Hilary schreef:vayake schreef:Duurder????![]()
Al mijn paarden krijgen alle dagen nog een klein beetje krachtvoer en geregeld nog hooi ook!
Ik beschik over 2.5 ha wei (ongeveer) en daar staat ook voldoende gras op. Maar een paard leeft niet enkel van gras in mijn ogen.
Ik voer jaarlijks 25 balen droog hooi (350-400 kg per pak) en nog eens 250 à 300 kleine baaltjes voordroog van 30 à 40 kg.
En dan heb ik de weideonderhoud enz er nog niet bijgerekend. Om maar te zwijgen van de uren werk die je erin steekt.
Wij hooien ook niet van het land om gras te hebben de hele zomer.
Maar als je puur "hooi voeren" en "gras voeren" met elkaar gaat vergelijken, ben je met hooi duurder uit. Uiteraard wordt weidegang duurder als je hooi en brok bij gaat voeren, en wordt alleen hooi ook duurder als je brok bij gaat voeren. Verder is het qua weideonderhoud maar net wat je doet. Qua hooi overigens ook. Maai/schud/wiers/baal je zelf, laat je maaien/schudden/wiersen/balen, of koop je het in. Dat maakt uit. Bemest je niet of wel, en waarmee dan en hoeveel. Dat maakt allemaal uit. Helemaal zwartwit vergelijken kun je het dus niet.
Tja en dan komen we weer wel op de discussie paarden op gras.
Een paard kan niet van enkel gras leven als je wil rijden en eventueel sportgericht (zwaar) trainen.
Gras is enkel voedzaam in het voorjaar en vanaf juli neemt dit af.
Zwart wit vergelijken kan je niet maar veel mensen houden paarden op een weide omdat ze niets willen bijvoeren! Dat kost geld! Ok er zijn paarden die niets bij hoeven te krijgen. Die worden al dik van naar gras te kijken.
Door jaren lange ervaring ook met senior paarden merk ik bij alle paarden dat ze het minst last hebben van darmproblemen als ze gras eten of toch regelmatig gras eten.
Waarom? Het is het voedsel dat het dichtsbij staat bij hun natuur.
Vrnl oudere paarden hebben meer moeite met verteren van hooi. En ja bij ons komt de tandarts al meer dat 15 jaar jaarlijks langs. Verder regelmatige bloedcontroles indien nodig.
Kortom het blijft een persoonlijke visie maar paarden altijd op een paddock met hooi zou ik nooit willen omdat ik van kinds af aan paarden op grote weiden in kleine kuddes heb gestald gezien. Mijn paarden hebben ook nooit anders gekend.
Het is ook zalig op te zien hoe deze kudde functioneert op de weide en dit is helemaal anders dan wanneer ze op een paddock staan met hooi.
Maar onbekend is onbemind.