nacht.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 11:46

Dat klopt helemaal, dat zijn inderdaad maar korte periodes :)

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 11:47

Paarden liggen over het algemeen maar korte periodes (vaak halve uurtjes maximaal) liggend, maar die hebben ze wel degelijk nodig. Slaaptekort is een heel naar probleem bij paarden. Ik vind dus inderdaad dat daar niet op bezuinigd moet worden. En ja, dan is de stalling duurder vanwege het strooisel en kunnen er vaak ook minder paarden in een groep gehouden worden in verband met een veilig gevoel/groot genoeg zijnde schuilstal, dat hoort bij het paarden correct houden.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 11:54

Mizora schreef:
Paarden liggen over het algemeen maar korte periodes (vaak halve uurtjes maximaal) liggend, maar die hebben ze wel degelijk nodig. Slaaptekort is een heel naar probleem bij paarden. Ik vind dus inderdaad dat daar niet op bezuinigd moet worden. En ja, dan is de stalling duurder vanwege het strooisel en kunnen er vaak ook minder paarden in een groep gehouden worden in verband met een veilig gevoel/groot genoeg zijnde schuilstal, dat hoort bij het paarden correct houden.

Eens.

Deze zou mijn keuze niet zijn. Vind het klein voor aantal paarden en mis een goed beschut deel met bodembedekkin

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 17:50

Het ziet er mooi uit maar ik vind er wat te veel paarden staan om ze allemaal van het afdak gebruik te kunnen laten maken.

Verder denk ik dat het per paard verschilt of dit een geschikte plek is. Mijn ruin zou ik er zo tussen schuiven, mijn merrie niet. Die heeft toch echt wel graag een laag vlas/stro. Ten eerste omdat ze wat ouder is, en de oude botjes graag zacht liggen. En ten tweede omdat ze in de winter gevoelig is voor koliek en een koude ondergrond doet haar dan geen goed. En ten derde omdat het een veel te verlegen pony is, ze durft daar nooit te gaan staan met allemaal andere paarden. Dus dan krijg je de situatie waarbij de pony die het hardste een stalletje nodig heeft in d'r eentje buiten staat.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-17 20:53

Aangezien dit topic is geopend met een niet toegestaan schaduwaccount plaats ik hier een slotje.