Informatief topic weideonderhoud

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 13:28

Al wat braam is moet er bij mij toch ook echt aan geloven hoor! Vernielt je hele draad/omheining, palmt bomen in en verstikt ze, verspreid zich als een lopend vuurtje en voor je het weet heb je in je hele weiland plekken waar het plots uit de grond komt piepen.

Sclimpre

Re: Informatief topic weideonderhoud

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 17:36

Gisteren uit de wei verwijderd : groot onkruid waarvan de onderste bladeren aan rabarber deden denken. Meer naar boven kleinere blaadjes. Paarse bloempjes die wat aan een distel doen denken. Er komen 'plakbolletjes' aan met een diameter van iets minder dan 1 cm. Kent iemand dit? Sorry, geen foto gemaakt, alles ligt al op de composthoop.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 17:50

Sclimpre schreef:
Gisteren uit de wei verwijderd : groot onkruid waarvan de onderste bladeren aan rabarber deden denken. Meer naar boven kleinere blaadjes. Paarse bloempjes die wat aan een distel doen denken. Er komen 'plakbolletjes' aan met een diameter van iets minder dan 1 cm. Kent iemand dit? Sorry, geen foto gemaakt, alles ligt al op de composthoop.

Grote Klit?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 17:59

Ja ! Dankjewel. Effe op google en grote klit gezocht en het schijnt hem inderdaad te zijn. Zo te zien niet giftig. En mijn voorzorgen om hem met handschoenen en lange mouwen aan te pakken was misschien ook overbodig. Maar sinds ik lelijke brandwanden heb overgehouden aan een strijd tegen de bereklauw ben ik extra voorzichtig.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 18:02

Hier verdwijnt af en toe de hele trekker in het struikgewas als ik aan het maaien ben. Op sommige stukken ben ik dan wat minder selectief wat ik weg maai omdat de bomen die er tussen staan ook volledig overgenomen zijn door de bramen, klimop en andere bende. Als het dan niet te grote bomen zijn hebben ze pech ;)
Afbeelding
Hier was ik een pad aan het maaien tussen de varens van 2,5 meter hoog, inmiddels staat het er zo bij

Afbeelding
De trekker staat dwars op waar het pad was.

Andere stukken waar grotere bomen tussen staan ga ik met de bosmaaier met een mes doorheen. Wat dan wel wil helpen om dat wat makkelijker te maken is de bomen wat opsnoeien (dus de laagste kleine takken eraf halen).

Berenklauw is idd troep, ik zit ook regelmatig onder de brandblaren als ik er weer een geraakt heb met de bosmaaier. Het meeste van m'n lijf heb ik wel bedekt maar bijvoorbeeld m'n handen zijn weleens de klos.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-17 18:12

Het resultaat van de bereklauw is na 4 jaar nog zichtbaar op mijn armen |(
Mooi terrein heb jij !

Libera

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-17 01:18

Hier ook strijd tegen de bramen.... En brem, en distels, en varens..... Niks speciaal gezaaid voor de paarden behalve wat graszaad op de kale plekken waar we de brem eruit getrokken hadden.
Er staat ook paardebloem, daisy, kamille en klaver in onze weide maar daar maak ik me niet zo druk over.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 09:26

Nuttig topic
Weet iemand wat er nu echt helpt tegen brandnetels? Ik trek ze er met wortel en al uit maar er staan er zoveel dat het vechten tegen de bierkaai is :(

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 09:28

Eind van het jaar kort maaien en op tijd met gif in de weer volgend jaar. Of heel veel blijven maaien

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 09:52

Hier zijn de twee winterweides maar gemaaid. Zo veel onkruid en jonge eikenboompjes..
volgend jaar maar een andere weide pakken als zomerweide denk ik. Dan zijn de eikenblaadjes in de herfst ook makkelijker weg te halen.

Ik zal hier ook vragen om de boel te kalken in het najaar!

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 22:27

Ik volg ook. Bij Pasen eerste keer ingezaaid en nu al vecht ik tegen het onkruid. Wij hebben vooral last van akkerdistel. Las dat het veel leuke diertjes aantrekt zoals bijtjes en vlinders maar neemt jammer genoeg ook een plaats in dus ..

Paarse bloemetjes staan er al op dus niet echt een idee wat nu de beste aanpak is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 22:37

Alsnog maaien voor het gaat uitzaaien. Doe dit een aantal keer en distel geeft er best snel de brui aan. Idem met brandnetels, door gewoon regelmatig te maaien heb ik er elk jaar minder.

JKK is ook een hele nuttige plant voor bepaalde vlindersoorten en bijen, maar jammer genoeg moet die het toch echt wel ontgelden. Heb de halve weide aangepakt (met wortel en al uitgetrokken) en 3 vuilnisemmers vol. Zo dat type die je ook als voerton kan gebruiken. Dat is dan 20 are van de 40 en enkel de planten die al stengel en/of bloem hadden. Helaas staan er nog her en der tientallen rozetten die gaan beginnen schieten, dus ik ben nog wel even bezig -O-

Maar wel echt het perfecte excuus om dit jaar de boel toch echt kapot te spuiten in september, de freezen en opnieuw in te zaaien.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 23:09

Ja hier mag er ook 2ha aan geloven komend najaar. Probeer het allemaal terug te dringen door te maaien maar zeker het jkk dat is bijna niet weg te krijgen, en er staat gewoon teveel om het met de hand te doen. Hebben we trouwens ook geprobeerd maar veel heeft het niet geholpen.

Kwam vorige week toevallig iemand langs met een folder met meststoffen die hun produceren, die werken met bacteriën ipv alleen de elementen dat het gras nodig heeft. Het zou de bodem weer activeren om zo de voedingsstoffen beschikbaar te maken. Denk dat we dat maar eens proberen op die wei nadat het doodgespoten en omgeploegd is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 23:45

Ik heb op een hele hoop rozetten pure kalkcyanide gestrooid dit voorjaar. De kleine rozetten leken toen volledig kapot, de grote deels. Helaas zijn er voor de kapotte minstens 10 per plantje in de plek gekomen -O-

Volgend jaar komt er naast kalk ook sowieso bemesting. Twijfel alleen of dat nodig is na elke graasperiode of slechts 2x in het weide seizoen.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 23:58

Onze wei aan huis heeft de afgelopen jaren alleen maar de mest van de paarden gehad als bemesting en verder niets. We hebben dit jaar naast het begrazen ook nog ongeveer 10,5 ton hooi van de wei gehaald dus dat is niet slecht. Uiteraard kan het altijd beter maar met het hooi komen we een heel eind dit jaar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 00:02

Idem hier, enige bemesting was eigen mest van de paarden en dan in het voorjaar kalk er overheen. De boterbloemen, brandnetels en bereklauw zijn zo goed als verdwenen. De zuring blijft jaar echter ook hardnekkig staan. Die kreeg ik voorgaande jaren met 1x spuiten naar de hemel, nu helaas niet. En de jkk, dat is gewoon een ramp.

Zal wel meetellen dat het deze winter en voorjaar heel lang nat heeft gelegen en in juni te lang begraasd is geweest.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:19

Wat is de functie van kalk juist ?

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 12:06

Verder heb ik nog een plant die ik niet ken veel staan ze is volledig groen, voorlopig althans. Komt ook vrij hoog is eigenlijk 1 stevige stengel met daaraan kleine vertakkingen. Als je hem wil uittrekken met veel moeite want heeft stevige wortel. Vind ook niet dadelijk een foto op Google ervan.. moest iemand een idee hebben. Prikt trouwens niet.

Ik lees trouwens dat die akkerdistel vrij hardnekkig is kunnen we die niet beter uitdoen met de schop dus wortel en alles ?

ClauH

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 12:45

Kalk helpt tegen zure grond.

Zitten er ook bloemen aan die plant? Of helemaal groen? Heermoes?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 13:15

En zure grond is de bodem wat onkruid het liefste heeft. Zit er weinig voedingsstoffen in de bodem, dan is het helemaal feest.

Idifix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 13:27

ClauH schreef:
Kalk helpt tegen zure grond.

Zitten er ook bloemen aan die plant? Of helemaal groen? Heermoes?

Helemaal groen. Heb die heermoes opgezocht dat is het niet. Groeit echt naar de hoogte toe. Zal er eens een foto van nemen.

Marisje76

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 09:23

Weet iemand wat dit is? Search by image levert niks op..is soort kruipplant/onkruid?Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 09:25

Kleefkruid denk ik?

belle_boef

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 09:26

Nee kleefkruid zijn stengels met aparte blaadjes dit lijkt daar niet op.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-17 09:43

Zegt me zo snel ook even niets eigenlijk