Minder willen betalen voor loopstal&24/7 buiten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

egnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 15:56

Ik heb volgens mij de ideale stal.

Ik sta op een stal waar ze snachts op stal kunnen en in de zomer 24/7 buiten kunnen staan. Ik ben in de zomer niet goedkoper uit dan in de winter. Ik hoef niet te voeren, dat wordt gedaan. Daar zit in mijn ogen het meerwerk.

In een stal loop je er zo langs en gooi de bak met brok leeg die je er de dag ervoor klaargezet hebt. Bij de weides is dat niet te doen. Dus moet je heen en weer lopen. Ook het hooi (wat bijgevoerd wordt bij ons) moet er heengebracht worden.

Verder inderdaad erop letten dat iedereen zijn eigen portie binnen krijgt. De mijn zit aan medicatie en staat deze zomer alleen snachts dus geen gedonder met zijn brokken (waar de medicatie door gaat)

Voorgaande jaren bleef de stalhouder er bij of zorgde hij inderdaad dat de mijne even apart stond, achter een draadje. Ik ben inderdaad geen vlas kwijt aan bedekking, maar mijn stalbaas is wel veel meer tijd kwijt wat voeren betreft. Dus de prijs is hetzelfde.

Onze stal heeft een wasplaats (1 binnen en 1 buiten) beiden met koud water, buitenbak en een kleine binnenbak. Verder is er genoeg bos in de buurt. Voeren, ,binnen en buiten zetten wordt gedaan. Je hoeft alleen maar je stal schoon te houden en te rijden.

Floorg18

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 15:57

Bij mij wordt er wel gevoerd dus dat hoef ik niet zelf te doen. Binnen en buiten zetten zit ook in de prijs, ookal is dit elk jaar weer een discussiepunt.. Tegen betaling wordt de stal ook gemest maar dit heb ik nog nooit laten doen. Ik ben er toch zelf elke dag

cinniz123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 16:38

Ik sta met mn pony op een 24/7 met schuilstal met geen facilliteiten alles zelf doen,geen overzicht behalve van ons zelf.
Enige wat hier gebeurd door de boer is mesthoop uitrijden 1x per jaar en land maaien en sloten baggeren.
Ik sta voor een scheit prijs maar als ik kon kiezen voor een 24/7 met schuilstal met bijv een bak om te longeren zou ik daarvoor kiezen en daarvoor ook meer betalen!en alles voor je gedaan wordt en goed geregeld is zou ik het ook meer dan logisch vinden als daar een 'normaal' prijskaartje aan hangt.
En met normaal bedoel ik dan in vergelijking met andere stallen hier in de buurt.
Maar helaas is t hier niet in de buurt.

Ik heb overigens een pony die weeft als hij niet in groepsverband staat dus vandaar mijn keus voor 24/7 buiten met loopstal.
Laatst bijgewerkt door cinniz123 op 29-07-17 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 16:41

Voor mij hoeft er in een uitloopstal geen stro op de bodem. Rubbermatten is voor mij voldoende, mits ze beschikking hebben over buiten een verharding en een zandpaddock.

Ik sta nu op een plek zoals hier boven beschreven, op een doe het zelfstal. betaal niet meer en niet minder dan de paarden die op stal staan. In verhouding voor mijn gevoel wel omdat we dus geen stro gebruiken.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 16:55

Hier ook absoluut een stuk goedkoper in een loopstal dan in een box. Veel minder werk. Maar is wel met een enorm weiland(en) ipv een paddock. Stal werd elke dag opgestrooid (nog geen 10 minuten werk) en 1 keer per week of per 2 weken in één keer met de trekker leeggehaald. Veel sneller, veel makkelijker dan de boxen uitmesten. Vooraan de stal waren spijlen met 1 lange voergoot, daar kregen ze op vaste tijden hun voer. Dat leren ze heel snel, er werd zo goed als niet gejat bij een ander. Ruwvoer was ook veel makkelijk en sneller, veel minder werk: er stonden lange ruiven (dus niet van die vierkante) waar aan twee kanten gegeten kon worden, meerdere dus. Deze werden om de zoveel dagen gevuld met complete balen.
Er zat dus absoluut véél minder werk aan de loopstal dan aan de boxen, waar alles met de hand gedaan moest worden. Dat scheelde hier 100 euro per maand.

Ik weet niet wat voor werk je nog aan een paddock hebt, die hebben we hier niet en daar zou ik mijn paard absoluut niet op willen hebben staan.

Marvel

Re: Minder willen betalen voor loopstal&24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 17:26

@ts: ok, duidelijk. Ik weet ook niet over welke omvang aan paarden we het hebben? Misschien overheen gelezen?
Hier worden de drie oudjes die bij elkaar staan met slobber 2x per dag gevoerd. Die eten ieder op een vaste eigen plek waar de emmer in zo'n emmerring gaat. Dat is 1x de paarden roepen en ieder staat bij zn eigen emmer.
Eventueel kan je ermee beginnen om ze vast te zetten en dan eten te geven.
Dat is met een kleine club beter te doen dan een grote, maar ik weet niet hoeveel paarden er komen.

Je kan het ook altijd nog bij de eigenaren laten, wanneer zij de paarden eruit halen om te trainen, dan krachtvoer geven.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 17:39

ruitje schreef:
Vinden jullie het allemaal juist prettig dat de stalbaas zo weinig doet? Zouden jullie daar eerder de voorkeur toe hebben dan dat alles gedaan word?

Absoluut zelf doen. Zo min mogelijk gebemoei van anderen. Maar ik ben dan ook ongeschikt voor een pensiongebeuren ;)
Ik wil zelf zien hoe de mest eruit ziet en waar ze die neerleggen, en ik wil zelf bepalen hoe veel ze eten. Daarom zou het voor mij ook de voorkeur hebben om hooi per baal af te rekenen. En indien nodig de mogelijkheid om eigen hooi ergens op te slaan als het ruwvoer vanuit stal niet door mij wordt goedgekeurd.

Qua aanvullend voer wat ik dus al opperde: laat je pensiongasten zelf hun paard uit de paddock vissen en even een emmer krachtvoer onder z'n neus schuiven als hij dat nodig heeft. En mocht het paard vaker voer nodig hebben dan het baasje aanwezig is: ergens voer laten klaarzetten en laten betalen per keer dat er vanuit stal het paard wordt gevoerd.
Laatst bijgewerkt door Koper op 29-07-17 17:44, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 17:44

Ondanks dat ik nu alles zelf doe omdat ze aan huis staan vind ik juist op pension volpension weer een gemak.
Zouden we hier ooit de boel verkopen zou ik 100% zeker weer volpension willen staan.

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 17:50

Hier een pony op pension, met fijne buitenbak en goede uitrijmogelijkheden. Geen luxe betreft solarium, longeercirkel etc. Mis het niet, hoewel een binnenbak wel heeeel fijn zou zijn :j
Pony staat 24/7 buiten. In de zomer op de paddock en winterwei en in de zomer ook op het land, maar draadje naar paddock is open.
Er staan in totaal 7 paarden.
Er staat een schuilstal waar geen bodembedekking in ligt. Hebben we wel gedaan maar werd toen direct als wc gebruikt.. >;)
Wat echt een meerwaarde is, is dat de paddock voor een deel verhard is. Bij de schuilstal maar er loopt ook een breed pad langs. Fijn voor de hoeven maar ook voor het poepscheppen, je staat nooit met je kruiwagen in de blubber.
Betreft hooi: PH geeft in de winter meerdere keren per dag hooi. Maar ik kan me voorstellen dat een grote baal ook prima werkt. Zie dat hier in de omgeving ook wel, zo'n grote ronde baal en als ie op is een nieuwe.
Voeren: ook dat doet PH. Ze vult de emmers, de paarden weten waar ze moeten staan en krijgen daar hun eten. Ik zou me ook prima voor kunnen stellen dat de pensiongasten hun eigen paarden krachtvoer moeten geven, ik neem aan dat ze meerdere keren per week komen en voor de dagen dat ze niet kunnen een stalgenootje kunnen vragen. Ik zou dat zelf geen probleem vinden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 18:10

Ik voer mijn kerels in groep, maar ik moet in de buurt blijven. Anders heb ik geheid een knokpartij of vliegt het voer meer in het rond dan dat het opgegeten wordt omdat er 2 van de 5 notoire pikkedieven zijn -O- Die zijn zo gefixeerd op alles van voer wat anders is dan gras/hooi dat ze zichzelf overhoop laten slaan voor een hapje bij wijze van spreken.

Als je dat als stalbaas ook moet doen, dan ben je een flink eind zoet met voeren. Helemaal als de ene langzamer eet dan de andere, of de ene krijgt een veel vollere emmer dan de andere etc.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 18:15

Ik ben dan geen stalbaas maar ik heb het wel getroffen met dat de laagst in rang staande het snelst eet. En dus niet verjaagd wordt.

Voor de andere moet ik wel de bak vasthouden zodat hij op blijft letten en met z'n giechel in de buurt blijft. Als ik de bak gewoon neerzet zit daarna de wijde omgeving onder het voer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 18:27

Mijn laagst in rang eten ook het snelste, maar net zij proberen dan weer kost wat kost bij de hoger in rang staande te gaan jatten. Die is dan meer bezig met gericht meppen en bijten (waar ze als een speer voor wegrennen) maar echt, het geeft zo'n stress!

Nu is het ook zo dat de hoger geplaatste mijn wedstrijdpaard is en de 2 veelvraten zijn grasmaaiers/weidevulling. Die hebben sowieso (veel) minder krachtvoer nodig dan de andere...

Nu ik erbij blijf staan is er iets meer rust in de groep. Die zal echter pas terugkeren in de loop van de winter als hij op pension gaat en enkel voer krijgt in de stal. Maar zelfs daar zal het weer een maandje duren eer de voernijd weggaat.

Marvel

Re: Minder willen betalen voor loopstal&24/7 buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 18:35

Ik geef er de voorkeur aan dat alles gedaan wordt. Ik kan het door chronische ziekte zelf niet. Ik wil het wel graag zelf doen, maar dan aan huis.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 19:13

RianneH schreef:
Inderdaad de verwachting van minder werk, minder verbuik en dus minder kosten. Wat niet fair is wat de kostenpost verschuift gewoon, onderhoud is nog steeds nodig en het mesten van boxen gaat sneller dan het mesten van een weide of track.

bij ons op stal geldt dat buitenpaarden alleen op halfpension kunnen staan of helemaal doe het zelf (issue, je hebt geen ruimte om eigen hooi op te slaan.. dus de meesten kiezen toch voor halfpension)..

hiervoor krijgen de paarden: 2x ruwvoerronde (meer dan zat, want de weides mogen niet overbevolkt staan, dus er is ook swinters wat te knabbelen als je de weides met beleid openzet) met ruime hoeveelheid.. materiaal om je weide bij te houden (krijwagens, mestvorken alles is aanwezig), spullen om je weide onderhoud te doen.. zoals graszaad indien nodig, materiaal om je weide te repareren indien nodig, met uitzondering van de spullen die je paard zelf sloopt, die vervang je ook zelf..

zelf doe je dus: uitmesten van de weides en stal, in/bijzaaien wanneer dat nodig is, bijhouden onkruid, kleine reparaties (zoals een draad die door is).. wil je een betere indeling van je weide, dat mag.. moet je wel zelf regelen en zelf de materialen voor halen.

verschil tussen binnen en buiten halfpension is enkele tientjes.. binnen is meer bodembedekking inclusief (1 baal vlas per paard per week.. buiten is het maximaal 1 baal vlas per stal per week, in de zomer alleen in redelijkheid indien noodzakelijk.. bijvoorbeeld erg nat geworden tijdens buien). binnen is brok inclusief.. buiten wil men wel brok voor je voeren als je dat wilt, maar dan betaal je of voor de dienst, of je levert zelf brok aan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 19:15

Elena dan zou het mijn aanpak zijn om een stukje wei af te zetten, zootje pallets er in, hooi er op, zeil eroverheen. Tenzij het hooi vanuit stal goed en voldoende is natuurlijk.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 19:28

Koper schreef:
Elena dan zou het mijn aanpak zijn om een stukje wei af te zetten, zootje pallets er in, hooi er op, zeil eroverheen. Tenzij het hooi vanuit stal goed en voldoende is natuurlijk.

Blijft t hooi dan ook echt lang goed? Even interessant voor mij om te weten als mogelijke optie in de toekomst.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 19:31

Ideaal is het niet. Maar je kunt 't best een tijdje zo doen. Het handigst is als je in de zomer genoeg gras hebt en je hooiklampje kunt uitmesten. Even pallets schoon en vooral de grond uitmesten.

Helemaal handig als je 't mag betegelen. Dan hoef je alleen maar te vegen en eens in de zoveel tijd pallets uitmesten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 19:31

Koper schreef:

zo groot zijn de weides nu ook weer niet helaas Koper en dan boet je toch wel in op de ruimte... hebben wij ook overwogen.. plus in de slechte periode is het zo drekkig rondom de ingang van de weide, dat je er met goed fatsoen niet langskunt om balen te leveren... Het zou kunnen, maar op die vierkante meters hebben we dan liever gras groeien dan een stapel hooibalen. (plus zeker als ze gestapeld staan, swinters, kan de vorkheftruck de wei niet op lol... zelfs met de quot en bak (mest wel lekker uit haha) blijven we steken.. ben 20 minuten bezig geweest om m toen door de doorgang te krijgen).

om t gras goed te houden, moet je zorgen voor een indeling van de weide en goed verweiden + bijtijds de paarden op het 'paddock' (gewoon het eerste deel van de weide waarop de schuilstal staat) gedeelte rondom de stal als het langdurig slecht weer is.. Dus groot genoeg om ze 24/7 met gras buiten te laten, mits je je weide met beleid onderhoud.

hooi van de stal zelf is prima en ruim voldoende.. meestal ligt er nog hooi bij het geven van de avondronde.. s winters is het (natuurlijk) wel schoon op, maar ook daar vreten ze niet door tot het laatste stukje hooi, maar lopen er rustig bij weg om wat later verder te eten... dus de hoeveelheid is wel ok.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 19:35

Dan zou ik het inderdaad ook niet doen :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 19:45

Wat voor mij ideaal zou zijn, zijn stallen die zowel als box als inloopstal gebruikt kunnen worden. Bijvoorbeeld een schuur, met allemaal boxen en een schuifdeur naar de stalgang. Hier bevindt zich ook de eetbak en de waterbak. De achterwand heeft echter ook een deur, die uitgeeft op een paddock/stuk weiland. Deze kan open blijven bij goed weer, en gesloten worden bij slecht weer of 's nachts of bij verplichte boxrust (denk aan blessures, merrie die moet bevallen...).

Als stalbaas hoef je maar zoals anders te voeren: eten in de bak scheppen en klaar. Hooi kan binnen in een net, of buiten een ruif voorzien waar voor een paar dagen ineens in kan. Dan doe je vb 3x/week een ronde om de ruiven te vullen. Wil je in de winter dat ze 's nachts op stal staan ivm vrieskou en bevroren leidingen? Eten geven en als ze staan te knagen doe je achteraan de deur dicht. 's Ochtends als je gevoerd hebt even de deuren weer openmaken en klaar is kees.

Dan een goed bruikbare buitenbak en een droge poetsplek/zadelplek in de schuur en je hebt aan mij een heel gelukkig mens. Hier zou ik met alle plezier volpension voor betalen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 19:47

Zo ziet mijn ideale plek er ook uit Varekaj. Alleen dan met de toevoeging dat ik de tussenwand er uit zou willen kunnen halen. Dus bruikbaar als inloopstal met twee doorgangen, en ook als twee aparte boxen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 19:53

Ik heb mijn paarden en ponies aan huis en doe alleen bij de paarden 's nachts de deur van de stal dicht. (ze kunnen anders dus in en uit lopen)

Als ik ze 24/7 buiten zou hebben met de deur van de stal open zou het me waarschijnlijk wel iets in stro kosten schelen. Of het minder werk is betwijfel ik. Ook bij de ponies haal ik dagelijks de mest en natte plekken weg en strooi ik op indien nodig. Daarbij heb je natuurlijk meer mest buiten. 's Zomer schept dat wel makkelijk, maar winterdag in het donker met veel nattigheid is het ook niet altijd een pretje. Misschien zou ik ook meer kosten krijgen aan het behoud van de bodem van de paddocks.

Dus in mijn geval denk ik dat het om het even is. :)

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 19:57

Veelal is inloopstal met 24/7 buiten inderdaad grotendeels doe het zelf (mest ruimen en voeren enzo), waardoor het minder arbeidsintensief is en daardoor denk ik vaak goedkoper.

Hoe het is met grotere groepen heb ik geen ervaring mee. Ik heb op 1 stalletje gestaan waar 24/7 land was, met stripbegrazing (PH verzette 1 of 2x per dag de draad), en hooi. Netten werden in ochtend opgehangen. Avond deden we zelf. Krachtvoer ook zelf. Onderling ook zorgen dat t land mestvrij bleef. ALleen in de winter beschikking tot schuilstalletje (met stro opgepot als bodembedekking). Paarden plasten eigenlijk altijd erbuiten, mest soms wel erin. Wel verhard deel voor de schuilstal, rest werd wel heel modderig. Lag vlakbij recreatiegebied Spaarnwoude, dus goede uitrijmogelijkheden.

Nu sta ik op een plekje 24/7 land met elk paard eigen schuilstal (nu 2, kunnen er max 3). Alles afgezet met draad. Dat houdt de PH bij, maar af en toe spannen we ook zelf even iets op wanneer nodig. Mest ruimen doen we zelf, kopen ons eigen hooi in en heb 24/7 toegang tot mijn paard, wat ik zelf erg fijn vindt. Krachtvoer geven we ook zelf. Schuilstal met rubber matten, en ook buiten een deel met matten en verhard stuk. Bepaalde stukken wat natter, maar ook deel zandgrond wat daardoor goed te doen blijft. En aan het duin.

Beiden hebben en bak op 10 min afstand, elektriciteit en stromend water bij de stal.

Alles bij elkaar opgeteld wel wat goedkoper uit, en aan land mesten ben ik niet meer tijd kwijt dan aan de box mesten mat vlas of stro. Precies omdat je inderdaad niet hoeft uit te sorteren, maar enkel drollen weg haalt.
Potstal zou voor mij geen optie zijn. Paardlief is nogal een smeerkees, en eet t schone eraf, waardoor ie dan alsnog in de prut staat. Nu met rubber matten gaat prima, en hij plast lekker buiten.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 19:59

Even terug naar de topic-vraag: ik denk dat een uitloopstal/paddock wel degelijk goedkoper is. Een paddock (of ook wel een veredeld stalletje zonder dak, om voor de eigenaar het idee te geven dat het paard ook 'buiten' is geweest ;) ) bestaat meestal uit een omheining en zand. Urine loopt dus via de grond weg en dat scheelt al natte bodembedekking uit de overdekte stal halen. Drollen die op het zand achtergelaten worden, hoeven alleen opgeschept te worden, zonder dat er bodembedekking aan verspild wordt. In dat opzicht denk ik dat het goedkoper is. Qua hooi zal het geen verschil zijn, uitgaande dat het een zandpaddock is. Paarden die echt weidegang krijgen (dus meer beweging en echt buiten zijn), zijn naar mijn idee nóg goedkoper: urine gaat de grond in en je hoeft alleen de drollen weg te halen of het land met de trekker te bewerken. Hooi hoef je niet mee te slepen, omdat ze al gras eten - tenzij er geen sprietje meer te vinden is.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-17 20:02

De 24/7 stal waar ik tot vorig jaar gestaan heb bespaarden definitief niet op bodembedekking, die hadden hele grote stallen met een dikke schone laag erin die dagelijks onderhouden werd.
Het hooi werd zelf geperst en aangepast kwa voedingswaarde naar behoefte.
Paddock en stal 2x per dag mesten en een paar keer per week de wei (niet slepen maar scheppen).
Dekens op en af in de overgangsseizoenen was ook geen probleem daar.