Halve dag op paddock vs weide?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Paard wel of niet overplaatsen naar stal met paddocks?

Wel
36 (15%)
Niet
197 (84%)

Totaal aantal stemmen: 233

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 13:13

10 bij 10 met twee is veel te klein. Voor een al voor twee helemaal.

Julie_marley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 13:13

GDG schreef:
bruintje123 schreef:
Ik denk, vermoed dat ze daar reageert op verkopen.

Dat is ook helemaal niet nodig.

Hm, ja dat zal inderdaad wel. Jammer weer voor het paard dat ze alleen maar ingaat op dat stukje dan in plaats van waar het hier werkelijk om gaat: het welzijn van haar paard dat gigantisch achteruit gaat omdat ze zelf meer luxe/dichterbij wil.

zie je het dan echt niet?
deze HELE topic gaat over het welzijn van mijn paard.
ik reageer zo omdat mensen die geen ervaring hebben mij in een hoekje proberen te duwen.
IK wil het beste voor mijn paard mocht dat nog steeds niet tot je doorgedrongen zijn, maar dat betekent toch niet dat ik er zelf op achteruit moet gaan?

je hoeft niet meer te reageren want dat heeft toch geen zin.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 13:14

Enige dat zou moeten tellen is het welzijn van je paard niet dat van jou. Simpel dan moet je niet voor paarden kiezen. Het is een levend wezen dat afhankelijk is van je. Misschien niet leuk om te horen maar helaas het is de werkelijkheid.

Julie_marley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 13:17

karuna schreef:
Enige dat zou moeten tellen is het welzijn van je paard niet dat van jou. Simpel dan moet je niet voor paarden kiezen. Het is een levend wezen dat afhankelijk is van je. Misschien niet leuk om te horen maar helaas het is de werkelijkheid.

wist je dat paarden HEEEL gevoelig zijn?
het is een grote wisselwerking, als jij zelf ongelukkig bent is je paard het dus ook ;)

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 13:21

Tsja na 44 jaar :+ met paarden weet ik dat wel degelijk. Maar weet ook dat ze minder ongelukkig worden van een ongelukkig baasje dat ze misschien 3 uur per dag zien. Dan 21 uur zelf zich ellendig voelen. Ik heb helaas kort noodgedwongen op een paardongeschikte plaats gestaan en geloof me dat kan in korte tijd je paard naar de kl ote helpen
Laatst bijgewerkt door karuna op 20-07-17 13:22, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 13:21

Dat klopt, paarden spiegelen heel goed.
Maar dat kunnen ze wel alleen maar doen als ze zelf goed in hun vel zitten en paard mogen zijn. :)

Julie_marley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 13:21

LET OP!!!!!
ik ga nergens meer op reageren, van mij mag alles hier verwijderd worden.
ik heb geen zin om nog alle kanten op te worden geduwd en om in een kwaad daglicht te worden gezet ookal wil ik nog wel wat goed is voor mijn paard.

heb je echt dingen waar ik veel aan heb? stuur me dan graag even een pb'tje :)

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 13:23

Mijn paardje staat ook halve dag paddock en halve dag land vind het prima gaan geen problemen mee
paardje is relaxt slaapt met de andere mee in ochtend gaat de helft slapen enzo heel lief staan alleen in paddock die aan elkaar vast zitten en landjes ook allemaal apart en grenzend aan elkaar ik ben er heel blij mee hoe het allemaal gaat

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 13:23

Waar wordt jij in een kwaad daglicht gezet?
Welke kant word jij ingeduwd?

Mensen geven alleen aan, verhuis niet je hebt een fijne plek.
De nieuwe plek is niet goed voor je paard.
Er reageren allemaal mensen met veel ervaring, dus dat is het probleem ook niet.

En als jij wilt wat goed is voor je paard verhuis je dus ook niet.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 13:24

Staat dus veel langer en ruimer buiten dan de situatie van ts.

En je krijgt nuttige adviesen van erg ervaren mensen. Alleen niet wat je wilt horen helaas. -O-

Julie_marley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-17 13:29

Sheeltje2 schreef:
Mijn paardje staat ook halve dag paddock en halve dag land vind het prima gaan geen problemen mee
paardje is relaxt slaapt met de andere mee in ochtend gaat de helft slapen enzo heel lief staan alleen in paddock die aan elkaar vast zitten en landjes ook allemaal apart en grenzend aan elkaar ik ben er heel blij mee hoe het allemaal gaat

dankjewel voor de reactie! :)

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 13:29

Ik geloof dat iedereen die hier reageert echt wel ervaring heeft. Ik heb inmiddels 10 paarden gehad en bijna 15 jaar eigen paarden dus ik weet wel een beetje waar ik het over heb. Ook ervaring met een stal met weides zo groot als postzegels en die waren dan nog groter dan die 10 x 10. Even voor de duidelijkheid, op zo'n stal zou mijn eigen paard dus nooit hoeven staan. Die paarden staan de hele dag maar te staan en voor zich uit te staren. Ze worden er echt niet gelukkig van en ik zou als ik jou was blijven staan of een andere stal zoeken, maar niet verhuizen naar deze stal. Ga zelf eens een week lang 20 uur per dag op het toilet zitten en de overige 4 uur op de badkamer en dan wel alles in je eentje. Zo kun je een beetje een idee krijgen hoe het is voor een paard dat apart gehouden wordt en totaal geen fysieke of geestelijke uitdaging heeft.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 13:30

Julie_marley schreef:
GDG schreef:
Eens met bruintje. En jammer TS dat je het zit te vergoeilijken, met ''mijn paard trekt toch geen sprintje hoor haha''. Het is verdorie gewoon een postzegel waar ze ook nog eens solitair in staan om na een paar uurtjes weer opgesloten te worden. Echt, doe het niet.

Ik mag me toch ook wel fijn en gelukkig voelen op een stal?
ik zit niks te vermoeilijken, ik benoem alleen de feiten

Oké wauw, wat ga jij hier even over de zeik zeg. Jij mag je fijn voelen ja, maar je paard zou zich het fijnst moeten voelen op stal want hij woont er 24/7. En hem dan een paar uur op een kleine paddock opsluiten en de rest op stal, dat is gewoon niet diervriendelijk. Mocht je het beslissen dan zou ik het erg egoïstisch vinden. Ik vind dat er eerst aan de basisbehoeften van een paard moet worden gedacht en dat je daarna kunt denken aan rijden. Ik denk niet dat jouw paard gelukkig wordt op die stal.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 13:31

Sheeltje2 schreef:

Dit is al weer anders als bij ts.
Jou paard staat dus al een hele dag buiten.
Met meer ruimte.

Alleen nog wel apart begrijp ik, erg jammer want samen knuffelen en elkaar kunnen groomen is erg belangrijk.

Mijn paarden staan ook nooit veel te slapen, maar zijn veel bezig, misschien omdat ze zich niet vervelen?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 13:32

Julie_marley schreef:
Sheeltje2 schreef:

dankjewel voor de reactie! :)

Maar deze gaat dus nog flink wat uren het weiland op met zijn kudde als de jouwe eenzaam opgesloten gaat worden in een stalletje.. Dat is niet echt vergelijkbaar.

Sheeltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 13:37

groomen is idd belangrijk zie ze ook wel eens elkaars hals aaien en kont enzo dan gaan ze verder met hooi eten enzo merk dat geen een paard zich verveeld maar voldaan op stal staan einde van de dag daarom iedereen heeft zo zijn manier van huisvesting elke heeft zijn voor en nadelen TS je moet gewoon je eigen volgen wat jou beste lijkt heel veel succes met de keuze maken

koos2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 13:38

Ik snap dat 16 km ver is als je geen rijbewijs hebt. Halve dag op een paddockje zou voor mij geen optie zijn. In welke regio woon je? Er is vast wel iets te vinden in een straal van 10km wat voor jou en je paard fijn is.

FatCat

Re: [Help] Halve dag op paddock vs weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 13:42

Heb je al eens naar je stemmen gekeken TS?

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 13:43

Is er geen mogelijkheid tot langer in de paddock op de andere stal of aan het eind van de dag nog een paar uur zodat de dag op stal meer gebroken wordt?
En op welk moment van de dag kom jij wat met je pony doen.
Kun je dat zo indelen dat dat is als hij op stal staat zodat hij er dan ook nog een paar uur uit is, of gaat dat van zijn paddock tijd af?
Dat vind ik ook weer belangrijke dingen die je mee kunt laten wegen...

Ik vind zelf een halve dag buiten te kort.
Onze paarden staan in de winter een hele dag in de paddock, ook niet enorm groot, maar ze zijn wel buiten en ze krijgen ook 2 tot 3x per dag buiten hooi in fijn mazige netten.
In de zomer staan ze langer buiten en ook een dagdeel daarvan in de wei.
Dat vind ik zelf prima zo, paarden zijn ontspannen en tonen tevreden.
Ik zou zelf niet graag willen dat ze veel korter buiten zouden komen te staan.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 13:53

Ik vraag me af waarom je dit topic hebt geopend.
Feit: je paard gaat er qua welzijn stukken op achteruit wanneer je voor die nieuwe stal kiest.
Een paddock van 10 bij 10 meter is echt belachelijk klein. Dat zijn 10 mensenstappen en dus twee drafpassen van je paard.

Maar jij vind, van wat ik uit je reacties opmaak, je eigen gemak belangrijker.

Wat wil je dan verder nog van bokt?

Zet je paard er lekker neer, niemand kan je tegen houden.

Wel hoop ik dat je, naarmate je ouder wordt, nog eens leert dat je zelf verantwoordelijk bent voor het welzijn van je dieren. Die zijn van jou afhankelijk en als je die verantwoording niet wil of kunt dragen dan moet je geen dieren willen. Bezint eer ge begint.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 14:06

Je kan toch nog wat verder kijken naar andere stallen. Neem aan dat het niet zoveel haast heeft?
Je mag je zeker prettig voelen op stal dat is voor beide belangrijk maar je moet er wel bij stilstaan dat je er als eigenaar misschien 3 uur per 24 uur op stal bent en je paard 24 uur per dag. Dat geeft natuurlijk wel aan dat het voor je paard toch het meest aangenaam moet zijn. En zelf kan je natuurlijk in die 3 uurtjes best wat aanpassen.
Mijn ervaring met paddocks. Heel eerlijk vind ik de paddocks die ik gezien heb vaak erg klein. En als ze groot zijn dan staan ze er met veel paarden op. Ik zelf vind het erg zonde als een paard moet inleveren op ruimte. Ook al lijkt het paard geen sprintje te trekken weet je natuurlijk niet of dat ook echt zo is. Gezien je eigenlijk nooit 24 uur naar je paard staat te kijken ook niet als ze aan huis staan al heb je dan natuurlijk meer inzicht maar ook dan is beweging belangrijk en op een stuk van 10x10 word natuurlijk veel minder bewogen dan op een stuk van 100x100.

Change3x

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 14:07

Ik vrees dat TS naar de andere stal gaat zodat het haar beter uitkomt en dat haar paard dan pech heeft.

Het enige wat ze lijkt te willen horen is dat het goed is om op een stukje van 10 bij 10 te staan.

Dus: lekker doen TS, dat je jezelf belangrijker vindt dan je paard is wel duidelijk dan. ;)

Elegance_

Re: [Help] Halve dag op paddock vs weide?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 14:30

Je wilt ervaringen lezen, dan heb ik een goede voor je. Doe het niet. Ik heb jaren geleden ook de fout gemaakt mijn pony naar een manege te verhuizen, er werd mij vanalles verteld (hele dagen buiten en in de nacht op stal, in de paddock met andere paarden en hooi) uiteindelijk kwam mijn pony nog maar een halve dag buiten alleen in de paddock met een pluk hooi (zelfde situatie als bij de stal waar jij wilt gaan staan ts) en ik herkende mijn pony niet meer terug. Ze was er zo ongelukkig, werd boos naar mensen toe, werd mager en genoot niet meer van de aandacht

Zo zag ze eruit op die manege (ze is nog magerder geworden)
Afbeelding

Ze heeft daar niet lang gestaan, zodra ik kon heb ik haar verhuisd naar een andere plek, buiten met vriendjes en ik had mijn oude pony weer terug en zat weer veel beter in haar vel
Afbeelding

Fortitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 14:35

Toch jammer dat TS alleen maar reacties wil waarin gezegd wordt dat het allemaal wel prima is om 4 uurtjes op een postzegel te staan.

Je vraagt om ervaringen, die krijg je, ga er dan ook normaal mee om. Kan je wat mij betreft 7 jaar oud zijn of 40, maar je vraagt er zelf om.

Ik sluit me bij de rest aan. Paard laten staan waar hij wel vrienden en ruimte heeft en meer uren kan doen waar dat beest voor gemaakt is. Je bent verantwoordelijk voor je paard, die kan helaas niet zelf kiezen. Kies dan ook in het belang van je paard en niet voor je eigen gemak.

GUSTIxBILL

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-17 14:42

TS wilt alleen maar het beste voor haarzelf :n

Zelf had ik hier de keuze uit 4 stallen na veel zoeken:
1. 24/24 buiten, eigen beheer, maar alleen, geen contact met andere paarden
2. Volpension met paar uurtjes paddock van 10x15 (groter als ts) maar verder alle faciliteiten voor mij
3. Volpension met weidegang als je hem zef buiten zette
4. Stal waar hij de voormiddag stapmolen ingaat terwijl ze de stallen doen en van 2-8 (of langer) buiten per 2, rijgewijs alle faciliteiten, maar geen "gezeligge kantine" en het langste rijden met de auto voor mij.

Toch stal 4 gekozen wat mijn paard kennende het beste was. Geen een paard is gemaakt om zonder contact te staan. En geen een paard is gemaakt om 10x10 te staan.

Maar TS, ga zeker voor de nieuwe stal aangezien dat is wat je wilt horen. Is super voor je paardje hoor, geen benen kunnen strekken, niet kunnen grazen, geen contact met andere paarden. Echt de allerbeste keuze die je voor hem maken kunt. Moet je zeer zeker doen...
Aangezien dat is wat je wilt horen