Paard maakt zich vuil in stal

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ojajoh

Re: Paard maakt zich vuil in stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 08:52

Sommige paarden zijn gewoon viezerikken hoor of ze nou veel buiten staan of niet

Mijn merrie heeft een box van 3,5m bij 3m en dat is voor haar ruim (ze is 1,04m)
Dik opgestrooid en een laag vlas eronder.
Ze komt buiten van 09.00-18.00
En elke dag zit haar hoofd vol poepvlekken want ze vind het als een kussen liggen of zo denk ik :+
Ze gaat er ook echt bewust op liggen :j

En natuurlijk moet een paard zoveel mogelijk buiten, maar het gaat echt niet voor ELK paard op hoor :n
Mijn merrie staat in de winter al om 14.30 te drammen omdat ze naar binnen wil, terwijl er buiten andere paarden staan (binnen niet) en ze gewoon onbeperkt eten heeft.
Daarbij moet zijn zomers op stal ivm haar ziekte en heeft zij die rust op stal echt nodig.

Dus elk paard 24/7 gaat echt niet op :n

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 08:53

Wie heeft het over 24/7?
Alleen ts, verder niemand.

Waarom is er nooit een middenweg in dit soort topics?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 08:59

Ella_ schreef:
Ja verklaar dan waarom mijn merrie dit niet doet! !!

Omdat het ene paard het andere niet is. Onze merrie was zindelijk en deed alles keurig op 1 plek en onze ruin presteert het ook zelfs met zijn hoofd in de mest te gaan liggen.
Er zijn ook hele makkelijke sprays te krijgen waardoor je je paard niet hoeft te wassen maar wel grasvlekken en mestvlekken goed weg te krijgen zijn. Ik gebruik dat ook voor mijn bonte ruin.
http://www.medpets.nl/cowboy-magic-greenspot-remover/

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 09:00

bruintje123 schreef:
Wie heeft het over 24/7?
Alleen ts, verder niemand.

Waarom is er nooit een middenweg in dit soort topics?

Dit dus.

Niemand zegt dat meer buitengang garantie is tot een 100% schone stal en een schoon paard.

Maar de rekensom is niet lastig, minder op stal is minder mest en urine in stal is minder kans op viezigheid. Al ligt er 1 hoop mest dan kan hij daar natuurlijk in gaan liggen ja, dat lijkt me logisch.

Denk ook eens aan dingen zoals rotstraal e.d. bij een smerige stal.

Ojajoh: dat is in elk geval meer dan 4 uur buiten (als jouw merrie in de winter ook om 9 uur naar buiten gaat)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 09:01

Sowieso plast een merrie gemakkelijker bij de muur als een ruin, of hij moet het op zijn hondje geleerd hebben :P

Het ene paard is natuurlijk meer viezerik dan de ander, dat blijft altijd.
Maar je hoeft geen rocket scientist te zijn om te begrijpen dat meer uur meer bevuiling is.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 09:17

NinaCharlie schreef:
Ojajoh: dat is in elk geval meer dan 4 uur buiten (als jouw merrie in de winter ook om 9 uur naar buiten gaat)

yup, al is zij het daar niet altijd mee eens....
Zeker als het slecht weer is wil zij gewoon het liefst binnen blijven ondanks dat alle andere dan buiten staan. Ik kan haar staldeur open zetten en weglopen, ze blijft gewoon staan.
maar kou en vocht doen haar lijf pijn (artrose)

NinaCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 09:18

Ojajoh schreef:
NinaCharlie schreef:

yup, al is zij het daar niet altijd mee eens....
Zeker als het slecht weer is wil zij gewoon het liefst binnen blijven ondanks dat alle andere dan buiten staan. Ik kan haar staldeur open zetten en weglopen, ze blijft gewoon staan.
maar kou en vocht doen haar lijf pijn (artrose)

Zeker begrijpelijk, in dat geval goed dat je luistert naar je paard. :)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 09:40

@ Ojajoh,maar een paard met artrose kan je toch niet vergelijken met een sportpaard?

een sporter(of dat nu een mens,een paard,een hond of eender wat is),heeft gewoon baat bij constante,stabiele beweging.
dat heb je niet met 20u op stal staan.

of TS nu fan is van meer buiten of niet,haar stal en paard zullen properder blijven als het paard wat meer buiten komt(meer drollen en plassen buiten en ook minder momenten dat hij in zijn stal kan liggen),en daarnaast is het sowieso goed voor de fysiek en moraal van het paard zelf.
ik snap niet dat mensen zoiets niet willen inzien.

niemand spreekt hier van 24/7 buiten,maar neem nog maar bv 8 uur buiten,zal al heel wat verschil maken.

@ TS,ik zou mijn paard nu echt niet dagelijks wassen,is voor zijn huid en haar echt niet goed.
rijden met mestplekken die zichtbaar zijn is voor je paard totaal niet schadelijk en is beter voor zijn huid dan ze dagelijks weg te wassen met water en zeep.

was hem alleen als je bv wedstrijd hebt ofzo,dan ziet hij er goed uit,maar als hij nu een mestplek op zijn buik heeft voor een training of een les,niemand zal daar wakker van liggen hoor.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 09:42

tengeltje11 schreef:
een sporter(of dat nu een mens,een paard,een hond of eender wat is),heeft gewoon baat bij constante,stabiele beweging.
dat heb je niet met 20u op stal staan.

Klopt maar ik wou ermee aan geven dat niet elk paard hetzelfde is. Ik ken ze wel hoor die sportpaarden die hetzelfde gedrag vertonen als mijn merrie :j

Ella_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-17 09:45

Oke, laten we even terug on topic gaan.. en geen discussie voeren over hoelang mijn paard buiten moet of niet..
Hij zal zijn stal altijd vies maken of die nu 2u binnen staat of een hele dag. Nu vraag ik gwn of jullie veel stro gebruiken of gebruiken jullie vlas? Doen jullie de volledige stal vol stro of maar een halve? Gebruiken sommige mss matten in de stal? ...

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 09:52

Ella_ schreef:
Oke, laten we even terug on topic gaan.. en geen discussie voeren over hoelang mijn paard buiten moet of niet..
Hij zal zijn stal altijd vies maken of die nu 2u binnen staat of een hele dag. Nu vraag ik gwn of jullie veel stro gebruiken of gebruiken jullie vlas? Doen jullie de volledige stal vol stro of maar een halve? Gebruiken sommige mss matten in de stal? ...

Beide

dikke laag vlas + dikke laag stro
zo blijft ze dan het schoonst

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 09:54

bij een echte smeerpoets maakt het echt niets uit.
eender welke bedekking,als hij overal poept en doorloopt,wordt het altijd een smeerboel waar ze inliggen.

wat je zegt klopt niet.

neem dat een paard 1 drol per uur legt.

20 drollen tov 2 drollen(om het nu puur als voorbeeld te geven),idem qua plassen,maakt een enorm verschil!

Nann__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 09:59

Wat bij mijn paard helpt is een laag vlas onder zn stro. Dat neemt het vocht beter op en blijft daardoor echt schoner.
Maar een vies paard op stal is gewoon heel lastig, zover ik weet is het ene paard gewoon viezer dan het andere.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 09:59

Niet elk paard is hetzelfde, net als mensen...sommige paarden zijn geen stalpaarden en sommige paarden hebben het na een paar uur buiten wel gezien...het zijn net mensen :D

Jouw ruin is gebaat bij heel de dag buiten, 4 uur weide en daarna 4 uur paddock...sportpaard of recreatiepaard? Zijn toch beiden paarden hoor...en genoeg beweging? Een paard van natuur loopt dagelijks rond de 80 km...dat haal jij niet met een uurtje sporten per dag...

Ik neem aan dat jij ook meer beweegt dan 4 uur per dag?

Jouw paard beweegt in zijn stal en van barre armoe gaat hij dan maar liggen, in de resten van zijn schade...

Jij zult je stal niet schoon houden als paard zich kapot verveelt en te veel energie over houd...ga je de stro vervangen, haal je ook nog een deel van zijn broodnodige vezels weg en een stukje tijdverdrijf..

Wil je een rustig tevreden paard, geef hem meer ruimte met een maatje buiten en voldoende knabbelhooi..

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 10:13

Maak van die 80 km, 30 km en dan klopt je verhaal wel :)

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 10:17

Hoe kom jij aan 30 km? :)

Mijn schoonma fietste minstens 2x per week met vriendinnen met gemak 80 km per dag...

Paarden galopperen en draven hele einden om zich te verplaatsen in de vrije natuur, dan is 30 km pienuts...

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 10:20

Indestal schreef:

Mijn schoonma fietste minstens 2x per week met vriendinnen met gemak 80 km per dag...

Paarden galopperen en draven hele einden om zich te verplaatsen in de vrije natuur, dan is 30 km pienuts...

Is gewoon onderzoek naar gedaan hoor, wilde paarden lopen ongeveer 30 kilometer per dag,

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 10:30

fransje23 schreef:
Indestal schreef:

Is gewoon onderzoek naar gedaan hoor, wilde paarden lopen ongeveer 30 kilometer per dag,

Dit dus... paarden stappen en eten de meeste uren per dag en in stap verplaats je jezelf niet heel snel :)

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 10:32

idd en paarden galopperen en draven echt niet om zich te verplaatsen.
dat doen ze enkel om te spelen of als ze opgejaagd worden(en als ze spelen,blijven ze in de buurt)

ze verplaatsen zich zelfs meestal bijna sjokkend,terwijl ze eten,dus gaan echt niet vlug vooruit,maar blijven wel in een constante beweging bijna.

Indestal

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 11:21

Ja paard natuurlijk! De allesweter....kijk eens naar unbranded, dat zijn de paarden in het wild.

Ze eten volgens paard natuurlijk 6 uur en grazend is dat ong 30 km..dan blijft er nog tijd over....maar in het wild moeten ze ook naar verder gelegen gebieden om weer te kunnen eten en drinkplaatsen zoeken...daar kan wel een halve dag een flinke tocht aan vooraf gaan...
Dat is geen 30 km tochtje in galop en draf...iets wat een natuurlijke manier van bewegen en verplaatsen is voor een kuddedier in vrijheid.

Djeradalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 12:03

NinaCharlie schreef:
Djeradalover schreef:
Ik ben benieuwd welke bokkers nog steeds zo'n grote mond hebben in RL. Er zijn echt zát paarden van bekende ruiters die al heel blij mogen zijn met 2 uurtjes weidegang.

De stal waar ik sta komen de sportpaarden (van 2 bekende ruiters) niet of nauwlijks buiten. Begrijp me niet verkeerd, mijn manier van paarden houden is het ook niet, maar wie zijn wij om daar onze grote mond te laten leiden? Het zijn niet onze paarden. een mening geven, prima, maar laat het dan ook los.

Is echt zeer offtopic dit maargoed.

Het gaat er om dat je probeert elkaar bewust te maken van het feit dat dit gewoon niet oké is. Ik zal nooit ongevraagd mijn mening geven maar wanneer dat wel wordt gevraagd, zoals in dit topic, dan doe ik dat wel. :j
En natuurlijk zijn er zat paarden van bekende ruiters die niet buiten komen. Van onbekende ruiters trouwens ook. Dat maakt het niet oké.

Als ik mijn paard weinig eten geef omdat de zielige paardjes in het buitenland ook niks hebben slaat dat toch nergens op? Net zo min als denken ik zet mijn paard 20 uur op stal want dat doet iedereen hier/dat doen de bekende ruiters ook.

Als jij je paard weinig eten wilt geven wie ben ik dan om te zeggen dat je het anders moet doen? Er zijn zoveel verschillende manieren en meningen rondom het paarden houden. De één wilt zijn paard graag zo natuurlijk mogelijk houden (tot in het 'extreme' aan toe), en het andere uiterste kan en mag mijn inziens ook. Natuurlijk zou het perfect zijn als er van beide uiterste geprofiteerd kan worden, maar met zoveel verschillende paardenmensen denk ik dat dat knap lastig word.

En er zijn regels ja voor de vee industrie, maar die regels maken vaak alsnog geen drol uit, ik denk dat daarbij de meeste paarden nog een luxe hebben (extreme uitzonderingen daargelaten).

OT: mijn pony is ook een smeerkees, staat op stro en maakt niet uit hoelang hij op stal staat, er blijft niks over (overdag op de wei, savonds en smorgens ruwoer). Ik heb hem jaren op vlas gehad, was veel minder tijd kwijt maar potte de vlasstal wel op.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 12:28

Indestal schreef:
Niet elk paard is hetzelfde, net als mensen...sommige paarden zijn geen stalpaarden en sommige paarden hebben het na een paar uur buiten wel gezien...het zijn net mensen :D

Alleen is het een utopie te geloven dat paarden kunnen kiezen. Mensen beslissen over de manier waarop een paard gehouden wordt en dan tonen paarden al snel gelukkig omdat het nou eenmaal gewoontedieren zijn die zich snel settelen in een situatie. Het is heel moeilijk om echt eerlijk naar een situatie te kijken als dat betekent dat je een binnenpiste, gezellige stalgenoten, amper 10 minuten reistijd,... moet opgeven.

Dobbelicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 12:32

Djeradalover schreef:
Als jij je paard weinig eten wilt geven wie ben ik dan om te zeggen dat je het anders moet doen? Er zijn zoveel verschillende manieren en meningen rondom het paarden houden. De één wilt zijn paard graag zo natuurlijk mogelijk houden (tot in het 'extreme' aan toe), en het andere uiterste kan en mag mijn inziens ook. Natuurlijk zou het perfect zijn als er van beide uiterste geprofiteerd kan worden, maar met zoveel verschillende paardenmensen denk ik dat dat knap lastig word.

En er zijn regels ja voor de vee industrie, maar die regels maken vaak alsnog geen drol uit, ik denk dat daarbij de meeste paarden nog een luxe hebben (extreme uitzonderingen daargelaten).

OT: mijn pony is ook een smeerkees, staat op stro en maakt niet uit hoelang hij op stal staat, er blijft niks over (overdag op de wei, savonds en smorgens ruwoer). Ik heb hem jaren op vlas gehad, was veel minder tijd kwijt maar potte de vlasstal wel op.

Das lekker makkelijk, terwijl als er weer nieuws voorbij komt van verhongerde, uitgemergelde paarden die niet meer gered konden worden, iedereen roept dat het vreselijk is en dat zulke mensen geen dier waardig zijn.

Dat een paard dat enkel binnen staat aan de buitenkant er niet slecht uit ziet of lichamelijk niet echt iets mankeert, wil niet zeggen dat het paard niet lijdt...

Evelienepien

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 12:37

Tips:
- stal 2 x p dag uitdoen igg stronten eruit
- aantal weken achter richel stro vrij laten in hoop dat hij daar behoefte gaat doen
- paard ook in zomer (vliegen)dek opdoen
- paard langer buiten scheelt ook wat
- voor je gaat rijden met cm greenspot remover inspuiten op vuile plekken
- mijne was schoner op zaagsel dan stro dus dat kan ook maybe = uitproberen
- zo doorgaan als nu!

Merries hebben hun uitgangen van achter zitten dus die zijn soms zuiverder....

Othilly

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-17 13:52

De gouden tip is een keer of 100 voorbij gekomen..
En anders zit er voor zowel paard en ruiter niets anders op dan acceptatie!